tag:blogger.com,1999:blog-2947403144618158502.post6806571328063557803..comments2024-02-10T17:24:39.478+02:00Comments on μη μαδας τη μαργαριτα: Η κοινωνία των εντός και εκτός συστήματοςLeo Kastanashttp://www.blogger.com/profile/04012263911320790874noreply@blogger.comBlogger6125tag:blogger.com,1999:blog-2947403144618158502.post-57533436850412768352012-01-11T23:01:12.476+02:002012-01-11T23:01:12.476+02:00@ Δημήτρης
Συγγνώμη για την διατύπωση που δεν ήτα...@ Δημήτρης<br /><br />Συγγνώμη για την διατύπωση που δεν ήταν ακριβής,<br /><br />Δεν προκύπτει απο το σχόλιο σου ούτε το α. ούτε το β. <br /><br />Αφορά μια ευρέως διαδεδομένη αντίληψη η οποία υποτιμά την ικανότητα του μέσου πολίτη να αποφασίσει με βάση αυτό που πιστεύει οτι είναι το συμφέρον του (ενδεχομένως κάνοντας λάθος πολλές φορές μακροπρόθεσμα). Η πρόθεσή όμως κάθε ατόμου είναι η βελτίωση της εκάστοτε κατάστασής του. Εκεί ακριβώς κρίνεται και η έκβαση κάθε πολιτικού (δηλαδή συλλογικού) προλήματος. Δηλαδή στην δυνατότητα συσπείρωσης, όσο το δυνατόν μεγαλύτερης πλειοψηφίας, πάνω σε ένα μακροπρόθεσμο αποτέλεσμα που να είναι πρακτικό και κατανοητό απο αυτή την πλειοψηφία.ckhttps://www.blogger.com/profile/03935045370652339457noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2947403144618158502.post-32914071631560073502012-01-11T16:19:29.314+02:002012-01-11T16:19:29.314+02:00Προφανώς δεν ήμουν αρκετά σαφής:
Το ότι οι ψηφοφόρ...Προφανώς δεν ήμουν αρκετά σαφής:<br />Το ότι οι ψηφοφόροι "τσιμπάνε" πολλές φορές πόσο ορθολογικό είναι? Αντίθετα, ότι ψηφίζουν ως τιμωρία του κυβερνώντος κόμματος, το κόμμα που έχει τις περισσότερες πιθανότητες να έλθει πρώτο το βρίσκω πιο λογικό (Αναφέρω την λογική της χαμένης ψήφου).<br />Ως προς την πλειοψηφία - μειοψηφία ευνοουμένων είπα απλά ότι είναι θέμα ορισμού. Π.χ. όποιος φοροδιαφεύγει (μικρός ή μεγάλος) που ανήκει;<br />Είναι ευνοημένοι "όλοι" όσοι εργάζονται στο Δημόσιο; <br />Συμφωνώ ότι "σήμερα", με οποιονδήποτε λογικά αποδεκτό ορισμό, οι ομάδες ευνοουμένων μειοψηφούν. Όμως στις περιόδους "προ κρίσεως" δεν είναι αυταπόδεικτο.<br />Πουθενά δεν είπα (ούτε άφησα να εννοηθεί) ότι <br />α) οι άνθρωποι είναι ηλίθιοι ή ότι δρουν τυχαία<br />β) μπορείς να ξεγελάς όλο τον κόσμο για πάντα κλπ.<br />Επίσης η μη αποδοχή του εργαλείου ως ικανού να περιγράψει την κατάσταση δεν συνεπάγεται τα παραπάνω. Η άρνηση του "Α" συνεπάγεται απλά το "όχι Α", δεν συνεπάγεται το Β.Δημήτρηςhttps://www.blogger.com/profile/18224586643342596972noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2947403144618158502.post-59290126930774163322012-01-11T15:15:28.686+02:002012-01-11T15:15:28.686+02:00Λεό ευχαριστώ για την αναδημοσίευση, το Σάββατο τα...Λεό ευχαριστώ για την αναδημοσίευση, το Σάββατο τα λέμε και λάιβ.<br /><br />Minority Opinion, συμφωνώ τόσο με την άποψη σου για το ρόλο της θεωρίας δημόσιας επιλογής, όσο και με αυτά που γράφεις για την περιγραφή της κατάστασης.<br /><br />Δημήτρη, μερικές απαντήσεις. <br />1) Θα ακολουθήσει ανάρτηση που θα σχολιάζει ακριβώς αυτό που θίγεις. Σε γενικές γραμμές πάντως όλη η προεκλογική ρητορεία έχει αυτά τα χαρακτηριστικά και κατά τη γνώμη μου, αυτό δεν είναι τυχαίο. Αν όντως οι ψηφοφόροι τιμωρούσαν με τα κριτήρια που γράφεις, θα είχαμε συγκυβέρνηση ΚΚΕ-Σύριζα.<br /><br />2)Δεν έχει καμία σχέση με "μαζί τα φάγαμε" και λοιπές αμοραλιστικές δηλώσεις η προτεινόμεη ιδέα. Το γεγονός οτι αυτοί που ονομάζουμε "εκτός συστήματος" (και ορίσαμε με σχετικά ακριβή τρόπο) είναι πλειοψηφία απαιτεί απλώς μια βόλτα στην πόλη και λίγη κουβέντα. Είναι θεμελιώδες χαρακτηριστικό της σημερινής κατάστασης ότι οι ομάδες ευνοούμενων είναι μειοψηφία. Η συνολική ευθύνη όλων μας έγκειται στο ότι τις αφήνουμε ανεξέλεκτες να υπερασπίζονται τα κομμάτια τους από την πίτα.<br /><br />3) Συμφωνώ με την οπτική του minority opinion: δεν μπορείς να ξεγελα΄ς όλο τον κόσμο για πάντα. Οι άνθρωποι δεν είναι ηλίθιοι, η δράση τους χαρακτηρίζεται από συνέπεια. Οποιαδήποτε εξήγηση του τύπου "είναι ηλίθιοι" πέραν του ότι δε με εκφράζει, πιστεύω αντιβαίνει στο δυτικό πρότυπο ανθρώπινς σκέψης. <br /><br />Ευχαριστώ για τα σχόλιαJohn 25arishttps://www.blogger.com/profile/11338278803767309945noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2947403144618158502.post-62792709216050852192012-01-10T18:11:34.124+02:002012-01-10T18:11:34.124+02:00@ Δημήτρης
Ποιό εναλλακτικό πρίσμα θα εξηγούσε κα...@ Δημήτρης<br /><br />Ποιό εναλλακτικό πρίσμα θα εξηγούσε καλύτερα την διαχρονική συμπεριφορά της πολιτικής τάξης και των προσδεδεμένων σε αυτήν ομάδων συμφερόντων και ψηφοφόρων? <br /><br />Το γεγονός ότι οι άνθρωποι δρουν κατά κανόνα με στόχο να βελτιώσουν την ζωή τους (ορθολογικά), δεν αποκλείει τα τυχόν λάθη στις επιλογές τους, ούτε προϋποθέτει την απουσία ηθικής, η οποία αποτελεί για τους περισσότερους, σημαντικό παράγοντα για το ευ ζην. <br /><br />Σε κάθε περίπτωση οι περισσότεροι άνθρωποι, θεωρούν απολύτως ηθική την εξασφάλιση ειδικών προνομίων, την οποία θεωρούν απολύτως θεμιτό στόχο της πολιτικής διαδικασίας. Για την θεωρητική ηθική δικαίωση φροντίζουν οι ποικίλες ιδεολογικές θεωρίες που καλύπτουν όλων των ειδών τις απαιτήσεις αναδιανομής μέσα από την πολιτική διαδικασία. <br /><br />Η εναλλακτική θεώρηση της κοινωνίας ως μάζα ηλιθίων που δρουν τυχαία, ενάντια στα ‘πραγματικά’ τους συμφέροντα, είναι μεν ελκυστική αλλά δεν μπορεί να εξηγήσει την συνέπεια στην συμπεριφορά των εμπλεκομένων μερών. Οι συνασπισμοί εξουσίας που διαμορφώνονται από τα αντίστοιχα κόμματα εξουσίας, δεν αποτελούν απλώς πολιτικό marketing. Υπάρχουν πραγματικές συμμαχίες ανάμεσα σε οργανωμένες κοινωνικές ομάδες και πραγματικά ανταλλάγματα (πχ κλειστά επαγγέλματα, αγρότες κλπ), που έχουν διαμορφωθεί μέσα από διαδικασίες δεκαετιών. <br /><br />Για να διατηρηθεί στην εξουσία οποιοδήποτε πολιτικό σύστημα, αρκεί να έχει την ενεργή υποστήριξη ενός ποσοστού της κοινωνίας και την ανοχή ή αδιαφορία των υπολοίπων. Το ποσοστό αυτό διαφέρει κατά περίπτωση, αλλά σε δημοκρατικά καθεστώτα αναπόφευκτα μεγαλώνει με τον χρόνο, γιατί οι διάφορες ομάδες πολιτών με την πάροδο του χρόνου κατανοούν την ουσία της πολιτικής διαδικασίας και συνασπίζονται για να διεκδικήσουν τα δικά τους δίκαια αιτήματα (προνόμια)<br /><br />Για να είναι διατηρήσιμο οικονομικά το μοντέλο εξουσίας, θα πρέπει ο κοινωνικός συνασπισμός να είναι αρκετά μεγάλος για να μπορεί να κερδίσει εκλογικά την εξουσία, αλλά όχι τόσο μεγάλος που να ‘κοστίζει’ περισσότερο από ότι αντέχουν οι εκτός συστήματος εξουσίας. Σε αντίθετη περίπτωση, όπως στην χώρα μας, προκύπτει αναπόφευκτα η χρεωκοπία.<br /><br />Κατά τη γνώμη μου, αυτά που παραθέτεις σαν υποθέσεις της θεωρίας είναι ακριβώς και το αντικείμενο της συζήτησης και ανάλυσηςckhttps://www.blogger.com/profile/03935045370652339457noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2947403144618158502.post-56301975690536495872012-01-10T15:28:08.360+02:002012-01-10T15:28:08.360+02:00Η εξέταση της ελληνικής κρίσης, κάτω από το πρίσμα...Η εξέταση της ελληνικής κρίσης, κάτω από το πρίσμα της "θεωρίας της δημόσιας επιλογής", αν και ενδιαφέρουσα, ελάχιστα βοηθάει στην κατανόηση της.<br />Μερικές αντιρρήσεις στις υποθέσεις:<br />1. Οι εκτός συστήματος "τσιμπάνε" και εκλέγουν τον πολιτικό που έχει υποσχεθεί να γκρεμίσει, κάνοντας μεταρρυθμίσεις, τη θεμελιώδη αδικία.<br />Στην ελληνική εκδοχή τουλάχιστον, δεν τσιμπάνε, απλώς ψηφίζουν αρνητικά είτε γιατί δεν έκανε αυτό που περίμεναν (διορισμούς κλπ.), είτε διότι δεν συμφωνούσαν με ή τους έθιξε κάποιο μέτρο.<br />2. Οι εκτός συστήματος είναι πλειοψηφία.<br />Επειδή υπάρχουν πολλές διαβαθμίσεις πόσο "εντός" ή πόσο "εκτός" είναι κάποιος, πολύ αμφιβάλλω ως προς αυτό. Εκεί στηρίζεται και το "μαζί τα φάγαμε" καθώς και ότι ελάχιστοι παίρνουν το κόστος εναντίωσης.<br />3. Εδώ δεν υπάρχουν καλοί και κακοί. Υπάρχουν μόνο ορθολογικοί δρώντες που προσπαθούν να προστατεύσουν τα συμφέροντά τους. <br />Πολύ αμφιβάλλω ως προς τον ορθολογισμό των δρώντων. Ίσως να ισχύει μόνο για τους πολιτικούς, που ενδιαφέρονται για την επανεκλογή τους. Αν δεν θα είναι κυβέρνηση στις επόμενες εκλογές, θα είναι στις μεθεπόμενες. Μέχρι τώρα έτσι πήγαινε, και ελπίζουν ότι έτσι θα συνεχιστεί.<br />Η θεωρία επιβεβαιώνεται σε ελάχιστες περιπτώσεις (θεωρούνται γενικώς επιτυχημένα?). Οι προϋποθέσεις που θέτει {ορθολογικοί δρώντες, (homo economicus), απουσία ηθικής, κλπ} την καθιστούν απλά μια ακόμη οπτική με μικρή πρακτική αξία.Δημήτρηςhttps://www.blogger.com/profile/18224586643342596972noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2947403144618158502.post-15318155409972047762012-01-09T22:02:49.875+02:002012-01-09T22:02:49.875+02:00Το άνοιγμα της συζήτησης γύρω απο το Public Choice...Το άνοιγμα της συζήτησης γύρω απο το Public Choice Theory, είναι απαραίτητο για την κατανόηση της πολιτικής διαδικασίας και με αυτή την έννοια, μπορεί να βοηθήσει πολύ πρακτικά τόσο στην διάγνωση όσο και στην θεραπεία της κρίσης που βιώνουμε σαν κράτος και σαν κοινωνία πολιτών.<br /><br />Εύχομαι να έχει συνέχεια σε αυτό το ιστιολόγιο και συμμετοχή απο όσους ενδιαφέρονται για το μέλλον αυτού του τόπου.ckhttps://www.blogger.com/profile/03935045370652339457noreply@blogger.com