ελευθερία, αλληλεγγύη, αναζήτηση, σκληρή δουλειά και πάντα rock n roll

1973 Νίξον - Μπρέζνιεφ

1973 Νίξον - Μπρέζνιεφ
Ο Αμερικανός πρόεδρος Ρίτσαρντ Νίξον και ο γενικός γραμματέας του Κομμουνιστικού Κόμματος Σοβιετικής Ένωσης, Λεονίντ Μπρένζιεφ, κατά τη διάρκεια περιπάτου στην αυλή της έπαυλης του πρώτου στην Καλιφόρνια, το 1973. Στο βάθος, ο Ειρηνικός Ωκεανός. Από την Καθημερινή

Παρατηρητήριο

του Τέλη Σαμαντά για τη στήλη Παροράματα και ημαρτημένα

Εδώ και χρόνια επιμένω και θα συνεχίσω να επιμένω: οι μελέτες και οι αναλύσεις —πολιτικές, οικονομικές, κοινωνιολογικές, πολιτιστικές— που αφορούν την επτάχρονη Δικτατορία είναι ελάχιστες σε σχέση με τις αντίστοιχες που αφορούν την περίοδο της Μεταπολίτευσης. Κι όμως, θεωρώ πως στη διάρκεια της Χούντας διαμορφώθηκαν τα κύρια κοινωνικά ρεύματα που καθόρισαν τις μεταπολιτευτικές στρεβλώσεις. Η αποκοπή από το διεθνές περιβάλλον και η λαϊκιστική εσωστρέφεια· η ανάδυση νέων κοινωνικών στρωμάτων που απέκτησαν οικονομική ισχύ χάρη στα οικονομικά μέτρα των δικτατόρων (χωρίς όμως να έχουν και την αντίστοιχη πολιτική εκπροσώπηση, την οποία απέκτησαν στη συνέχεια κατά τη Μεταπολίτευση)· η απότομη διακοπή των πνευματικών αλλά και των πολιτικών αναζητήσεων σε όλους τους ιδεολογικούς χώρους· η σαφέστατη οπισθοχώρηση των προβληματισμών για τον εκσυγχρονισμό της πολιτικής ζωής της χώρας· η υποχρεωτική συνύπαρξη αντιθετικών και αποκλινόντων πολιτικών και πνευματικών προβληματισμών και η εκ των πραγμάτων σύγκλιση τους —στον ελάχιστο κοινό παρονομαστή— απέναντι στον «κοινό εχθρό» της Χούντας· η καθυποταγή μέσω της ανοχής της Δικτατορίας μεγάλων τμημάτων της κοινωνίας· ηκυριαρχία του κιτς σε πάμπολλους τομείς της πολιτιστικής ζωής — αυτά είναι μερικά μόνο από τα αποτελέσματα του επτάχρονου «γύψου».

Η σημαντικότατη αυτή έλλειψη μελέτης της Χούντας έχει σοβαρές επιπτώσεις: η περίοδος της Δικτατορίας έχει καταγραφεί στην κοινωνική συνείδηση απλώς ως μία «σκοτεινή περίοδος», καταπίεσης και βίας από τη μία και «αντιστασιακής πράξης» από την άλλη. Το αποτέλεσμα είναι η ουσιαστική άγνοια —και όχι μόνο των νεότερων γενιών— των παραμέτρων οι οποίες συνιστούν την ιστορική τομή που αποτελεί για την νεοελληνική ιστορία η Δικτατορία 1967-1974 και, κατ’ επέκταση, η ενοχοποίηση της Μεταπολίτευσης ακόμη και για φαινόμενα που στην πραγματικότητα η ημερομηνία γέννησής τους χρονολογείται στην περίοδο της Χούντας. Με λίγα λόγια: ο καλύτερος τρόπος για να «θυμηθούμε» την αυριανή επέτειο είναι να μελετήσουμε το τι σήμαινε στην πραγματικότητα για την νεοελληνική κοινωνία εκείνη η «σκοτεινή περίοδος». Πολλές αιτίες ακόμη και των σημερινών κακοδαιμονιών υποψιάζομαι πως θα ανακαλύψουμε.

ΠΡΟΣΟΧΗ ΧΡΩΜΑΤΑ- ΜΗ ΜΕ ΔΙΑΒΑΖΕΤΕ ΌΤΑΝ ΕΧΕΤΕ ΔΙΚΙΟ

Ο βασικός λόγος, ωστόσο, που επέλεξα να ασχοληθώ με την αφελή αυτή επιλογή είναι πιο σημαντικός. Την έγραψε σε δύο φράσεις ο εκπαιδευτικός Λεωνίδας Καστανάς, η αρθρογραφία και οι αιχμηρές παρεμβάσεις του οποίου έχουν πάντα ενδιαφέρον. «Εδώ και 30 χρόνια, το θέμα της έκθεσης είναι το ίδιο. Τι καλός που είναι ο ελληνοορθόδοξος κομμουνισμός και τι κακός που είναι ο προτεσταντικός καπιταλισμός», έγραψε στο fb ο Καστανάς. Και υπερθεμάτισε μνημονεύοντας θέματα εξετάσεων από το παρελθόν. «Οι στέγες κοντά, οι ψυχές μακρυά. Η αρχαία τέχνη πρωτοπόρα και ζωντανή. Ο τεχνολογικός πολιτισμός και η αλλοτρίωση του ανθρώπου. Η σύγχρονη αποξένωση». Και σχολίασε: «Κανείς δεν τολμά να βγει από το ελληνικό στερεότυπο. Τεχνοφοβία και άγιος ο Θεός. Πρέπει να αντισταθούμε στην ανήθικη τεχνολογική Δύση. Διότι μας κάνει να τρέχουμε γρήγορα και να ξεχνάμε την ανθρωπιά μας. Ενώ όταν πηγαίναμε με τον αραμπά βλέπαμε και κάνα άνθρωπο. Το ότι μιλάω με τους φίλους μου σήμερα ακόμη και όταν βρίσκονται χιλιάδες μίλια μακρυά με τούτο το μηχάνημα του διαβόλου, με απομακρύνει από τους ανθρώπους. Λουδιτισμός και τα μυαλά στα κάγκελα. Η αριστερή αφήγηση της ανατολής συνεχίζεται».

Κ. Ζούλας Καθημερινή

Τετάρτη, 25 Μαρτίου 2015

Γιατί τα Πρότυπα Πειραματικά Σχολεία κάνουν και άλλα πράγματα εκτός από το να βάζουν τη ρετσινιά στην αριστεία.

Γιατί τα Πρότυπα Πειραματικά Σχολεία κάνουν και άλλα πράγματα εκτός από το να βάζουν τη ρετσινιά στην αριστεία.

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΔΙΗΜΕΡΙΔΑΣ

Σάββατο 28 Μαρτίου 
09.00 Προσέλευση και εγγραφή.
09.30 Χαιρετισμός Αλέξανδρου Καραφωτιά, Αναπληρωτή Διευθυντή του 2ου ΠΠΓΕΛ. Αθηνών και μέλους της Οργανωτικής Επιτροπής.
09.40 Εισαγωγική ομιλία Ηλία Ανδριανού, Μαθηματικού, μέλους της Οργανωτικής Επιτροπής και Υπευθύνου του Ομίλου «Μαθηματικά και Λογοτεχνία».
1η Συνεδρία. Προεδρείο Αλέξανδρος Καραφωτιάς – Ηλίας Ανδριανός 
10.00 Λέσχες Ανάγνωσης και η απόλαυση του ειδέναι.
Ν. Σ. Μαυρογιάννης, Μαθηματικός (ΜSc, PhD) Πρότυπο Πειραματικό Λύκειο Ευαγγελικής Σχολής Σμύρνης.
10.10 Τα συμμετρικά έργα του χαράκτη Έσερ στο πλαίσιο μιας λέσχης ανάγνωσης.
Ανδρέας Λύκος, Μαθηματικός, MSc Στατιστική, Εκπαιδευτικός Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης.
10.20 Θείος Πέτρος vs Άντριου Ουάϊλς. Μια παράλληλη και συγκριτική ανάγνωση των βιβλίων: Ο θείος Πέτρος και η εικασία του Γκόλντμπαχ του Απόστολου Δοξιάδη και το τελευταίο θεώρημα του Φερμά του Simon Singh.
Γεωργία Κολλινιάτη, MSc, Μαθηματικός στο 3ο Γυμνάσιο Περιστερίου.
10.30 Συν-γράφοντας Λογοτεχνία και Μαθηματικά.
Άννα Π. Βακάλη, Φιλόλογος, Γιώργος Γεωργιάδης, Φιλόλογος,
Δαμιανός Ξανθόπουλος, Μαθηματικός, Τριαντάφυλλος Η. Κωτόπουλος, Επικ. Καθηγητής Ελληνικής Λογοτεχνίας, ΠΔΜ.
10.40 Το αλφαβητάρι των άστρων. Μικρό ουρανογραφικό υπόμνημα στην ποίηση του Γιώργου Σεφέρη.
Δώρα Μέντη, Δρ Νεοελληνικής Φιλολογίας, Φιλόλογος στο Π.Π. Γυμνάσιο Ευαγγελικής Σχολής Σμύρνης.
10.50 Ζωγραφίζοντας … τη Φυσική.
Βασιλική Μηλιώνη, Φυσικός – Καθηγήτρια Β/θμιας Εκπαίδευσης.
11.00 Ηλεκτρικά Φορτισμένα Παιχνίδια.
Πολυξένη Σίμου, MSt in Drama in Education, Φιλόλογος – Καθηγήτρια Β/θμιας Εκπαίδευσης,
Βασιλική Μηλιώνη, Φυσικός – Καθηγήτρια Β/θμιας Εκπαίδευσης.
11.10 «Είναι ο Κόσμος μας Ευκλείδειος;» Ένα Διδακτικό Πείραμα με Μαθητές Β΄Λυκείου.
Παναγιώτα Κοταρίνου, Δρ Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, Καθηγήτρια μαθηματικών στο Καλλιτεχνικό Σχολείο Γέρακα,
Χαρούλα Σταθοπούλου Αναπληρώτρια καθηγήτρια στο Παιδαγωγικό Τμήμα Ειδικής Αγωγής Πανεπιστημίου Θεσσαλίας.
11.20 Πως επηρεάζει η λογοτεχνία τις στάσεις των μαθητών Στ΄ δημοτικού για τα Μαθηματικά.
Βασιλεία-Μαριάνθη Βαποράκη, Μεταπτυχιακή φοιτήτρια στο ΠΜΣ Διδακτική και Μεθοδολογία των Μαθηματικών,
Κωστούλα Ντούμα, Μεταπτυχιακή φοιτήτρια στο ΠΜΣ Διδακτική και Μεθοδολογία των Μαθηματικών,
Αργυρώ Προκόπου, Μεταπτυχιακή φοιτήτρια στο ΠΜΣ Διδακτική και Μεθοδολογία των Μαθηματικών.
11.30 -12.00 Διάλειμμα-Καφές.
2η Συνεδρία : Προεδρείο Πέτρος Δελλαπόρτας -Σπύρος Καρύδης 
12.00 Η διαδρομή ενός θεωρήματος στο χρόνο: Μια μαθηματική αφήγηση σε μαθητές Β΄ Λυκείου.
Σωτήρης ΣυριόπουλοςMSc Διδακτικής των Μαθηματικών, καθηγητής Μαθηματικών στο 2ο Γ.Ε.Λ Βριλησσίων.
12.10 Το Μαθηματικό Άπειρο και τα Παράδοξα. Ο ρόλος των Παραδόξων στην Προσπάθεια Προσέγγισης του Απείρου.
Αμαλία-Χριστίνα Μπαμπίλη, (M.Ed), Εκπαιδευτικός Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (ΠΕ03).
12.20 Αρχές λειτουργίας και χρήση των διαφορικών θερμομέτρων στη διδακτική της φυσικής τον 19ο αιώνα και σύγχρονες παραλλαγές τους.
Παναγιώτης Λάζος, MSc Φυσικός, Υποψήφιος Διδάκτορας στο Ε.Κ.Π.Α., Παιδαγωγικό Τμήμα, Εκπαιδευτικός στο 26ο ΓΕΛ Αθηνών.
12.30 Υπολογισμός αθροισμάτων με χρήση τηλεσκοπικής μεθόδου.
Γιώργος Βασιλειάδης PhD, ΓΕ.Λ. Παιανίας.
12.40 Υπολογισμός ορίων με την χρήση του αθροίσματος Riemann.
Αριστείδης Δούμας Β., MSc, PhD, 5o Λύκειο Βύρωνα.
12.50 Πώς να αποδείξετε μια φούγκα. Τα μαθηματικά στο έργο του J.S. Bach.
Αδριανός Αθανασιάδης-Φωτόπουλος, Φοιτητής Ε.Μ.Π.
13.00 Για το θεώρημα της μη πληρότητας.
Λευτέρης Χριστοδουλής, Φοιτητής Ιατρικής.
13.10 Παρέμβαση του Γεωργίου Κόσσυβα, Συμβούλου, μέλους της Επιστημονικής Επιτροπής.
13.20 Παρέμβαση του Πέτρου Δελλαπόρτα, Καθηγητή Ο.Π.Α., μέλους της Επιστημονικής Επιτροπής.

Κυριακή 29 Μαρτίου
1η Συνεδρία. Προεδρείο Γεώργιος Κόσσυβας -Αλέξανδρος Κατέρης
10.00 «Επιστήμη μετά γνώσεως Φιλοσοφίας και Ρητορικής». Η καλλιέργεια Επιστημονικού πολιτισμού με τη συνεισφορά του Φιλοσοφικού και Ρητορικού επιχειρήματος.
Ειρήνη Βογιατζή, εκπαιδευτικός ΠΕ02, DEA Νεοελληνικής Φιλολογίας,
Κασσάνδρα Μπεϊκάκη, εκπαιδευτικός ΠΕ02, Mrs Φιλοσοφίας,
Γιώργος Πολυζώης, εκπαιδευτικός ΠΕ04, Δρ Διδακτικής Φυσικών Επιστημών.
10.10 Η Αξιοποίηση  της τρέχουσας τηλεοπτικής πραγματικότητας για τη βελτίωση Επιστημονικών, Φιλοσοφικών  και Ρητορικών επιχειρημάτων. Η περίπτωση του CSI.
Γιώργος Πολυζώης, εκπαιδευτικός ΠΕ04, Δρ. Διδακτικής Φυσικών Επιστημών.
10.20 Η Ιστορία της Φυσικής ως μεθοδολογικό εργαλείο διδασκαλίας του νόμου της κίνησης.
Μανόλης Καρτσωνάκης Διδάσκων, Σπουδές στον Ευρωπαϊκό Πολιτισμό, Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο, Καθηγητής ΠΕ17 & ΠΕ04.01, Πρότυπο Πειραματικό Γυμνάσιο Ηρακλείου.
10.30 Πως η προβολική «όραση» του Girard Desargues μας βοηθά όχι μόνο να δούμε το άπειρο αλλά να ανακαλύψουμε και τις συντεταγμένες του.
Αναστάσιος Τόγκας, Μαθηματικός, Mεταπτυχιακό στη Διδακτική των Μαθηματικών Καθηγητής Δ/θμιας Εκπαίδευσης.
10.40 Ο μεγάλος σεισμός: Από την αναζήτηση και ανάγνωση ιστορικών πηγών στην ποσοτικοποίηση σεισμολογικών εννοιών.
Ι. Καλογεράς,  Σεισμολόγος  – Διευθυντής Ερευνών, Γεωδυναμικό Ινστιτούτο, Εθνικό Αστεροσκοπείο Αθηνών,
Ν. Μελής,  Σεισμολόγος  – Διευθυντής Ερευνών, Γεωδυναμικό Ινστιτούτο, Εθνικό Αστεροσκοπείο Αθηνών,
Β. Καλογερά, Μαθήτρια Β΄ Λυκείου, 2ο Πρότυπο Πειραματικό Γενικό Λύκειο Αθηνών.
10.50 Μαθηματικά από πρωτογενείς πηγές. Η συμβολή της Ιστορίας των Μαθηματικών στη διδασκαλία των Μαθηματικών.
Μαλβίνα Παπαδάκη, Μαθηματικός, MSc University of Illinois at Urbana- Champaign,
Παναγιώτα Παπαευαγγέλου, Φιλόλογος, Πρότυπο Πειραματικό Σχολείο Παν/μίου Αθηνών, Dr.phil., Ludwig-Maximilians-Universität München,
Κωνσταντίνα Τσιώρου, Φιλόλογος, 2ο Πρότυπο Πειραματικό Γυμνάσιο Αθηνών, PhD (Πανεπιστήμιο Αθηνών και Ludwig-Maximilians-Universität München).
11.00 Η λογική στον Πλάτωνα και στον Αριστοτέλη.
Κωνσταντίνος Σταυρόπουλος Διπλ. Μηχανικός, Ὑπ. Διδάκτωρ.
11.10 Διαστάσεις .Από τα Μαθηματικά στη Φυσική.
Δομήνικος Χρυσικός, Φοιτητής Φυσικής Πανεπιστημίου Κρήτης.
11.20 Ειδική Θεωρία της Σχετικότητας, μια λαμπρή αλλά και οικονομική ιδέα.
Ελένη Χαραλαμποπούλου, Φοιτήτρια Ιατρικής Αθηνών.
11.30 – 12.00 Διάλειμμα- Καφές.

2η Συνεδρία. Προεδρείο Θεοδόσης Ζαχαριάδης – Μιχάλης Πατσαλιάς
12.00 Παρέμβαση Θεοδόση Ζαχαριάδη, Καθηγητή Ε.Κ.Π.Α., μέλους της Επιστημονικής Επιτροπής.
12.10 Η πρόσληψη των επιστημονικών εξελίξεων από την τέχνη.
Τεύκρος Μιχαηλίδης  Μαθηματικός – Συγγραφέας.
13.00 Παρέμβαση Αλέξανδρου Κατέρη, μέλους της Οργανωτικής Επιτροπής.
13.10 Παρέμβαση Μιχάλη Πατσαλιά, μέλους της Οργανωτικής Επιτροπής.
13.20 Τέλος διημερίδας.

Επιστημονική Επιτροπή Διημερίδας
Στέφανος Τραχανάς, Πρόεδρος Εκδοτικής Επιτροπής Πανεπιστημιακών Εκδόσεων Κρήτης, Διδάσκων στο Πανεπιστήμιο Κρήτης.
Θεοδόσης  Ζαχαριάδης, Καθηγητής Πανεπιστήμιου Αθηνών, Πρόεδρος του ΕΠΕΣ του 2ου Πρότυπου Πειραματικού Γενικού Λυκείου Αθηνών.
Πέτρος Δελλαπόρτας, Καθηγητής Οικονομικού Πανεπιστήμιου Αθηνών.
Γεώργιος Κόσυβας, Σχολικός Σύμβουλος Μαθηματικών, Σύμβουλος Παιδαγωγικής Ευθύνης και Μέλος του ΕΠΕΣ του 2ου Πρότυπου Πειραματικού Γενικού Λυκείου Αθηνών.

Οργανωτική Επιτροπή Διημερίδας
Αλέξανδρος Καραφωτιάς, Αναπληρωτής Διευθυντής 2ου ΠΠΓΕΛ Αθηνών.
Ηλίας Ανδριανός, Εκπαιδευτικός ΠΕ03 στο 2ο ΠΠΓΕΛ Αθηνών.
Σπύρος Καρύδης, Εκπαιδευτικός ΠΕ01 στο 2ο ΠΠΓΕΛ Αθηνών.
Αλέξανδρος Κατέρης, Εκπαιδευτικός ΠΕ04.1 στο 2ο ΠΠΓΕΛ Αθηνών.
Μιχάλης Πατσαλιάς, Εκπαιδευτικός ΠΕ03 στο 2ο ΠΠΓΕΛ Αθηνών.

Σχεδίαση προγράμματος και αφίσας Διημερίδας: Δανάη Παππά.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου