ελευθερία, αλληλεγγύη, αναζήτηση, σκληρή δουλειά και πάντα rock n roll

1973 Νίξον - Μπρέζνιεφ

1973 Νίξον - Μπρέζνιεφ
Ο Αμερικανός πρόεδρος Ρίτσαρντ Νίξον και ο γενικός γραμματέας του Κομμουνιστικού Κόμματος Σοβιετικής Ένωσης, Λεονίντ Μπρένζιεφ, κατά τη διάρκεια περιπάτου στην αυλή της έπαυλης του πρώτου στην Καλιφόρνια, το 1973. Στο βάθος, ο Ειρηνικός Ωκεανός. Από την Καθημερινή

Παρατηρητήριο

του Τέλη Σαμαντά για τη στήλη Παροράματα και ημαρτημένα

Εδώ και χρόνια επιμένω και θα συνεχίσω να επιμένω: οι μελέτες και οι αναλύσεις —πολιτικές, οικονομικές, κοινωνιολογικές, πολιτιστικές— που αφορούν την επτάχρονη Δικτατορία είναι ελάχιστες σε σχέση με τις αντίστοιχες που αφορούν την περίοδο της Μεταπολίτευσης. Κι όμως, θεωρώ πως στη διάρκεια της Χούντας διαμορφώθηκαν τα κύρια κοινωνικά ρεύματα που καθόρισαν τις μεταπολιτευτικές στρεβλώσεις. Η αποκοπή από το διεθνές περιβάλλον και η λαϊκιστική εσωστρέφεια· η ανάδυση νέων κοινωνικών στρωμάτων που απέκτησαν οικονομική ισχύ χάρη στα οικονομικά μέτρα των δικτατόρων (χωρίς όμως να έχουν και την αντίστοιχη πολιτική εκπροσώπηση, την οποία απέκτησαν στη συνέχεια κατά τη Μεταπολίτευση)· η απότομη διακοπή των πνευματικών αλλά και των πολιτικών αναζητήσεων σε όλους τους ιδεολογικούς χώρους· η σαφέστατη οπισθοχώρηση των προβληματισμών για τον εκσυγχρονισμό της πολιτικής ζωής της χώρας· η υποχρεωτική συνύπαρξη αντιθετικών και αποκλινόντων πολιτικών και πνευματικών προβληματισμών και η εκ των πραγμάτων σύγκλιση τους —στον ελάχιστο κοινό παρονομαστή— απέναντι στον «κοινό εχθρό» της Χούντας· η καθυποταγή μέσω της ανοχής της Δικτατορίας μεγάλων τμημάτων της κοινωνίας· ηκυριαρχία του κιτς σε πάμπολλους τομείς της πολιτιστικής ζωής — αυτά είναι μερικά μόνο από τα αποτελέσματα του επτάχρονου «γύψου».

Η σημαντικότατη αυτή έλλειψη μελέτης της Χούντας έχει σοβαρές επιπτώσεις: η περίοδος της Δικτατορίας έχει καταγραφεί στην κοινωνική συνείδηση απλώς ως μία «σκοτεινή περίοδος», καταπίεσης και βίας από τη μία και «αντιστασιακής πράξης» από την άλλη. Το αποτέλεσμα είναι η ουσιαστική άγνοια —και όχι μόνο των νεότερων γενιών— των παραμέτρων οι οποίες συνιστούν την ιστορική τομή που αποτελεί για την νεοελληνική ιστορία η Δικτατορία 1967-1974 και, κατ’ επέκταση, η ενοχοποίηση της Μεταπολίτευσης ακόμη και για φαινόμενα που στην πραγματικότητα η ημερομηνία γέννησής τους χρονολογείται στην περίοδο της Χούντας. Με λίγα λόγια: ο καλύτερος τρόπος για να «θυμηθούμε» την αυριανή επέτειο είναι να μελετήσουμε το τι σήμαινε στην πραγματικότητα για την νεοελληνική κοινωνία εκείνη η «σκοτεινή περίοδος». Πολλές αιτίες ακόμη και των σημερινών κακοδαιμονιών υποψιάζομαι πως θα ανακαλύψουμε.

