ελευθερία, αλληλεγγύη, αναζήτηση, σκληρή δουλειά και πάντα rock n roll

1973 Νίξον - Μπρέζνιεφ

1973 Νίξον - Μπρέζνιεφ
Ο Αμερικανός πρόεδρος Ρίτσαρντ Νίξον και ο γενικός γραμματέας του Κομμουνιστικού Κόμματος Σοβιετικής Ένωσης, Λεονίντ Μπρένζιεφ, κατά τη διάρκεια περιπάτου στην αυλή της έπαυλης του πρώτου στην Καλιφόρνια, το 1973. Στο βάθος, ο Ειρηνικός Ωκεανός. Από την Καθημερινή

Παρατηρητήριο

του Τέλη Σαμαντά για τη στήλη Παροράματα και ημαρτημένα

Εδώ και χρόνια επιμένω και θα συνεχίσω να επιμένω: οι μελέτες και οι αναλύσεις —πολιτικές, οικονομικές, κοινωνιολογικές, πολιτιστικές— που αφορούν την επτάχρονη Δικτατορία είναι ελάχιστες σε σχέση με τις αντίστοιχες που αφορούν την περίοδο της Μεταπολίτευσης. Κι όμως, θεωρώ πως στη διάρκεια της Χούντας διαμορφώθηκαν τα κύρια κοινωνικά ρεύματα που καθόρισαν τις μεταπολιτευτικές στρεβλώσεις. Η αποκοπή από το διεθνές περιβάλλον και η λαϊκιστική εσωστρέφεια· η ανάδυση νέων κοινωνικών στρωμάτων που απέκτησαν οικονομική ισχύ χάρη στα οικονομικά μέτρα των δικτατόρων (χωρίς όμως να έχουν και την αντίστοιχη πολιτική εκπροσώπηση, την οποία απέκτησαν στη συνέχεια κατά τη Μεταπολίτευση)· η απότομη διακοπή των πνευματικών αλλά και των πολιτικών αναζητήσεων σε όλους τους ιδεολογικούς χώρους· η σαφέστατη οπισθοχώρηση των προβληματισμών για τον εκσυγχρονισμό της πολιτικής ζωής της χώρας· η υποχρεωτική συνύπαρξη αντιθετικών και αποκλινόντων πολιτικών και πνευματικών προβληματισμών και η εκ των πραγμάτων σύγκλιση τους —στον ελάχιστο κοινό παρονομαστή— απέναντι στον «κοινό εχθρό» της Χούντας· η καθυποταγή μέσω της ανοχής της Δικτατορίας μεγάλων τμημάτων της κοινωνίας· ηκυριαρχία του κιτς σε πάμπολλους τομείς της πολιτιστικής ζωής — αυτά είναι μερικά μόνο από τα αποτελέσματα του επτάχρονου «γύψου».

Η σημαντικότατη αυτή έλλειψη μελέτης της Χούντας έχει σοβαρές επιπτώσεις: η περίοδος της Δικτατορίας έχει καταγραφεί στην κοινωνική συνείδηση απλώς ως μία «σκοτεινή περίοδος», καταπίεσης και βίας από τη μία και «αντιστασιακής πράξης» από την άλλη. Το αποτέλεσμα είναι η ουσιαστική άγνοια —και όχι μόνο των νεότερων γενιών— των παραμέτρων οι οποίες συνιστούν την ιστορική τομή που αποτελεί για την νεοελληνική ιστορία η Δικτατορία 1967-1974 και, κατ’ επέκταση, η ενοχοποίηση της Μεταπολίτευσης ακόμη και για φαινόμενα που στην πραγματικότητα η ημερομηνία γέννησής τους χρονολογείται στην περίοδο της Χούντας. Με λίγα λόγια: ο καλύτερος τρόπος για να «θυμηθούμε» την αυριανή επέτειο είναι να μελετήσουμε το τι σήμαινε στην πραγματικότητα για την νεοελληνική κοινωνία εκείνη η «σκοτεινή περίοδος». Πολλές αιτίες ακόμη και των σημερινών κακοδαιμονιών υποψιάζομαι πως θα ανακαλύψουμε.

