ελευθερία, αλληλεγγύη, αναζήτηση, σκληρή δουλειά και πάντα rock n roll

1973 Νίξον - Μπρέζνιεφ

1973 Νίξον - Μπρέζνιεφ
Ο Αμερικανός πρόεδρος Ρίτσαρντ Νίξον και ο γενικός γραμματέας του Κομμουνιστικού Κόμματος Σοβιετικής Ένωσης, Λεονίντ Μπρένζιεφ, κατά τη διάρκεια περιπάτου στην αυλή της έπαυλης του πρώτου στην Καλιφόρνια, το 1973. Στο βάθος, ο Ειρηνικός Ωκεανός. Από την Καθημερινή

Παρατηρητήριο

του Τέλη Σαμαντά για τη στήλη Παροράματα και ημαρτημένα

Εδώ και χρόνια επιμένω και θα συνεχίσω να επιμένω: οι μελέτες και οι αναλύσεις —πολιτικές, οικονομικές, κοινωνιολογικές, πολιτιστικές— που αφορούν την επτάχρονη Δικτατορία είναι ελάχιστες σε σχέση με τις αντίστοιχες που αφορούν την περίοδο της Μεταπολίτευσης. Κι όμως, θεωρώ πως στη διάρκεια της Χούντας διαμορφώθηκαν τα κύρια κοινωνικά ρεύματα που καθόρισαν τις μεταπολιτευτικές στρεβλώσεις. Η αποκοπή από το διεθνές περιβάλλον και η λαϊκιστική εσωστρέφεια· η ανάδυση νέων κοινωνικών στρωμάτων που απέκτησαν οικονομική ισχύ χάρη στα οικονομικά μέτρα των δικτατόρων (χωρίς όμως να έχουν και την αντίστοιχη πολιτική εκπροσώπηση, την οποία απέκτησαν στη συνέχεια κατά τη Μεταπολίτευση)· η απότομη διακοπή των πνευματικών αλλά και των πολιτικών αναζητήσεων σε όλους τους ιδεολογικούς χώρους· η σαφέστατη οπισθοχώρηση των προβληματισμών για τον εκσυγχρονισμό της πολιτικής ζωής της χώρας· η υποχρεωτική συνύπαρξη αντιθετικών και αποκλινόντων πολιτικών και πνευματικών προβληματισμών και η εκ των πραγμάτων σύγκλιση τους —στον ελάχιστο κοινό παρονομαστή— απέναντι στον «κοινό εχθρό» της Χούντας· η καθυποταγή μέσω της ανοχής της Δικτατορίας μεγάλων τμημάτων της κοινωνίας· ηκυριαρχία του κιτς σε πάμπολλους τομείς της πολιτιστικής ζωής — αυτά είναι μερικά μόνο από τα αποτελέσματα του επτάχρονου «γύψου».

Η σημαντικότατη αυτή έλλειψη μελέτης της Χούντας έχει σοβαρές επιπτώσεις: η περίοδος της Δικτατορίας έχει καταγραφεί στην κοινωνική συνείδηση απλώς ως μία «σκοτεινή περίοδος», καταπίεσης και βίας από τη μία και «αντιστασιακής πράξης» από την άλλη. Το αποτέλεσμα είναι η ουσιαστική άγνοια —και όχι μόνο των νεότερων γενιών— των παραμέτρων οι οποίες συνιστούν την ιστορική τομή που αποτελεί για την νεοελληνική ιστορία η Δικτατορία 1967-1974 και, κατ’ επέκταση, η ενοχοποίηση της Μεταπολίτευσης ακόμη και για φαινόμενα που στην πραγματικότητα η ημερομηνία γέννησής τους χρονολογείται στην περίοδο της Χούντας. Με λίγα λόγια: ο καλύτερος τρόπος για να «θυμηθούμε» την αυριανή επέτειο είναι να μελετήσουμε το τι σήμαινε στην πραγματικότητα για την νεοελληνική κοινωνία εκείνη η «σκοτεινή περίοδος». Πολλές αιτίες ακόμη και των σημερινών κακοδαιμονιών υποψιάζομαι πως θα ανακαλύψουμε.

ΠΡΟΣΟΧΗ ΧΡΩΜΑΤΑ- ΜΗ ΜΕ ΔΙΑΒΑΖΕΤΕ ΌΤΑΝ ΕΧΕΤΕ ΔΙΚΙΟ

Ο βασικός λόγος, ωστόσο, που επέλεξα να ασχοληθώ με την αφελή αυτή επιλογή είναι πιο σημαντικός. Την έγραψε σε δύο φράσεις ο εκπαιδευτικός Λεωνίδας Καστανάς, η αρθρογραφία και οι αιχμηρές παρεμβάσεις του οποίου έχουν πάντα ενδιαφέρον. «Εδώ και 30 χρόνια, το θέμα της έκθεσης είναι το ίδιο. Τι καλός που είναι ο ελληνοορθόδοξος κομμουνισμός και τι κακός που είναι ο προτεσταντικός καπιταλισμός», έγραψε στο fb ο Καστανάς. Και υπερθεμάτισε μνημονεύοντας θέματα εξετάσεων από το παρελθόν. «Οι στέγες κοντά, οι ψυχές μακρυά. Η αρχαία τέχνη πρωτοπόρα και ζωντανή. Ο τεχνολογικός πολιτισμός και η αλλοτρίωση του ανθρώπου. Η σύγχρονη αποξένωση». Και σχολίασε: «Κανείς δεν τολμά να βγει από το ελληνικό στερεότυπο. Τεχνοφοβία και άγιος ο Θεός. Πρέπει να αντισταθούμε στην ανήθικη τεχνολογική Δύση. Διότι μας κάνει να τρέχουμε γρήγορα και να ξεχνάμε την ανθρωπιά μας. Ενώ όταν πηγαίναμε με τον αραμπά βλέπαμε και κάνα άνθρωπο. Το ότι μιλάω με τους φίλους μου σήμερα ακόμη και όταν βρίσκονται χιλιάδες μίλια μακρυά με τούτο το μηχάνημα του διαβόλου, με απομακρύνει από τους ανθρώπους. Λουδιτισμός και τα μυαλά στα κάγκελα. Η αριστερή αφήγηση της ανατολής συνεχίζεται».

