ελευθερία, αλληλεγγύη, αναζήτηση, σκληρή δουλειά και πάντα rock n roll

Τέτοιες μέρες έφυγε, καλοκαιρινές

Τέτοιες μέρες έφυγε, καλοκαιρινές

Παρατηρητήριο

Για να μην έχετε απορίες περί της κυρίαρχης ιδεολογίας του έθνους μετά τη μεταπολίτευση, σας παρουσιάζω τις κεντρικές ιδέες των θεμάτων της έκθεσης στις εισαγωγικές εξετάσεις του γενικού λυκείου στο διάστημα 2000-2017. Ένα διάστημα με όλες τις πολιτικές παρατάξεις να έχουν παρελάσει από την εξουσία.

2000: Η παιδεία ως μέσο διαφύλαξης των ιδανικών της ειρήνης, της ελευθερίας και της κοινωνικής δικαιοσύνης
2001: Ο ρολος του διανοούμενου στη σύγχρονη εποχή της εξειδίκευσης και της κατανάλωσης
2002: Η μοριακή βιολογία και η γενετική ως ανθρώπινη ματαιοδοξία προς αποφυγήν
2003: Οικολογική κρίση ανισότητα κατανομής πόρων, κατανάλωση, αληθινή δημοκρατία κλπ
2004: Ο σύγχρονος δάσκαλος απέναντι στην επαναστατημένη νεολαία
2005: Η αξία των ομαδικών αγωνισμάτων έναντι των ατομικών
2006: Η μεγάλη ακούραστη ψυχή του πνευματικού δημιουργού
2007: Ο κοινωνισμός ενάντια στον ατομισμό
2008: Η αξία της Παράδοσης
2009: Το βιβλίο ως μέσο άμυνας κατά των ΜΜΕνημέρωσης
2010: Ο φόβος να χάσεις τη δουλειά σου λόγω τεχνολογικών εξελίξεων και η ανάγκη της αυτομόρφωσης
2011: Η βόμβα της πληροφορίας
2012: Η αρχαία τέχνη ως πρωτοπόρα και ζωντανή…
2013: Η αποξένωση μεταξύ των ανθρώπων λόγω της τεχνολογίας
2014: Η αξία της Ανθρωπιάς
2015: Οι αρχαίοι χώροι θέασης και ακρόασης
2016: Η φιλία
2017: Τα ευγενή ιδεώδη του ανθρωπισμού που διασύρονται στις μέρες μας και η ευθύνη της επιστήμης και της τεχνολογίας

ΠΡΟΣΟΧΗ ΧΡΩΜΑΤΑ- ΜΗ ΜΕ ΔΙΑΒΑΖΕΤΕ ΌΤΑΝ ΕΧΕΤΕ ΔΙΚΙΟ

Ο βασικός λόγος, ωστόσο, που επέλεξα να ασχοληθώ με την αφελή αυτή επιλογή είναι πιο σημαντικός. Την έγραψε σε δύο φράσεις ο εκπαιδευτικός Λεωνίδας Καστανάς, η αρθρογραφία και οι αιχμηρές παρεμβάσεις του οποίου έχουν πάντα ενδιαφέρον. «Εδώ και 30 χρόνια, το θέμα της έκθεσης είναι το ίδιο. Τι καλός που είναι ο ελληνοορθόδοξος κομμουνισμός και τι κακός που είναι ο προτεσταντικός καπιταλισμός», έγραψε στο fb ο Καστανάς. Και υπερθεμάτισε μνημονεύοντας θέματα εξετάσεων από το παρελθόν. «Οι στέγες κοντά, οι ψυχές μακρυά. Η αρχαία τέχνη πρωτοπόρα και ζωντανή. Ο τεχνολογικός πολιτισμός και η αλλοτρίωση του ανθρώπου. Η σύγχρονη αποξένωση». Και σχολίασε: «Κανείς δεν τολμά να βγει από το ελληνικό στερεότυπο. Τεχνοφοβία και άγιος ο Θεός. Πρέπει να αντισταθούμε στην ανήθικη τεχνολογική Δύση. Διότι μας κάνει να τρέχουμε γρήγορα και να ξεχνάμε την ανθρωπιά μας. Ενώ όταν πηγαίναμε με τον αραμπά βλέπαμε και κάνα άνθρωπο. Το ότι μιλάω με τους φίλους μου σήμερα ακόμη και όταν βρίσκονται χιλιάδες μίλια μακρυά με τούτο το μηχάνημα του διαβόλου, με απομακρύνει από τους ανθρώπους. Λουδιτισμός και τα μυαλά στα κάγκελα. Η αριστερή αφήγηση της ανατολής συνεχίζεται».

Κ. Ζούλας Καθημερινή

Δευτέρα, 3 Οκτωβρίου 2011

Ιστορίες πανεπιστημιακής αξιοκρατίας


Το κείμενο που ακολουθεί δημοσιεύτηκε στο book's journal τεύχος 12. Είναι ανυπόγραφο, αλλά το περιοδικό έχει όλα τα στοιχεία του δημιουργού του. Η υπόθεση του νεποτισμού στα ΑΕΙ είναι γνωστή και δεν προκαλεί πλέον. Αυτό που με εντυπωσιάζει είναι ότι τα όσα αναφέρονται, γίνονται ακόμα και σήμερα, την ύστατη στιγμή. Ισχυρές κοινωνικές δυνάμεις δεν θέλουν καμιά αλλαγή στη χώρα αυτή. Προτιμούν να αυτοκτονήσουν, παρά να δουν το περιβάλλον που γεννήθηκαν και "μεγαλούργησαν" έστω και ελάχιστα αλλαγμένο. 

Πώς εκλέγεται ένας Λέκτορας στο ΕΜΠ

Πριν λίγες μέρες, την 30ή Αυγούστου 2011, συνεδρίασε στο Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο (ΕΜΠ) ένα εκλεκτορικό σώμα, αποτελούμενο από 29 μέλη, για την εκλογή λέκτορα στο Εργαστήριο Υγειονομικής Τεχνολογίας της Σχολής Πολιτικών Μηχανικών. Πρόκειται για μια από τις τελευταίες εκλογές διδακτικού προσωπικού που πραγματοποιούνται στα ελληνικά Πανεπιστήμια ακολουθώντας τις διαδικασίες του παλαιού νόμου. Σύμφωνα με τον νέο Νόμο 4009, οι εκλογές διδακτικού προσωπικού θα γίνονται με τελείως διαφορετικό τρόπο.
Το εκλεκτορικό σώμα όφειλε να λάβει υπ’ όψη την εισηγητική έκθεση που έχει συνταχθεί από τριμελή επιτροπή (12/7/2011). Μέλη της επιτροπής ήταν η διευθύντρια του Εργαστηρίου Υγειονομικής Τεχνολογίας και καθηγήτρια του ΕΜΠ (Α), ένας καθηγητής του Πολυτεχνείου Κρήτης (Β) και ένας καθηγητής του ΕΜΠ ο οποίος παράλληλα κατέχει υψηλή θέση στον κυβερνητικό μηχανισμό (Γ).
Την θέση διεκδικούσαν 7 νέοι επιστήμονες, με διαφορετικές δυνατότητες και επιστημονικές περγαμηνές. Ανάμεσά τους ξεχώριζε σαφώς μία υποψήφια (Χ) που τα τελευταία έξι χρόνια εργάζεται ως ερευνήτρια στο Ινστιτούτο Τεχνολογίας Στήβενς και ως επίκουρη καθηγήτρια (assistant professor) στο τμήμα Πολιτικών και Περιβαλλοντικών Μηχανικών του πανεπιστημίου Κονέκτικατ στις ΗΠΑ, με πεδίο δραστηριότητας «Ρύπανση και τεχνολογίες απορρύπανσης εδάφους και υπόγειων υδάτων». Αν και έχει πολύ αξιόλογες προοπτικές ακαδημαϊκής σταδιοδρομίας στην Αμερική, η ίδια επιθυμούσε να επιστρέψει στην Ελλάδα για οικογενειακούς λόγους. Εκτός από σημαντικό διδακτικό έργο, διέθετε ήδη 29 ερευνητικές δημοσιεύσεις σε διεθνή περιοδικά, πολλές εισηγήσεις σε επιστημονικά συνέδρια και σημαντική διεθνή αναγνώριση του έργου της. Εν τούτοις, αν και η Χ υπερτερούσε όλων των συνυποψηφίων της και υπερκάλυπτε τα εκ του νόμου απαραίτητα προσόντα για την εκλογή σε θέση Λέκτορα, δεν ανήκε σε κάποιο σύστημα εξουσίας. Μόνον ένα μέλος της επιτροπής, η (Α), την πρότεινε για την κατάληψη της θέσης. Τα άλλα δύο μέλη, οι (Β) και (Γ) πρότειναν να τεθεί η Χ εκτός διαδικασίας με το συνοπτικό επιχείρημα ότι η επιστημονική της δραστηριότητα δεν υπάγεται στο αντικείμενο της προκηρυχθείσας θέσης. Σημειώνεται ότι το αντικείμενο της θέσης Λέκτορα ήταν ευρύτατο: «Ρύπανση και τεχνολογίες προστασίας υδάτινου περιβάλλοντος»!
Ένας από τους υπόλοιπους υποψήφιους (Ψ) για την προκηρυχθείσα θέση είναι υιός ισχυρής καθηγήτριας του ΕΜΠ, στο οικογενειακό περιβάλλον της οποίας ασκούνται σημαντικές επιχειρηματικές δραστηριότητες. Ο νέος σπούδασε στην Αγγλία και συνέχισε τις σπουδές στο ΕΜΠ με εκπόνηση διδακτορικού, το οποίο τελείωσε πριν ενάμιση χρόνο. Λόγω του περιορισμένου χρονικού διαστήματος, είναι αμφίβολο αν ο υποψήφιος καλύπτει την απαίτηση του Νόμου για διετή εκπαιδευτική-ερευνητική-τεχνολογική εμπειρία πέραν του διδακτορικού, όπως επεσήμανε η (Α). Πάντως, στο σύντομο αυτό διάστημα πρόλαβε να εκπονήσει, να συγγράψει και να δει δημοσιευμένες 21 ερευνητικές εργασίες σε διεθνή επιστημονικά περιοδικά, τις 19 από τις οποίες συνυπογράφει σε συνεργασία είτε με τη μητέρα του είτε με τους άμεσους συνεργάτες της στο εργαστήριο που εκείνη διευθύνει. Εν τούτοις, τα δύο μέλη της εισηγητικής επιτροπής, οι (Β) και (Γ), δεν πτοήθηκαν ούτε από το προφανές δεοντολογικό ζήτημα που προέκυπτε ούτε από την προφανή παραβίαση της αξιοκρατίας και τον πρότειναν ως τον καταλληλότερο για την κατάληψη της θέσης!
Οι υπόλοιποι 5 υποψήφιοι αξιολογήθηκαν αλλά δεν προτάθηκαν από την εισηγητική επιτροπή. Την 30ή Αυγούστου, μετά από πολύωρη συνεδρίαση του εκλεκτορικού σώματος, όπου διεξήχθη λίαν αποκαλυπτική συζήτηση και ελέχθησαν πολλά πράγματα με το όνομά τους, η εκλογή απέβη άγονη. Το αποτέλεσμα της ψηφοφορίας, επί 22 παρόντων εκλεκτόρων, ήταν: 13 υπέρ του Ψ, 8 υπέρ της Χ και μία λευκή ψήφος, με αποτέλεσμα κανείς να μην συγκεντρώσει την απαιτούμενη απόλυτη πλειοψηφία (15 ψήφοι). Το πράγμα όμως δεν τελειώνει εδώ. Μπορεί να ξεχάστηκε ήδη η αδικία της μη εκλογής μιας καθ’ όλα αξιόλογης και κατάλληλης υποψήφιας, αλλά δεν ησύχασαν οι δυνάμεις που ήθελαν να επιβάλουν τον άλλον υποψήφιο. Τώρα λοιπόν έχουν κινητοποιηθεί ισχυροί παράγοντες και ασκούνται ασφυκτικές πιέσεις στους μέχρι σήμερα ανυπότακτους εκλέκτορες. Με βάση μια αμφισβητούμενη ερμηνεία του παλαιού νόμου, μεθοδεύεται να επαναληφθεί η εκλογή για να επιτευχθεί επιτέλους το ποθητό αποτέλεσμα. Σημειώνεται ότι ο νομοθέτης έχει προβλέψει, σε περίπτωση άγονης εκλογής, την επανάληψη της ψηφοφορίας μεταξύ των δύο πρώτων υποψηφίων, μόνον όταν οι ψήφοι έχουν διασπαρεί σε περισσότερους από δύο, θέλοντας προφανώς να δώσει την ευκαιρία στους εκλέκτορες που ψήφισαν τον τρίτο, τον τέταρτο κ.λπ. να υποστηρίξουν ως δεύτερη προτίμησή τους έναν από τους δύο πρώτους. Είναι προφανές βάσει κοινής λογικής ότι η νομοθετική πρόβλεψη δεν αφορά την παρούσα περίπτωση όπου οι ψήφοι συγκεντρώθηκαν εξ αρχής μόνο σε δύο υποψήφιους. Επομένως, κάθε απόπειρα επανάληψης θα αποτελούσε απλώς μια ανεπίτρεπτη προσπάθεια εκλογής του εκλεκτού υποψηφίου, ένα χαρακτηριστικό δείγμα νεποτισμού, που αγνοεί την αξιοκρατία. Επιπλέον, θα προσέβαλε και θα αδικούσε ακόμα περισσότερο έναν ταλαντούχο νέο άνθρωπο που προσφέρθηκε να υπηρετήσει την Ανώτατη Παιδεία στην Ελλάδα, εγκαταλείποντας μια λαμπρή σταδιοδρομία με απείρως καλύτερες συνθήκες στην Αμερική.

11 σχόλια:

  1. Είναι αυτό που ονομάζουμε "χωρίς λόγια".. κι όμως δεν μας κάνει εντυπωση...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Ναι Λεωνίδα είναι κομμάτι της καθημερινότητας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Αγαπητε Λεο,

    για ψαξε και πως εκλεχτηκε και ο Βενιζελος καθηγητης στο ΑΠΘ. Πηρε πτυχιο το 1978, μετα απο δυο χρονια πηρε διδακτορικο απο το ΑΠΘ (1980) και το 1984 εγινε καθηγητης!

    Ψαξε τα ενδιαμεσα...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Πως να ψάξω τόσο πίσω; Αλλά τίποτα στη χώρα αυτή δεν προκαλεί πλέον έκπληξη. Ένα χάος πάνω από την φαινομενική τάξη. ¨Οπως ακριβώς η φύση. Είμαστε τελικά φυσιολογικοί. Μόνο που είμαστε λίγοι και η αύξηση της εντροπίας μας είναι πιο γρήγορη από της φύσης και μας αποδομεί γρηγορότερα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. για ψαξε και πως εκλεχτηκε και ο Βενιζελος καθηγητης στο ΑΠΘ. Πηρε πτυχιο το 1978, μετα απο δυο χρονια πηρε διδακτορικο απο το ΑΠΘ (1980) και το 1984 εγινε καθηγητης!
    -------------------------------------
    στη θεσσαλονικη ολοι περιπου γνωριζουν πως πραγματιο Βενιζελος εξελιχθηκε ταχυτατα .. Οσοι ομως τον παρακολουθησαν σε διδασκαλια γνωριζουν οτι ηταν Κλασεις πιο πανω απο τον..Μέσο ορο των συνταγματολόγων .. Οταν λεω κλασεις λέω την γενική αισθηση ε;
    φυσικά ειναι κατανονοητον το πως ενιωθαν οι μεγαλυτεροι σε ηλικια συναδελφοι του .. Ασε δε που δεν ηταν και... αβρος
    ΓΙΑ ΑΥΤΟ ΛΈΩ ΣΤΗΝ ΑΓΑΠΗΤΗ CYNICAL.οτι αν αρχισουμε ναψαχνουμε ποιος αξιζε τι θα ..εκπλαγουμε .

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Κριμα, που τον εχασαν τα πανεπιστημια. Δεν πειραζει, τον κερδισε η κοινωνια όλη!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Ο Νοσφεράτος τα έζησε από κοντά και ξέρει κάτι παραπάνω. Εγώ ήμουν Αθήνα, αν και της ίδιας εποχής, αρχαίος. Δεν έχω άποψη, αλλά τι σημασία έχει. Το θέμα δεν είναι ο ένας ή άλλος επώνυμος ή ανώνυμος, αλλά η διάχυτη αντίληψη ότι όλα μπορούν να γίνουν αρκεί να υπάρχουν τα κονέ.
    Ο νεποτισμός είναι μια πληγή του συστήματος. Θα πρέπει να σταθούμε απέναντι.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. ε και κατι αλλους αγαπητη μου κερδισε η Κοινωνια (ειδικά τωρα τελευταια που βρτρηκαν ευκαιρια να Ψηλώσουν )αλλά Δεν τους εχασε το Πανεπιστημιο ..
    Κοιτα ο Βενιζελος μπορει να ειναι οσα μυρια του κατα μαρτυρουν στην Πολιτική . Στο Πανεπιστημιο ηταν ξεφτερι ...Το ανα ακουλουθησε υπογεια διαδρομή για να γινει στα Γρηγορα κθηγητης ειναι αλλο . Το θεμα ειναι οτι το αξιζε και αυτο φαινονταν καιφαινονταν Πολύ .. Και καποιοι δεν το αντεχαν .. Κλεινω λοιπόν εδώ και ελπίζω και η αγαπητη Cynical

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Τα γνωστά.. Οι κακόμοιροι οι διδακτορικοί εκβιάζονται να γράφουν δημοσιεύσεις που καταλήγουν με το όνομα κάποιου καλοπαιδακίου του συστήματος ωστε να γίνει και καθηγητής..

    Ακόμα και τώρα.. Μετά σου λένε "ο περήφανος Ελληνικός λαός".. Ε ρε χάλια..

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Σε καλό θα της βγει της (Χ), να κάτσει εκεί που βρίσκεται... Όσοι γυρίσαμε μουτζωνόμαστε. Το θέμα είναι ο (Χ) και η μαμά του, που τους πληρώνουμε τρίδιπλους: Μισθούς, τράκα σε λειτουργικά έξοδα, αναλώσιμα κλπ, ερευνητικά προγράμματα μαϊμού (=απ' ευθείας αναθέσεις πανάκριβων άχρηστων μελετών) που ειδικά το ΕΜΠ τα έχει κάνει βιομηχανία. Και τους φρουρούν όλοους αυτούς και τα επαναστατικά στρατεύματα! Καλύτερα να κλείσουν!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. χα χα Ανώνυμε 5 Οκτωβρίου 2011 11:11 π.μ. έχω πέσει κάτω και γελάω μ'αυτό το "τους φρουρούν ΤΑ ΕΠΑΝΑΣΤΑΤΙΚΆ ΣΤΡΑΤΕΎΜΑΤΑ"

    Βασικά για κλάματα είναι αλλα, δεν ξέρω, έσκασα στο γέλιο !!

    Να 'σαι καλά!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή