ελευθερία, αλληλεγγύη, αναζήτηση, σκληρή δουλειά και πάντα rock n roll

Τέτοιες μέρες έφυγε, καλοκαιρινές

Τέτοιες μέρες έφυγε, καλοκαιρινές

Παρατηρητήριο

Για να μην έχετε απορίες περί της κυρίαρχης ιδεολογίας του έθνους μετά τη μεταπολίτευση, σας παρουσιάζω τις κεντρικές ιδέες των θεμάτων της έκθεσης στις εισαγωγικές εξετάσεις του γενικού λυκείου στο διάστημα 2000-2017. Ένα διάστημα με όλες τις πολιτικές παρατάξεις να έχουν παρελάσει από την εξουσία.

2000: Η παιδεία ως μέσο διαφύλαξης των ιδανικών της ειρήνης, της ελευθερίας και της κοινωνικής δικαιοσύνης
2001: Ο ρολος του διανοούμενου στη σύγχρονη εποχή της εξειδίκευσης και της κατανάλωσης
2002: Η μοριακή βιολογία και η γενετική ως ανθρώπινη ματαιοδοξία προς αποφυγήν
2003: Οικολογική κρίση ανισότητα κατανομής πόρων, κατανάλωση, αληθινή δημοκρατία κλπ
2004: Ο σύγχρονος δάσκαλος απέναντι στην επαναστατημένη νεολαία
2005: Η αξία των ομαδικών αγωνισμάτων έναντι των ατομικών
2006: Η μεγάλη ακούραστη ψυχή του πνευματικού δημιουργού
2007: Ο κοινωνισμός ενάντια στον ατομισμό
2008: Η αξία της Παράδοσης
2009: Το βιβλίο ως μέσο άμυνας κατά των ΜΜΕνημέρωσης
2010: Ο φόβος να χάσεις τη δουλειά σου λόγω τεχνολογικών εξελίξεων και η ανάγκη της αυτομόρφωσης
2011: Η βόμβα της πληροφορίας
2012: Η αρχαία τέχνη ως πρωτοπόρα και ζωντανή…
2013: Η αποξένωση μεταξύ των ανθρώπων λόγω της τεχνολογίας
2014: Η αξία της Ανθρωπιάς
2015: Οι αρχαίοι χώροι θέασης και ακρόασης
2016: Η φιλία
2017: Τα ευγενή ιδεώδη του ανθρωπισμού που διασύρονται στις μέρες μας και η ευθύνη της επιστήμης και της τεχνολογίας

ΠΡΟΣΟΧΗ ΧΡΩΜΑΤΑ- ΜΗ ΜΕ ΔΙΑΒΑΖΕΤΕ ΌΤΑΝ ΕΧΕΤΕ ΔΙΚΙΟ

Ο βασικός λόγος, ωστόσο, που επέλεξα να ασχοληθώ με την αφελή αυτή επιλογή είναι πιο σημαντικός. Την έγραψε σε δύο φράσεις ο εκπαιδευτικός Λεωνίδας Καστανάς, η αρθρογραφία και οι αιχμηρές παρεμβάσεις του οποίου έχουν πάντα ενδιαφέρον. «Εδώ και 30 χρόνια, το θέμα της έκθεσης είναι το ίδιο. Τι καλός που είναι ο ελληνοορθόδοξος κομμουνισμός και τι κακός που είναι ο προτεσταντικός καπιταλισμός», έγραψε στο fb ο Καστανάς. Και υπερθεμάτισε μνημονεύοντας θέματα εξετάσεων από το παρελθόν. «Οι στέγες κοντά, οι ψυχές μακρυά. Η αρχαία τέχνη πρωτοπόρα και ζωντανή. Ο τεχνολογικός πολιτισμός και η αλλοτρίωση του ανθρώπου. Η σύγχρονη αποξένωση». Και σχολίασε: «Κανείς δεν τολμά να βγει από το ελληνικό στερεότυπο. Τεχνοφοβία και άγιος ο Θεός. Πρέπει να αντισταθούμε στην ανήθικη τεχνολογική Δύση. Διότι μας κάνει να τρέχουμε γρήγορα και να ξεχνάμε την ανθρωπιά μας. Ενώ όταν πηγαίναμε με τον αραμπά βλέπαμε και κάνα άνθρωπο. Το ότι μιλάω με τους φίλους μου σήμερα ακόμη και όταν βρίσκονται χιλιάδες μίλια μακρυά με τούτο το μηχάνημα του διαβόλου, με απομακρύνει από τους ανθρώπους. Λουδιτισμός και τα μυαλά στα κάγκελα. Η αριστερή αφήγηση της ανατολής συνεχίζεται».

Κ. Ζούλας Καθημερινή

Δευτέρα, 17 Οκτωβρίου 2011

Το πανεπιστήμιο καθρέπτης της κοινωνίας



Του Νικου Mαραντζιδη* από την Καθημερινή


Στις τελευταίες πρυτανικές εκλογές του Πανεπιστήμιου Μακεδονίας υποστήριξα τον νυν πρύτανη. Δεν είχα ακούσει κάτι σημαντικό για το επιστημονικό του έργο, ούτε γνώριζα δημόσιες παρεμβάσεις του σε εκπαιδευτικά θέματα. Τον ψήφισα επειδή πίστευα πως ήταν ένας καλών προθέσεων, αξιοπρεπής και έντιμος άνθρωπος, πράγμα που εξακολουθώ να πιστεύω. Η πολιτεία του όμως με έκανε να αλλάξω άποψη για το αν αυτά επαρκούν για να επιτελέσει το λειτούργημά του.
Ο προβληματισμός για τις αλλαγές στα ελληνικά ΑΕΙ βρήκε απροετοίμαστη την ηγεσία του πανεπιστημίου. Η πρυτανεία δεν κατάφερε να αρθρώσει ούτε μία δική της πρόταση στη συζήτηση, ακολουθώντας, με τον εφησυχασμό που δημιουργεί η υπαγωγή στη γνώμη της πλειοψηφίας, την πεπατημένη. Καταδίκασε τον νέο νόμο για την Ανώτατη Παιδεία, με περισσότερη ελαφρότητα από όση αρμόζει σε πνευματικούς ταγούς. Αν το πράγμα σταματούσε εκεί, θα ήταν απλώς αποθαρρυντικό. Αλλά δυστυχώς συνέχισε.
Μόλις ψηφίστηκε ο νόμος, ο φοιτητικός σύλλογος αποφάσισε την κατάληψη του πανεπιστημίου, αφού όμως μια εβδομάδα νωρίτερα ο πρύτανης είχε συγκαλέσει επειγόντως τη σύγκλητο του ιδρύματος, με ένα μόνο θέμα στην ημερήσια διάταξη: αναβολή της έναρξης των εξετάσεων! (Για τους μη εξοικειωμένους, αυτό σημαίνει διευκόλυνση, για να μην πω παρότρυνση, για κατάληψη). Ομως, η άρνηση πολλών μελών της συγκλήτου να αποδεχθούν τη μεθόδευση ακύρωσε τα σχέδια του πρύτανη. Η συνειδητή αποχή της τεράστιας πλειοψηφίας οδήγησε σε έλλειψη απαρτίας, και έτσι η σύγκλητος δεν πραγματοποιήθηκε και η εξεταστική δεν αναβλήθηκε. Ηταν αναμφίβολα μια μικρή νίκη της νομιμότητας, υπέρ της ομαλής λειτουργίας.
Παρ’ όλα αυτά, η επιχείρηση εξυπηρέτησης «των παιδιών», δηλαδή των επίδοξων καταληψιών, συνεχίστηκε. Ο πρύτανης ζήτησε από όλους τους διδάσκοντες να μη διεξάγουν εξετάσεις την ημέρα της γενικής συνέλευσης των φοιτητών, με το εκπληκτικό επιχείρημα ότι το ζήτησαν οι φοιτητές και δεν πρέπει να ρίχνουμε λάδι στη φωτιά. Η φωτιά όμως φούντωσε και πήρε διαστάσεις πυρκαγιάς. Η κατάληψη κράτησε δύο εβδομάδες και ακολουθήθηκε από μια «μίνι» κατάληψη της πρυτανείας.
Οταν τελείωσε η κατάληψη αρχίσαμε τα μαθήματα κανονικά ενώ όμως βοούσε η φήμη που διακινούσαν οι φοιτητές: «μας υποσχέθηκαν πως δεν θα χαθεί η εξεταστική». Λίγες μέρες αργότερα, ο πρύτανης τις επιβεβαίωσε, ρίχνοντας μια ακόμη «πυροσβεστική» πρόταση στο τραπέζι: να αποφασίσουμε τη διακοπή των μαθημάτων προκειμένου να αναπληρωθούν οι χαμένες εξετάσεις. Πανεπιστήμιο να διακόπτει τα μαθήματα για να κάνει εξετάσεις; Πρόκειται, φοβάμαι, για μια αξιοθρήνητη πρωτιά του ιδρύματος μας. Δυστυχώς, η πυρκαγιά που νόμισε ο πρύτανης πως θα έσβηνε, με τη βαλκανική του μεθοδολογία, έγινε ανεξέλεγκτη. Οι επαναστατικές παρατάξεις δεν ικανοποιούνται από τέτοια. Ο σύντροφος συνδικαλιστής-φοιτητής που εισέβαλε με καμιά 60αριά άλλους στην αίθουσα της Συγκλήτου, ενώ αυτή συνεδρίαζε, την περασμένη Πέμπτη, άρχισε να ωρύεται ότι «λέγατε πως ο νόμος Διαμαντοπούλου δεν θα εφαρμοστεί», και άλλα παρόμοια, απαιτώντας να μην εφαρμοστεί καμιά διάταξη του νόμου. Το βλέμμα περιφρόνησης των εισβολέων στα παρακάλια και τις εκκλήσεις του πρύτανη, τρυπούσε την αίθουσα. Η σύγκλητος τελικά διαλύθηκε χωρίς να βρεθεί η «συμβιβαστική φόρμουλα» που απεγνωσμένα αναζητούσαν μερικοί, και για να βγω από την αίθουσα χρειάστηκε να βάλω τις φωνές, προκειμένου ο μπράβος-φοιτητής που έφραζε την πόρτα, απαγορεύοντας την έξοδο (!) να παραμερίσει. Την επόμενη φορά, φοβάμαι, οι φωνές δεν θα αρκέσουν.
Την επομένη μέρα επανελήφθη μια παρόμοια εξευτελιστική συνεδρίαση της Συγκλήτου, όπου οι εισβολείς συνέχισαν το λαϊκο-δημοκρατικό τους παραλήρημα ενώ οι συγκλητικοί άκουγαν σιωπηλοί με τα κεφάλια κάτω, όπως περίπου οι όμηροι τους απαγωγείς τους. Μπροστά μου είδα έναν φοβισμένο και αμήχανο πρύτανη να πασχίζει να καλοπιάσει τη φοιτητική ομήγυρη, που τον αντιμετώπιζε με πλήρη απαξίωση. Προσπαθούσε για άλλη μια φορά, να μη ρίξει λάδι στη φωτιά, ενώ καιγόταν πλέον και ο ίδιος και το ίδρυμα μαζί του.
Οι σκηνές αυτές δείχνουν σε μικρογραφία τι συμβαίνει στη σημερινή Ελλάδα. Οι θεσμοί γελοιοποιούνται και εξευτελίζονται γιατί αυτοί που αναλαμβάνουν να τους προασπίσουν δεν καταλαβαίνουν πως η υπεράσπιση αυτή έχει κόστος. Ο όρκος που δίνουμε, ως δημόσιοι λειτουργοί, για την προάσπιση των νόμων της δημοκρατίας δεν είναι αέρας κοπανιστός αλλά στάση ζωής, που κάποιες φορές μπορεί να ενέχει κινδύνους. Ο,τι συμβαίνει στο Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, συμβαίνει και αλλού. Βλέπουμε παντού πνευματικές ηγεσίες αδύναμες να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις που επιβάλλουν οι συνθήκες, ανίκανες να συγκροτήσουν και να υποστηρίξουν ένα ρεαλιστικό όραμα, χωρίς επικοινωνιακές μπουρμπουλήθρες, ηγεσίες που τρομοκρατούνται από τις δυσκολίες της διαχείρισης κρίσεων, που συνυπάρχουν και συναλλάσσονται με ιδεοληπτικούς οπαδούς του ολοκληρωτισμού, με λαϊκιστές νεοσσούς πολιτικάντηδες και με κοινούς τυχοδιώκτες μωροφιλόδοξους.
Είναι προφανές πως αυτή η κατάσταση δεν μπορεί να συνεχιστεί χωρίς τον κίνδυνο να διαλυθούν εντελώς τα πανεπιστήμιά μας. Οσο οι δυνάμεις της αδράνειας εμποδίζουν κάθε αντίδραση στη λαίλαπα της ιδεοληψίας, τα πανεπιστήμιά μας θα παραμένουν σε καθεστώς αιχμαλωσίας, που τα καταδικάζει σε ακόμη μεγαλύτερη υποβάθμιση.


* Ο κ. Νίκος Μαραντζίδης είναι αναπληρωτής καθηγητής και πρόεδρος του τμήματος Βαλκανικών, Σλαβικών και Ανατολικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Μακεδονίας.

1 σχόλιο:

  1. Ένας καθηγητής πανεπιστημίου μας δηλώνει σαφώς ότι ψήφισε κάποιο συνάδελφό του για πρύτανη χωρίς να γνωρίζει τις περί παιδείας απόψεις του, αλλά "επειδή πίστευε ότι ήταν καλών προθέσεων... άνθρωπος". Κάπως έτσι δεν ψηφίζουν ψηφίζουν οι γριές σε ορεινό χωριό της Ακαρνανίας. [Βεβαίως, όλοι όσοι έχουν κάποια επαφή με το πανεπιστήμιο -και μεταξύ αυτών και ο κ. Μαρατζίδης που την περίοδο αυτή ασκεί χρέη προέδρου τμήματος- ξέρουμε καλά ότι αυτό δεν ισχύει και πως τα μέλη ΔΕΠ ψηφίζουν τους πολιτικούς ομοϊδεάτες μας, ή/και μέλη του εσωπανεπιστημιακού πελατειακού συστήματος στο οποίο ανήκουν.Και κάποιοι άλλοι [όχι απαραίτητα απολιτικοι ή αδιάφοοροι] δεν ασχολούνται καθόλου με τις διαδικασίες εκλογής πανεπιστημιακών οργάνων.

    ΑπάντησηΔιαγραφή