ελευθερία, αλληλεγγύη, αναζήτηση, σκληρή δουλειά και πάντα rock n roll

Τέτοιες μέρες έφυγε, καλοκαιρινές

Τέτοιες μέρες έφυγε, καλοκαιρινές

Παρατηρητήριο

Για να μην έχετε απορίες περί της κυρίαρχης ιδεολογίας του έθνους μετά τη μεταπολίτευση, σας παρουσιάζω τις κεντρικές ιδέες των θεμάτων της έκθεσης στις εισαγωγικές εξετάσεις του γενικού λυκείου στο διάστημα 2000-2017. Ένα διάστημα με όλες τις πολιτικές παρατάξεις να έχουν παρελάσει από την εξουσία.

2000: Η παιδεία ως μέσο διαφύλαξης των ιδανικών της ειρήνης, της ελευθερίας και της κοινωνικής δικαιοσύνης
2001: Ο ρολος του διανοούμενου στη σύγχρονη εποχή της εξειδίκευσης και της κατανάλωσης
2002: Η μοριακή βιολογία και η γενετική ως ανθρώπινη ματαιοδοξία προς αποφυγήν
2003: Οικολογική κρίση ανισότητα κατανομής πόρων, κατανάλωση, αληθινή δημοκρατία κλπ
2004: Ο σύγχρονος δάσκαλος απέναντι στην επαναστατημένη νεολαία
2005: Η αξία των ομαδικών αγωνισμάτων έναντι των ατομικών
2006: Η μεγάλη ακούραστη ψυχή του πνευματικού δημιουργού
2007: Ο κοινωνισμός ενάντια στον ατομισμό
2008: Η αξία της Παράδοσης
2009: Το βιβλίο ως μέσο άμυνας κατά των ΜΜΕνημέρωσης
2010: Ο φόβος να χάσεις τη δουλειά σου λόγω τεχνολογικών εξελίξεων και η ανάγκη της αυτομόρφωσης
2011: Η βόμβα της πληροφορίας
2012: Η αρχαία τέχνη ως πρωτοπόρα και ζωντανή…
2013: Η αποξένωση μεταξύ των ανθρώπων λόγω της τεχνολογίας
2014: Η αξία της Ανθρωπιάς
2015: Οι αρχαίοι χώροι θέασης και ακρόασης
2016: Η φιλία
2017: Τα ευγενή ιδεώδη του ανθρωπισμού που διασύρονται στις μέρες μας και η ευθύνη της επιστήμης και της τεχνολογίας

ΠΡΟΣΟΧΗ ΧΡΩΜΑΤΑ- ΜΗ ΜΕ ΔΙΑΒΑΖΕΤΕ ΌΤΑΝ ΕΧΕΤΕ ΔΙΚΙΟ

Ο βασικός λόγος, ωστόσο, που επέλεξα να ασχοληθώ με την αφελή αυτή επιλογή είναι πιο σημαντικός. Την έγραψε σε δύο φράσεις ο εκπαιδευτικός Λεωνίδας Καστανάς, η αρθρογραφία και οι αιχμηρές παρεμβάσεις του οποίου έχουν πάντα ενδιαφέρον. «Εδώ και 30 χρόνια, το θέμα της έκθεσης είναι το ίδιο. Τι καλός που είναι ο ελληνοορθόδοξος κομμουνισμός και τι κακός που είναι ο προτεσταντικός καπιταλισμός», έγραψε στο fb ο Καστανάς. Και υπερθεμάτισε μνημονεύοντας θέματα εξετάσεων από το παρελθόν. «Οι στέγες κοντά, οι ψυχές μακρυά. Η αρχαία τέχνη πρωτοπόρα και ζωντανή. Ο τεχνολογικός πολιτισμός και η αλλοτρίωση του ανθρώπου. Η σύγχρονη αποξένωση». Και σχολίασε: «Κανείς δεν τολμά να βγει από το ελληνικό στερεότυπο. Τεχνοφοβία και άγιος ο Θεός. Πρέπει να αντισταθούμε στην ανήθικη τεχνολογική Δύση. Διότι μας κάνει να τρέχουμε γρήγορα και να ξεχνάμε την ανθρωπιά μας. Ενώ όταν πηγαίναμε με τον αραμπά βλέπαμε και κάνα άνθρωπο. Το ότι μιλάω με τους φίλους μου σήμερα ακόμη και όταν βρίσκονται χιλιάδες μίλια μακρυά με τούτο το μηχάνημα του διαβόλου, με απομακρύνει από τους ανθρώπους. Λουδιτισμός και τα μυαλά στα κάγκελα. Η αριστερή αφήγηση της ανατολής συνεχίζεται».