ΠΡΟΣΟΧΗ ΧΡΩΜΑΤΑ- ΜΗ ΜΕ ΔΙΑΒΑΖΕΤΕ ΌΤΑΝ ΕΧΕΤΕ ΔΙΚΙΟ

Ο βασικός λόγος, ωστόσο, που επέλεξα να ασχοληθώ με την αφελή αυτή επιλογή είναι πιο σημαντικός. Την έγραψε σε δύο φράσεις ο εκπαιδευτικός Λεωνίδας Καστανάς, η αρθρογραφία και οι αιχμηρές παρεμβάσεις του οποίου έχουν πάντα ενδιαφέρον. «Εδώ και 30 χρόνια, το θέμα της έκθεσης είναι το ίδιο. Τι καλός που είναι ο ελληνοορθόδοξος κομμουνισμός και τι κακός που είναι ο προτεσταντικός καπιταλισμός», έγραψε στο fb ο Καστανάς. Και υπερθεμάτισε μνημονεύοντας θέματα εξετάσεων από το παρελθόν. «Οι στέγες κοντά, οι ψυχές μακρυά. Η αρχαία τέχνη πρωτοπόρα και ζωντανή. Ο τεχνολογικός πολιτισμός και η αλλοτρίωση του ανθρώπου. Η σύγχρονη αποξένωση». Και σχολίασε: «Κανείς δεν τολμά να βγει από το ελληνικό στερεότυπο. Τεχνοφοβία και άγιος ο Θεός. Πρέπει να αντισταθούμε στην ανήθικη τεχνολογική Δύση. Διότι μας κάνει να τρέχουμε γρήγορα και να ξεχνάμε την ανθρωπιά μας. Ενώ όταν πηγαίναμε με τον αραμπά βλέπαμε και κάνα άνθρωπο. Το ότι μιλάω με τους φίλους μου σήμερα ακόμη και όταν βρίσκονται χιλιάδες μίλια μακρυά με τούτο το μηχάνημα του διαβόλου, με απομακρύνει από τους ανθρώπους. Λουδιτισμός και τα μυαλά στα κάγκελα. Η αριστερή αφήγηση της ανατολής συνεχίζεται».

Κ. Ζούλας Καθημερινή

Τρίτη, 12 Ιουλίου 2011

Να επιτραπεί η πετρελαιοκίνηση των ΙΧ σε Αθήνα και Θεσ/νίκη;


του Σταύρου Λιβαδά


O νέος υπουργός ΥΠΕΚΑ,  δήλωσε πρόσφατα πως θα άρει την, ισχύουσα από το 1992, απαγόρευση κυκλοφορίας πετρελαιοκίνητων ΙΧ αυτοκινήτων, σε Αθήνα και Θες/νίκη. Το μέτρο λανσαρίστηκε ως εξορθολογιστικό, γιατί  μπορεί να οδηγήσει σε μείωση του κόστους μετακινήσεων-μεταφορών, ως  εκσυγχρονιστικό, καθότι θα αποτελέσει κίνητρο για τη μερική ανανέωση του στόλου των κυκλοφορούντων IX  και ως αναπτυξιακό, αφού αναμένεται να τονώσει την ήδη χειμαζόμενη αγορά αυτοκινήτων.
Αναμφίβολα υπάρχει αλήθεια σ όλα αυτά, αν και ουδείς μπορεί να ισχυριστεί στα σοβαρά πως η τόνωση της αγοράς αυτοκινήτων θα μπορούσε να ‘ναι στα πρώτης γραμμής μέτρα της όποιας ανορθωτικής προσπάθειας μιας οικονομίας που κατέρρευσε, κυρίως,  επειδή κατανάλωνε χωρίς να παράγει.
Ωστόσο υπάρχουν κάποια «παραλειπόμενα» της δημόσιας παρουσίασης που γίνεται στο θέμα, που ερχόμενα στο φως της δημοσιότητας, θεωρώ πως αλλοιώνουν την «καθαρότητα» αυτής της εικόνας.  Γίνεται εικόνα πολύ «γκρίζα», όταν φωτισθούν οι επιμελώς αποκρυπτόμενες   επιπτώσεις στο περιβάλλον από την εφαρμογή αυτού του μέτρου υπό τις κρατούσες συνθήκες στην αγορά των καυσίμων. Γίνεται, επίσης,  εικόνα  με  «έντονο μαύρο φόντο», από το άφθονο «μαύρο χρήμα» λαθρεμπορίας, που υποκρύπτεται και συγκαλύπτεται, σήμερα, στις αθέατες πλευρές της υπόθεσης.


Γιατί θεσπίστηκε η απαγόρευση;
 Η Πολιτεία  απαγόρευσε την κυκλοφορία πετρελαιοκίνητων ΙΧ αυτοκινήτων στην Αθήνα και τη Θεσ/νίκη για περιβαλλοντικούς λόγους: το κυκλοφορούν καύσιμο πετρέλαιο είχε μεγάλη περιεκτικότητα σε θείο, με αποτέλεσμα την αυξημένη ρύπανση από τη λειτουργία των πετρελαιοκινητήρων. Οι σχετικές συγκεντρώσεις, κυρίως σε μικροσωματίδια, αλλά και άλλους ρυπαντές, υπερέβαιναν κατά πολύ τα επιτρεπόμενα όρια και  δημιουργούσαν σοβαρούς κινδύνους για την υγεία των κατοίκων. Η απόφαση, λοιπόν, αυτής της μερικής απαγόρευσης, αποτελούσε ένα «συμβιβασμό» μεταξύ οικονομικών και περιβαλλοντικών παραγόντων: θα επιτρέπεται η κυκλοφορία πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων, (που είναι πιο οικονομικά ως προς το κόστος κίνησης- μεταφοράς) , εκεί όπου η (αυξημένη, συγκριτικά προς τους βενζινοκινητήρες) ρύπανση που προκαλούν είναι «ανεκτή». Έτσι, στις βεβαρυμμένες περιβαλλοντικά περιοχές της Αθήνας και Θεσ/νίκης, αφού για προφανείς οικονομικούς λόγους δεν μπορούσε να σταματήσει η κυκλοφορία πετρελαιοκίνητων φορτηγών και ταξί, απαγορεύτηκε η χρήση του πετρελαίου στα ΙΧ, που, λόγω και του πλήθους τους, αποτελούν σημαντικό παράγοντα ρύπανσης.  


