ελευθερία, αλληλεγγύη, αναζήτηση, σκληρή δουλειά και πάντα rock n roll

1973 Νίξον - Μπρέζνιεφ

1973 Νίξον - Μπρέζνιεφ
Ο Αμερικανός πρόεδρος Ρίτσαρντ Νίξον και ο γενικός γραμματέας του Κομμουνιστικού Κόμματος Σοβιετικής Ένωσης, Λεονίντ Μπρένζιεφ, κατά τη διάρκεια περιπάτου στην αυλή της έπαυλης του πρώτου στην Καλιφόρνια, το 1973. Στο βάθος, ο Ειρηνικός Ωκεανός. Από την Καθημερινή

Παρατηρητήριο

Για να μην έχετε απορίες περί της κυρίαρχης ιδεολογίας του έθνους μετά τη μεταπολίτευση, σας παρουσιάζω τις κεντρικές ιδέες των θεμάτων της έκθεσης στις εισαγωγικές εξετάσεις του γενικού λυκείου στο διάστημα 2000-2017. Ένα διάστημα με όλες τις πολιτικές παρατάξεις να έχουν παρελάσει από την εξουσία.

2000: Η παιδεία ως μέσο διαφύλαξης των ιδανικών της ειρήνης, της ελευθερίας και της κοινωνικής δικαιοσύνης
2001: Ο ρολος του διανοούμενου στη σύγχρονη εποχή της εξειδίκευσης και της κατανάλωσης
2002: Η μοριακή βιολογία και η γενετική ως ανθρώπινη ματαιοδοξία προς αποφυγήν
2003: Οικολογική κρίση ανισότητα κατανομής πόρων, κατανάλωση, αληθινή δημοκρατία κλπ
2004: Ο σύγχρονος δάσκαλος απέναντι στην επαναστατημένη νεολαία
2005: Η αξία των ομαδικών αγωνισμάτων έναντι των ατομικών
2006: Η μεγάλη ακούραστη ψυχή του πνευματικού δημιουργού
2007: Ο κοινωνισμός ενάντια στον ατομισμό
2008: Η αξία της Παράδοσης
2009: Το βιβλίο ως μέσο άμυνας κατά των ΜΜΕνημέρωσης
2010: Ο φόβος να χάσεις τη δουλειά σου λόγω τεχνολογικών εξελίξεων και η ανάγκη της αυτομόρφωσης
2011: Η βόμβα της πληροφορίας
2012: Η αρχαία τέχνη ως πρωτοπόρα και ζωντανή…
2013: Η αποξένωση μεταξύ των ανθρώπων λόγω της τεχνολογίας
2014: Η αξία της Ανθρωπιάς
2015: Οι αρχαίοι χώροι θέασης και ακρόασης
2016: Η φιλία
2017: Τα ευγενή ιδεώδη του ανθρωπισμού που διασύρονται στις μέρες μας και η ευθύνη της επιστήμης και της τεχνολογίας

ΠΡΟΣΟΧΗ ΧΡΩΜΑΤΑ- ΜΗ ΜΕ ΔΙΑΒΑΖΕΤΕ ΌΤΑΝ ΕΧΕΤΕ ΔΙΚΙΟ

Ο βασικός λόγος, ωστόσο, που επέλεξα να ασχοληθώ με την αφελή αυτή επιλογή είναι πιο σημαντικός. Την έγραψε σε δύο φράσεις ο εκπαιδευτικός Λεωνίδας Καστανάς, η αρθρογραφία και οι αιχμηρές παρεμβάσεις του οποίου έχουν πάντα ενδιαφέρον. «Εδώ και 30 χρόνια, το θέμα της έκθεσης είναι το ίδιο. Τι καλός που είναι ο ελληνοορθόδοξος κομμουνισμός και τι κακός που είναι ο προτεσταντικός καπιταλισμός», έγραψε στο fb ο Καστανάς. Και υπερθεμάτισε μνημονεύοντας θέματα εξετάσεων από το παρελθόν. «Οι στέγες κοντά, οι ψυχές μακρυά. Η αρχαία τέχνη πρωτοπόρα και ζωντανή. Ο τεχνολογικός πολιτισμός και η αλλοτρίωση του ανθρώπου. Η σύγχρονη αποξένωση». Και σχολίασε: «Κανείς δεν τολμά να βγει από το ελληνικό στερεότυπο. Τεχνοφοβία και άγιος ο Θεός. Πρέπει να αντισταθούμε στην ανήθικη τεχνολογική Δύση. Διότι μας κάνει να τρέχουμε γρήγορα και να ξεχνάμε την ανθρωπιά μας. Ενώ όταν πηγαίναμε με τον αραμπά βλέπαμε και κάνα άνθρωπο. Το ότι μιλάω με τους φίλους μου σήμερα ακόμη και όταν βρίσκονται χιλιάδες μίλια μακρυά με τούτο το μηχάνημα του διαβόλου, με απομακρύνει από τους ανθρώπους. Λουδιτισμός και τα μυαλά στα κάγκελα. Η αριστερή αφήγηση της ανατολής συνεχίζεται».

Κ. Ζούλας Καθημερινή

Τρίτη, 6 Δεκεμβρίου 2011

Η αριστερά στον ΚΑ΄ αιώνα, του Δήμου Χλωπτσιούδη



 O διάλογος γύρω από την Κεντροαριστερά συνεχίζεται στη "μαργαρίτα". Σήμερα ανεβάζω την παρέμβαση του φίλου μας, φιλόλογου και bloger ( Δείμος του πολίτη), 

του Δήμου Χλωπτσιούδη

(Ως τίτλος μου άρεσε στην αρχή, αλλά μετά κάπου στιγμιαία κόλλησα. Θέλω μία αριστερά όμοια, με τις ίδιες αρχές καθόλη τη διάρκεια του ΚΑ΄ αιώνα; Μα αυτό δεν είναι και το λάθος της πεπερασμένης αριστεράς του Κ΄ αιώνα;)
Η Αριστερά που θέλω, η Αριστερά που οραματίζομαι (καλύτερος τίτλος, τουλάχιστον είναι πιο προσωπικός και θα δούμε πού θα βγάλει με σχεδόν ελεύθερη γραφή και σκέψη συνειρμική)
Πριν όμως μιλήσουμε για την Αριστερά ας την ορίσουμε. Η Αριστερά δεν είναι ένα μόρφωνα γενικό κι αόριστο που απλά επιδιώκει την πρόοδο (κατά τη χωροθέτηση στις άμεσα μετεπαναστατικές γαλλικές Εθνοσυνελεύσεις). Η Αριστερά είναι ένας χώρος αναζητήσεων ιδεολογικών και πολιτικών, στηριζόμενων όμως στη μαρξιστική προσέγγιση, όπως κι αν εξετάζει κανείς τη μαρξιστική φιλοσοφία. Και βέβαια η μαρξιστική φιλοσοφία δε μένει μόνο στους δύο εμπνευστές της, αλλά και στους συνεχιστές τους (Βέμπερ, Χομπσμπάουμ, αλλά και άλλους ουτοπιστές, ρεβιζιονιστές κλπ). Αριστερά χωρίς μαρξιστικό γονίδιο δε νοείται.
Δε θέλω να προχωρήσω με μία κριτική για τα αρνητικά της σύγχρονης Αριστεράς. Και τούτο διότι αυτές οι κριτικές απλά μας οδηγούν στη μετανεωτερική άρνηση του παρελθόντος χωρίς ουσιαστικά να οραματιζόμαστε κάτι νέο μπροστά. Η αναζήτηση αιτίων καταντά κακή όταν σταματά εκεί ή όταν απλά αναζητά θεραπείες. Η Αριστερά δεν είναι ιατρική ειδικότητα να θεραπεύει, αλλά πρωτίστως χώρος οραμάτων και δράσης. Αυτή εξάλλου, είναι η "δική μου" Αριστερά.
Αναζητώ μία αριστερά που θα ξεφύγει από τα στεγανά του κόμματος νέου τύπου και επιτρέπει την πολυφωνία μακριά από το φόβο των διαγραφών. Μία πολυφωνία όμως πραγματική κι όχι εκείνο το κακέκτυπο όπου μέσα στις πολλές φωνές χάνονται τα λόγια μας. Θέλω ένα πλουραλισμό που θα ξεφεύγει από τις κλειστές αίθουσες και θα ζημώνεται στην κοινωνία. Γιατί τελικά Αριστερά χωρίς κοινωνικές ζυμώσεις δεν υφίσταται.
Ως εκ τούτου, οφείλουν οι νέοι σχηματισμοί να αφουγκραστούν τα νέα κινήματα. Να τα αγκαλιάσουν και συνοδοιπορήσουν. Όχι να τα υιοθετήσει (καπελώσει), ούτε να τα εκφράσει. Να τα θέσει πλάι της ώστε να κινηθούν όλοι μαζί στην ίδια κατεύθυνση. Ωστόσο, τούτο απαιτεί μία αντίληψη πολύ μακριά από τις εκλογές και την ψηφοθηρία. Απαιτεί μία αντίληψη βαθιά κινηματική ανοιχτή σε συνεργασίες κάθε τύπου, πάνω σε έλασσον πλαίσιο αρχών (όχι το μέγιστο).
Η συνεργασία αναγκαία θα επιφέρει αλλοιώσεις και στο εσωτερικό του σχηματισμού με αύξηση της εσωτερικής κριτικής, δριμύτερες φωνές αγωνίας για το παρόν. Γιατί καλός ο στρατηγικός στόχος ως εσχατολογικός μοχλός του κινήματος, αλλά κάπου πρέπει να κοιτάμε και το παρόν και το βραχυπρόθεσμο μέλλον. Μπορεί να οραματιζόμαστε το σοσιαλισμό (Αριστερά μακριά από το σοσιαλιστικό όραμα, δεν είναι αριστερά. Είναι κάτι σαν αριστερά, κάτι σαν νόθευση της αστικοδημοκρατίας με αριστερό κερασάκι), αλλά πρέπει να βλέπουμε και τον καπιταλισμό που ζούμε.
Και βέβαια τούτο απαιτεί προτάσεις συγκεκριμένες, θέσεις απτές και ρεαλιστικές. Η άρνηση συζήτησης και κατάθεσης προτάσεων επί δημοκρατίας δεν είναι αριστερή αντίληψη. Είναι μία γνήσια μεταμοντέρνα στάση. Είναι στείρα αντιπολίτευση που κρύβεται πίσω από το στρατηγικό στόχο και σχεδόν καιροφυλακτεί τυχοδιωκτικά πότε θα αυξήσει τις δυνάμεις της επιδιώκοντας εκείνο που κατηγορούσε (πχ ΚΚΕ και ΣΥΡΙΖΑ που κατηγορούν ακόμα την αστική δημοκρατία, αλλά επιμένουν σε εκλογές).
Επανερχόμενος στον τίτλο (τον απορριφθέντα τελικώς), θέλω μία Αριστερά που να ανανεώνεται όπως η κοινωνία και τα αυθόρμητα κινήματά της, που να ξεχωρίζει το συντεχνιασμό από τις λαϊκές ανάγκες που να αγκαλιάζει τη νεολαία ως φορέα αμφισβήτησης. Γιατί τελικά η Αριστερά χωρίς αμφισβήτηση είναι απλά μία ευριπίδεια Ελένη (αδειανό πουκάμισο την αποκάλεσε ο ποιητής). Άλλωστε, το ίδιο το όραμά μας στηρίζεται στην αμφισβήτηση. Και τι μπορεί να είναι η Αριστερά αν όχι η ελευθερία να αμφισβητούμε; Η αριστερή σκέψη γίνεται ρηχότητα όταν δεν μπορούμε να αμφιβάλλουμε. Γίνεται τσουνάμι και καταποντίζει κάθε κρίση στον κομφορμισμό των κομματικών θέσεων, καταντά κατανάλωση χυδαίας έμπνευσης και ανίκανης σκέψης να προάγει το διάλογο και να μετουσιώσει το όραμα σε ρεαλιστική πρόταση.

Δήμος Χλωπτσιούδης

1 σχόλιο:

  1. ΘΑ διαφωνήσω μοναχά σε κάτι που όμως είναι θεμελιώδες: κατ' εμέ νοείται και Αριστέρα δίχως.. τα πάντα, αρκεί να είναι σύγχρονη, ρεαλιστική κι ευέλικτη (με την καλή έννοια). Κοίνώς, πλέον το να καθόμαστε να σκεφτόμαστε τι είχε γράψει ο Μαρξ ή το ποια η σχέση της Αριστεράς με τον σοσιαλισμό σε εντελώς διαφορετικές εποχές (που πιθανώς να ήταν και... καλύτερες, αυτό θα φανεί στο μέλλον) δε νομίζω να έχει ιδιαίτερο νόημα. Είναι σα να προσπαθούμε να μιμηθούμε τους αρχαίους Έλληνες για τη σοφία τους φορώντας χιτώνια και κόβωντας το ρεύμα. Σε όλα τα υπόλοιπα θα συμφωνήσω.
    Ειδικότερα δε για τον σοσιαλισμό θα πω το εξής: πλέον νομίζω ότι έχει αποδειχθεί πως μοναδικός υπαρκτός σοσιαλισμός είναι ο ανύπαρκτος. Και τέλος πάντων πάγια θέση μου αποτελεί ότι ένας από τους λόγους που έχουμε σοδομισθεί είναι και η πλήρης απουσία της Αριστεράς από τη χώρα. Τα πρόσφατα συλλυπητήρια προς τον βορειοκορεάτη φασίστα (άρα καλό φασίστα, όχι σαν τους άλλους τους φαίστες, τους κακούς) νομίζω αποδεικνύουν μόνο ένα δειγματάκι από του λόγου το αληθές. Έστω κι αν μιλάμε για μια από τις εκφάνσεις της. Σε πρώτη φάση μια καλή προσπάθεια θα ήταν αν οι εκφάνσεις αρχίσουν να συνεργάζονται χειροπιαστά κι όχι σε επίπεδο φαινομενικό.

    Α, και κάτι ακόμη, άσχετο: αυτό το "μη με διαβάζετε όταν έχετε δίκιο" με ενθουσίασε σε βαθμό καταχρήσεως. Ελπίζω ο οικοδεσπότης να μου επιτρέπψει που θα το καταληστέψω. :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή