ελευθερία, αλληλεγγύη, αναζήτηση, σκληρή δουλειά και πάντα rock n roll

1973 Νίξον - Μπρέζνιεφ

1973 Νίξον - Μπρέζνιεφ
Ο Αμερικανός πρόεδρος Ρίτσαρντ Νίξον και ο γενικός γραμματέας του Κομμουνιστικού Κόμματος Σοβιετικής Ένωσης, Λεονίντ Μπρένζιεφ, κατά τη διάρκεια περιπάτου στην αυλή της έπαυλης του πρώτου στην Καλιφόρνια, το 1973. Στο βάθος, ο Ειρηνικός Ωκεανός. Από την Καθημερινή

Παρατηρητήριο

του Τέλη Σαμαντά για τη στήλη Παροράματα και ημαρτημένα

Εδώ και χρόνια επιμένω και θα συνεχίσω να επιμένω: οι μελέτες και οι αναλύσεις —πολιτικές, οικονομικές, κοινωνιολογικές, πολιτιστικές— που αφορούν την επτάχρονη Δικτατορία είναι ελάχιστες σε σχέση με τις αντίστοιχες που αφορούν την περίοδο της Μεταπολίτευσης. Κι όμως, θεωρώ πως στη διάρκεια της Χούντας διαμορφώθηκαν τα κύρια κοινωνικά ρεύματα που καθόρισαν τις μεταπολιτευτικές στρεβλώσεις. Η αποκοπή από το διεθνές περιβάλλον και η λαϊκιστική εσωστρέφεια· η ανάδυση νέων κοινωνικών στρωμάτων που απέκτησαν οικονομική ισχύ χάρη στα οικονομικά μέτρα των δικτατόρων (χωρίς όμως να έχουν και την αντίστοιχη πολιτική εκπροσώπηση, την οποία απέκτησαν στη συνέχεια κατά τη Μεταπολίτευση)· η απότομη διακοπή των πνευματικών αλλά και των πολιτικών αναζητήσεων σε όλους τους ιδεολογικούς χώρους· η σαφέστατη οπισθοχώρηση των προβληματισμών για τον εκσυγχρονισμό της πολιτικής ζωής της χώρας· η υποχρεωτική συνύπαρξη αντιθετικών και αποκλινόντων πολιτικών και πνευματικών προβληματισμών και η εκ των πραγμάτων σύγκλιση τους —στον ελάχιστο κοινό παρονομαστή— απέναντι στον «κοινό εχθρό» της Χούντας· η καθυποταγή μέσω της ανοχής της Δικτατορίας μεγάλων τμημάτων της κοινωνίας· ηκυριαρχία του κιτς σε πάμπολλους τομείς της πολιτιστικής ζωής — αυτά είναι μερικά μόνο από τα αποτελέσματα του επτάχρονου «γύψου».

Η σημαντικότατη αυτή έλλειψη μελέτης της Χούντας έχει σοβαρές επιπτώσεις: η περίοδος της Δικτατορίας έχει καταγραφεί στην κοινωνική συνείδηση απλώς ως μία «σκοτεινή περίοδος», καταπίεσης και βίας από τη μία και «αντιστασιακής πράξης» από την άλλη. Το αποτέλεσμα είναι η ουσιαστική άγνοια —και όχι μόνο των νεότερων γενιών— των παραμέτρων οι οποίες συνιστούν την ιστορική τομή που αποτελεί για την νεοελληνική ιστορία η Δικτατορία 1967-1974 και, κατ’ επέκταση, η ενοχοποίηση της Μεταπολίτευσης ακόμη και για φαινόμενα που στην πραγματικότητα η ημερομηνία γέννησής τους χρονολογείται στην περίοδο της Χούντας. Με λίγα λόγια: ο καλύτερος τρόπος για να «θυμηθούμε» την αυριανή επέτειο είναι να μελετήσουμε το τι σήμαινε στην πραγματικότητα για την νεοελληνική κοινωνία εκείνη η «σκοτεινή περίοδος». Πολλές αιτίες ακόμη και των σημερινών κακοδαιμονιών υποψιάζομαι πως θα ανακαλύψουμε.

ΠΡΟΣΟΧΗ ΧΡΩΜΑΤΑ- ΜΗ ΜΕ ΔΙΑΒΑΖΕΤΕ ΌΤΑΝ ΕΧΕΤΕ ΔΙΚΙΟ

Ο βασικός λόγος, ωστόσο, που επέλεξα να ασχοληθώ με την αφελή αυτή επιλογή είναι πιο σημαντικός. Την έγραψε σε δύο φράσεις ο εκπαιδευτικός Λεωνίδας Καστανάς, η αρθρογραφία και οι αιχμηρές παρεμβάσεις του οποίου έχουν πάντα ενδιαφέρον. «Εδώ και 30 χρόνια, το θέμα της έκθεσης είναι το ίδιο. Τι καλός που είναι ο ελληνοορθόδοξος κομμουνισμός και τι κακός που είναι ο προτεσταντικός καπιταλισμός», έγραψε στο fb ο Καστανάς. Και υπερθεμάτισε μνημονεύοντας θέματα εξετάσεων από το παρελθόν. «Οι στέγες κοντά, οι ψυχές μακρυά. Η αρχαία τέχνη πρωτοπόρα και ζωντανή. Ο τεχνολογικός πολιτισμός και η αλλοτρίωση του ανθρώπου. Η σύγχρονη αποξένωση». Και σχολίασε: «Κανείς δεν τολμά να βγει από το ελληνικό στερεότυπο. Τεχνοφοβία και άγιος ο Θεός. Πρέπει να αντισταθούμε στην ανήθικη τεχνολογική Δύση. Διότι μας κάνει να τρέχουμε γρήγορα και να ξεχνάμε την ανθρωπιά μας. Ενώ όταν πηγαίναμε με τον αραμπά βλέπαμε και κάνα άνθρωπο. Το ότι μιλάω με τους φίλους μου σήμερα ακόμη και όταν βρίσκονται χιλιάδες μίλια μακρυά με τούτο το μηχάνημα του διαβόλου, με απομακρύνει από τους ανθρώπους. Λουδιτισμός και τα μυαλά στα κάγκελα. Η αριστερή αφήγηση της ανατολής συνεχίζεται».

Κ. Ζούλας Καθημερινή

Τετάρτη, 25 Ιουνίου 2014

Άρχισε το ξήλωμα των Πειραματικών Σχολείων;


Τα Πρότυπα και Πειραματικά σχολεία είναι η μόνη πραγματική μεταρρύθμιση που έγινε  και εφαρμόστηκε στην εκπαίδευση τα 3 τελευταία χρόνια και ίσως η μοναδική σε ολόκληρο το κράτος μετά την έναρξη της κρίσης. Έργο αποκλειστικά των ανθρώπων της Διοικούσα Επιτροπή των Πρότυπων Πειραματικών Σχολείων. Αγκαλιάστηκε και υποστηρίχτηκε από μαθητές, γονείς και καθηγητές  Ο νέος υπουργός Παιδείας  είπε και αυτός να βάλει ένα χεράκι. 

του Απόστολου Λακασά από την Καθημερινή

Θυσία στο πολιτικό κόστος έγινε η αξιοπιστία των Πρότυπων Πειραματικών Σχολείων. Ο υπουργός Παιδείας Ανδρέας Λοβέρδος, υποκύπτοντας σε πιέσεις ολίγων γονέων, άλλαξε τις προθεσμίες που είχαν τεθεί για τη συμμετοχή των μαθητών στις εξετάσεις εισαγωγής στα Πρότυπα Πειραματικά Σχολεία, ώστε να δώσει την ευκαιρία σε ορισμένους μαθητές, οι οποίοι δεν υπήρξαν τυπικοί, να συμμετάσχουν. Με τον γνωστό φόβο του πολιτικού κόστους αποδεικνύεται ότι... ζει ο νέος υπουργός Παιδείας, Ανδρέας Λοβέρδος! Δεν είχε καν δύο ημέρες στον υπουργικό θώκο και άρχισε τις παροχές. Μία από αυτές ήταν να αλλάξει τις προθεσμίες που είχαν τεθεί για τη συμμετοχή των μαθητών στις εξετάσεις εισαγωγής στα Πρότυπα Πειραματικά Σχολεία, για να δώσει την ευκαιρία σε κάποιους μαθητές να συμμετάσχουν. Υπό την πίεση ποίων; Ο κ. Λοβέρδος μάλλον έχει εύκολη την απάντηση: «Των γονιών» θα μπορούσε να πει! Αλλωστε, ο ίδιος είχε δηλώσει για την Τράπεζα Θεμάτων στο λύκειο ότι «είχα καταιγισμό μηνυμάτων γι’ αυτό το θέμα πριν καν αναλάβουμε το υπουργείο», προλειαίνοντας το έδαφος για απόσυρσή της. Γιατί, λοιπόν, να μην υπήρξε βομβαρδισμός μηνυμάτων και για τις εξετάσεις στα Πρότυπα Πειραματικά Σχολεία; Βέβαια, στο ζήτημα των Πρότυπων Πειραματικών μάλλον επιβεβαιώνονται όσοι υποστηρίζουν ότι ο κ. Λοβέρδος πιέστηκε από λίγους γονείς – μερικοί με θέση στον χώρο των ΜΜΕ και των Τεχνών. Και αυτό διότι ελάχιστα ήταν τα παιδιά που εμφανίστηκαν χθες, ημέρα εξετάσεων εισαγωγής στα Πρότυπα Πειραματικά Γυμνάσια για να παραλάβουν το δελτίο συμμετοχής. Ετσι, ο κ. Λοβέρδος ικανοποίησε τους... πιέζοντες, αλλά ταυτόχρονα έπληξε την αξιοπιστία του θεσμού των Πρότυπων Πειραματικών Σχολείων.

Ειδικότερα, η προθεσμία υποβολής αιτήσεων για συμμετοχή στις εξετάσεις Πρότυπων Πειραματικών Γυμνασίων και Λυκείων ολοκληρώθηκε στις 31 Μαρτίου και ορίστηκε ότι από την 1η έως τις 12 Μαΐου οι υποψήφιοι θα έπρεπε να παραλάβουν το δελτίο συμμετοχής τους. Η προθεσμία ετέθη για να γίνει γνωστός ο τελικός αριθμός συμμετεχόντων έγκαιρα και να προετοιμασθούν οι εξετάσεις (αίθουσες, επιτηρητές). Η συντριπτική πλειονότητα των γονιών τήρησε την προθεσμία, ενώ δόθηκε και μικρή παράταση λόγω των εθνικών εκλογών. Ομως, «ώς εκεί με την ελληνική νοοτροπία των παρατάσεων» διεμήνυσε η Διοικούσα Επιτροπή των Πρότυπων Πειραματικών Σχολείων (ΔΕΠΠΣ). Κατόπιν, η ΔΕΠΠΣ άρχισε την προετοιμασία των εξετάσεων. Πρόκειται για εξετάσεις πανελλαδικού χαρακτήρα, και στελέχη της ΔΕΠΠΣ τόνιζαν χθες στην «Κ» ότι «πρέπει να διαφυλαχθεί η αξιοπιστία του θεσμού και να μην επιστρέψουμε σε παλιές εποχές». Και αυτό διότι παλαιότεροι γονείς θυμούνται τις διαβλητές διαδικασίες εισαγωγής (με κομματικά μέσα και φιλίες) στα πειραματικά σχολεία, τα οποία καταργήθηκαν το 2011. Μάλιστα, πέρυσι η ΔΕΠΠΣ είχε μετ’ επιτάσεως ζητήσει να γίνουν εξετάσεις για την εισαγωγή στα Πρότυπα Πειραματικά Σχολεία παρά τις αντιδράσεις πολλών γονιών.

Ομως, μία από τις πρώτες αποφάσεις που έσπευσε να λάβει – για τα υπόλοιπα θέματα του χαρτοφυλακίου του δηλώνει ότι ακόμη ενημερώνεται– ο κ. Λοβέρδος ήταν να παρακάμψει τις αντιρρήσεις της ΔΕΠΠΣ. «Δεν πρόκειται να βγάλουμε τέτοια ανακοίνωση», δήλωσε, σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ», υψηλόβαθμο στέλεχος της ΔΕΠΠΣ στον κ. Λοβέρδο, ο οποίος πίεζε την επιτροπή αναφέροντας ότι υπάρχει κίνδυνος γονείς να αμφισβητήσουν νομικά τη διαδικασία. Ομως, η ΔΕΠΠΣ –βάσει του νόμου 3966 του 2011, είναι αρμόδια να αποφασίζει για τη διαδικασία των εξετάσεων– δεν εκάμφθη και ο κ. Λοβέρδος πήρε το ζήτημα στις πλάτες του. Με πολιτική του απόφαση επέτρεψε στους μαθητές οι οποίοι έκαναν μεν αίτηση συμμετοχής στις εξετάσεις για τα Πρότυπα Πειραματικά Σχολεία αλλά δεν παρέλαβαν το δελτίο συμμετοχής τους εγκαίρως, να το πάρουν λίγο πριν από την έναρξη της εξέτασης (χθες για τα γυμνάσια, σήμερα για τα λύκεια).

Η απόφαση του κ. Λοβέρδου, παρότι εξυπηρέτησε κάποιους, προκάλεσε οξύτατες αντιδράσεις από όλους που ενώ είναι τυπικοί με τις προθεσμίες διαπιστώνουν ότι κάποιοι έχουν... μπάρμπα στο Μαρούσι (όπου οι εγκαταστάσεις του υπουργείου Παιδείας). Αλλά οι αντιδράσεις δεν προέρχονται μόνο από τους γονείς που τήρησαν την προθεσμία. «Δεκάδες παιδιά που είχαν κάνει αίτηση συμμετοχής, αλλά δεν είχαν προμηθευτεί εμπρόθεσμα το δελτίο, σταμάτησαν την προετοιμασία τους», ανέφερε χθες στην «Κ» γονιός, ενώ κάποιοι άλλοι τόνισαν ότι ο κ. Λοβέρδος αιφνιδίασε τους μαθητές που δεν έμαθαν προχθές για τη δυνατότητα που είχαν να συμμετάσχουν στις εξετάσεις χθες. Χαρακτηριστικό είναι ότι από τους περίπου 500 μαθητές που είχαν κάνει αίτηση συμμετοχής αλλά αμέλησαν να πάρουν δελτίο συμμετοχής, χθες εμφανίστηκαν μόνο περίπου 40 σε όλα τα Πρότυπα Πειραματικά Γυμνάσια όπου διοργανώθηκαν εξετάσεις. Οι θεσμοί, για μία ακόμη φορά στην Ελλάδα, έγιναν βορά του πολιτικού κόστους.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου