Πρώτοι στα μαθήματα πρώτοι στον αγώνα, για να σωθούν τα πειραματικά




Πραγματικά πριν καλά αναλάβει ο νέος Υπουργός φρόντισε να εξαγγείλει όχι μια δημιουργία αλλά μια κατάργηση αυτή των Πρότυπων Πειραματικών Σχολείων. Αλήθεια τι μένος; Αλλά για το ΣΥΡΙΖΑ έχει τεράστια συμβολική σημασία. Μη φαντάζεστε ότι τα ΠΠΣ είναι κάτι φοβερό. Απλά καλά δημόσια σχολεία που εργάζονται αξιοπρεπώς. Αλλά έχουν μαθητές επιλεγμένους με στοιχειώδεις εξετάσεις και καθηγητές αξιολογημένους, όλους με μεταπτυχιακούς τίτλους, διεθνείς δημοσιεύσεις και καλά βιογραφικά. Την αφρόκρεμα των συναδέλφων. Αυτό είναι που θέλουν να χαλάσουν. Ένα σχολείο που δείχνει πως πρέπει να είναι η δημόσια εκπαίδευση στην Ευρώπη του 2015. Θέλουν να κλαδέψουν το άλλο παράδειγμα. Αυτό που οδηγεί στην πραγματική μόρφωση. Δεν είναι  αυτό Αριστερά. 
Στο τέλος θα φωνάξω το παλιό σύνθημα της ΚΝΕ: "Πρώτοι στα μαθήματα πρώτοι στον αγώνα". 

Επιστολή στο protothema.gr του διευθυντή Γυμνασίου της Ευαγγελικής Σχολής 
Πριν καν την αλλαγή της κυβέρνησης άνοιξε ο διάλογος για την διατήρηση ή την κατάργηση των πρότυπων πειραματικών σχολείων.

του Νίκου Λινάρδου

Πρόκειται για γυμνάσια και λύκεια αριστείας, όπου η εισαγωγή των μαθητών στην πρώτη Γυμνασίου και στην Πρώτη Λυκείου γίνεται με εξετάσεις και όχι με κλήρωση. Μετά από τρία χρόνια επιτυχούς λειτουργίας τους τα πρότυπα σχολεία αμφισβητούνται με επιχειρήματα ότι ενισχύουν τον ελιτισμό και ότι η ανταγωνιστική τους λειτουργία επιβαρύνει τον ψυχισμό των μαθητών. Στο πλαίσιο του διαλόγου που έχει ανοίξει φιλοξενούμε σήμερα το άρθρο του κ. Νίκου Λινάρδου διευθυντή του Γυμνασίου της Ευαγγελικής Σχολής.

«Τα Πρότυπα Πειραματικά Σχολεία συμπληρώνουν στο τέλος της τρέχουσας σχολικής χρονιάς τρία έτη ζωής. Η ίδρυσή τους (Ν. 3966/2011) έτυχε θερμής υποδοχής από μερίδα του Τύπου, ο οποίος διαφήμισε με διθυραμβικούς τόνους την «αναβίωση των σχολείων αριστείας». Η αθρόα προσέλευση υποψηφίων στις εισαγωγικές εξετάσεις και η αυξητική πορεία των αιτήσεων εγγραφής προβλήθηκαν επίσης ως αδιάψευστο τεκμήριο των προσδοκιών και του ενδιαφέροντος της ελληνικής κοινωνίας. Από την άλλη πλευρά, δεν είναι λίγοι αυτοί που υπογράμμισαν την παιδαγωγική αντίφαση που συνιστά η προσπάθεια συγκερασμού του «πρότυπου» με τον «πειραματικό» χαρακτήρα των σχολείων, ενώ αντιρρήσεις διατυπώθηκαν και για τον τρόπο εισαγωγής στα Πρότυπα Πειραματικά Γυμνάσια και Λύκεια από όσους θεώρησαν ότι η εξεταστική δοκιμασία ενθαρρύνει τον ελιτισμό.

Η συζήτηση για τα Πρότυπα Πειραματικά Σχολεία  αναζωπυρώθηκε πρόσφατα και εκκινεί από το εξής βασικό ερώτημα: Η χώρα μας και η εκπαίδευσή μας χρειάζονται πρότυπα σχολεία;  Όσοι βιώνουν τη σχολική καθημερινότητα στα Π.Π.Σ. και έχουν άμεση γνώση του παρεχόμενου εκπαιδευτικού έργου, θα απαντήσουν ασφαλώς θετικά. Τα Π.Π.Σ. απευθύνονται σε όλα τα στρώματα της ελληνικής κοινωνίας. Η σύνθεση του μαθητικού δυναμικού τους δεν επιβεβαιώνει τις περί «ελιτισμού» αιτιάσεις, αλλά αντιθέτως παρέχει επαρκείς ενδείξεις κοινωνικής κινητικότητας. Οι υποψήφιοι προσέρχονται στις εξετάσεις εισαγωγής στα Πρότυπα Πειραματικά Γυμνάσια και Λύκεια, για να διεκδικήσουν την ένταξή τους σε ένα εκπαιδευτικό περιβάλλον ευγενούς άμιλλας, με όπλα τις δεξιότητες, την ευφυία και την επιμέλειά τους, και όχι το εισόδημα των οικογενειών τους. Μέσα σε αυτό το περιβάλλον οικοδομείται με την πάροδο του χρόνου μία παράδοση εκπαιδευτικής  αριστείας, η οποία δεν ωφελεί μόνο τους ίδιους τους διδασκομένους, αλλά συντελεί γενικότερα στην αναβάθμιση του εκπαιδευτικού μας συστήματος.

Βέβαια, η ίδρυση και λειτουργία των Πρότυπων Πειραματικών Σχολείων δεν απαλλάσσει την πολιτεία από την αυτονόητη υποχρέωση να παράσχει ποιοτική δημόσια εκπαίδευση σε όλα τα παιδιά της πατρίδας μας. Η δε κατάφαση στην εκπαιδευτική αριστεία δεν μπορεί να είναι μόνο θεωρητική, αλλά πρέπει να συνοδεύεται από την επίλυση συγκεκριμένων προβλημάτων που αντιμετωπίζουν σήμερα τα Π.Π.Σ., όπως είναι η υποχρηματοδότηση και η υποστελέχωση, το άχθος της γραφειοκρατίας, το νεφελώδες εργασιακό καθεστώς των εκπαιδευτικών.

Η νέα πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας θα κληθεί σύντομα να λάβει σημαντικές αποφάσεις για το μέλλον των Πρότυπων Πειραματικών Σχολείων. Οφείλει να προσεγγίσει το θέμα με τη δέουσα προσοχή και νηφαλιότητα. Η εκπαίδευση στην Ελλάδα ταλανίστηκε στο παρελθόν και συνεχίζει να ταλαιπωρείται  από αποφάσεις που στερούνταν τεκμηρίωσης. Αποφάσεις που μαρτυρούσαν το άγχος των εκάστοτε ιθυνόντων να παρουσιάσουν «μεταρρυθμιστικό» έργο. Το μέλλον των Π.Π.Σ. δεν πρέπει να καθοριστεί ούτε από υπεργενικευτικούς αφορισμούς ούτε από ιδεοληψίες ποικίλων αποχρώσεων, αλλά από την προσεκτική και συνεκτική αποτίμηση του εκπαιδευτικού τους έργου, που θα λαμβάνει υπόψιν τις απόψεις των ίδιων των εμπλεκομένων στην εκπαιδευτική διαδικασία: διευθυντών, εκπαιδευτικών, μαθητών και γονέων.


Σχόλια

  1. Είναι άλλο πράγμα η ουσιαστική ισότητα, ο αντι-ελιτισμός και η λαϊκότητα στην πράξη, άλλο (εντελώς διαφορετικό, επικίνδυνα παραπλανητικό) η ψευδοριζοσπαστική εξύμνηση της εγωϊστικής μαλθακότητας και η δήθεν αντιαυταρχική, αλλά στην πραγματικότητα σκληρά θετικιστική εκδίωξη των αξιολογικών κρίσεων από τα πράγματα της εκπαίδευσης.
    Και ακριβώς, αυτός ο δήθεν εξισωτισμός (που υποκύπτει σε πειρασμούς να κατεβάσει το επίπεδο της δημόσιας παιδείας στο «επίπεδο των κατώτερων τάξεων») είναι αυτός που προάγει τον σκληρό ελιτισμό και τη διάσπαση της κοινωνίας σε προνομιούχους παραλήπτες υψηλής εκπαίδευσης και σε παρίες.
    Είναι εντελώς φανερό: οι γόνοι των κοινωνικών «ρετιρέ» («δεξιοί» ή «αριστεροί» - και δεν χρειάζεται να κάνει κανείς έρευνες για να διαπιστώσει σε τι έκταση η υπαρκτή Αριστερά είναι γεμάτη γόνους), θα βρούν εύκολα τον τρόπο να αγοράσουν την εκπαίδευση υψηλού επιπέδου.
    Αλίμονο όμως στους μη γόνους, όταν οι κυβερνώντες τους την στερούν εκ των προτέρων επιλέγοντας ιδεολογικά, δηλαδή όντας δέσμιοι της ψευδούς συνείδησης τους.

    «Κατά της αριστείας» στην εκπαίδευση: Ο αντιλαϊκός ελιτισμός ενός δήθεν εξισωτισμού
    http://aftercrisisblog.blogspot.gr/p/blog-page_15.html

    ...Η προσπάθεια μιας ορισμένης αριστεράς να «εκδημοκρατισθεί», υποτίθεται, η εκπαίδευση, ούτε βελτίωσε την κατανόηση της σύγχρονης κοινωνίας απο το λαό, ούτε αναβάθμισε την ποιότητα του λαϊκού πολιτισμού, ούτε μείωσε το χάσμα ανάμεσα στον πλούτο και τη φτώχεια, το οποίο παραμένει τόσο ευρύ όσο δεν ήταν ποτέ άλλοτε. Αντίθετα έχει συμβάλει στην παρακμή της κριτικής σκέψης και τη διάβρωση των πνευματικών προτύπων...
    (Christopher Lasch - Η Κουλτούρα του ναρκισσισμού)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Είναι σαφές ότι πρόκειται για μια απροσχημάτιστη αντι-μεταρρύθμιση με ξεκάθαρα ιδεοληπτικό περιεχόμενο. Είναι η θλιβερότερη δυνατή εικόνα και προοπτική...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Ενα εγκλημα στη εκπαιδευση, αυτο με τα προτυπα πειραματικα.

    «Τι απαντάει ο κ. Αριστείδης Μπαλτάς για την Αριστεία

    Σε ρετσινιά μπορεί να μετατραπεί για ένα μαθητή η αριστεία του. Αυτό ανέφερε στη Βουλή ο υπουργός Παιδείας Αριστείδης Μπαλτάς και, μιλώντας χθες στην «Κ», εξήγησε ότι εννοούσε πως η απονομή αριστείας –μέσω της επιτυχίας σε εξετάσεις εισαγωγής σε ένα σχολείο– σε ένα μαθητή σε τόσο μικρή ηλικία, όπως τα 12 ή 13 του, μπορεί να μετατραπεί σε βαρύ φορτίο (σε πολλαπλά επίπεδα) στο οποίο ο αριστεύσας θα νιώθει ότι πρέπει να ανταποκρίνεται σε κάθε κρίσιμες εξετάσεις στη μετέπειτα ζωή του. Αντίστοιχη είναι η μεταφορική ερμηνεία της «ρετσινιάς» για κάθε μαθητή που απέτυχε στις εξετάσεις εισαγωγής στα πρότυπα πειραματικά. «Τα σχολεία αυτά πρέπει να πειραματίζονται επί της κοινωνικής ύλης που συνιστούν τα σχολεία», ανέφερε, κάνοντας τους επικριτές του να μιλούν για επιστροφή στα πειραματικά όπως οργανώθηκαν μεταπολιτευτικά –επί ΠΑΣΟΚ– με αποτέλεσμα ο θεσμός να υποβαθμιστεί τελικά σε σχολείο της γειτονιάς και όχι αριστείας.»
    http://www.kathimerini.gr/803165/article/epikairothta/ellada/katarghsh-olwn-twn-8esmwn-aristeias»

    1. Αν το οικογενειακο εισοδημα δημιουργει προβλημα στην προσβαση στα πρότυπα πειραματικά, ας δημιουργηθουν δημοσια δωρεαν φροντιτηρια για αυτους που επιθυμουν να δωσουν εξετασεις.

    2.» Αντίστοιχη είναι η μεταφορική ερμηνεία της «ρετσινιάς» για κάθε μαθητή που απέτυχε στις εξετάσεις εισαγωγής στα πρότυπα πειραματικά.»

    Λαθος κ.Υπουργε , διοτι συμμετειχα απροετοιμαστος στις εισαγωγικες του Βαρβακειου και ελαβα 16 ενω τα 3 τμηματα συμπληρωθηκαν μεχρι το 17 και θα γινοταν κληρωση για μας του 16.Πηγα σε ενα πολυ καλο Δημοσιο Σχολειο και με κανονικη προσπαθεια ελαμβανα απο 14, 7 εως 15,1 και δεν ειχα κανενα προβλημα. Ο απουσιολογος μας που πηρε 17 ειχε προβλημα αλλα μικρο.

    3. «η απονομή αριστείας –μέσω της επιτυχίας σε εξετάσεις εισαγωγής σε ένα σχολείο– σε ένα μαθητή σε τόσο μικρή ηλικία, .., μπορεί να μετατραπεί σε βαρύ φορτίο (σε πολλαπλά επίπεδα) στο οποίο ο αριστεύσας θα νιώθει ότι πρέπει να ανταποκρίνεται σε κάθε κρίσιμες εξετάσεις στη μετέπειτα ζωή του.»

    Αναλογως του χαρακτηρα του αποφοιτου προτυπου σχολειου κ. Υπουργε. Στο ΕΜΠ υπηρχαν πολλοι αποφοιτου Βαρβακειου, Πειραματικου, Ιωνιδιου,.. Παρεπιπτοντως ο. Δ.Παπαδημουλης και ο Ν.Βουτσης ηταν αποφοιτοι των 2 πρωτων αντιστοιχως. Ρωτηστε τους.

    4. Μπορειτε -πως στην Σοβιετικη Ενωση- να θεσετε ταξικο συντελεστη με τον οποιο θα πολλαπλασιαζεται ο συνολικος βαθμος των εξετασεων, αναλογα με τον ταξικο χαρακτηρισμο της οικογενειας του υποψηφιου ως εξης :

    Μεγαλοαστος x0.70
    Μεσοαστος x0,95
    Μικροαστος x1.0
    Προλεταριος x1.15

    Ομως με τον τροπο αυτο θα θιγονται τα τεκνα της Ευπορης Μεσηλικης "Αριστερας" κια θα αναγκαζονται να σπουδαζουν στην Αγγλια οπως τα τεκνα της Δαμανακη, του Βαρουφακη,....

    Αφώτιστος Φιλέλλην
    ΥΓ Κριμα και καποτε-πολυ παλια – τον εκτιμουσα. Η ιδεοληψια μπορει να καταστρεψει την ευφυια και την κοινη λογικη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Δημοσίευση σχολίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Κίμων Χατζημπίρος: Ύστατος πόρος: Η πράσινη και ψηφιακή μετάβαση είναι μια πρόταση για το μέλλον.

Βάσω Κιντή: Παραιτούμαι από μέλος της ΚΕ και αποχωρώ από το κόμμα της Δημοκρατικής Αριστεράς

Κίμων Χατζημπίρος: Ατελέσφορη Οικολογία