 Όταν το αυτοκίνητο «καθαρίζει» και το καύσιμο «μαυρίζει»…
Έκτοτε η τεχνολογία των πετρελαιοκινητήρων βελτιώθηκε σημαντικά, οι κινητήρες έγιναν «καθαρότεροι» και οικονομικότεροι, ιδίως οι κινητήρες με τις προδιαγραφές EURO 5. Ανταγωνίζονται (και ίσως εν πολλοίς) υπερτερούν των βενζινοκινητήρων, αν συνδυάσει κανείς, κριτήρια περιβαλλοντικά και οικονομικά. Αυτά βέβαια ισχύουν υπό την προϋπόθεση πως  το χρησιμοποιούμενο πετρέλαιο καύσιμο θα είναι, επίσης, «καθαρό», θα έχει πολύ χαμηλή περιεκτικότητα σε θείο και άλλους ρυπαντές. Αλλιώς η τεχνολογία πάει... περίπατο, ρυπαίνοντας υπέρμετρα το περιβάλλον και καταστρέφοντας πιο γρήγορα τους κινητήρες, στις πρόσφορες για τέτοιες αρνητικές «δράσεις» κλιματολογικές συνθήκες αυτών των περιοχών της Ελλάδας!
Στη χώρα μας, όμως, έγιναν και άλλες «ρυθμίσεις» της Πολιτείας, με διακηρυγμένη πρόθεση να συνδυαστεί  η μείωση του κόστους καυσίμου και η προστασία  του περιβάλλοντος. Θεσπίστηκαν  δύο ποιότητες καυσίμου: το πετρέλαιο κίνησης- «καθαρότερο» και ακριβότερο, λόγω αυξημένου κόστους διύλισης και υψηλότερων  φόρων- και το πετρέλαιο θέρμανσης- αρκετά φθηνότερο, καθότι πιο «βρώμικο» και με λιγότερες φορολογικές επιβαρύνσεις. ( Κάτι αντίστοιχο και χειρότερο ισχύει για το πετρέλαιο ναυτιλίας).
Υπάρχουν πολλά ερωτηματικά κατά πόσον αυτή η ρύθμιση λειτούργησε ορθολογικά και εκσυγχρονιστικά, στο «πρόβλημα» τιμή καυσίμου- προστασία περιβάλλοντος. Δίχως αμφιβολία, όμως, στην Ελλάδα  της διαφθοράς, της παραβατικότητας, του ανεξέλεγκτου  και του μπάχαλου, «βελτίωσε» θεαματικά- ανέβασε, κυριολεκτικώς  στα ύψη-  τη λαθρεμπορία καυσίμων και ό,τι αυτή συνεπάγεται. Υπολογίζεται σε 2δις και πλέον το χρόνο, η σχετική φοροκλοπή!
Τα στοιχεία δείχνουν, πως στην Ελλάδα «καταναλώνουμε» πετρέλαιο θέρμανσης σαν να ‘μαστε πολική χώρα! Ο μεγάλος «καταναλωτής» του, όμως, δεν είναι οι καυστήρες των λεβήτων, αλλά … οι κινητήρες των αυτοκινήτων. Φορτηγά, λεωφορεία, ταξί, ΙΧ, αγροτικά μηχανήματα,  μηχ/τα κατασκευών τεχνικών έργων, στρατιωτικά οχήματα κλπ, κινούνται σχεδόν ελεύθερα, με πετρέλαιο θέρμανσης  λόγω της ανυπαρξίας ελέγχων, καθώς  και της ατιμωρησίας, που έχουν πρακτικά εξασφαλίσει, οι (πολύ αραιά και που) συλλαμβανόμενοι και σε πολύ μικρές ποινές τιμωρούμενοι παραβάτες. Σε πολλές μελέτες του ΕΜΠ και άλλων φορέων, έχει επανειλημμένα υπολογισθεί και μετρηθεί, πως  το 40% και πλέον των αυτοκινήτων,  κινείται χρησιμοποιώντας, παρανόμως, πετρέλαιο θέρμανσης αντί για κίνησης.


Είναι πολλά τα λεφτά!
 Αν εξαιρέσει κανείς τα ταμεία του κράτους και τους έντιμους πολίτες- αλλά ποιος τα υπολογίζει αυτά- είναι πάρα πολλοί αυτοί που έχουν «κίνητρο», να αναπαράγεται και να διευρύνεται αυτός ο κύκλος παραοικονομίας. Έτσι εξηγείται, επίσης, η παρατεταμένη αδράνεια της  πολιτείας να λάβει αποτελεσματικά μέτρα για την αντιμετώπιση του λαθρεμπορίου. Και τούτο παρόλο που  υπάρχουν (και εφαρμόζονται ευρύτατα σε άλλες χώρες), φτηνοί, άμεσα υλοποιήσιμοι και πολύ αποτελεσματικοί τρόποι - πχ  ηλεκτρονική παρακολούθηση της διακίνησης των καυσίμων από το διυλιστήριο ώς τον τελικό χρήστη- να ελεγχθεί η παράνομη διακίνηση καυσίμων. Η υποκριτική και μονότονη  επανάληψη από όλες τις κυβερνήσεις, για πολλά χρόνια,  δικαιολογιών της  αδράνειας που επιδεικνύουν- του τύπου «είναι ανέτοιμος ο κρατικός μηχανισμός να θεσπίσει τώρα μέτρα, θα προετοιμαστούμε για του χρόνου», αποδεικνύουν του λόγου το αληθές. Δημιουργούνται, μάλιστα, νέα πεδία δράσης και δόξης για τους λαθρεμπόρους καυσίμων, αφού ανοίγουν πολλά «παράθυρα» παρανομιών με την πρόσθετα  ψηφισθείσα στο μεσοπρόθεσμο διάταξη, να εξισωθεί, σταδιακά, ο φόρος πετρελαίου θέρμανσης και κίνησης, μόνο για τις επιχειρήσεις!  Είναι πολλά τα λεφτά!   


Επομένως  τι;
Στην αγορά κυκλοφορεί πετρέλαιο με 500 ppm  περιεκτικότητα σε θείο, ενώ οι προδιαγραφές κίνησης  απαιτούν την παραγωγή πετρελαίου με 50 ppm, και με  βάση την οδηγία του 2005, πρέπει να χρησιμοποιούμε πετρέλαιο με θειο μηδενικής συγκέντρωσης    ( 10 ppm). Αποτέλεσμα αυτής της ψευδούς «μετάλλαξης» : προκύπτει έως πενήντα  φορές παραπάνω ρύπανση από τη μέγιστη επιτρεπόμενη!
Eάν πραγματικά τα αυτοκίνητα έκαιγαν  πετρέλαιο κίνησης ,  θα ‘πρεπε χωρίς δισταγμό  να πούμε ναι στη γενίκευση της πετρελαιοκίνησης αυτοκινήτων και σε Αθήνα, Θες/νίκη. Αν όμως, με την κατάσταση που υπάρχει στην αγορά καυσίμων σήμερα και τη συνεχιζόμενη κυβερνητική αδράνεια , στις ήδη (με τέτοιο πετρέλαιο) κινούμενες παρανόμως «τσιμινιέρες» προστεθούν και οι «νόμιμες» των ΙΧ, τότε τι γίνεται; Τι άλλαξε σήμερα, ώστε να αρθεί το ισχύον μέτρο εκτός από τη δραματική ανάγκη του κράτους να βρει «χρήματα» και τη(θεμιτή) ανάγκη να «κινηθεί» η αγορά; Να κινηθεί η αγορά, (κανείς δεν λέει όχι),  αλλά όχι σε βάρος της υγείας των ανθρώπων και υπέρ  των λαθρεμπόρων!
Αθήνα 10 /7/2011
Σταύρος Λιβαδάς

1 σχόλιο:

  1. Καταλληλα προσαρμοσμενο με αιτημα την συλληψη ολων των λαθρεμπορων καυσιμων/ μικρο-μεσαιο-εφοπλιστων/.../τουλαχιστον απο την αισθητικη αστυνομια.

    Δεν είναι η πατρίδα μας (2011, σατιρικό)

    Δεν είν’ οι τουρκομπαρόκ βίλες στις κορυφογραμμές
    σε “οικόπεδα” προϊόντα μηχανής καταπατήσεων
    Αδύνατη η “αξιοποίηση” δημόσιων εκτάσεων
    σαράντα στις εκατό γίναν ιδιωτικές

    Σε παραλιακές ταβέρνες στις μπαζωμένες ακτές
    τρων’ άξεστοι καταπατητές με τις diesel-μερσεντές
    με τις γκόμενές τους βαμμένες ξανθιές.
    κι οι γεωργιανές γκαρσόνες επίσης ”ξανθιές”.

    Λαθρέμποροι καυσιμων, προαγωγοί πρώην αθλητές
    παρκάρουν sport diesel “μπέμπα” ή μερσεντές
    Ποικίλον όρος ή Αιγάλεω : στις παρυφές
    έξω από ένα αυθαίρετο πελώριο chalet
    παίρνουν και ΕΚΑΣ! Ας’ τα μην ρωτάς.

    Οι πουλημένοι οι “ταγοί” και οι συνδικαλιστές
    ”στελέχη” ουρανοκατέβατα μετά τις εκλογές
    και βουλευτές ασήμαντοι, παρουσίες θλιβερές
    που θα γελούσες ως την Δευτέρα παρουσία
    αν δεν μας συνέβαινε αυτή η τραγωδία.

    Το πλήθος ενίοτε εκτονώνεται :
    έναρξις “επαναστατικών γυμναστικών”
    ρίψις γιαουρτιών και νερατζιών
    εκτόξευσις τοματών η/και αυγών.

    Βαριά ψυχοπαθολογία της αριστεράς
    τώρα κατανοώ που θα το πάς
    αριστεροί μ’ αθλητικές φυλλάδες,
    διαταραγμένοι, φραπό-γαλοι και άλλοι τσαμπουκάδες.

    Την ποίηση συνάμα και την λογοτεχνία
    εν μέσω κρίσης θεραπεύεται
    από “ταλαντούχους” ερρίτιμους πολιτικάντες
    ”αιρετικοί” , σοφοί, υμνούν σχεδόν την κοινή λογική.

    ” Διανοούμενοι” παρουσιάζουνε σε τακτικές μαζώξεις
    πονήματα λογοτεχνικά, σπανίως ποιητικές βραδιές
    υμνούν πεφωτισμένους γραφιάδες-βουλευτές
    όπως πέρσι ξεσκόνιζαν εκδότες-μικροκαπιταλιστές

    ” Μαικήνες” businessmen επί του ασφαλούς :
    αφανείς εταίροι με τους πολιτικούς.
    το μαύρο χρήμα ασφαλές στην Ελβετία
    εξόν απ’ τα’ άλλα διδάσκουν πατριδοφιλία!


    Δεν είναι τα ερειπωμένα αρχαία μέλη μνημείων
    τα αγάλματα τα κλασσικά,o εναπομένων κίων
    ότι απέμεινε απ’ το ασβεστοκάμινο και την λαθρανασκαφή
    καλά που δεν τά ‘ καναν όλα ασβέστη οι χριστιανοί
    ή δεν τα’ χτισαν σε εκκλησιές στην βυζαντινή εποχή

    Fallmerayer- Παπαρρηγόπουλος 1-1
    δεν δίνω δίκιο σε κανένα
    Πάντως ο καπιταλισμός μας είναι βαλκανικός
    διαφθορά, εγκάθετοι, μετριοκρατία, νεποτισμός
    Τα αποτελέσματα γνωστά πριν το σάλπισμα της κρίσης
    Φθάνει η ώρα την μάταιη την μάχη ν’ αφήσεις
    ………………………………………………………..

    Χαμένη η παρτίδα της πατρίδας μας

    Σαν Σέρβοι επί Milošević να βγάλουν διαβατήρια
    οι νέοι των 700 ευρώ , αξιοπρέπειας εισιτήρια
    τόσους …έξυπνους δεν τους σηκώνει ο τόπος
    οδόφραγμα οι “έξυπνοι”, για πάντα κλειστός ο δρόμος

    Κι εμείς μετά την σύνταξη στην πόλη του Καβάφη
    θα κοιτάμε προς βορρά : την Κρήτη, τη Ανάφη
    κι ας τους “να βράζουν μες το ζουμί τους”
    μέχρι να τελειώσει το νερό κι η άθλια ζωή τους.


    24.03.2011

    Ο Χριστός στην Παραβολή των Ταλάντων, περιέγραψε την εργατικότητα και την καλλιέργεια των ικανοτήτων ως την πραγματική περιουσία («τάλαντα») του ανθρώπου. Βάσει αυτής της παραβολής, ο χριστιανικός κόσμος ταύτισε στη συνέχεια την έννοια του ταλάντου με το ιδιαίτερο χάρισμα.

    Αφωτιστος Φιλλελην

    Οπαδος της μετακινησης με solex

    ΑπάντησηΔιαγραφή