Κ. Ζούλας Καθημερινή

Τετάρτη, 5 Οκτωβρίου 2011

Φορολογούμενοι vs φοροδιαφυγής 550.000 ελεύθεροι επαγγελματίες δηλώνουν έσοδα 5.000 ευρώ τον χρόνο



Του Γιώργου Σιακαντάρη, ΝΕΑ, 5.10.11


Εως πρότινος διαβάζαμε σχόλια στον διεθνή Τύπο που κατηγορούσαν την Ελλάδα και τον ελληνικό λαό για υπερβολική σπατάλη. Τώρα, άλλα δημοσιεύματα λένε ότι η εφαρμοζόμενη «εξαντλητική λιτότητα οδηγεί στον θάνατο». Τα αποτελέσματα της λιτότητας που έχουν επιβληθεί στη χώρα κρίνονται καταστροφικά και ήδη διαμορφώνονται συνθήκες εμφυλίου σπαραγμού, χωρίς παράλληλα να φαίνονται αχτίδες ανάκαμψης της ελληνικής οικονομίας, εκτός από κάποιες αναλαμπές στις εξαγωγές.
Σε αυτή την εξαιρετικά αδιέξοδη διαδικασία, υπάρχει πιθανότητα να αγανακτήσουν αυτοί που δικαιούνται πραγματικά να είναι αγανακτισμένοι. Το αρχικό κίνημα των «Αγανακτισμένων» δεν το ακολούθησαν πολλοί, γιατί έστω ενστικτωδώς οι πολίτες διέγνωσαν σ' αυτό κινήσεις άρνησης του πολιτικού πολιτισμού, του συμβιβασμού (και διότι ένα τμήμα του καθοδηγείτο από ανεύθυνες πολιτικές δυνάμεις ενώ ένα άλλο αποτελείτο απ' όσους έχαναν προνόμια). Οι περισσότεροι πολίτες κατανοούσαν το πρόβλημα της χώρας, που ήταν η αδυναμία χρηματοδότησής της. Προσδοκούσαν δε να εφαρμοστούν οι μεταρρυθμίσεις ώστε η χώρα να περάσει σύντομα σε πρωτογενή πλεονάσματα και να καταφέρει να εξέλθει στις αγορές. Οι πολίτες κατανοούσαν αυτό που δεν κατανοούσαν τα κόμματα της μείζονος και ελάσσονος αντιπολίτευσης, αλλά και πολλοί βουλευτές του κυβερνώντος κόμματος. Τώρα όμως, αν οι θυσίες αποδειχτούν άσκοπες, θα δημιουργηθεί ένα δίκαιο κίνημα δικαιολογημένων αγανακτισμένων.
Μέσα σ' αυτό το πλαίσιο έγιναν και γίνονται στοχοποιήσεις κοινωνικών ομάδων, οι οποίες, αντί να διευκολύνουν το κλίμα συστράτευσης, έθεσαν τη μια κοινωνική ομάδα εναντίον της άλλης: άνεργοι κατά εργαζόμενων, ιδιωτικοί υπάλληλοι κατά δημοσίων, επιχειρηματίες κατά διοικητικών και εφορευτικών μηχανισμών, αλλά και πολίτες κατά πολιτικών. Θα ήμουν ο τελευταίος που θα υποστήριζα πως στην ελληνική κοινωνία δεν υπάρχουν μεγάλες ανισότητες και αδικίες μεταξύ των διαφορετικών κοινωνικών ομάδων, τις οποίες η κρίση οξύνει. Μόνο που οι προαναφερθέντες διαχωρισμοί είναι στοιχεία λειτουργίας των σύγχρονων κοινωνικών συστημάτων και αυτό που χρειάζεται είναι η πολιτική διακυβέρνηση να αμβλύνει και να εξισορροπεί τις μεταξύ αυτών των ομάδων κοινωνικές αντιθέσεις.
Δυστυχώς, στην Ελλάδα ο μεγαλύτερος εγκάρσιος διαχωρισμός δεν προκύπτει από αυτές τις αντιθέσεις, αλλά από μια αντίθεση που παραβιάζει κάθε έννοια και αρχή της κοινωνικής δικαιοσύνης, μια αντίθεση που δεν προκύπτει από τις αρχές του τρόπου λειτουργίας της καπιταλιστικής οικονομίας αλλά από την παραβίαση των αρχών της.

Στην ελληνική κοινωνία παραμένει στο απυρόβλητο η αντίθεση μεταξύ φορολογούμενων πολιτών και πολιτών που συστηματικά και συνειδητά φοροδιαφεύγουν, ακόμα και σήμερα, σε συνθήκες κατάρρευσης.
Είμαστε μια χώρα στην οποία υπάρχουν περισσότεροι από 550.000 ελεύθεροι επαγγελματίες και εισοδηματίες, οι οποίοι δηλώνουν κατά μέσο όρο λιγότερο από 5.000 ευρώ ετήσιο εισόδημα. Τα κέρδη για το Δημόσιο από την «εργασιακή εφεδρεία», που αναμένεται να στείλει στην ανεργία 150.000 ανθρώπους, να οξύνει την ύφεση, να διχάσει την κοινωνία, υπολογίζονται να φθάσουν το «φοβερό» ποσό των 200 εκατ. ευρώ, όταν υπολογίζεται με μετριοπαθείς υπολογισμούς πως η διαφεύγουσα φορολογητέα ύλη υπερβαίνει τα 2 δισ. Σε κάθε ομαλά λειτουργούσα χώρα είναι εύλογο το αφορολόγητο να είναι ίδιο για όλους τους πολίτες. Στην Ελλάδα όμως το αφορολόγητο δεν μπορεί να είναι ίδιο για τους μισθωτούς και τους άλλους ελεύθερους επαγγελματίες. Η αίσθηση της ανισότητας οξύνει το αίσθημα αδικίας.

Η πραγματική επανάσταση σ' αυτή τη χώρα θα ξεκινήσει όταν αναπτυχθεί ένα κίνημα όχι κατά των δημοσίων υπαλλήλων, όχι κατά των επιχειρηματιών, όχι κατά των εργαζόμενων στον ιδιωτικό τομέα, αλλά ένα κίνημα εναντίον όσων φοροδιαφεύγουν, κατά όσων συμβάλλουν στην ανάπτυξη της φοροδιαφυγής και της πολιτικής διαφθοράς.
Γιατί εδώ υπάρχει και κάτι άλλο, αυτό που όλοι το ξέρουν αλλά κάνουν πως δεν το ξέρουν. Είναι οι σχέσεις που πλέκονται μεταξύ των αναγκών του πολιτικού χρήματος και της φοροδιαφυγής. Αντί λοιπόν να δούμε πώς θα βρούμε τρόπους να αμβλύνουμε το κόστος της πολιτικής αντιπροσώπευσης, θεωρούμε ότι βουλευτές έχουν δικαίωμα να αποκαλούνται μόνο όσοι εκλέγονται με σταυρό; Μήπως χρειάζεται να το ψάξουμε βαθύτερα; Μήπως αντί να τα βάζουμε με τον υπουργό Επικρατείας χρειάζεται να αναζητήσουμε και άλλους τρόπους εκλογής των βουλευτών; Και μήπως πρέπει να στρέψουμε τα βέλη κατά πολιτικών που «μεγαλούργησαν» σ' αυτό το πολιτικό σύστημα και όχι κατά πολιτικών που αγωνίζονται να το αλλάξουν; Μήπως;



Ο Γιώργος Σιακαντάρης είναι διδάκτωρ Κοινωνιολογίας, αναπληρωτής επιστημονικός διευθυντής στο ΙΣΤΑΜΕ Ανδρέας Παπανδρέου.


Διαβάστε και αυτό: http://www.imerisia.gr/article.asp?catid=12336&subid=2&pubid=20559140 

4 σχόλια:

  1. Η προσπάθεια για την ανάπτυξη κινήματος των φορολογούμενων έχει ήδη ξεκινήσει εδώ:

    http://taxpayergr.blogspot.com/2011/06/blog-post_26.html


    Το κίνημα των φορολογούμενων είναι βέβαια εναντίον των φοροφυγάδων.

    Ταυτόχρονα πιστεύουμε ότι οι αργόμισθοι πολιτικοί πελάτες είναι μεγαλύτερης προτεραιότητας πρόβλημα, κι ένας λόγος είναι ακριβώς ότι απο-νομιμοποιεί το αίτημα για φορολογική συνείδηση!

    Επίσης πιστεύουμε ότι για μείωση της φοροδιαφυγής είναι αναγκαία η μείωση και απλούστευση των φόρων. Για να συμβεί αυτό και πάλι χρειάζεται να προηγηθεί κατάργηση του πελατειακού κράτους. Η κυβέρνηση έχει κινηθεί εντελώς ανάποδα: υπεραμύνεται μέχρι τελευταίας ρανίδα (του αίματος των φορολογούμενων), αυξάνοντας και περιπλοκεύοντας τους φόρους!

    Επίσης εδώ:

    http://www.forologoumenos.gr/

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Πολύ σωστό Crispost και ευχαριστώ για τα χρήσιμα links.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Η νέα φωτογραφία είναι καθαρή και περισσότερο ενδεικτική

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Λεωνίδα, κάνοντας πρόχειρους υπολογισμούς στον νέο πίνακα που έβαλες, διαπιστώνω αυτό που υποπτεύθηκα στην αρχή. Χρειάζονται περισσότερα στοιχεία και ανάλυση για να καταλήξει κανείς σε συμπεράσματα. Για παράδειγμα, αν αθροίσεις τα σύνολα των 5 κατηγοριών εισοδημάτων προκύπτει ένα σύνολο περίπου 8.132.000 φορολογουμένων. Όμως, μέ βάση άλλα δημοσιεύματα, το σύνολο των φορολογικών δηλώσεων αφορούσε περίπου σε 5.500.000 φορολογούμενους όλης της χώρας. Η διαφορά αυτή (των περίπου 2.500.000 φορολογουμένων) υποδεικνύει ότι πολλοί φορολογούμενοι έχουν εισοδήματα από περισσότερες της μίας πηγές. Ο πίνακας όμως, παρουσιάζει "δηλωθέντα" εισοδήματα κατά πηγή και όχι κατά φυσικό πρόσωπο. Συνεπώς, χωρίς να υποστηρίζω ότι δεν υπάρχει φοροδιαφυγή από τους ελεύθερους επαγγελματίες, τα συμπεράσματα από τέτοια στοιχεία είναι επισφαλή και δημιουργούν εντυπώσεις

    ΑπάντησηΔιαγραφή