ελευθερία, αλληλεγγύη, αναζήτηση, σκληρή δουλειά και πάντα rock n roll

Τέτοιες μέρες έφυγε, καλοκαιρινές

Τέτοιες μέρες έφυγε, καλοκαιρινές

Παρατηρητήριο

Για να μην έχετε απορίες περί της κυρίαρχης ιδεολογίας του έθνους μετά τη μεταπολίτευση, σας παρουσιάζω τις κεντρικές ιδέες των θεμάτων της έκθεσης στις εισαγωγικές εξετάσεις του γενικού λυκείου στο διάστημα 2000-2017. Ένα διάστημα με όλες τις πολιτικές παρατάξεις να έχουν παρελάσει από την εξουσία.

2000: Η παιδεία ως μέσο διαφύλαξης των ιδανικών της ειρήνης, της ελευθερίας και της κοινωνικής δικαιοσύνης
2001: Ο ρολος του διανοούμενου στη σύγχρονη εποχή της εξειδίκευσης και της κατανάλωσης
2002: Η μοριακή βιολογία και η γενετική ως ανθρώπινη ματαιοδοξία προς αποφυγήν
2003: Οικολογική κρίση ανισότητα κατανομής πόρων, κατανάλωση, αληθινή δημοκρατία κλπ
2004: Ο σύγχρονος δάσκαλος απέναντι στην επαναστατημένη νεολαία
2005: Η αξία των ομαδικών αγωνισμάτων έναντι των ατομικών
2006: Η μεγάλη ακούραστη ψυχή του πνευματικού δημιουργού
2007: Ο κοινωνισμός ενάντια στον ατομισμό
2008: Η αξία της Παράδοσης
2009: Το βιβλίο ως μέσο άμυνας κατά των ΜΜΕνημέρωσης
2010: Ο φόβος να χάσεις τη δουλειά σου λόγω τεχνολογικών εξελίξεων και η ανάγκη της αυτομόρφωσης
2011: Η βόμβα της πληροφορίας
2012: Η αρχαία τέχνη ως πρωτοπόρα και ζωντανή…
2013: Η αποξένωση μεταξύ των ανθρώπων λόγω της τεχνολογίας
2014: Η αξία της Ανθρωπιάς
2015: Οι αρχαίοι χώροι θέασης και ακρόασης
2016: Η φιλία
2017: Τα ευγενή ιδεώδη του ανθρωπισμού που διασύρονται στις μέρες μας και η ευθύνη της επιστήμης και της τεχνολογίας

ΠΡΟΣΟΧΗ ΧΡΩΜΑΤΑ- ΜΗ ΜΕ ΔΙΑΒΑΖΕΤΕ ΌΤΑΝ ΕΧΕΤΕ ΔΙΚΙΟ

Ο βασικός λόγος, ωστόσο, που επέλεξα να ασχοληθώ με την αφελή αυτή επιλογή είναι πιο σημαντικός. Την έγραψε σε δύο φράσεις ο εκπαιδευτικός Λεωνίδας Καστανάς, η αρθρογραφία και οι αιχμηρές παρεμβάσεις του οποίου έχουν πάντα ενδιαφέρον. «Εδώ και 30 χρόνια, το θέμα της έκθεσης είναι το ίδιο. Τι καλός που είναι ο ελληνοορθόδοξος κομμουνισμός και τι κακός που είναι ο προτεσταντικός καπιταλισμός», έγραψε στο fb ο Καστανάς. Και υπερθεμάτισε μνημονεύοντας θέματα εξετάσεων από το παρελθόν. «Οι στέγες κοντά, οι ψυχές μακρυά. Η αρχαία τέχνη πρωτοπόρα και ζωντανή. Ο τεχνολογικός πολιτισμός και η αλλοτρίωση του ανθρώπου. Η σύγχρονη αποξένωση». Και σχολίασε: «Κανείς δεν τολμά να βγει από το ελληνικό στερεότυπο. Τεχνοφοβία και άγιος ο Θεός. Πρέπει να αντισταθούμε στην ανήθικη τεχνολογική Δύση. Διότι μας κάνει να τρέχουμε γρήγορα και να ξεχνάμε την ανθρωπιά μας. Ενώ όταν πηγαίναμε με τον αραμπά βλέπαμε και κάνα άνθρωπο. Το ότι μιλάω με τους φίλους μου σήμερα ακόμη και όταν βρίσκονται χιλιάδες μίλια μακρυά με τούτο το μηχάνημα του διαβόλου, με απομακρύνει από τους ανθρώπους. Λουδιτισμός και τα μυαλά στα κάγκελα. Η αριστερή αφήγηση της ανατολής συνεχίζεται».

Κ. Ζούλας Καθημερινή

Κυριακή, 3 Νοεμβρίου 2013

ΔΗΜΑΡ: Διάβολοι στο κορμί της



του Λεωνίδα Καστανά

H κίνηση των 58 διοχέτευσε στο κορμί της ΔΗΜΑΡ ένα διεγερτικό παλμό που δεν θα μπορούσε να περάσει απαρατήρητος. Από τη μια ανάγκασε την ηγεσία της να αρνηθεί κάθε διάλογο και να εμφανιστεί στην κοινή γνώμη ως ανακόλουθη. Από την άλλη, έδωσε πνοή στις εν υπνώσει μεταρρυθμιστικές της δυνάμεις και τις ανάγκασε να κινητοποιηθούν. Πέρα από το πολιτικό βάρος του τελικού αποτελέσματος, η κινητικότητα που αυτή τη στιγμή εμφανίζεται στο κόμμα μόνο θετικά μπορεί να λειτουργήσει για τον ευρύτερο χώρο της σοσιαλδημοκρατίας.

Η ηγεσία της ΔΗΜΑΡ, μετά την αποχώρηση από την κυβέρνηση, φαίνεται ότι επεφύλαξε για το κόμμα τον τυπικό ρόλο ενός παραδοσιακού αριστερού «ανανεωτικού» σχήματος. Έναν ήπιο αρνητισμό με άφθονες αμφισημίες και θολό πολιτικό στίγμα. Μια δυσανεξία στις αναγκαίες μεταρρυθμίσεις και μονότονες επικλήσεις για αλλαγή κυβερνητικής πολιτικής χωρίς καθαρές και συγκεκριμένες προτάσεις. Για παράδειγμα, ναι στα ανοικτά σχολεία και στα ανοικτά πανεπιστήμια, αλλά και συμπαράσταση στον «δίκαιο αγώνα» των εργαζομένων που τα κλείνουν. Η στάση αυτή, σχεδόν αυτόματα, την έφερε στα ποσοστά του 3,5% δείγμα του γεγονότος ότι μεγάλο μέρος του εκλογικού της ακροατηρίου είναι αλλού. Ο φόβος του πολιτικού κόστους, η εγγενής ατολμία στην ανάληψη ρίσκου και η βαθιά παραδοσιακή αριστερή ψυχή της απαγορεύουν να κάνει πολιτική.  Στην ουσία τη βάζουν σε τροχιά σύγκλισης με το ΣΥΡΙΖΑ, πράγμα που αποτελεί και ανομολόγητο πλην σαφή στόχο ενός ικανού μέρους της.


Κορυφαία στιγμή σε αυτήν τη στροφή ήταν και η πρόσφατη άρνηση της ΔΗΜΑΡ να προσέλθει στον διάλογο που εγκαινίασαν οι «58». Με το πρόσχημα ότι ομοτράπεζος του διαλόγου θα είναι και το ΠΑΣΟΚ, φαλκίδεψε  τη φυσιογνωμία της και ακύρωσε την ρητά διακηρυγμένη θέση της περί δημιουργίας του τρίτου πόλου. Αν η ΔΗΜΑΡ δεν μπορεί να συζητήσει με τους «58» οι οποίοι είναι σάρκα εκ της σαρκός της ευρύτερης σοσιαλδημοκρατίας, τότε με ποιους θα μπορούσε άραγε να συζητήσει; Αλλά και πως ένα κόμμα που πριν μερικούς μήνες συμμετείχε στην τρικομματική κυβέρνηση και διατυμπάνιζε το ρόλο ευθύνης που ανέλαβε, σήμερα αρνείται να συζητήσει για τη δημιουργίας της ΕΛΙΑΣ που α μη τι άλλο στοχεύει να μπει σφήνα στο μικρό δικομματισμό και να κάνει πράξη τις διαφορετικές και γόνιμες ιδέες της σύγχρονης κεντροαριστεράς.

Η ακύρωση του ρόλου του κόμματος, η εκούσια εξαφάνισή του από την πολιτική σκηνή, ο προδιαγραφόμενος μαρασμός του ευτυχώς συνέγειρε μέλη και στελέχη του με βαθιά αριστερή μεταρρυθμιστική αντίληψη. Αυτές και αυτούς που άκουσαν να τρίζουν τα κόκαλα του Κύρκου και του Παπαγιαννάκη, αφυπνίστηκαν  και δέχθηκαν να αναλάβουν τις ευθύνες τους. Να βάλουν φρένο στον κατήφορο και τη συριζοποίηση. Δεν είναι απλά η τριακόσιες υπογραφές ενός κειμένου που κάνει τη διαφορά. Δεν είναι μόνο η σημαντικότατη ομιλία του γραμματέα Σπύρου Λυκούδη που ράγισε καρδιές. Δεν είναι η δημοσιότητα που πήρε το γεγονός. Είναι που αύριο τίποτα δεν θα είναι όπως χθες. Είναι που οι αράχνες νιώθουν ότι κάποιες και κάποιοι σήκωσαν τα μανίκια και στρώθηκαν στη δουλειά. Αισθάνονται το κόμμα και δικό τους σπίτι, δεν το εκχωρούν σε κανένα, θέλουν να παλέψουν για τις απόψεις τους εντός. Θέλουν να συνομιλήσουν με τους 58 και με άλλους 58000, θέλουν να πείσουν και να πεισθούν, θέλουν να σπάσουν τα μούτρα τους, θέλουν να κάνουν πολιτική.

Απομένει να παρακολουθήσουμε την τύχη τους. Να μετρήσουμε τις δυνάμεις τους, να δούμε την απήχηση του καθαρού τους λόγου μέσα στο κόμμα, να νιώσουμε αν ο φρέσκος αέρας που φέρνουν μπορεί να φτάσει στα έγκατα της αριστεροσύνης και να σπρώξει έξω από τα παράθυρα την οσμή του παλιακού και του αιώνια  αποτυχημένου.
Είμαστε μαζί τους και ενώνουμε τις δυνάμεις μας στην κοινή  υπόθεση.

1 σχόλιο: