ελευθερία, αλληλεγγύη, αναζήτηση, σκληρή δουλειά και πάντα rock n roll

1973 Νίξον - Μπρέζνιεφ

1973 Νίξον - Μπρέζνιεφ
Ο Αμερικανός πρόεδρος Ρίτσαρντ Νίξον και ο γενικός γραμματέας του Κομμουνιστικού Κόμματος Σοβιετικής Ένωσης, Λεονίντ Μπρένζιεφ, κατά τη διάρκεια περιπάτου στην αυλή της έπαυλης του πρώτου στην Καλιφόρνια, το 1973. Στο βάθος, ο Ειρηνικός Ωκεανός. Από την Καθημερινή

Παρατηρητήριο

του Τέλη Σαμαντά για τη στήλη Παροράματα και ημαρτημένα

Εδώ και χρόνια επιμένω και θα συνεχίσω να επιμένω: οι μελέτες και οι αναλύσεις —πολιτικές, οικονομικές, κοινωνιολογικές, πολιτιστικές— που αφορούν την επτάχρονη Δικτατορία είναι ελάχιστες σε σχέση με τις αντίστοιχες που αφορούν την περίοδο της Μεταπολίτευσης. Κι όμως, θεωρώ πως στη διάρκεια της Χούντας διαμορφώθηκαν τα κύρια κοινωνικά ρεύματα που καθόρισαν τις μεταπολιτευτικές στρεβλώσεις. Η αποκοπή από το διεθνές περιβάλλον και η λαϊκιστική εσωστρέφεια· η ανάδυση νέων κοινωνικών στρωμάτων που απέκτησαν οικονομική ισχύ χάρη στα οικονομικά μέτρα των δικτατόρων (χωρίς όμως να έχουν και την αντίστοιχη πολιτική εκπροσώπηση, την οποία απέκτησαν στη συνέχεια κατά τη Μεταπολίτευση)· η απότομη διακοπή των πνευματικών αλλά και των πολιτικών αναζητήσεων σε όλους τους ιδεολογικούς χώρους· η σαφέστατη οπισθοχώρηση των προβληματισμών για τον εκσυγχρονισμό της πολιτικής ζωής της χώρας· η υποχρεωτική συνύπαρξη αντιθετικών και αποκλινόντων πολιτικών και πνευματικών προβληματισμών και η εκ των πραγμάτων σύγκλιση τους —στον ελάχιστο κοινό παρονομαστή— απέναντι στον «κοινό εχθρό» της Χούντας· η καθυποταγή μέσω της ανοχής της Δικτατορίας μεγάλων τμημάτων της κοινωνίας· ηκυριαρχία του κιτς σε πάμπολλους τομείς της πολιτιστικής ζωής — αυτά είναι μερικά μόνο από τα αποτελέσματα του επτάχρονου «γύψου».

Η σημαντικότατη αυτή έλλειψη μελέτης της Χούντας έχει σοβαρές επιπτώσεις: η περίοδος της Δικτατορίας έχει καταγραφεί στην κοινωνική συνείδηση απλώς ως μία «σκοτεινή περίοδος», καταπίεσης και βίας από τη μία και «αντιστασιακής πράξης» από την άλλη. Το αποτέλεσμα είναι η ουσιαστική άγνοια —και όχι μόνο των νεότερων γενιών— των παραμέτρων οι οποίες συνιστούν την ιστορική τομή που αποτελεί για την νεοελληνική ιστορία η Δικτατορία 1967-1974 και, κατ’ επέκταση, η ενοχοποίηση της Μεταπολίτευσης ακόμη και για φαινόμενα που στην πραγματικότητα η ημερομηνία γέννησής τους χρονολογείται στην περίοδο της Χούντας. Με λίγα λόγια: ο καλύτερος τρόπος για να «θυμηθούμε» την αυριανή επέτειο είναι να μελετήσουμε το τι σήμαινε στην πραγματικότητα για την νεοελληνική κοινωνία εκείνη η «σκοτεινή περίοδος». Πολλές αιτίες ακόμη και των σημερινών κακοδαιμονιών υποψιάζομαι πως θα ανακαλύψουμε.

ΠΡΟΣΟΧΗ ΧΡΩΜΑΤΑ- ΜΗ ΜΕ ΔΙΑΒΑΖΕΤΕ ΌΤΑΝ ΕΧΕΤΕ ΔΙΚΙΟ

Ο βασικός λόγος, ωστόσο, που επέλεξα να ασχοληθώ με την αφελή αυτή επιλογή είναι πιο σημαντικός. Την έγραψε σε δύο φράσεις ο εκπαιδευτικός Λεωνίδας Καστανάς, η αρθρογραφία και οι αιχμηρές παρεμβάσεις του οποίου έχουν πάντα ενδιαφέρον. «Εδώ και 30 χρόνια, το θέμα της έκθεσης είναι το ίδιο. Τι καλός που είναι ο ελληνοορθόδοξος κομμουνισμός και τι κακός που είναι ο προτεσταντικός καπιταλισμός», έγραψε στο fb ο Καστανάς. Και υπερθεμάτισε μνημονεύοντας θέματα εξετάσεων από το παρελθόν. «Οι στέγες κοντά, οι ψυχές μακρυά. Η αρχαία τέχνη πρωτοπόρα και ζωντανή. Ο τεχνολογικός πολιτισμός και η αλλοτρίωση του ανθρώπου. Η σύγχρονη αποξένωση». Και σχολίασε: «Κανείς δεν τολμά να βγει από το ελληνικό στερεότυπο. Τεχνοφοβία και άγιος ο Θεός. Πρέπει να αντισταθούμε στην ανήθικη τεχνολογική Δύση. Διότι μας κάνει να τρέχουμε γρήγορα και να ξεχνάμε την ανθρωπιά μας. Ενώ όταν πηγαίναμε με τον αραμπά βλέπαμε και κάνα άνθρωπο. Το ότι μιλάω με τους φίλους μου σήμερα ακόμη και όταν βρίσκονται χιλιάδες μίλια μακρυά με τούτο το μηχάνημα του διαβόλου, με απομακρύνει από τους ανθρώπους. Λουδιτισμός και τα μυαλά στα κάγκελα. Η αριστερή αφήγηση της ανατολής συνεχίζεται».

Κ. Ζούλας Καθημερινή

Τετάρτη, 21 Νοεμβρίου 2012

Τρόμος και αθλιότητα στο ΑΠΘ


14/11/2012
Προς:
Πρόεδρο Νομικής ΑΠΘ

Κοινοποίηση
-Πρύτανη ΑΠΘ
-Κοσμήτορα ΝΟΠΕ
-Σύλλογο Διδακτικού Προσωπικού ΑΠΘ

Το τελευταίο διάστημα το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο είναι τόπος ξένος και επικίνδυνος. Η σιωπή, η συγκάλυψη και η πολιτική στήριξη αυτής της κατάστασης έχει καταστήσει την πλειοψηφία των φοιτητών, παθητικούς δέκτες και τους αποθαρρύνει από την ακαδημαϊκή διαδικασία. Οι καθηγητές προσέρχονται απελπισμένοι και απογοητευμένοι μη μπορώντας να δώσουν σοβαρές λύσεις που οι περισσότεροι προκρίνουν πραγματικά. Κάποιοι νομίζουν ότι έτσι μπορεί να συνεχίσει η κατάσταση, δυστυχώς δεν γνωρίζουν το πρόβλημα.
Είναι όλο και συχνότερα τα κρούσματα βίας στο χώρο της ΝΟΠΕ του ΑΠΘ. Η κατάσταση δεν είναι πλέον διαχειρίσιμη καθώς δεν λειτουργούν οι δομές του κτιρίου και δεν υπάρχει ανθρώπινο δυναμικό να υποστηρίξει σχετικές υπηρεσίες ασφάλειας. Στην δύσκολη αυτή συγκυρία έρχεται να προστεθεί και η υγειονομική βόμβα που μέρα με τη μέρα πολλαπλασιάζει τα προβλήματα και απειλεί τη δημόσια υγεία, με αποκορύφωμα φοιτητή της Νομικής Σχολής προερχόμενο από την Κύπρο που νόσησε και διέκοψε προσωρινά τις σπουδές του. Με απόφασή της, η Σύγκλητος απέστειλε έγγραφο στην υγειονομική υπηρεσία αλλά το πρόβλημα δεν λύνεται με προσωπικό ασφαλείας και γραφειοκρατικής φύσεως κινήσεις.
Η σιωπή ή η απάθεια είναι συνενοχή στην εντεινόμενη προσπάθεια αποσταθεροποίησης του Πανεπιστημίου. Όλοι και όλες, καθηγητές, διοικητικές αρχές, εκλεγμένα όργανα, δικαστικές αρχές, εκτελεστική εξουσία, φοιτητές βλέπουν καθημερινά την ανομία και την αναρχία και κλείνουν τα μάτια. Μέχρι πότε; Όσοι προσπαθήσαμε να δώσουμε εθελοντικά λύση ακόμα και στο μείζον θέμα των σκουπιδιών δεχθήκαμε απειλές και ύβρεις. Με την σιωπή δεν απαξιώνεις την βία. Όταν παραβιάζεται η λειτουργία του Πανεπιστημίου από μια ομάδα ανθρώπων που είτε διεκδικούν δίκαια τα αιτήματα τους είτε όχι, πρέπει να εξασφαλιστεί και το δικαίωμα στην πλειοψηφία να συνεχίσει το δικό της αγώνα χωρίς να προστίθεται ένα ακόμα πρόβλημα. Η άρνηση συζήτησης με τα πρόσωπα που συντελούν στην κατάσταση αυτή είναι βήμα παθητικής αντίστασης που στέλνει λάθος μηνύματα. Οι ερασμιακοί φοιτητές έχουν υποστεί σοκ από τις εικόνες ανομίας και χουλιγκανισμού. Μέχρι τώρα οι έχοντες την ευθύνη, μιλούσαν με όσους προκαλούν τα αντανακλαστικά της δημοκρατίας και προσπαθούσαν να εξευμενίσουν την κατάσταση. Τώρα το τέρας γιγαντώθηκε. Μας φέρονται όπως αυτοί πιστεύουν ότι μας αρμόζει: σαν στρατό εσωτερικής κατοχής. Πρόκειται για μια συμπεριφορά άκρως επικίνδυνη!
Είμαστε μάρτυρες ενός οργίου βίας. Το μαχαίρι έφτασε πραγματικά στο κόκαλο, είναι καιρός να αφήσουμε κατά μέρος την προσχηματική γλώσσα. Το ΑΠΘ και η Νομική Σχολή τελούν υπό το κράτος της βίας και της τρομοκρατίας που ως μορφή πολιτικής δραστηριότητας λέγεται φασισμός. Δεν χωρούν μισόλογα. Ή με τον φασισμό είσαι ή εναντίον του. Όσοι αποδέχονται ή υποκινούν τον φασισμό που ασκείται στα πανεπιστήμια, σημαίνει ότι και οι ίδιοι δεν έχουν επιλέξει, οριστικά και αμετάκλητα, δημοκρατικές μεθόδους δράσης. .
Η προπαγάνδα της βίας και η βία είναι εργαλεία ομάδων που δρουν ανεξέλεγκτα πλέον. Συγκεκριμένα, στις 12/11 και ώρα 12:10μμ στον χώρο του φουαγιέ της ΝΟΠΕ εισέβαλλαν κουκουλοφόροι, άλλοι φορώντας κράνη και έχοντας σιδερογροθιές έσπασαν ότι βρήκαν στο φουαγιέ και χτύπησαν με βία 3 φοιτητές οι οποίοι προσπαθούσαν να δραπετεύσουν από όπου μπορούσαν καθώς η πόρτα που οδηγεί στους πίνακες ανακοινώσεων είναι κλειδωμένη λόγω των σκουπιδιών. Ένα ανθρωποκυνηγητό ενώπιον εκατοντάδων φοιτητών που εκείνη την ώρα βρίσκονταν στο κυλικείο. Στις 13/11 πρωινές ώρες και πάλι μια ομάδα 15 ατόμων με καλυμμένα πρόσωπα ανέβηκε στον τρίτο όροφο της Νομικής Σχολής, έσπασε ότι βρήκε στο διάδρομο, σκόρπισε σκουπίδια, χτύπησε 2 άτομα τα οποία προσπάθησαν να βρουν διαφυγή στις τουαλέτες και εγκλωβίστηκαν.
Οι φοιτητές της Νομικής ζουν υπό καθεστώς τρόμου, φοβούνται να μιλήσουν, φοβούνται να προσεγγίσουν το Πανεπιστήμιο ειδικά βραδινές ώρες. Αυτές δεν είναι συνθήκες όπου μπορούν να συνυπάρξουν η μόρφωση με την ελευθερία λόγου και δράσης. Εάν δεν λάβουμε από κοινού μέτρα, δραστικά, θα θρηνήσουμε θύματα και δεν θα μπορεί να πει κανείς ότι δεν ήξερε το καθεστώς βίας και παραβατικότητας εντός της ΝΟΠΕ.
Είναι δυνατόν να υπάρχουν φοιτητές που το πρωί μετατρέπονται σε χούλιγκαν και το μεσημέρι παρακολουθούν μαθήματα; Υπάρχει κανονισμός; Υπάρχουν κυρώσεις; Επιτέλους να απομονωθούν όσοι αποτελούν κίνδυνο για τη ζωή άλλων ανθρώπων. Δεν μπορούμε να εθελοτυφλούμε μπροστά σε τέτοια φαινόμενα βίας. Όσοι φέρουν την ακαδημαϊκή ιδιότητα και με οποιοδήποτε τρόπο εμπλέκονται σε επεισόδια βίας και τρομοκρατίας με ποιον τρόπο μπορούν να συνεχίσουν να ανήκουν στην ακαδημαϊκή κοινότητα; Απαιτείται εγρήγορση και ατομική αφύπνιση, η συνείδηση του καθένα και της κάθε μίας πρέπει να είναι η απάντηση στη σκληρή και τυφλή βία. Τιθέμεθα όλοι προ των ευθυνών μας ακόμα και τώρα που οι δικαστικές αρχές κωφεύουν και το κράτος απλά περιμένει αίμα για να εφαρμόσει την τάξη και να αποκαταστήσει την ελάχιστη ασφάλεια αδιαφορώντας για τους ενδοπανεπιστημιακούς υποκινητές της φαυλότητας, που ωμά και ξεδιάντροπα εκβιάζουν πρόσωπα και θεσμούς. Ζητούμε ασφάλεια με εγγυήσεις και διασφάλιση περιβάλλοντος υγιεινής χωρίς καμία καθυστέρηση.

Γνωρίζοντας τους κινδύνους που δημιουργεί η παρούσα επιστολή καθώς υπάρχει κλίμα βίας και απειλών εναντίον όσων τολμούν να μιλήσουν, θεωρούμε όμως κρίσιμη την μάχη ανάμεσα στην περιστολή θεμελιωδών δικαιωμάτων και μιας μειοψηφίας εγκληματιών που θέλει να καταλύσει ένα ολόκληρο Πανεπιστήμιο.

με εκτίμηση,

12 υπογραφές

2 σχόλια:

  1. Πολύ αργά για λόγια.

    Blood and destruction shall be so in use
    And dreadful objects so familiar
    That mothers shall but smile when they behold
    Their infants quarter'd with the hands of war;
    All pity choked with custom of fell deeds:
    And Caesar's spirit, ranging for revenge,
    With Ate by his side come hot from hell,
    Shall in these confines with a monarch's voice
    Cry 'Havoc,' and let slip the dogs of war;
    That this foul deed shall smell above the earth
    With carrion men, groaning for burial...


    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Ladies and Gentlemen,
    Don't worry about a thing. Professor Mylopoulos is in charge. Great scholar and mafia manager. And, no shit, he is got a good taste on toilet bowls. He buys the best of them, 30K a piece. He is out there to serve you. Just be patient.

    ΑπάντησηΔιαγραφή