ελευθερία, αλληλεγγύη, αναζήτηση, σκληρή δουλειά και πάντα rock n roll

1973 Νίξον - Μπρέζνιεφ

1973 Νίξον - Μπρέζνιεφ
Ο Αμερικανός πρόεδρος Ρίτσαρντ Νίξον και ο γενικός γραμματέας του Κομμουνιστικού Κόμματος Σοβιετικής Ένωσης, Λεονίντ Μπρένζιεφ, κατά τη διάρκεια περιπάτου στην αυλή της έπαυλης του πρώτου στην Καλιφόρνια, το 1973. Στο βάθος, ο Ειρηνικός Ωκεανός. Από την Καθημερινή

Παρατηρητήριο

του Τέλη Σαμαντά για τη στήλη Παροράματα και ημαρτημένα

Εδώ και χρόνια επιμένω και θα συνεχίσω να επιμένω: οι μελέτες και οι αναλύσεις —πολιτικές, οικονομικές, κοινωνιολογικές, πολιτιστικές— που αφορούν την επτάχρονη Δικτατορία είναι ελάχιστες σε σχέση με τις αντίστοιχες που αφορούν την περίοδο της Μεταπολίτευσης. Κι όμως, θεωρώ πως στη διάρκεια της Χούντας διαμορφώθηκαν τα κύρια κοινωνικά ρεύματα που καθόρισαν τις μεταπολιτευτικές στρεβλώσεις. Η αποκοπή από το διεθνές περιβάλλον και η λαϊκιστική εσωστρέφεια· η ανάδυση νέων κοινωνικών στρωμάτων που απέκτησαν οικονομική ισχύ χάρη στα οικονομικά μέτρα των δικτατόρων (χωρίς όμως να έχουν και την αντίστοιχη πολιτική εκπροσώπηση, την οποία απέκτησαν στη συνέχεια κατά τη Μεταπολίτευση)· η απότομη διακοπή των πνευματικών αλλά και των πολιτικών αναζητήσεων σε όλους τους ιδεολογικούς χώρους· η σαφέστατη οπισθοχώρηση των προβληματισμών για τον εκσυγχρονισμό της πολιτικής ζωής της χώρας· η υποχρεωτική συνύπαρξη αντιθετικών και αποκλινόντων πολιτικών και πνευματικών προβληματισμών και η εκ των πραγμάτων σύγκλιση τους —στον ελάχιστο κοινό παρονομαστή— απέναντι στον «κοινό εχθρό» της Χούντας· η καθυποταγή μέσω της ανοχής της Δικτατορίας μεγάλων τμημάτων της κοινωνίας· ηκυριαρχία του κιτς σε πάμπολλους τομείς της πολιτιστικής ζωής — αυτά είναι μερικά μόνο από τα αποτελέσματα του επτάχρονου «γύψου».

Η σημαντικότατη αυτή έλλειψη μελέτης της Χούντας έχει σοβαρές επιπτώσεις: η περίοδος της Δικτατορίας έχει καταγραφεί στην κοινωνική συνείδηση απλώς ως μία «σκοτεινή περίοδος», καταπίεσης και βίας από τη μία και «αντιστασιακής πράξης» από την άλλη. Το αποτέλεσμα είναι η ουσιαστική άγνοια —και όχι μόνο των νεότερων γενιών— των παραμέτρων οι οποίες συνιστούν την ιστορική τομή που αποτελεί για την νεοελληνική ιστορία η Δικτατορία 1967-1974 και, κατ’ επέκταση, η ενοχοποίηση της Μεταπολίτευσης ακόμη και για φαινόμενα που στην πραγματικότητα η ημερομηνία γέννησής τους χρονολογείται στην περίοδο της Χούντας. Με λίγα λόγια: ο καλύτερος τρόπος για να «θυμηθούμε» την αυριανή επέτειο είναι να μελετήσουμε το τι σήμαινε στην πραγματικότητα για την νεοελληνική κοινωνία εκείνη η «σκοτεινή περίοδος». Πολλές αιτίες ακόμη και των σημερινών κακοδαιμονιών υποψιάζομαι πως θα ανακαλύψουμε.

ΠΡΟΣΟΧΗ ΧΡΩΜΑΤΑ- ΜΗ ΜΕ ΔΙΑΒΑΖΕΤΕ ΌΤΑΝ ΕΧΕΤΕ ΔΙΚΙΟ

Ο βασικός λόγος, ωστόσο, που επέλεξα να ασχοληθώ με την αφελή αυτή επιλογή είναι πιο σημαντικός. Την έγραψε σε δύο φράσεις ο εκπαιδευτικός Λεωνίδας Καστανάς, η αρθρογραφία και οι αιχμηρές παρεμβάσεις του οποίου έχουν πάντα ενδιαφέρον. «Εδώ και 30 χρόνια, το θέμα της έκθεσης είναι το ίδιο. Τι καλός που είναι ο ελληνοορθόδοξος κομμουνισμός και τι κακός που είναι ο προτεσταντικός καπιταλισμός», έγραψε στο fb ο Καστανάς. Και υπερθεμάτισε μνημονεύοντας θέματα εξετάσεων από το παρελθόν. «Οι στέγες κοντά, οι ψυχές μακρυά. Η αρχαία τέχνη πρωτοπόρα και ζωντανή. Ο τεχνολογικός πολιτισμός και η αλλοτρίωση του ανθρώπου. Η σύγχρονη αποξένωση». Και σχολίασε: «Κανείς δεν τολμά να βγει από το ελληνικό στερεότυπο. Τεχνοφοβία και άγιος ο Θεός. Πρέπει να αντισταθούμε στην ανήθικη τεχνολογική Δύση. Διότι μας κάνει να τρέχουμε γρήγορα και να ξεχνάμε την ανθρωπιά μας. Ενώ όταν πηγαίναμε με τον αραμπά βλέπαμε και κάνα άνθρωπο. Το ότι μιλάω με τους φίλους μου σήμερα ακόμη και όταν βρίσκονται χιλιάδες μίλια μακρυά με τούτο το μηχάνημα του διαβόλου, με απομακρύνει από τους ανθρώπους. Λουδιτισμός και τα μυαλά στα κάγκελα. Η αριστερή αφήγηση της ανατολής συνεχίζεται».

Κ. Ζούλας Καθημερινή

Τετάρτη, 28 Οκτωβρίου 2015

Άννα Διαμαντοπούλου κατά Φίλη για την παιδεία


 στην Καθημερινή
Ελλειψη ενημέρωσης προσάπτει η Αννα Διαμαντοπούλου, πρώην υπουργός Παιδείας, στον σημερινό υπουργό Παιδείας Νίκο Φίλη,απαντώντας σε συνέντευξη που παραχώρησε ο κ. Φίλης στην «Κ» της Κυριακής.
Σχετικά με την επιβολή ΦΠΑ 23% στα ιδιωτικά σχολεία, τόνισε ότι έχει προκαλέσει χάος, ενώ εξαγγέλθηκε με προχειρότητα. Η κ. Διαμαντοπούλου επισημαίνει:

1) Εθνικός Διάλογος: Οι μεταρρυθμίσεις που υλοποιούνται από το 2010 ήταν αποτέλεσμα της συζήτησης των φορέων και της Βουλής, ενώ ακολούθησε ηλεκτρονική διαβούλευση. Θα ήταν ακατανόητο να ξεκινήσει από το μηδέν.

2) Μείωση της ύλης: Προϋποθέτει νέα προγράμματα σπουδών και αξιοποίηση του υλικού του ψηφιακού σχολείου. Η μείωση της ύλης, που εξαγγέλλεται εκ νέου, έχει προχωρήσει με το ν/σ για το νέο Λύκειο.

3) Κρατικό πιστοποιητικό γλωσσομάθειας: Οργανώθηκε νέο πρόγραμμα σπουδών και πιστοποίηση της γλωσσομάθειας, ενώ ξεκίνησε πιλοτικά στο 65% των Δημοτικών πρόγραμμα διδασκαλίας της αγγλικής.
4) Τα κενά στα σχολεία: Υφίσταται πρόταση για τη διοικητική μεταρρύθμιση της εκπαίδευσης, που προβλέπει τέλος στις αποσπάσεις. Το 2010, 4.700 εκπαιδευτικοί γύρισαν στα σχολεία τους. Το καλοκαίρι του 2015 υπογράφηκαν από την κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ μόνο για φορείς 400 αποσπάσεις.

5) Ψηφιακό Σχολείο: Εχει διατεθεί το σύνολο των σχολικών βιβλίων σε ψηφιακή μορφή. Το υλικό, παρά τον πόλεμο του κ. Μπαλτά, είναι διαθέσιμο.

6) Αποστολή βιβλίων: Από τον Μάιο 2012 τα βιβλία μοιράζονται χωρίς να ασχοληθεί ο υπουργός.

7) Ειδικότητες: Υπάρχει από το 2013 μελέτη για τη συγχώνευση ειδικοτήτων εκπαιδευτικών, η οποία μπορεί να υλοποιηθεί άμεσα.

8) Θρησκευτικά: Το νέο πρόγραμμα σπουδών (από το 2011) επιτρέπει τη γνωριμία με την Ορθοδοξία και τις άλλες θρησκείες.

9) Τεχνική Επαγγελματική Εκπαίδευση: Υπάρχει σχετική μελέτη και έτοιμο νομοσχέδιο.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου