Χωρίς μετατοπίσεις οι προγραμματικές συμφωνίες των "3"




Δημήτρης Χατζησωκράτης, 
Συνέντευξη στο Δ.Τσιούφο, Ημερησία, 21/07/2012


-Κύριε, Χατζησωκράτη είστε ένας εκ των τριών “συντακτών” της προγραμματικής σύγκλισης των κομμάτων που στηρίζουν την κυβέρνηση. Με βάση τα όσα διαπιστώσατε εκ των υστέρων και αυτά που συμφωνήθηκαν στη σύσκεψη των πολιτικών αρχηγών την Τετάρτη, εκτιμάται ότι μπορεί να εφαρμοστεί στο σύνολό της η προγραμματική συμφωνία ή ενδεχομένως να χρειάζονται κάποιες “μετατοπίσεις”;
Mε την προγραμματική σύγκλιση για την κυβέρνηση εθνικής ευθύνης «δεν βάλαμε ψηλά τον πήχυ για να μην αναγκαστούμε να περάσουμε …από κάτω». Την δραματική κατάσταση της χώρας και των περισσοτέρων μεγεθών που την απεικονίζουν τη γνωρίζαμε. Οφείλω να σημειώσω ότι την έκτασή της σε ιδιαίτερες λεπτομέρειες και σε συσχετισμούς δεδομένων δεν μπορούσαμε ως ΔΗΜΑΡ να την αντιληφθούμε πλήρως, όντες μακράν των ιδιαιτέρων πληροφοριών, που διαθέτουν οι κρατικές υπηρεσίες. Θα επιθυμούσα όμως εδώ να τονίσω ότι όλα τα σημεία προγραμματικής σύγκλισης και για τα έξη κεφάλαια- κατηγορίες αποτελούν και τις αρχές που στο σύνολό τους θα κινηθεί η σημερινή κυβέρνηση. Χωρίς «μετατοπίσεις». Με σαφή όμως συναντίληψη ότι όλες αυτές οι δεσμεύσεις δεν μπορούν να υλοποιηθούν αύριο, δηλαδή στον πρώτο μήνα διακυβέρνησης. Ούτε φυσικά θα τα παραπέμπουμε στις ελληνικές καλένδες. Κάθε επί μέρους πολιτική, κάθε μέτρο θα εντάσσεται και θα υπηρετεί τις αρχές αυτές. Από τις δεσμεύσεις αυτές είναι φανερές οι προτεραιότητες και η διασφάλιση του χρονισμού τους. Η αναθεώρηση της δανειακής σύμβασης πχ. είναι φανερό ότι θα ξεκινάει από την άμεση επιδίωξη της παράτασης κατά δύο χρόνια της δημοσιονομικής προσαρμογής, όπως και της επιμέρους-αλλά ζωτικότατης για τον φετινό τουρισμό- αλλαγής δι΄ επαναφοράς του ΦΠΑ για την εστίαση στην προηγούμενη κλίμακα. Αλλά και η επαναρρύθμιση του κατώτατου μισθού μέσα από ελεύθερες συλλογικές διαπραγματεύσεις παίρνει τη σειρά της και μέσα από τη δρομολόγηση, ως πρώτο βήμα, της διαπραγμάτευσης των κοινωνικών ανταγωνιστών, που ήδη ξεκίνησε.

-Πολλοί υποστηρίζουν πως εξεύρεση των 11,5 δισ. μόνο από την περιστολή δαπανών, είναι μια πολύ δύσκολη “εξίσωση” και πως τελικά δεν θα αποφευχθούν κάποιες περικοπές σε μισθούς και συντάξεις, έστω κι αν αυτές δεν είναι οριζόντιες. Ποιο κατά την άποψή σας μπορεί να είναι το όριο κάτω από το οποίο δεν θα πρέπει να υπάρξουν νέες μειώσεις;
Όντως είναι πολύ δύσκολη εξίσωση. Για να γνωρίζουν όλοι και όλες για τι ακριβώς ομιλούμε: σε ότι αφορά, για φέτος, τις συνολικές πρωτογενείς δαπάνες του δημοσίου αυτές ανέρχονται σε 88 δις ευρώ (το 2001 ήταν 50δις !), εκ των οποίων τα 67δις για μισθούς, συντάξεις και επιδόματα( εκ των οποίων 18 δις για μισθούς, 35 για συντάξεις, 8 δις για επιδόματα πρόνοιας, 6 δις για δαπάνες υγείας), τα 14 δις για λειτουργικές δαπάνες, τα 7 για επενδύσεις. Αυτό είναι το μείζον πρόβλημα της χώρας μας!

Δεν πρέπει όμως να βιαζόμαστε και αμέσως να …πηγαίνουμε στην πεπατημένη, δηλαδή τη μείωση των μισθών. Γιατί για τους μισθούς στη δημόσια διοίκηση δεν μπορεί να γίνεται λόγος. Το ίδιο και για τις χαμηλές και μεσαίες συντάξεις. Η εξέταση ενός πλαφόν (ανώτατο όριο) σε υψηλές συντάξεις δεν πρέπει να αποκλείεται. Σε κάθε περίπτωση, όπως πολλές φορές έχουμε τονίσει, η ρήτρα για τη δυνατότητα ισοδυνάμων μέτρων πρέπει να διασφαλιστεί.

-Στη σύσκεψη των πολιτικών αρχηγών αποφασίστηκε να προχωρήσει άμεσα το αίτημα της επιμήκυνσης του χρόνου δημοσιονομικής προσαρμογής. Ποια πιστεύεται ότι θα πρέπει να είναι η επιχειρηματολογία της κυβέρνησης και τι πιθανότητες έχουμε να γίνει δεκτό το αίτημά μας;
Είναι προφανές ότι δεν μπορεί, ως τέτοιο, να είναι αποτελεσματικό ένα αίτημα της χώρας: «Δώστε επιπλέον χρόνο γιατί δεν βγαίνει ότι έχει συνυπογραφεί ως Μνημόνιο 2». Οι εταίροι δανειστές- και με βάση τη μέχρι τώρα διαπραγματευτική τακτική των κυβερνήσεων- παρουσιάζουν σημεία κόπωσης, δηλαδή εξάντλησης της ανοχής τους, ενώ υπάρχει μερίδα ηγετικών κύκλων που υποδαυλίζει την αποτυχία και την συνακόλουθη έξοδο από το ευρώ. . Ο Σβόμποντα, πρόεδρος του ΕΣΚ υποστηρικτής της ελληνικής υπόθεσης με δραματικούς τόνους μας επαναλαμβάνει: «Κάντε κάτι. Δείξτε. Και μετά ζητήστε» .Εμείς το γνωρίζαμε! Γιαυτό και η επιμονή μας στον όρο «σταδιακή απαγκίστρωση»! Γιαυτό και θεωρούμε ότι χρειάζεται να εμφανιστεί, ότι παρά τις τεράστιες δυσκολίες , παρά τα πέντε συνεχή έτη ύφεσης (βαδίζουμε στο έκτο!) η χώρα μας κάνει τις προσπάθειές της. Με εφαρμογή αποφασισμένων μέτρων σε τομείς, που είναι φανερό ότι δεν έχουν προωθηθεί και μεγάλα πράγματα, όπως πχ στο τομέα περαιτέρω μείωσης των λειτουργικών δαπανών του δημοσίου , που είναι και μετρίσιμες, ή στην προώθηση ορισμένων αποκρατικοποιήσεων και της αξιοποίησης της ακίνητης περιουσίας, τομείς που μέχρι στιγμής δεν έχει γίνει τίποτε.

Με ενέργειες και σημαντικές για την συστηματική καταπολέμηση της παραοικονομίας και της διασφάλισης τουλάχιστον του 1/3 της φοροδιαφυγής, που ανέρχεται ετησίως σε 20δις ευρώ!(αυτή όμως η πολιτική και τα μέτρα δεν μπορούν να εμφανιστούν ως προϋπολογιζόμενα σύμφωνα άλλωστε με την αποτυχημένη ως τώρα πρακτική των κυβερνήσεων (αν αυτά εμφανιστούν θα υπάρχει ουσιαστική μελλοντική ελάφρυνση).

Με την μέθοδο αυτή θεωρώ ότι εντός των δυο προσεχών μηνών το αίτημα της αναθεώρησης των όρων της δανειακής σύμβασης και όχι στο πεδίο της επιμήκυνσης, θα έχει πλέον σημαντικές προοπτικές για να επιτευχθεί.

-Αρκεί η επιμήκυνση για να φτάσουμε στο στόχο της απαγκίστρωσης από το Μνημόνιο; Ποιοι άλλοι όροι και μέτρα θα πρέπει να τεθούν σε επαναδιαπραγμάτευση και πότε θα γίνει αυτό;
Προφανώς δεν αρκεί. Αλλά είναι καθοριστική. Η εκδίπλωση των υποχρεώσεων στα τέσσερα χρόνια είναι προφανώς λιγότερο επώδυνη.

Για την απαγκίστρωση από Μνημόνιο είχαμε, ως ΔΗΜΑΡ, προτείνει προεκλογικά –πριν από τον Μάιο- μια σειρά από μέτρα.

Το σημαντικό είναι ότι με το πρώτο κεφάλαιο της προγραμματικής σύγκλισης προτείνουμε, από κοινού και τα τρία κόμματα, 11 σημεία, αρχής γενομένης από την επιμήκυνση , που αυτά ακριβώς συνθέτουν το σύνολο των αλλαγών στο Μνημόνιο και της συνακόλουθης… απαγκίστρωσης από αυτό.

-Ενας από τους βασικούς άξονες της στρατηγικής της κυβέρνησης είναι η άμεση υλοποίηση των διαρθρωτικών αλλαγών στη δημόσια διοίκηση και των αποκρατικοποιήσεων. Η Διοικητική Μεταρρύθμιση για να αποδώσει θα πρέπει να είναι ουσιαστική και εκεί θα βρείτε απέναντί σας τους συνδικαλιστές.

Στο ζήτημα των αποκρατικοποιήσεων- με τα σημερινά δεδομένα της αγοράς- τα έσοδα είναι μάλλον κατώτερα των προσδοκιών και ο κίνδυνος να κατηγορηθείτε για εκποίηση είναι ορατός. Τι ασφαλιστικές δικλείδες θέτει η ΔΗΜΑΡ για να αποφευχθούν αυτοί οι “σκόπελοι”;.

Πρώτα απ΄ όλα θα επιμείνουμε στις αλλαγές στη Δημόσια Διοίκηση. Δεν είναι τυχαία η επιμονή του προέδρου της ΔΗΜΑΡ για την ανάληψη του αρμόδιου υπουργείου αυτού από τον Αντ. Μανιτάκη! Όσα κατά καιρούς έχουμε προτείνει για την αναδιοργάνωση του κράτους και της δημόσια διοίκησης θα τα προχωρήσουμε. Αποτελούν ένα από τα κεφάλαια κλειδιά της προγραμματικής συμφωνίας. Η εμμονή στη διαφάνεια, και στην αξιοκρατία-σίγουρα πολυχρησιμοποιημένες έννοιες αλλά εμείς θα επιμείνουμε να ξαναπάρουν το αξιακό και ηθικό τους βάρος- μπορούν να συμβάλλουν στο ξεπέρασμα μιας συνήθως αναμενόμενης αντιπαλότητας των συνδικαλιστών, που μέχρι τώρα ένιωθαν να εμπαίζονται.

Σε ότι αφορά τώρα τις αποκρατικοποιήσεις εμείς θα επιμείνουμε να προωθηθούν με την μέγιστη προσοχή, τις εγγυήσεις διαφάνειας, την εξέταση ανά περίπτωση. Προπάντων, λαμβάνοντας υπόψη ότι όντως τα δεδομένα της αγοράς μπορούν να καθιστούν για αρκετές περιπτώσεις ασύμφορη την πώληση, την παραχώρηση ή και την συνεκμετάλλευση με ιδιώτες. Επιμένω στο κάθε περίπτωση χωριστά. Με τη διασφάλιση ενός λεπτομερούς στρατηγικού σχεδιασμού πρώτα απ΄ όλα και μετά την όποια ανακοίνωση προθέσεων και το άνοιγμα διαδικασίας

-Τι απαντάτε στις κατηγορίες του ΣΥΡΙΖΑ ότι ο στόχος της απαγκίστρωσης από Μνημόνιο εγκαταλείπεται και πως η ΔΗΜΑΡ σύρεται στις μνημονιακές επιλογές του Αντ. Σαμαρά και του Γ. Στουρνάρα;
Ακούμε και θα ακούσουμε πολλά. Η αμετροέπεια και οι ύβρεις, άλλωστε, ενδημούν σε πλήρη άνθηση στον ΣΥΡΙΖΑ. Όσα συζητήσαμε παραπάνω νομίζω πως είναι αρκετά για να πείσουν για τη σταθερή προσήλωσή μας στην προεκλογική μας δέσμευση. Ας είναι. Ο ΣΥΡΙΖΑ θα παραμένει ιστορικά υπόλογος γιατί δεν έδωσε στην αριστερά τη δυνατότητα να αναλάβει τις ευθύνες του τόπου μετά τις πρώτες εκλογές! Η αντιπολίτευση έχει τις βεβαιότητες, τη σιγουριά και τη θαλπωρή της…

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Κίμων Χατζημπίρος: Ύστατος πόρος: Η πράσινη και ψηφιακή μετάβαση είναι μια πρόταση για το μέλλον.

Βάσω Κιντή: Παραιτούμαι από μέλος της ΚΕ και αποχωρώ από το κόμμα της Δημοκρατικής Αριστεράς

Κίμων Χατζημπίρος: Ατελέσφορη Οικολογία