ΠΡΟΣΟΧΗ ΧΡΩΜΑΤΑ- ΜΗ ΜΕ ΔΙΑΒΑΖΕΤΕ ΌΤΑΝ ΕΧΕΤΕ ΔΙΚΙΟ

Ο βασικός λόγος, ωστόσο, που επέλεξα να ασχοληθώ με την αφελή αυτή επιλογή είναι πιο σημαντικός. Την έγραψε σε δύο φράσεις ο εκπαιδευτικός Λεωνίδας Καστανάς, η αρθρογραφία και οι αιχμηρές παρεμβάσεις του οποίου έχουν πάντα ενδιαφέρον. «Εδώ και 30 χρόνια, το θέμα της έκθεσης είναι το ίδιο. Τι καλός που είναι ο ελληνοορθόδοξος κομμουνισμός και τι κακός που είναι ο προτεσταντικός καπιταλισμός», έγραψε στο fb ο Καστανάς. Και υπερθεμάτισε μνημονεύοντας θέματα εξετάσεων από το παρελθόν. «Οι στέγες κοντά, οι ψυχές μακρυά. Η αρχαία τέχνη πρωτοπόρα και ζωντανή. Ο τεχνολογικός πολιτισμός και η αλλοτρίωση του ανθρώπου. Η σύγχρονη αποξένωση». Και σχολίασε: «Κανείς δεν τολμά να βγει από το ελληνικό στερεότυπο. Τεχνοφοβία και άγιος ο Θεός. Πρέπει να αντισταθούμε στην ανήθικη τεχνολογική Δύση. Διότι μας κάνει να τρέχουμε γρήγορα και να ξεχνάμε την ανθρωπιά μας. Ενώ όταν πηγαίναμε με τον αραμπά βλέπαμε και κάνα άνθρωπο. Το ότι μιλάω με τους φίλους μου σήμερα ακόμη και όταν βρίσκονται χιλιάδες μίλια μακρυά με τούτο το μηχάνημα του διαβόλου, με απομακρύνει από τους ανθρώπους. Λουδιτισμός και τα μυαλά στα κάγκελα. Η αριστερή αφήγηση της ανατολής συνεχίζεται».

Κ. Ζούλας Καθημερινή

Κυριακή, 9 Σεπτεμβρίου 2012

Βγαίνουν τα άπλυτα της Επαγγελματικής εκπαίδευσης

Η φωτό είναι από την ΤΕΕ της Γερμανίας, όχι της Ελλάδας.

Επιτέλους άρχισαν να δημοσιεύονται κάποια πράγματα και στον τύπο. Υπάρχει και σχετική κωδική έκφραση. "Πόσους μαθητές έχεις; Τι ζωντανούς ή πεθαμένους;"  Με διάφορα κόλπα κρατάνε ζωντανές κάποιες ειδικότητες, πολλαπλασιάζουν τους μαθητές ώστε να επιβιώνουν τα σχολεία, να δημιουργούνται τμήματα και να διορίζονται χιλιάδες καθηγητές και ¨καθηγητές" χωρίς αντικείμενο. Ο ελληνικός λαός βέβαια πληρώνει. Και όλα αυτά θα πήγαιναν χαλάλι αν είχαμε πραγματική Τεχνική Εκπαίδευση. Αμ δε. Το επίπεδο είναι τραγικό. Τα περισσότερα ΕΠΑΛ της χώρας δεν είναι καν σχολεία. Τα πτυχία που μοιράζουν κάθε χρόνο δεν ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα ούτε κατά το 20%. Είναι απλά βιοτεχνίες παραγωγής πτυχίων και απολυτηρίων.

 από το NewsIt.gr και την Ημερησία




«Φάμπρικα» δημιουργίας θέσεων στην εκπαίδευση με την κατασκευή αχρείαστων τμημάτων φαίνεται ότι είχε στηθεί τα προηγούμενα χρόνια, κυριολεκτικά κάτω από τη... μύτη του υπουργείου Παιδείας.
Χιλιάδες εκπαιδευτικοί τοποθετούνταν σε Επαγγελματικά Λύκεια και Επαγγελματικές Σχολές για να καλύψουν τις «ανάγκες» ενός μικρού αριθμού μαθητών που, όμως, με διάφορα τρικ εμφανιζόταν στα χαρτιά μεγαλύτερος. Ενδεικτικά, γίνονταν πολλαπλές εγγραφές των ίδιων μαθητών σε διαφορετικές ειδικότητες ή και σε διαφορετικά Επαγγελματικά Λύκεια (ΕΠΑΛ), ενώ υπήρχαν μετανάστες μαθητές «φαντάσματα» οι οποίοι προκειμένου να αποκτήσουν την ελληνική ιθαγένεια εγγράφονταν στα ΕΠΑΛ, προσκομίζοντας πλαστά πιστοποιητικά, αλλά δεν παρακολουθούσαν τα μαθήματα.
Αποτέλεσμα των στρεβλώσεων που υπάρχουν στο εκπαιδευτικό σύστημα και κυρίως στην τεχνική εκπαίδευση είναι να προκαλείται «μαύρη τρύπα» 400 εκατ. ευρώ ετησίως, δηλαδή περίπου όσα έκοψε η τρόικα από την εκπαίδευση στο πλαίσιο του πακέτου των νέων μέτρων.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που αποκαλύπτει η εφημερίδα “Ημερησία” δείχνουν ότι:
Κατά την περσινή σχολική χρονιά (2011-2012), στα 389 Επαγγελματικά Λύκεια της χώρας (δεν συμπεριλαμβάνεται η Σιβιτανίδειος Σχολή) φοίτησαν συνολικά 87.352 μαθητές οι οποίοι «μοιράστηκαν» σε 5.845 τμήματα. Κατά μέσο όρο, κάθε τμήμα αποτελούνταν από 14,9 μαθητές. Ο κατώτερος αριθμός μαθητών ανά τμήμα είναι 10,5 (στην περιφέρεια Βόρειου Αιγαίου) και ο ανώτερος 15,5 (στην Ανατολική Μακεδονία και Θράκη).

 
 Την ίδια ώρα, στα ΕΠΑΛ δίδαξαν πέρυσι συνολικά 13.823 εκπαιδευτικοί εκ των οποίων οι 12.736 είναι μόνιμοι και οι 1.091 αναπληρωτές και ωρομίσθιοι. Κατά μέσο όρο, δηλαδή, σε έναν εκπαιδευτικό αναλογούν 6,3 μαθητές. Η αναλογία είναι ακόμη καλύτερη (1 εκπαιδευτικός/ 4,7 μαθητές) στα ΕΠΑΛ της Ηπείρου, ενώ «χειρότερη» στην Αττική (1 εκπαιδευτικός / 7,1 μαθητές).
Η εικόνα δεν διαφοροποιείται σημαντικά στις Επαγγελματικές Σχολές (ΕΠΑΣ). Με βάση τα στοιχεία που αφορούν στην περσινή σχολική χρονιά (2011- 2012), υπάρχουν 106 ΕΠΑΣ στη χώρα με 12.115 μαθητές και 2.191 εκπαιδευτικούς (αναλογία: 1 εκπαιδευτικός/5,5 μαθητές). Μόνιμοι είναι 1.745 εκπαιδευτικοί, ενώ αναπληρωτές και ωρομίσθιοι οι υπόλοιποι 446.
Το ποσοστό των μαθητών που φοιτούν στην τεχνική επαγγελματική εκπαίδευση (ΤΕΕ) είναι το χαμηλότερο στην Ευρώπη την ίδια ώρα όμως που ο αριθμός των προσφερόμενων ειδικοτήτων είναι αρκετά υψηλό. Ενδεικτικά, στοιχεία του Ευρωπαϊκού Κέντρου για την Ανάπτυξη της Επαγγελματικής Κατάρτισης (Cedefop) δείχνουν ότι κατά το σχολικό έτος 2009-2010, στην Ελλάδα των 11,3 εκατ. κατοίκων το 22% των μαθητών φοιτούσε στην τεχνική επαγγελματική εκπαίδευση η οποία είχε 52 ειδικότητες όταν στην Αυστρία με πληθυσμό 8,4 εκατ. κατοίκους, διπλάσιο ποσοστό μαθητών -και συγκεκριμένα το 46,10%- φοιτούσε στην ΤΕΕ με μόλις 19 ειδικότητες.

«Αυτό που ζούμε τους τελευταίους μήνες είναι η μάχη του αυτονόητου. Προσπαθούμε να μην υπάρχουν ελλείψεις σε βιβλία ή σε καθηγητές με την έναρξη της σχολικής χρονιάς, την ώρα που παρωχημένες μέθοδοι, πελατειακές νοοτροπίες και συντεχνίες έχουν διαμορφώσει ένα εκπαιδευτικό σύστημα ανορθολογικό, σπάταλο και αναποτελεσματικό» τονίζουν στην «ΗτΣ» στελέχη του υπουργείου Παιδείας, προσθέτοντας πως προτεραιότητα για τον υπουργό Παιδείας, Κωνσταντίνο Αρβανιτόπουλο είναι να προχωρήσουν μέσα στο επόμενο τρίμηνο όλες οι μεταρρυθμίσεις στο χώρο της εκπαίδευσης.
Στο πλαίσιο αυτό, ο χάρτης τεχνικής εκπαίδευσης θα αλλάξει ριζικά με την κατάργηση δεκάδων ΕΠΑΛ και ΕΠΑΣ και την αντικατάστασή τους από τα νέα Τεχνολογικά Λύκεια. Στο «στόχαστρο» μπαίνουν σχολικές μονάδες της τεχνικής εκπαίδευσης με πολύ μικρό αριθμό μαθητών και επαγγελματικούς τομείς που μένουν στα... αζήτητα. Σήμερα, μόλις τα δύο στα δέκα ΕΠΑΛ σε όλη τη χώρα έχουν ικανό αριθμό ενεργών μαθητών (πάνω από 300) για να συνεχίσουν τη λειτουργία τους. Τα υπόλοιπα «φυλλορροούν»...
Κατά ένα τρίωρο την εβδομάδα αναμένεται να αυξηθούν οι ώρες διδασκαλίας κάθε εκπαιδευτικού. Σύμφωνα με πληροφορίες, τη λύση αυτή προκρίνει το υπουργείο Παιδείας προκειμένου να ελαχιστοποιηθούν οι προσλήψεις αναπληρωτών και να εξοικονομηθούν, έτσι, πόροι. Με βάση τον σχεδιασμό για αύξηση του ωραρίου κατά ένα τρίωρο την εβδομάδα, εκτιμάται ότι θα μειωθούν κατά 5.000 οι προσλήψεις αναπληρωτών την επόμενη σχολική χρονιά (2013-2014).
Με βάση τα ισχύοντα, οι εκπαιδευτικοί -ανάλογα με τα χρόνια προϋπηρεσίας- έχουν στην πρωτοβάθμια από 21 έως 24 ώρες εβδομαδιαίως και στη δευτεροβάθμια από 16 έως 21 ώρες.
Οι Έλληνες εκπαιδευτικοί διδάσκουν κατά μέσο όρο εβδομαδιαίως 18,5 ώρες στο γυμνάσιο και το λύκειο, συγκλίνοντας με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο (19,1 στο γυμνάσιο και 18,4 στο λύκειο). Από την άλλη, στην Ευρώπη η σχολική χρονιά διαρκεί κατά μέσο όρο 42 εβδομάδες, ενώ στην Ελλάδα 36 εβδομάδες, χωρίς όμως να υπολογίζονται οι τέσσερις με πέντε εβδομάδες των εξετάσεων (σύνολο 40-41 εβδομάδες).

5 σχόλια:

  1. Κι όμως η Ημερησία παραβλέπει τεχνηέντως ότι πολλά ΕΠΑΛ/ΕΠΑΣ βρίσκονται σε επαρχικές πόλεις και υποχρεωτικά λόγω γεωγραφικών συνθηκών μένουν με λίγους μαθητές. Πχ η Καστοριά που ούτε αττικός δήμος δεν είναι πληθυσμιακά ή η Φλώρινα θα μείνουν χωρίς ΕΠΛΑ/ΕΠΑΣ επειδή δε θα πιάνουν τον αριθμό των μαθητών;
    Καλά κι ενδιαφέροντα (δεν έχω εμπειρία από ψεύτικες εγγραφές) αυτά, αλλά μήπως να έχουνμε υπόψη ότι πολλά λύκεια βρίσκονται σε μικρές πόλεις και νησιά; Βέβαια, υπάρχει η λύση να τα κλείσουμε και να εγκαταλείψουμε τους μαθητές.
    Από την άλλη, καμία κουβέντα για βελτίωση της τεχνικής εκπαίδευσης. Καμία ουσιαστική πρωτοβουλία πέρα από αλλαγές ονομάτων. Οπότε μάλλον πάμε για μια μεταρρύθμιση στην ΤΕ κλεισίματος/συγχωνεύσεων, παρά βελτίωσης της παρεχώμενης εκπ/σης (θα δούμε βέβαια στο μέλλον, προς το παρόν απλά προσπαθώ να αποκρυπτογραφήσω πίσω από τις λέξεις).

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Φίλε Δήμο: Για την επαρχία θα πρέπει να βρεθεί λύση. Και η λύση είναι σοβαρά Τεχνολογικά λύκεια στις μεγάλες πόλεις με αξιόπιστα εργαστήρια (ΣΕΚ). Φυσικά η πολιτεία θα πρέπει να φροντίσει για τη μετάβαση των μαθητών που ζουν σε απομακρυσμένες περιοχές ή και στη διαμονή τους αν υπάρχει ανάγκη. Οι ειδικότητες θα πρέπει να έχουν σχέση με τις οικονομικές δραστηριότητες της περιοχής ( ναυτικά λύκεια, τουριστικά κλπ). προφανώς άλλα σχολεία θα συγχωνευθούν και άλλα θα ιδρυθούν με βάση τις ανάγκες της ανάπτυξης και όχι της απασχόλησης των καθηγητών. Ορθολογισμός. Γιατί ένα ΕΠΑΛ χωρίς μαθητές και κυρίως χωρίς πραγματικά εργαστήρια είναι άχρηστο. Επίσης είναι αναγκαίο να καθιερωθεί η πρακτική άσκηση που προβλέπεται από το νόμο αλλά δεν εκτελείται με ευθύνη της πολιτείας. Αρα αν έχουμε μια ειδικότητα σαν τη Νοσηλευτική θα πρέπει να υπάρχει στην ίδια πόλη και νοσοκομείο ώστε να γίνεται η πρακτική άσκηση. Με λίγα λόγια θα πρέπει να ξανασχεδιαστεί ο χάρτης των τεχνολογικών λυκείων της χώρας με σοβαρά κριτήρια. Το βλέπω δύσκολο αλλά αναγκαίο. Το μέλλον της ΜΕ είναι στα τεχνολογικά και επαγγελματικά σχολεία.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Η μετάβαση σε μεγάλα αστικά κέντρα -όσο και να παρέχεται- λειτουργεί ανασταλτικά για την εκπαίδευση του μαθητή, επειδή τον επιβαρύνει με επιπλέον κούραση στη μεταφορά. Για την οικονομική κι εργασιακή σύνδεση των λυκείων με την τοπική οικονομία/αγορά, συμφωνούμε απόλυτα (το θεώρησα αυτονόητο είναι η αλήθεια ακι δεν το έβαλα παραπάνω).

      Διαγραφή
  3. Με βάση τα ισχύοντα, οι εκπαιδευτικοί -ανάλογα με τα χρόνια προϋπηρεσίας- έχουν στην πρωτοβάθμια από 21 έως 24 ώρες εβδομαδιαίως και στη δευτεροβάθμια από 16 έως 21 ώρες.

    Leo, erotisi:
    An katalaveno kala Elinika, kanis ligoteri didaskalia oso pernane ta xronia pou doulevis? An ne, asxolise parapano me diikitika/grafiokrarika themata?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Leo
    Καλως το αρθρο κι ας αργησε 30 ετη.
    1.Οταν απο το 1981 ΚΑΤΕΔΑΦΙΣΤΗΚΕ η βραχυβια εκπαιδευτικη μεταρρυθμιση Παπανουτσου,την οποια η Δικτατορια -ευτυχως - διατηρησε, ενω μεχρι σημερα ο μ.ο. ενδιαμεσης βαθμολογιας ταξεων και βαθμολογιας αποφοιτησης απο τα Λυκεια απο 12.5 εγινε 16.5 (δημιουργωντας ψευδαισθησεις στους μικρους Einstein, στους γονεις τους και στην κοινωνια.
    2. Οταν το πληθος των Μηχανικων 5ετων σπουδων 4πλασιαστηκε απο το 1978 στα 6 πολυτεχνεια μας, με προσφατο ρυθμο αυξησης 4%, υπο συνθηκες διαρκους αποβιομηχανισης και την τελευταια 5ετια υφεσης (φαινομενο υστερησης και κοινωνικης υπαναπτυξης).
    3. Οταν γινονταν παραστασεις στον εκαστοτε υπουργο εως και διαδηλωσεις αγανακτισμενων γονεων για τα δυσκολα θεματα
    4. Οταν σε αλλες χωρες της Ε.Ε. σπουδαζει μολις το 25 εως 30% σε ανωτατες σπουδες , εμεις το εχουμε ανεβασει σε 75 εως 80%, (εισαγομενοι)με αποτελεσμα τα ποσοστα αποφοιτησης σε ΑΤΕΙ και χαμηλοβαθμα ΑΕΙ να χαμηλωνει συνεχεια.
    5. Οταν δεν υπαρχει σημαντικη βιομηχανια και -δευτερευοντως - κατασκευες δεν υπαρχει ιδιαιτερος λογος να υπαρχουν πολλοι τεχνιτες.
    6. Η Εργασια του Εκπαιδευτικου ΤΕΕ δεν ειναι μια μορφη "ταμειου ανεργιας" με την ευρεια εννοια, παραγοντας μαιμου-τεχνιτες και αλλες αχρηστες ειδικοτητες, λ.χ. Υφαντουργου . Πρεπει λοιπον να αυστηριοποιηθει η τεχνικη εκπαιδευση με πτυχιο που να εχει ουσιαστικο περιεχομενο και ζητηση στην αγορα εργασιας και οπως εγραψες "Οι ειδικότητες θα πρέπει να έχουν σχέση με τις οικονομικές δραστηριότητες της περιοχής ( ναυτικά λύκεια, τουριστικά κλπ). προφανώς άλλα σχολεία θα συγχωνευθούν και άλλα θα ιδρυθούν με βάση τις ανάγκες της ανάπτυξης και όχι της απασχόλησης των καθηγητών."
    7. Ομως καλοι τεχνιτες και εργοδηγοι, και παντως λιγοτεροι απο τις βιομηχανικες χωρες της Ε.Ε., πρεπει να υπαρχουν, μεσα απο σοβαρη τεχνικη εκπαιδευση και στον Ιδιωτικο Τομεα , παντα αμοιβονταν περισσοτερο απο την μαζα των νεων Μηχανικων!!!

    Αφωτιστος Φιλελλην

    ΑπάντησηΔιαγραφή