ελευθερία, αλληλεγγύη, αναζήτηση, σκληρή δουλειά και πάντα rock n roll

1973 Νίξον - Μπρέζνιεφ

1973 Νίξον - Μπρέζνιεφ
Ο Αμερικανός πρόεδρος Ρίτσαρντ Νίξον και ο γενικός γραμματέας του Κομμουνιστικού Κόμματος Σοβιετικής Ένωσης, Λεονίντ Μπρένζιεφ, κατά τη διάρκεια περιπάτου στην αυλή της έπαυλης του πρώτου στην Καλιφόρνια, το 1973. Στο βάθος, ο Ειρηνικός Ωκεανός. Από την Καθημερινή

Παρατηρητήριο

του Τέλη Σαμαντά για τη στήλη Παροράματα και ημαρτημένα

Εδώ και χρόνια επιμένω και θα συνεχίσω να επιμένω: οι μελέτες και οι αναλύσεις —πολιτικές, οικονομικές, κοινωνιολογικές, πολιτιστικές— που αφορούν την επτάχρονη Δικτατορία είναι ελάχιστες σε σχέση με τις αντίστοιχες που αφορούν την περίοδο της Μεταπολίτευσης. Κι όμως, θεωρώ πως στη διάρκεια της Χούντας διαμορφώθηκαν τα κύρια κοινωνικά ρεύματα που καθόρισαν τις μεταπολιτευτικές στρεβλώσεις. Η αποκοπή από το διεθνές περιβάλλον και η λαϊκιστική εσωστρέφεια· η ανάδυση νέων κοινωνικών στρωμάτων που απέκτησαν οικονομική ισχύ χάρη στα οικονομικά μέτρα των δικτατόρων (χωρίς όμως να έχουν και την αντίστοιχη πολιτική εκπροσώπηση, την οποία απέκτησαν στη συνέχεια κατά τη Μεταπολίτευση)· η απότομη διακοπή των πνευματικών αλλά και των πολιτικών αναζητήσεων σε όλους τους ιδεολογικούς χώρους· η σαφέστατη οπισθοχώρηση των προβληματισμών για τον εκσυγχρονισμό της πολιτικής ζωής της χώρας· η υποχρεωτική συνύπαρξη αντιθετικών και αποκλινόντων πολιτικών και πνευματικών προβληματισμών και η εκ των πραγμάτων σύγκλιση τους —στον ελάχιστο κοινό παρονομαστή— απέναντι στον «κοινό εχθρό» της Χούντας· η καθυποταγή μέσω της ανοχής της Δικτατορίας μεγάλων τμημάτων της κοινωνίας· ηκυριαρχία του κιτς σε πάμπολλους τομείς της πολιτιστικής ζωής — αυτά είναι μερικά μόνο από τα αποτελέσματα του επτάχρονου «γύψου».

Η σημαντικότατη αυτή έλλειψη μελέτης της Χούντας έχει σοβαρές επιπτώσεις: η περίοδος της Δικτατορίας έχει καταγραφεί στην κοινωνική συνείδηση απλώς ως μία «σκοτεινή περίοδος», καταπίεσης και βίας από τη μία και «αντιστασιακής πράξης» από την άλλη. Το αποτέλεσμα είναι η ουσιαστική άγνοια —και όχι μόνο των νεότερων γενιών— των παραμέτρων οι οποίες συνιστούν την ιστορική τομή που αποτελεί για την νεοελληνική ιστορία η Δικτατορία 1967-1974 και, κατ’ επέκταση, η ενοχοποίηση της Μεταπολίτευσης ακόμη και για φαινόμενα που στην πραγματικότητα η ημερομηνία γέννησής τους χρονολογείται στην περίοδο της Χούντας. Με λίγα λόγια: ο καλύτερος τρόπος για να «θυμηθούμε» την αυριανή επέτειο είναι να μελετήσουμε το τι σήμαινε στην πραγματικότητα για την νεοελληνική κοινωνία εκείνη η «σκοτεινή περίοδος». Πολλές αιτίες ακόμη και των σημερινών κακοδαιμονιών υποψιάζομαι πως θα ανακαλύψουμε.

ΠΡΟΣΟΧΗ ΧΡΩΜΑΤΑ- ΜΗ ΜΕ ΔΙΑΒΑΖΕΤΕ ΌΤΑΝ ΕΧΕΤΕ ΔΙΚΙΟ

Ο βασικός λόγος, ωστόσο, που επέλεξα να ασχοληθώ με την αφελή αυτή επιλογή είναι πιο σημαντικός. Την έγραψε σε δύο φράσεις ο εκπαιδευτικός Λεωνίδας Καστανάς, η αρθρογραφία και οι αιχμηρές παρεμβάσεις του οποίου έχουν πάντα ενδιαφέρον. «Εδώ και 30 χρόνια, το θέμα της έκθεσης είναι το ίδιο. Τι καλός που είναι ο ελληνοορθόδοξος κομμουνισμός και τι κακός που είναι ο προτεσταντικός καπιταλισμός», έγραψε στο fb ο Καστανάς. Και υπερθεμάτισε μνημονεύοντας θέματα εξετάσεων από το παρελθόν. «Οι στέγες κοντά, οι ψυχές μακρυά. Η αρχαία τέχνη πρωτοπόρα και ζωντανή. Ο τεχνολογικός πολιτισμός και η αλλοτρίωση του ανθρώπου. Η σύγχρονη αποξένωση». Και σχολίασε: «Κανείς δεν τολμά να βγει από το ελληνικό στερεότυπο. Τεχνοφοβία και άγιος ο Θεός. Πρέπει να αντισταθούμε στην ανήθικη τεχνολογική Δύση. Διότι μας κάνει να τρέχουμε γρήγορα και να ξεχνάμε την ανθρωπιά μας. Ενώ όταν πηγαίναμε με τον αραμπά βλέπαμε και κάνα άνθρωπο. Το ότι μιλάω με τους φίλους μου σήμερα ακόμη και όταν βρίσκονται χιλιάδες μίλια μακρυά με τούτο το μηχάνημα του διαβόλου, με απομακρύνει από τους ανθρώπους. Λουδιτισμός και τα μυαλά στα κάγκελα. Η αριστερή αφήγηση της ανατολής συνεχίζεται».

Κ. Ζούλας Καθημερινή

Τρίτη, 27 Μαρτίου 2012

Γ.Δημαράς: Με ΣΥΡΙΖΑ ή με Καμμένο;


Ευτυχώς εμείς γλιτώσαμε απ' αυτόν, αλλά δυστυχώς η αποθήκη του PASOK είχε και άλλα ρετάλια (leo).

από το blog Ροΐδη Εμμονές και Εμμονές Λ α σ κ α ρ ά τ ο υ
Γράμμα από το Ληξούρι: Αναγνώστης Λασκαράτος
Κύριε Ροΐδη,
Ο κ.Δημαράς (Διαφημιστής Ariel-ΠΑΣΟΚ-ΔΗΚΚΙ-ΠΑΣΟΚ-Ανεξάρτητος-Άρμα Πολιτών-Μελετητής των γονιδίων των Γότθων-Απόγονος του Πλάτωνα) δεν έπεσε από τον ουρανό. Προέρχεται, θέλοντας και μη, από το βαθύ πατριωτικό ΠΑΣΟΚ, το ΠΑΣΟΚ των υπερεξοπλισμών, των Μυστικών Κονδυλίων, των νόμιμων προμηθειών, των δικαστικών παραγραφών, της τυφλής εξαρτημένης Δικαιοσύνης, των ανήθικων οικονομικών παροχών σε ισχυρές κοινωνικές ομάδες, των ΠΑΕ, των Ολυμπιακών αγώνων, της αφορολόγητης Εκκλησίας, των ρουσφετιών, του διεφθαρμένου Δημόσιου τομέα, της φοροκλοπής, της κομπίνας, της αρπαχτής, της τσαπατσουλιάς, της αυθαίρετης δόμησης, των λαδωμάτων, της κατασπατάλησης του δημόσιου χρήματος, του ανορθολογισμού, των θεαμάτων, της μη ανάπτυξης, της υπερκατανάλωσης και του υπερδανεισμού. Ο κ.Δημαράς επίσης, δεν τήρησε την εξαγγελία παραίτησής του από βουλευτής την οποία έκανε αμέσως μετά τις δημοτικές-περιφερειακές εκλογές. Ο ίδιος επεδίωκε εκλογική συνεργασία στις περιφερειακές εκλογές της Αττικής με τον κ. Σαμαρά και ισχυριζόταν (για να θολώσει τα νερά;) πως είχε συναντηθεί και με τα κόμματα της Αριστεράς για να διαψευστεί από την κα Παπαρρήγα και τους κ.κ.Τσίπρα και Κουβέλη φερόμενος έτσι από αυτούς ως κοινός ψεύτης.

Εδώ και καιρό, σαν να μην έχουν συμβεί τα παραπάνω, βρίσκεται σε διαπραγματεύσεις με το ΣΥΡΙΖΑ (όπως και άλλα επίλεκτα στελέχη του ΠΑΣΟΚ: Ν.Κοτζιάς-σύμβουλος ΓΑΠ-Πρόεδρος ΔΣ του ΙΣΤΑΜΕ, Γ.Ραυτόπουλος-ΓΣΕΕ, Αν.Κοτσακάς-του Άκη κλπ), για να συνεισφέρει στην εξ αριστερών διάσωση της κοινωνίας από την ξένη εισβολή και Κατοχή της χώρας, όπως χαρακτηρίζεται η υπαγωγή της στο ΔΝΤ από τις εκλεγμένες κυβερνήσεις της. Μετά όμως την ίδρυση του κόμματος του κ.Καμμένου και τη δημοσκοπική του επιτυχία, ο κ.Δημαράς συζητά και με τον αυτόκλητο μάρτυρα υπεράσπισης των παλληκαράδων ΟΫΚάδων («Έλληνας γεννιέσαι δε γίνεσαι ποτέ, το αίμα σου θα χύσουμε γουρούνι Αλβανέ”, “Θα γίνει μακελειό, μετά θα εκδικηθώ, όταν θα προσκυνήσετε σημαία και σταυρό”, “Τους λένε Σκοπιανούς, τους λένε Αλβανούς, τα ρούχα μου θα ράψω με δέρματα απ’ αυτούς»).
Προσωπικά, ελπίζω να επιλέξει ο κ.Δημαράς τη δεύτερη λύση και να συναντηθεί εκεί και με τους αυτόμολους πατριώτες που άφησαν αποδεκατισμένη στα κρύα του λουτρού τη βλάσφημη (“Μαραθώνια” πορεία “Λαμπράκη” κατά ΔΝΤ!!!) «Σπίθα-Ελάδα» των Μίκη-Γκλέτσου-Γλέζου-Κασιμάτη (γκεστ σταρ οι Μαρκεζίνης-Παπαθεμελής-Ζουράρις) και με τον άλλο αστέρα των «αριστερών» «Αγανακτισμένων» κ. Καζάκη, ο οποίος απογυμνωμένος κι αυτός από οπαδούς, αντιμετωπίζει παρόμοιο δίλημμα (ΣΥΡΙΖΑ ή Καμμένος;), αν και μάλλον δεν τον παίζει κανείς.  Κρίμα γιατί ήταν πολλά υποσχόμενος αστήρ του ελληνοχριστιανικού χώρου που έλαμψε στο Πολεμικό Μουσείο ως ρήτορας στο πλευρό του πρώην αρθογράφου των «Νέων Ανθρώπων» (Γρ.Μιχαλόπουλος), πρωτοπρεσβύτερο κ.Γιώργο Μεταλληνό και μιας πλειάδας εθνικώς και θρησκευτικώς ανησυχούντων ιερωμένων της «Εστίας Πατερικών Μελετών».
Ελπίζω λοιπόν να φωτιστούν και οι δυο τους από το δημοσκοπικό φως του κ.Καμμένου και αυτό για δυο λόγους:
1. Ο ΣΥΡΙΖΑ θα διασώσει έστω και άθελά του κάποιο κομμάτι αξιοπρέπειας, απαραίτητο για να μην αυτοκαταργηθεί η Αριστερά και αυτοκτονήσει ηθικά και πολιτικά.
2. Θα αποτυπωθεί για πολλοστή φορά με το πολύ μεγάλο ποσοστό που θα πάρουν οι «Ανεξάρτητοι Έλληνες» και οι σύμμαχοί τους, η πραγματική βούληση, η ηθική κατάσταση και η πολιτική σκέψη ενός μεγάλου ποσοστού του ελληνικού λαού, τις οποίες είναι κρίμα να τις κρύβουμε κάτω από το χαλί. Αν η Αριστερά αρνείται να δει την ωμή πραγματικότητα και αντί να κατέβει στον πολιτικό στίβο με το νικηφόρο οπλοστάσιο των καλύτερών της παραδόσεων, με ενωτικές, δίκαιες, προοδευτικές μεταρρυθμιστικές και ρεαλιστικές προγραμματικές προτάσεις, με την τίμια σημαία των αγώνων και του ήθους της, αντί να επιδοθεί στο πολύ δύσκολο έργο του Διαφωτισμού και της αλλαγής συνειδήσεων, προτιμά να δαφθείρεται η ίδια και να χαϊδεύει αυτιά με ανίερες συμμαχίες, ανίερες δηλώσεις και ανίερες συνεντεύξεις, αυτό δε σημαίνει τίποτα άλλο πέρα από το γεγονός πως λειτουργεί ως κολυμπήθρα του Σιλωάμ και ως άσυλο παρακμιακών πολιτικών στελεχών.
ΥΓ
Αντιγράφω από ένα εξαιρετικό άρθρο του επ.καθηγητή ΕΜΠ κ.Δ.Σεβαστάκη στην «Αυγή»:

«Η σεμνή, ταπεινή και διάσπαρτη ιδιοτέλεια (25/03/2012)
………H λαϊκή διαφθορά που φτιάχνει τα εξουσιαστικά εκκλησιάσματα είναι για την Αριστερά μικρή και ελάχιστα ένοχη……Η αδιάλειπτη ιδιοτέλεια που οδηγεί το χέρι στη δουλεία προς την κομματική εξουσία, η παρανομία του φτωχού, η μικρή καταπάτηση της παραλίας, η ελάχιστη δωροληψία του σκοτεινού κλητήρα είναι ασήμαντες λεπτομέρειες ή κατανοητά μικρά ελαττώματα που η επαναστατική συγκατάβαση πρέπει να συγχωρεί ή να παραβλέπει. Η παράβλεψη όμως αυτή φτιάχνει μια μεγάλη πολιτική τύφλωση. …… Ο λαός μας διδάχθηκε και μεγάλωσε μέσα σ’ αυτή τη δαιδαλώδη ηθική αλληλουχία.…..Αυτή την επανεκτίμηση της χαμηλής ιστορίας, της εμπράγματης δηλαδή ιδιοτέλειας, η Αριστερά πρέπει να την κάνει. Όχι για να αντιπροτείνει μια ανάγνωση μνησικακίας και εκδίκησης, αλλά ίσα- ίσα για να την ακυρώσει ηθικά. …….Πίσω από τις μεγάλες πράξεις π.χ. της πείσμωνος και ηρωικής αριστεράς, πίσω από τις υψηλές χειρονομίες ταλαντούχων και ηθικών αστών, …. ο μελετητής θα βρει έξυπνα κρυμμένη τη χαμηλή ζώνη των ενστίκτων κανιβαλικής αυτοσυντήρησης, αφανισμού του διπλανού, καρφώματος, λιντσαρίσματος του ηττημένου. Σαν να γράφτηκε μια επίσημη ιστορία από τις μεγάλες πράξεις, για να «ξεκαρφώσει» την εκλαϊκευμένη πονηριά. Και όλα στο τέλος, αναβαπτισμένα αναμεμειγμένα στον πιο άδικο και άνισο εξισωτισμό. Αυτό το πολιτιστικό υπόστρωμα παράγει την πολιτική σκηνή τουλάχιστον στην εξουσιαστική της εκδοχή. Αυτό το υπόστρωμα είναι ενεργό και στη δόμηση της κρίσης και στην κοινωνική σφαγή που τη συνοδεύει.Και αυτό το βορβορώδες μικρο-ιδιοτελές υπόστρωμα, ενώ πάντα νικάει και διδάσκει και διαμορφώνει, ποτέ δεν εντοπίζεται. Ένας αόρατος, διάσπαρτος και χαμηλός πνιγμός μιας ολόκληρης κοινωνίας».
….
ΥΓ
4. Δημαράς: Είπα-ξείπα, «Παραιτούμαι από βουλευτής» (!!!)

6 σχόλια:

  1. @Leo

    Ευτυχως, καθως περνα ο καιρος, αισθανομαι και λιγοτερο μονος.
    Θα με δωσετε part-time δανεικο για να παιζω μπαλα ως κεντρικος επιθετικος και στο "ξηρο τερραιν" του εξαιρετικου blog Ροΐδη Εμμονές&Εμμονές Λ α σ κ α ρ ά τ ο υ.

    1. Γενικα, εχω σατιρισει τοσο επαρχιωτες πολιτικους που ηλθαν στην Αθηνα αλλα και Αθηναιους! Τι φταιω. Ηλθαν στην Αθηνα και χαλασαν κι αυτοι (οχι οτι δεν ηθελαν).
    Δυστυχως, ειναι λυπηρο η εξουσια να εχει το ασχολιαστο και κυριοτερο , στην χωρα μας , το ακαταδιωκτο ενω οι πολιτες να ειναι υπολογοι για καθε πραξη τους ακομα και για τις πεποιθησεις τους οταν τις γραφουν στο διαδικτυο.
    Η πολιτικη ορθοτητα μας εβλαψε τελικα κρυβοντας τα παντα κατω απο το χαλι.

    2.Δεν ειναι τοσο η επιπολαιοτητα και η συναισθηματικη ανωριμοτητα που τους περιφερει εδω και εκει, οπως θα υπεθετε ενας αδαης.
    Ειναι η καλα κρυμενη ιδιοτελεια που τους οδηγει.
    Ειναι αυτο το αισθημα υπεροχης, το αισθημα του…επιβητορα της κοινωνιας που δεν μπορουν να το κρυψουν απο τους εμνημερωμενους πολιτες. Ειναι που χανει… η χωρα αν δεν ανακατευονται με τα πολιτικα πραγματα. Ειναι η εξουσιομανια που τους ερεθιζει , τους “καυλωνει” πνευματικα και σεξουαλικα. Πως να το πω αλλοιως. Ειναι που θελουν να μας γ….σουν!!!
    Αλλα θα προλαβουμε εμεις οι… ανεπαρκεις, οι χαζοι, οι αφωτιστοι.

    Αφωτιστος Φιλελλην

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Κι εγώ, κ. Αφώτιστε, αισθάνομαι λιγότερο μόνη, διαβάζοντας τέτοια άρθρα. Και το σχόλιό σας το ενισχύει αυτό!

    Αλίκη

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. @Αλίκη

    Ερχομαι κουρασμενος απο δυο ημερων ηλιθιο αγωνα στην "Η καλύβα ψηλά στο βουνό" με πρωην ΠΠΣΠ κ.λ.π. που ειναι και νυν σταλινικοι (ελπιζω σε αποδρομη). Και ηθικολογοι, γιατι τους πειραξε οτι εγραψα για το πολιτικο εκκρεμες του Ν.Μπιστη!! Οπαδοι της επαρχιωτικης πολιτικης ορθοτητας που οι τεξανοι και αλλοι προτεσταντες νεοσυντηρητικοι του Μπους (μερικοι κακοποιουσαν σεξουαλικα παιδια), εχουν επιβαλλει στον πλανητη.

    Αφωτιστος Φιλελλην
    http://panosz.wordpress.com/2012/03/17/sxoliasths-ml-1/#comment-137983

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Ποιος είναι μόνος σύντροφοι; Είμαστε πολλοί και γινόμαστε ακόμα περισσότεροι όσο βαθαίνει η κρίση και αποκαλύπτει τις πληγές της ελληνικής κοινωνίας. Στόχος μας αυτή η αποκάλυψη αλλά και η δημιουργία. Θα τα καταφέρουμε.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. "Για το ενδεχόμενο συνεργασίας με τον Γ. Δημαρά και το Άρμα Πολιτών, την τελική απόφαση θα λάβει η Γραμματεία του ΣΥΡΙΖΑ. Όπως όμως έχει διαφανεί, η συμμαχία είναι μάλλον απίθανη πια μετά και το έντονο φλερτ που έχουν στελέχη του σχήματός του με τους “Ανεξάρτητους Έλληνες” του Πάνου Καμμένου."
    Από την Αυγή.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. "Για το ενδεχόμενο συνεργασίας με τον Γ. Δημαρά και το Άρμα Πολιτών, την τελική απόφαση θα λάβει η Γραμματεία του ΣΥΡΙΖΑ. Όπως όμως έχει διαφανεί, η συμμαχία είναι μάλλον απίθανη πια μετά και το έντονο φλερτ που έχουν στελέχη του σχήματός του με τους “Ανεξάρτητους Έλληνες” του Πάνου Καμμένου."
    Από την Αυγή.

    ΑπάντησηΔιαγραφή