ελευθερία, αλληλεγγύη, αναζήτηση, σκληρή δουλειά και πάντα rock n roll

1973 Νίξον - Μπρέζνιεφ

1973 Νίξον - Μπρέζνιεφ
Ο Αμερικανός πρόεδρος Ρίτσαρντ Νίξον και ο γενικός γραμματέας του Κομμουνιστικού Κόμματος Σοβιετικής Ένωσης, Λεονίντ Μπρένζιεφ, κατά τη διάρκεια περιπάτου στην αυλή της έπαυλης του πρώτου στην Καλιφόρνια, το 1973. Στο βάθος, ο Ειρηνικός Ωκεανός. Από την Καθημερινή

Παρατηρητήριο

του Τέλη Σαμαντά για τη στήλη Παροράματα και ημαρτημένα

Εδώ και χρόνια επιμένω και θα συνεχίσω να επιμένω: οι μελέτες και οι αναλύσεις —πολιτικές, οικονομικές, κοινωνιολογικές, πολιτιστικές— που αφορούν την επτάχρονη Δικτατορία είναι ελάχιστες σε σχέση με τις αντίστοιχες που αφορούν την περίοδο της Μεταπολίτευσης. Κι όμως, θεωρώ πως στη διάρκεια της Χούντας διαμορφώθηκαν τα κύρια κοινωνικά ρεύματα που καθόρισαν τις μεταπολιτευτικές στρεβλώσεις. Η αποκοπή από το διεθνές περιβάλλον και η λαϊκιστική εσωστρέφεια· η ανάδυση νέων κοινωνικών στρωμάτων που απέκτησαν οικονομική ισχύ χάρη στα οικονομικά μέτρα των δικτατόρων (χωρίς όμως να έχουν και την αντίστοιχη πολιτική εκπροσώπηση, την οποία απέκτησαν στη συνέχεια κατά τη Μεταπολίτευση)· η απότομη διακοπή των πνευματικών αλλά και των πολιτικών αναζητήσεων σε όλους τους ιδεολογικούς χώρους· η σαφέστατη οπισθοχώρηση των προβληματισμών για τον εκσυγχρονισμό της πολιτικής ζωής της χώρας· η υποχρεωτική συνύπαρξη αντιθετικών και αποκλινόντων πολιτικών και πνευματικών προβληματισμών και η εκ των πραγμάτων σύγκλιση τους —στον ελάχιστο κοινό παρονομαστή— απέναντι στον «κοινό εχθρό» της Χούντας· η καθυποταγή μέσω της ανοχής της Δικτατορίας μεγάλων τμημάτων της κοινωνίας· ηκυριαρχία του κιτς σε πάμπολλους τομείς της πολιτιστικής ζωής — αυτά είναι μερικά μόνο από τα αποτελέσματα του επτάχρονου «γύψου».

Η σημαντικότατη αυτή έλλειψη μελέτης της Χούντας έχει σοβαρές επιπτώσεις: η περίοδος της Δικτατορίας έχει καταγραφεί στην κοινωνική συνείδηση απλώς ως μία «σκοτεινή περίοδος», καταπίεσης και βίας από τη μία και «αντιστασιακής πράξης» από την άλλη. Το αποτέλεσμα είναι η ουσιαστική άγνοια —και όχι μόνο των νεότερων γενιών— των παραμέτρων οι οποίες συνιστούν την ιστορική τομή που αποτελεί για την νεοελληνική ιστορία η Δικτατορία 1967-1974 και, κατ’ επέκταση, η ενοχοποίηση της Μεταπολίτευσης ακόμη και για φαινόμενα που στην πραγματικότητα η ημερομηνία γέννησής τους χρονολογείται στην περίοδο της Χούντας. Με λίγα λόγια: ο καλύτερος τρόπος για να «θυμηθούμε» την αυριανή επέτειο είναι να μελετήσουμε το τι σήμαινε στην πραγματικότητα για την νεοελληνική κοινωνία εκείνη η «σκοτεινή περίοδος». Πολλές αιτίες ακόμη και των σημερινών κακοδαιμονιών υποψιάζομαι πως θα ανακαλύψουμε.

ΠΡΟΣΟΧΗ ΧΡΩΜΑΤΑ- ΜΗ ΜΕ ΔΙΑΒΑΖΕΤΕ ΌΤΑΝ ΕΧΕΤΕ ΔΙΚΙΟ

Ο βασικός λόγος, ωστόσο, που επέλεξα να ασχοληθώ με την αφελή αυτή επιλογή είναι πιο σημαντικός. Την έγραψε σε δύο φράσεις ο εκπαιδευτικός Λεωνίδας Καστανάς, η αρθρογραφία και οι αιχμηρές παρεμβάσεις του οποίου έχουν πάντα ενδιαφέρον. «Εδώ και 30 χρόνια, το θέμα της έκθεσης είναι το ίδιο. Τι καλός που είναι ο ελληνοορθόδοξος κομμουνισμός και τι κακός που είναι ο προτεσταντικός καπιταλισμός», έγραψε στο fb ο Καστανάς. Και υπερθεμάτισε μνημονεύοντας θέματα εξετάσεων από το παρελθόν. «Οι στέγες κοντά, οι ψυχές μακρυά. Η αρχαία τέχνη πρωτοπόρα και ζωντανή. Ο τεχνολογικός πολιτισμός και η αλλοτρίωση του ανθρώπου. Η σύγχρονη αποξένωση». Και σχολίασε: «Κανείς δεν τολμά να βγει από το ελληνικό στερεότυπο. Τεχνοφοβία και άγιος ο Θεός. Πρέπει να αντισταθούμε στην ανήθικη τεχνολογική Δύση. Διότι μας κάνει να τρέχουμε γρήγορα και να ξεχνάμε την ανθρωπιά μας. Ενώ όταν πηγαίναμε με τον αραμπά βλέπαμε και κάνα άνθρωπο. Το ότι μιλάω με τους φίλους μου σήμερα ακόμη και όταν βρίσκονται χιλιάδες μίλια μακρυά με τούτο το μηχάνημα του διαβόλου, με απομακρύνει από τους ανθρώπους. Λουδιτισμός και τα μυαλά στα κάγκελα. Η αριστερή αφήγηση της ανατολής συνεχίζεται».

Κ. Ζούλας Καθημερινή

Κυριακή, 17 Ιανουαρίου 2010

Παιδιά του σχολείου. Ήρθατε και πάλι στην επικαιρότητα.
Δεν είναι τώρα το βιβλίο της Ρεπούση, είναι το βιβλίο της Δραγώνα.
Η άπειρη βλακεία σας έβγαλε και πάλι στην επιφάνεια πάνω που σας είχαμε ξεχάσει.
Δεν μας νοιάζει ποιοι είστε, από που έρχεστε, τι βάσανα κουβαλάτε, τι κάνετε μέσα στον άθλιο αυτό χώρο, τι γράφουν οι πίνακες και τι οι ψυχές σας.
Μονάχα αν είστε Έλληνες και πόσο, καμώνεται ότι η ρωτάει ο εθνικός κι αν σας μεγαλώνουμε σαν Έλληνες έτοιμους να πάρετε την Κόκκινη Μηλιά.
Κι αν είστε από άλλη φύτρα, σας γράφουμε μονάχα αν έχετε άδεια παραμονής.
Και γιατί τα μαλλιά σας είναι έτσι κουρεμένα, οι κοιλιές σας έξω, το βρακί σας, γιατί φαίνεται λιγάκι;
Μονάχα στην πρωινή αναφορά του «Πάτερ ημών» να στέκεστε προσοχή και ασκεπείς.
Δεν ρωτάμε που ζείτε, ποιοι γονείς σας σκεπάζουν τη νύχτα, πως τα φέρνετε βόλτα.
Μονάχα να μην μας ενοχλείτε, όταν διδάσκουμε τις ανθρώπινες σοφίες και να βελτιώνεστε.
Και το χαρτί να πάρετε, ένα πτυχίο ψυκτικού, γιατί θα σας το ζητήσουν.
Τι γνώσεις μάθατε δεν έχει σημασία, το χαρτί, με τις σφραγίδες και τη φωτογραφία σας, μετράει.
Και σεις καπνίζετε αμήχανα και στα κρυφά όπως παλιά.
Και σπάτε τις καρέκλες, άμα σας τη δώσει και γράφετε στους τοίχους σαν φυλακωμένοι.
Μα όταν κάποιοι ξεπέφτουν και σας ανοίγουνε κουβέντα, τους δίνετε το γέλιο σας.
Αυτό είναι όλο το χαρτί.

9 σχόλια:

  1. Ειμαι συμφωνη σε ολα,σε καποια εχω μια καπως πιο ψυχραιμη προσεγκιση.
    Εκεινο που θελω να μαθω απο εναν εκπαιδευτικο που μπαινει σημερα ακομη στην αιθουσα ολα αυτα συζητονται με τους γονεις;;;
    Υπαρχει ενας καποιος δεσμος.;;;;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Kαλησπέρα taspa, έχουμε συναντηθεί στην Στρουθοκάμηλο του Γιώργου και χαίρομαι που χτύπησες την πόρτα μου. Η επαφή με τους γονείς είναι κάτι σχετικό. Σε άλλα σχολεία, κυρίως τα Γυμνάσια, και σε περιοχές με υψηλό βιοτικό επίπεδο η επαφή είναι καλή. Σε δύσκολες περιοχές και κυρίως στα επαγγελματικά Λύκεια, η απουσία επαφής είναι έντονη. Πολλά παιδιά εκεί μοιάζουν παρατημένα. Όμως είναι περήφανα, ντόμπρα, οι δυσκολίες τα έχουν κάνει δυνατά και την παλεύουν. Αξίζει να προσπαθείς μαζί τους, όχι μόνο για να τους μάθεις κάποια πράγματα, αλλά για να τα γνωρίσεις και μέσα από αυτά να γνωρίσεις και τον εαυτό σου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. κΚαλημερα leo και γω χαιρομαι που επικοινωνουμε,συμφωνω μαζι σου.
    Υπαρχει ομως ενα μεγαλο προβλημα,ποσοι ειναι οι σημερινοι 'δασκαλοι'που θελουν να γνωρισουν τον εαυτο τους !!!!οπως και οι περισσοτεροι απο μας,οι περισσοτεροι μαλλον φοβουνται να το ψαξουν ισως δε και να αγνωουν την συγκεκριμενη διαδικασια.
    Το βρισκεις εγωιστικο απο μερους μου το συγκεκριμενο σχολειο;;; προσωπικα το πιστευω πως τους ειναι τελειως αγνωστη 'η διαδικασια'.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Θαθελα επι πλεον να σου καταθεσω πως συμφωνω απολυτα με οσα αναφερεις στην αναρτηση σου σχετικα με τον Λ.Κ.Διδαξε ηθος,διαλογο και ευπρεπεια.
    Η Μαργαριτα μαλλον αρχισε να φυλλοροει επικινδυνα
    το εχω πει εδω και μερικα χρονια θα μεινουμε Αριστεροι χωρις Αριστερα και θα κορνιζαρουμε τις ταυτοτητες ,εις αναμνησην του κλεους της Νιοτης μας που μας ελεγε πως θα γινουμε αλλοι.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Kαλησπέρα taspa σε σένα και στη Σαλονίκη. Έχω καιρό να έρθω εκεί πάνω και οι παλιοί μου φίλοι στα Κάστρα θα μέχουν ξεχάσει. Ας είναι, πέρναγα καλά όποτε ερχόμουνα, κυρίως ζεστά.
    Έβαλες δυο θέματα, που μάλλον συνδέονται.
    Δάσκαλοι που ψάχνονται. Ναι υπάρχουν αρκετοί, είναι κυρίως αριστεροί ή πρώην, που βγάζουν τα προς το ζειν εργαζόμενοι. Αλλά το ψάχνουν , είναι καλοί στη δουλειά τους, σέβονται το μαθητή, πονάνε τον ανύμπορο και τον δύσκολο, έχουν καλές σχέσεις με τα παιδιά. Μαθαίνουν μέσα από την διαδικασία. Από κει και μετά το τι μαθαινει ο καθένας είναι σχετικό. Δεν είναι εύκολο πράγμα η αυτογνωσία, ούτε ακινδυνο. Και το ότι γράφουμε στα blog είναι μια διαδικασία μάθησης

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Τώρα για την περίπτωση Κύρκος. Δεν είναι το θέμα αν συμφωνείς ή διαφωνείς μαζί του. Υπάρχει ένα θέμα αν είναι ρεαλιστικό το σχέδιο που προτείνει. Εγώ δεν το βρίσκω. Το ΠΑσοκ και κάθε Πασοκ υπάρχει εκεί όχι για να σωσει την Ελλάδα αλλά για να ωφεληθούν-να πλουτίσουν τα μέλη και τα στελέχη του. Γιατί να σου ανοίξει την πόρτά; Για να μοιραστεί τη λεία; για νάχει μουρμούρες με τους συμμάχους; για ναχει μάτια στα ιδιαίτερά του; Δεν έχει νόημα.
    Όμως η υπόθεση Κύρκου άνοιξε ένα άλλο θέμα. Σε μια εποχή που γίνεται της πουτάνας, οι Αριστεροί βρήκαν ευκαιρία να επιτεθούν στον Κύρκο, όχι στο Πασοκ, όχι στο νεοφιλελευθερισμό, όχι στους κάφρους που διαλύουν τα Πανεπιστήμια, όχι σε όσους ρουφάνε το αίμα μας και είναι πολλοί και διάφοροι, αλλά στον Κύρκο. Αντε γαμ....τε ρε.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Καλησπερα leo,λυπαμαι που δεν εγινα κατανοητη.
    Συμφωνουμε ΑΠΟΛΥΤΑ σε ο.τι εχει σχεση με το θεμα ΠΑΣΟΚ αν ειμαστε κοντα θα μπορουσες ν'ακουσεις για ωρες τις αποψεις και εμπειριες μου.
    Λεγοντας συμφωνω εννοουσα με την θεση που πηρες απεναντι στο θεμα Λεωνιδας.
    Το εχω πει πολλες φορες να κλεισω αυτια και ματια.
    Αλλα δεν χαριζω τα νιατα μου και την ταυτοτητα μου σε Βαζιβουζουκους.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Taspa μου σε κατάλαβα και μάλιστα πολύ . Ανέβασα λοιπόν κάτι τώρα και στο αφιερώνω, γιατί μου έδωσες την αφορμή.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. 1η Μαιου 2009,ειχα αναρτησει το παρακατω.
    Ηταν μια κραυγη διαπιστωνοντας την ανυπαρκτη παρουσια της ΑΡΙΣΤΕΡΑΣ
    @@@Αυτό που ξεχάσαμε να πουμε στα παιδιά μας,!!!!!την ιστορία που αρνηθήκαμε,μέσα στον νεποτισμό του Πολιτικού Πολιτισμού.Διαπλάσαμε ΙΔΙΩΤΕΣ!!!!!!
    ''Εσμιξε η μπλούζα το χακί,φαντάρος τον εργάτη
    κι αστράφτουν ολοι μια καρδια-βουλή,σφυγμός και μάτι.
    Ω,τι ομορφα σα σμιγουνε,σαν αγαπιούνται οι ανθρώποι,
    φεγγοβολούν οι ουρανοί,μοσκοβολούν οι τόποι.
    .............................................................................................
    Τα πούλεγες κι ουτ' ηθελα πιστέψω και γροικήσω
    κι απόπαιρνα σε,μάτια μου,χωρίς να σε γνωρίσω.!!!!
    ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
    Ας μπούμε στον κόπο να τους γνωρίσουμε λοιπόν!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Αναρτήθηκε από taspa στις 12:38 μ.μ

    ΑπάντησηΔιαγραφή