Η ανάρτηση θρησκευτικών συμβόλων στα σχολεία & το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Δικαιωμάτων του Ανθρώπου







Μια μικρή πρόοδος έχει επιτευχθεί στην τριτοκοσμική, από άποψη θρησκευτικών ζητημάτων, χώρα μας. Τουλάχιστον οι ετερόδοξοι, αλλά όχι οι άθεοι ή άθρησκοι, μπορούν να μη παρακολουθούν το μάθημα των θρησκευτικών στα σχολεία. Κάτι είναι και αυτό. Κατά τα  άλλα κάθε πρωί σε κάθε σχολείο της χώρας γίνεται η λεγόμενη προσευχή, που μόνο στοιχεία προσευχής δεν έχει. Συζητήσεις, φασαρία, γέλια, παιδιά που τρέχουν να προλάβουν, και ένας μαθητής ή μια μαθήτρια που απαγγέλλει το «Πάτερ ημών» ή κάτι ανάλογο, στα γρήγορα και με λάθη. Μπορείς να μην κάνεις το σταυρό σου, αλλά οφείλεις να παρευρίσκεσαι και να σέβεσαι τη προσευχή των ορθόδοξων χριστιανών. Στις τάξεις, όμως, πάνω από τον πίνακα, μια εικόνα του Ιησού ή της Παναγίας, παρακολουθεί τα τεκταινόμενα, χωρίς κανείς να δίνει σημασία. Στην ουσία τα σύμβολα περνούν απαρατήρητα, δεν ενοχλούν και δεν ενοχλούνται από κανένα. Σίγουρα όμως δεν έχουν καμιά θέση εκεί όπως και σε κάθε δημόσιο κτήριο.  Ο ελληνοορθόδοξος όμως προσανατολισμός της εκπαίδευσης το επιβάλλει.

Σύμφωνα με το άρθρο 13 του Συντάγματος η Πολιτεία τηρεί στάση ουδετερότητας στο θρήσκευμα των πολιτών. Ωστόσο το πολιτικό κόστος επιβάλλει  στις κυβερνήσεις μας να παραβαίνουν το σύνταγμα και όπου μπορούν να διατηρούν στοιχεία του ορθόδοξου  χαρακτήρα του κράτους. Για παράδειγμα στο απολυτήριο του Γυμνασίου αναγράφεται υποχρεωτικά το θρήσκευμα, ενώ στα απολυτήρια του Λυκείου είναι προαιρετικό. Οι γνωστές ισορροπίες της εξουσίας, που απλά γελοιοποιούν τη χώρα διεθνώς.
Στα πλαίσια αυτά θεωρώ πολύ επιτυχημένη την παρέμβαση των Οικολόγων Πράσινων σχετικά με το θέμα:


Οι Οικολόγοι Πράσινοι πληροφορήθηκαν με έκπληξη πως η Ελλάδα, κατά τη χθεσινή ακροαματική διαδικασία στο Τμήμα Ευρείας Σύνθεσης του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου Δικαιωμάτων του Ανθρώπου (ΕΔΔΑ), στην υπόθεση Lautsi κατά Ιταλίας για την απομάκρυνση των θρησκευτικών συμβόλων από τα σχολεία, προέβη σε κοινή παρέμβαση (στην οποία συμμετέχουν επίσης η Κύπρος, ο Άγιος Μαρίνος, η Αρμενία, η Βουλγαρία, η Λιθουανία, η Μάλτα, το Μονακό, η Ρουμανία και η Ρωσία) υπέρ της Ιταλίας, η οποία καταδικάστηκε από το αρμόδιο Τμήμα του Ε.Δ.Δ.Α. για παραβίαση του δικαιώματος στην θρησκευτική ελευθερία των μαθητών με την ανάρτηση του Εσταυρωμένου στις σχολικές αίθουσες.
Σε μία εποχή, όπου η χώρα μας ταλανίζεται από τη συρρίκνωση των κοινωνικών δικαιωμάτων των πολιτών, καταργούνται, χωρίς ουσιαστικό κοινωνικό διάλογο, ασφαλιστικά και εργασιακά δικαιώματα των πιο ευπαθών στην οικονομική κρίση κοινωνικών ομάδων και η Ελλάδα βρίσκεται σε εκούσια ευρωπαϊκή απομόνωση, η κυβέρνηση επιλέγει να διεκδικήσει την ευρωπαϊκή νομιμότητα τουλάχιστον αμφιλεγόμενων πρακτικών, ενώ έχει ήδη εκτεθεί διεθνώς, καθώς η χώρα μας έχει προεξάρχουσα θέση στον κατάλογο των χωρών-μελών του Συμβουλίου της Ευρώπης, που έχουν καταδικαστεί για παραβίαση της θρησκευτικής ελευθερίας!
Σαν να μην έφτανε αυτό, στην τοποθέτησή του ο Joseph Weiler, πληρεξούσιος της Ελλάδας, διατύπωσε, μεταξύ άλλων, την άποψη ότι οι παρεμβαίνουσες χώρες όπως η Ελλάδα διαφωνούν με την αρχή της θρησκευτικής ουδετερότητας του κράτους, στην οποία το ΕΔΔΑ βάσισε την αρχική του απόφαση.
Οι Οικολόγοι Πράσινοι υπενθυμίζουμε στην Ελληνική Κυβέρνηση πως η  ουδετερότητα της Πολιτείας απέναντι στα θρησκευτικά φρονήματα των πολιτών κατοχυρώνεται στο άρθρο 13 του Συντάγματος, που ανήκει στον σκληρό πυρήνα του και δεν μπορεί να καταργηθεί παρά μόνο με κατάλυση του Πολιτεύματος και την καλούμε να επαναφέρει στην τάξη τον πληρεξούσιό της!
Υπογραμμίζουμε ότι η ανάρτηση θρησκευτικών συμβόλων σε δημόσια κτίρια, όπου ο πολίτης δεν έχει την επιλογή να μην παρίσταται, θίγει στον πυρήνα του το ανθρώπινο δικαίωμα θρησκευτικής ελευθερίας, γεγονός που έχει ήδη αναδειχθεί με την αίτηση τριών δικηγόρων-μελών μας για την αφαίρεση των θρησκευτικών συμβόλων από τις δικαστικές αίθουσες, η οποία βρίσκεται εδώ και πέντε μήνες στα συρτάρια του υπουργείου Δικαιοσύνης, μετά από παραπομπή της αρμόδιας επιτροπής του Δικαστικού Μεγάρου Θεσσαλονίκης.
Περαιτέρω, η κυβέρνηση, παρά τις αρχικές της τοποθετήσεις, τόσο δια στόματος υπουργού Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων στην Βουλή, όσο και δια στόματος του ίδιου του πρωθυπουργού στην τοποθέτησή του ενώπιον της Κοινοβουλευτικής Συνέλευσης του Συμβουλίου της Ευρώπης στις 26 Ιανουαρίου 2010, επαναφέρει το ζήτημα του μονόδρομου ελληνορθόδοξου προσανατολισμού της εκπαίδευσης, όχι μόνο μέσω της παράστασης αυτής στο Ε.Δ.Δ.Α., αλλά και μέσα στα σχολεία: Η έκδοση της υπ' αριθ. πρωτ. 73735/Γ2/23/06/2010 εγκυκλίου του Υπουργείου Παιδείας, Δια βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων, με την οποία το υπουργείο εμμένει στην αναγραφή του θρησκεύματος στο απολυτήριο Γυμνασίου, παρά την ξεκάθαρη απόφαση της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας (αποφάσεις 2280, 2281, 2282, 2283, 2284, 2285/2001) αποτελεί παραβίαση ευαίσθητων προσωπικών δεδομένων, την οποία το Υπουργείο διαπράττει χωρίς κανέναν ενδοιασμό!
Η εκπρόσωπος τύπου των Οικολόγων Πράσινων Ελεάννα Ιωαννίδου έκανε για το ζήτημα την ακόλουθη δήλωση: «καλούμε τον Πρωθυπουργό και τους αρμόδιους υπουργούς Δικαιοσύνης και Παιδείας να διαλέξουν επιτέλους στρατόπεδο και να εξηγήσουν στην Ελληνική κοινωνία με ποιους είναι: Μ' αυτούς που οραματίζονται ένα σύγχρονο Κράτος Δικαίου, αποδεσμευμένο από προκαταλήψεις και εναγκαλισμούς με τα συντηρητικά κατάλοιπα παλαιότερων εποχών, ή με εκείνους  που εμμένουν στο δόγμα ότι γνήσιος Έλλην είναι μόνο όποιος ασπάζεται την ορθόδοξη χριστιανική θρησκεία;»

Η Εκτελεστική Γραμματεία των Οικολόγων Πράσινων

Σχόλια

  1. "Στις εκλογές του Νοεμβρίου 1989 εξελέγη για πρώτη φορά βουλευτής Β΄ Αθηνών...
    Επανεξελέγη βουλευτής με τον Συνασπισμό στις βουλευτικές εκλογές του 1996, του 2000, του 2004, του 2007 και του 2009.
    Στην Κυβέρνηση Τζαννετάκη διετέλεσε υπουργός δικαιοσύνης ...."

    Αποσπάσματα από το βιογραφικού του κ Κουβέλη. Σαν ομοϊδεάτης σου λυπάμαι τον χρόνο σου και το χώρο του Μπλόγκ σου, αν ελπίζεις σε καινούργιο από κάτι τέτοιους

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Ρήγα 78
    Ζει ακόμα στην Κυψέλη....
    Αλλά δεν περιμένω τίποτα και από κανένα. Ούτε από τον εαυτό μου. Ταξιδεύω και συναντάω απόψεις και ανθρώπους. Ωραία είναι, αρκεί να είμαι καλά στην υγειά μου εγώ και κυρίως τα πρόσωπα που αγαπώ.
    Φίλε μου ο φανατισμός δεν έχει θέση μέσα μας. Βe cool.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Δεν νομίζω πως υπάρχει φανατισμός σε αυτά που έγραψα. Γενικά όλοι έχουμε τους φανατισμούς μας όχι από "γεννησιμιού μας" αλλά επειδή μας τους δημιουργούν άνθρωποι και καταστάσεις. Για να γίνω πιο σαφής θα δώσω ένα δείγμα τέτοιου προσωπικού φανατισμού με σχόλιο που έγραψα στο http://kalodia.blogspot.com/2010/06/blog-post_10.html , όπου βρήκα και το δικό σου λινκ.
    Καλήμέρα και ελπίζω να μη χαλάσουμε τις καρδιές μας

    ΡΗΓΑΣ 78 είπε...

    Υπήρχε κάποτε ένα ΚΚΕ εσωτερικού που εξέφρασε την ανάγκη για ανανέωση του κομμουνιστικού κινήματος στην Ελλάδα. Όσοι διεκδικούν την κληρονομιά του θα πρέπει να είναι προσεχτικοί. Αφού συμφωνήσω με όσα έγραψε για το θέμα ο Πάνος θα το πάω λίγο παρακάτω. Ο λατρεμένος των αστικών ΜΜΕ αξιότιμος σ. Κουβέλης ανήκε πάντα στην ομάδα Κύρκου, μία δεξιά φράξια με σταλινικές μεθόδους. Με τέτοιες διέλυσαν τη σπουδάζουσα του Ρήγα του '78 και εξανάγκασαν σε φυγή Ελεφάντη, Μπανιά και άλλους το '86.
    Την κληρονομιά του κομμουνιστικού την αποποιήθηκαν μόνοι. Αν επιμένουν να διεκδικήσουν και κατακτήσουν τελικά την κληρονομιά του ανανεωτικού, γενικά, τότε εγώ αυτόματα θα χριστώ δογματικός.
    Τέλος σύντροφε Κουβέλη αν το 1978 το ΚΚΕ εσωτερικού είχε ένα κλάσμα μόνο της δημοκρατίας του ΣΥΝ, τότε εσείς θα είχατε φύγει σαν μειοψηφία και όχι εμείς με την ΕΚΟΝ Ρήγας Φεραίος Β Πανελλαδική. Το έγραψα ολόκληρο να το απολαύσουν οι σύντροφοι του τότε.
    Άντε γιατί παραγνωριστήκαμε με τους ορκισμένους εχθρούς του συστήματος Κουβέλη, Ψαριανό και άλλους...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. ΡΗΓΑΣ 78

    Το ΡΗΓΑΣ φαντάζομαι ότι αναφέρεται στην ΕΚΟΝ ΡΗΓΑΣ ΦΕΡΑΙΟΣ και το 78 στην ίδρυση της Β πανελλαδικής. Σε πληροφορώ ότι ήμουν ιδρυτικό της μέλος και μέλος του γραφείου σπουδάζουσας. Άρα μάλλον υπήρξαμε σύντροφοι. Αν το ψάξεις Λεωνίδες Κα.... και Φυσικό δεν ήταν πολλοί.
    Για την ιστορία. Εμείς φύγαμε δεν μας έδιωξαν. Καλά κάναμε και φύγαμε, για τα δεδομένα εκείνα εμείς ήμασταν αριστερά και οι άλλοι δεξιά στο τότε κομμουνιστικό χώρο της ανανέωσης. Δεν χωράγαμε στο ίδιο κόμμα με προφανώς σταλινικές καταβολές.
    Οι καιροί έχουν αλλάξει. Είναι κωμικό να έχουμε μένος εναντίον του ενός ή του άλλου με αναφορά στο 78. Η αριστερά έχει ανάγκη νέας θεωρίας και πολιτικής, αλλά δεν τη βλέπω. Δεν πήγα ποτέ στο Συνασπισμό, συχαίνομαι την κνίτικη αντίληψη για πολλούς λόγους, πρώτα αισθητικής. Όσο για τους αριστεριστές είναι πολύ συντηρητικοί για μένα.
    Στη ΔΑ βλέπω μια συνιστώσα που θέλει να αποκαλύψει τον συντεχνιακό παρασιτισμό που τον θεωρώ εξίσου επιζήμιο για το λαό με το χρηματιστηριακό κεφάλαιο και τους διαπλεκόμενους πολιτικούς της. Ακόμα ελπίζω ότι θάρθουν άνθρωποι που θα αναζητήσουν νέα θεωρητικά μοντέλα για μια πιο δίκαιη κοινωνία. Γιαυτό την υποστηρίζω. Διάβασέ με προσεκτικά και θα καταλάβεις.
    Και πάλι σε βλέπω οργισμένο. Για την ηλικία μας είναι φυσιολογική η νηφαλιότητα. Θα έχεις τους λόγους σου. Σου δίνω το βήμα μου να τους εκθέσεις.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Δημοσίευση σχολίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Κίμων Χατζημπίρος: Ύστατος πόρος: Η πράσινη και ψηφιακή μετάβαση είναι μια πρόταση για το μέλλον.

Βάσω Κιντή: Παραιτούμαι από μέλος της ΚΕ και αποχωρώ από το κόμμα της Δημοκρατικής Αριστεράς

Κίμων Χατζημπίρος: Ατελέσφορη Οικολογία