Κ. Ζούλας Καθημερινή

Δευτέρα, 1 Ιουνίου 2015

Σε μια κανονική χώρα...


της Άντζελας Κροκίδη από το 24 Corfu

Σε μια κανονική χώρα ο πολίτης σηκώνεται το πρωί να πάει στη δουλειά του χωρίς να χρειαστεί να αναρωτηθεί αν ο Δήμος θα έχει μαζέψει τα σκουπίδια από τους κάδους.
Σε μια κανονική χώρα ο πεζός, η μαμά με το μωρό της στο καροτσάκι, ο ποδηλάτης και ο ανάπηρος ξέρει ότι θα έχει πρόσβαση στο δημόσιο χώρο από άκρη σε άκρη και ότι θα μπορέσει να κινηθεί αυτόνομα, απολαμβάνοντας την ελευθερία του να ζει μέσα στην πόλη του, χωρίς να χρειάζεται να γίνει Ταρζάν.
Σε μια κανονική χώρα ο πολίτης μπορεί να διεκπεραιώσει τις βασικότερες δουλειές του μέσω του διαδικτύου, χωρίς να χρειάζεται να μετακινηθεί, να στηθεί σε ουρές, να προλάβει το πετσοκομμένο ωράριο των Υπηρεσιών, να παρακαλέσει ή να λογομαχήσει για να φύγει τελικά άπρακτος για να ξαναγυρίσει την επόμενη.
Σε μια κανονική χώρα ο πολίτης δε χρειάζεται να απευθυνθεί στη μαύρη οικονομία για να διασφαλίσει στοιχειωδώς την υγεία του ή την εκπαίδευση του παιδιού του.
Σε μια κανονική χώρα ένας νέος πολίτης μπορεί να αναζητήσει εργασία με μοναδικό προσόν το βιογραφικό του, χωρίς να χτυπήσει πόρτες γραφείων, να πάρει τηλέφωνα για να παρακαλέσει «παράγοντες».
Σε μια κανονική χώρα ο πολίτης γνωρίζει πόσο θα φορολογηθεί, πως ακριβώς θα διατεθούν τα χρήματα των φόρων του και πως αν προκύψει κακοδιαχείριση του δημόσιου χρήματος οι υπαίτιοι θα τιμωρηθούν παραδειγματικά.
Σε μια κανονική χώρα ο μέσος πολίτης απολαμβάνει την αξία των Μνημείων του τόπου του που είναι ανοιχτά, προσβάσιμα, καθαρά και περιποιημένα, στη διάθεση του ντόπιου και του επισκέπτη.
Σε μια κανονική χώρα ο πολίτης σέβεται το περιβάλλον επειδή βλέπει ότι όλοι, αρχής γενομένης από τις αρχές, φροντίζουν γι αυτό και εξασφαλίζουν τη σωστή διαχείρισή του.
Σε μια κανονική χώρα ο πολίτης μπορεί να βασιστεί στις αρχές του τόπου για την εξυπηρέτηση και την προστασία της ζωής και της περιουσίας του αλλά και του δημοσίου συμφέροντος.
Σε μια κανονική χώρα ο πολίτης ασχολείται με τη ζωή του και την καθημερινότητά του χωρίς να χρειάζεται να γίνει ερασιτέχνης οικονομολόγος ή νομικός, προκειμένου να παρακολουθεί την πορεία της οικονομίας, τα φορολογικά νομοσχέδια που έρχονται, τα spreads και το χρηματιστήριο, τα εργασιακά και το ασφαλιστικό, διότι γνωρίζει ακριβώς πόσα χρόνια θα εργάζεται, πότε θα πάρει τη σύνταξή του και πόση περίπου θα είναι αυτή και ότι υπάρχει πρόνοια για την τρίτη ηλικία.
Σε μια κανονική χώρα με κοινοβουλευτική δημοκρατία, ο πολίτης καλείται στην κάλπη σε ορισμένο χρόνο, χωρίς φανφάρες, κραυγές, μεγάφωνα και ανεξέλεγκτη αφισορύπανση, κάνει την πολιτική επιλογή του και σέβεται την απόφαση της πλειοψηφίας χωρίς να αποκαλείται «προδότης» και «πουλημένος» αν διαφωνεί με αυτήν.
Σε μια κανονική χώρα ο πολίτης νιώθει την ασφάλεια ότι ανήκοντας στην οικογένεια της Ευρωπαϊκής Ένωσης ανήκει σε μια από τις ισχυρότερες οικονομίες του κόσμου, σε μια από τις ισχυρότερες δημοκρατίες του κόσμου, σε μια γωνιά του πλανήτη όπου η ειρήνη, η ανάπτυξη και η ευημερία είναι η απόλυτη προτεραιότητα για τις χώρες και τους πολίτες τους και αυτή την ασφάλεια δεν τη διαπραγματεύεται σε καμία περίπτωση.
Εμείς όμως δε ζούμε σε μια κανονική χώρα.
Ζούμε στην Ελλάδα του 2015.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου