ελευθερία, αλληλεγγύη, αναζήτηση, σκληρή δουλειά και πάντα rock n roll

1973 Νίξον - Μπρέζνιεφ

1973 Νίξον - Μπρέζνιεφ
Ο Αμερικανός πρόεδρος Ρίτσαρντ Νίξον και ο γενικός γραμματέας του Κομμουνιστικού Κόμματος Σοβιετικής Ένωσης, Λεονίντ Μπρένζιεφ, κατά τη διάρκεια περιπάτου στην αυλή της έπαυλης του πρώτου στην Καλιφόρνια, το 1973. Στο βάθος, ο Ειρηνικός Ωκεανός. Από την Καθημερινή

Παρατηρητήριο

του Τέλη Σαμαντά για τη στήλη Παροράματα και ημαρτημένα

Εδώ και χρόνια επιμένω και θα συνεχίσω να επιμένω: οι μελέτες και οι αναλύσεις —πολιτικές, οικονομικές, κοινωνιολογικές, πολιτιστικές— που αφορούν την επτάχρονη Δικτατορία είναι ελάχιστες σε σχέση με τις αντίστοιχες που αφορούν την περίοδο της Μεταπολίτευσης. Κι όμως, θεωρώ πως στη διάρκεια της Χούντας διαμορφώθηκαν τα κύρια κοινωνικά ρεύματα που καθόρισαν τις μεταπολιτευτικές στρεβλώσεις. Η αποκοπή από το διεθνές περιβάλλον και η λαϊκιστική εσωστρέφεια· η ανάδυση νέων κοινωνικών στρωμάτων που απέκτησαν οικονομική ισχύ χάρη στα οικονομικά μέτρα των δικτατόρων (χωρίς όμως να έχουν και την αντίστοιχη πολιτική εκπροσώπηση, την οποία απέκτησαν στη συνέχεια κατά τη Μεταπολίτευση)· η απότομη διακοπή των πνευματικών αλλά και των πολιτικών αναζητήσεων σε όλους τους ιδεολογικούς χώρους· η σαφέστατη οπισθοχώρηση των προβληματισμών για τον εκσυγχρονισμό της πολιτικής ζωής της χώρας· η υποχρεωτική συνύπαρξη αντιθετικών και αποκλινόντων πολιτικών και πνευματικών προβληματισμών και η εκ των πραγμάτων σύγκλιση τους —στον ελάχιστο κοινό παρονομαστή— απέναντι στον «κοινό εχθρό» της Χούντας· η καθυποταγή μέσω της ανοχής της Δικτατορίας μεγάλων τμημάτων της κοινωνίας· ηκυριαρχία του κιτς σε πάμπολλους τομείς της πολιτιστικής ζωής — αυτά είναι μερικά μόνο από τα αποτελέσματα του επτάχρονου «γύψου».

Η σημαντικότατη αυτή έλλειψη μελέτης της Χούντας έχει σοβαρές επιπτώσεις: η περίοδος της Δικτατορίας έχει καταγραφεί στην κοινωνική συνείδηση απλώς ως μία «σκοτεινή περίοδος», καταπίεσης και βίας από τη μία και «αντιστασιακής πράξης» από την άλλη. Το αποτέλεσμα είναι η ουσιαστική άγνοια —και όχι μόνο των νεότερων γενιών— των παραμέτρων οι οποίες συνιστούν την ιστορική τομή που αποτελεί για την νεοελληνική ιστορία η Δικτατορία 1967-1974 και, κατ’ επέκταση, η ενοχοποίηση της Μεταπολίτευσης ακόμη και για φαινόμενα που στην πραγματικότητα η ημερομηνία γέννησής τους χρονολογείται στην περίοδο της Χούντας. Με λίγα λόγια: ο καλύτερος τρόπος για να «θυμηθούμε» την αυριανή επέτειο είναι να μελετήσουμε το τι σήμαινε στην πραγματικότητα για την νεοελληνική κοινωνία εκείνη η «σκοτεινή περίοδος». Πολλές αιτίες ακόμη και των σημερινών κακοδαιμονιών υποψιάζομαι πως θα ανακαλύψουμε.

ΠΡΟΣΟΧΗ ΧΡΩΜΑΤΑ- ΜΗ ΜΕ ΔΙΑΒΑΖΕΤΕ ΌΤΑΝ ΕΧΕΤΕ ΔΙΚΙΟ

Ο βασικός λόγος, ωστόσο, που επέλεξα να ασχοληθώ με την αφελή αυτή επιλογή είναι πιο σημαντικός. Την έγραψε σε δύο φράσεις ο εκπαιδευτικός Λεωνίδας Καστανάς, η αρθρογραφία και οι αιχμηρές παρεμβάσεις του οποίου έχουν πάντα ενδιαφέρον. «Εδώ και 30 χρόνια, το θέμα της έκθεσης είναι το ίδιο. Τι καλός που είναι ο ελληνοορθόδοξος κομμουνισμός και τι κακός που είναι ο προτεσταντικός καπιταλισμός», έγραψε στο fb ο Καστανάς. Και υπερθεμάτισε μνημονεύοντας θέματα εξετάσεων από το παρελθόν. «Οι στέγες κοντά, οι ψυχές μακρυά. Η αρχαία τέχνη πρωτοπόρα και ζωντανή. Ο τεχνολογικός πολιτισμός και η αλλοτρίωση του ανθρώπου. Η σύγχρονη αποξένωση». Και σχολίασε: «Κανείς δεν τολμά να βγει από το ελληνικό στερεότυπο. Τεχνοφοβία και άγιος ο Θεός. Πρέπει να αντισταθούμε στην ανήθικη τεχνολογική Δύση. Διότι μας κάνει να τρέχουμε γρήγορα και να ξεχνάμε την ανθρωπιά μας. Ενώ όταν πηγαίναμε με τον αραμπά βλέπαμε και κάνα άνθρωπο. Το ότι μιλάω με τους φίλους μου σήμερα ακόμη και όταν βρίσκονται χιλιάδες μίλια μακρυά με τούτο το μηχάνημα του διαβόλου, με απομακρύνει από τους ανθρώπους. Λουδιτισμός και τα μυαλά στα κάγκελα. Η αριστερή αφήγηση της ανατολής συνεχίζεται».

Κ. Ζούλας Καθημερινή

Τετάρτη, 8 Απριλίου 2015

Σύντροφοι, και μια Εξεταστική για το Εξεταστικό!...


της Άννας Διαμαντοπούλου

Οι εισαγωγικές εξετάσεις καταργούνται
Το Δεκέμβριο του 2011 η διακομματική (σύμφωνα με συγκεκριμένο νόμο) επιτροπή της Βουλής συμφώνησε επί ενός σχεδίου για τις εισαγωγικές εξετάσεις στο πανεπιστήμιο το οποίο θα εφαρμοζόταν από το 2014.
Στην συμφωνία αυτή κατέληξε μετά από 18 μήνες δουλειάς από επιτροπή με σημαντικούς παιδαγωγούς, αφού ελήφθη υπόψη η αξιολόγηση ευρωπαϊκών συστημάτων, η πρόταση και η αξιολόγηση για το λύκειο και για τις εισαγωγικές εξετάσεις του ΟΟΣΑ, οι προτάσεις του ινστιτούτου της ΟΛΜΕ και η εκπαιδευτική έρευνα της ΓΣΕΕ.
Συνεδρίασε επί τούτου το Εθνικό Συμβούλιο Παιδείας του οποίου οι παρατηρήσεις ελήφθησαν υπόψη.

Κατατέθηκε σχέδιο για την τριετή εφαρμογή μέχρι το 2014 για τη λειτουργία του λυκείου και την αντιμετώπιση των δυσκολιών σε όλα τα σημεία της χώρας (νησιά και μικρά ορεινά χωριά).

Ήταν ήδη σε λειτουργία το ψηφιακό φροντιστήριο το οποίο υποστήριζε με υποδειγματικές διδασκαλίες τους μαθητές της Β΄ και Γ΄Λυκείου.
Η διακομματικής συναίνεσης πρόταση για το νέο λύκειο και τις εισαγωγικές ήταν κοστολογημένη και ο προϋπολογισμός της θα υλοποιούνταν από συγκεκριμένο μέτρο του ΕΣΠΑ συμφωνημένο και με την ΕΕ.
Όλο το παραπάνω υλικό είχε παρουσιαστεί σε δύο συνεδριάσεις της Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων και ήταν αναρτημένο στη σελίδα του Υπουργείου Παιδείας.

Παρά την διακομματική συμφωνία για το Νέο Λύκειο και τις εισαγωγικές εξετάσεις και την προετοιμασία στη Βουλή το νομοσχέδιο αυτό δεν κατατέθηκε και δεν συζητήθηκε επί κυβερνήσεως Παπαδήμου γιατί τότε ο κ. Σαμαράς επέμενε στη μονοδιάστατη αποστολή της κυβέρνησης που ήταν μόνο το PSI.

Παρά την επιμονή μου και προς τον κ. Παπαδήμο και προς τον κ. Σαμαρά (υπήρξε προσωπική μου επιστολή, για τον κίνδυνο να χάσουμε μια μεγάλη ευκαιρία, η οποία και δημοσιοποιήθηκε), υπήρξε άρνηση να προχωρήσουμε. Η επόμενη κυβέρνηση το άφησε στο συρτάρι και τα κονδύλια χάθηκαν.
Στη διακομματική επιτροπή ο ΣΥΡΙΖΑ ΔΕΝ συμμετείχε διατυπώνοντας την πάγια άποψη του (η οποία διατυπώθηκε και προεκλογικά) υπέρ της ΚΑΤΑΡΓΗΣΗΣ των εισαγωγικών εξετάσεων.
Σήμερα χωρίς καμία διαβούλευση, χωρίς καμία συνέχεια, κόντρα στις θέσεις που διατύπωνε επι χρόνια, το Υπουργείο Παιδείας της Κυβέρνησής του, παρουσιάζει μία πρόταση εισαγωγικών εξετάσεων!

Παραθέτω μόνο τα γεγονότα και δεν σχολιάζω γιατί αυτά που συμβαίνουν στο Υπουργείο Παιδείας είναι το απόλυτο παράδειγμα του τυχαίας ανερμάτιστης και κομματικά κατευθυνόμενης πόλιτικής
Ελπίζω τα κόμματα στη Βουλή να αντιδράσουν.



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου