ελευθερία, αλληλεγγύη, αναζήτηση, σκληρή δουλειά και πάντα rock n roll

Τέτοιες μέρες έφυγε, καλοκαιρινές

Τέτοιες μέρες έφυγε, καλοκαιρινές

Παρατηρητήριο

Για να μην έχετε απορίες περί της κυρίαρχης ιδεολογίας του έθνους μετά τη μεταπολίτευση, σας παρουσιάζω τις κεντρικές ιδέες των θεμάτων της έκθεσης στις εισαγωγικές εξετάσεις του γενικού λυκείου στο διάστημα 2000-2017. Ένα διάστημα με όλες τις πολιτικές παρατάξεις να έχουν παρελάσει από την εξουσία.

2000: Η παιδεία ως μέσο διαφύλαξης των ιδανικών της ειρήνης, της ελευθερίας και της κοινωνικής δικαιοσύνης
2001: Ο ρολος του διανοούμενου στη σύγχρονη εποχή της εξειδίκευσης και της κατανάλωσης
2002: Η μοριακή βιολογία και η γενετική ως ανθρώπινη ματαιοδοξία προς αποφυγήν
2003: Οικολογική κρίση ανισότητα κατανομής πόρων, κατανάλωση, αληθινή δημοκρατία κλπ
2004: Ο σύγχρονος δάσκαλος απέναντι στην επαναστατημένη νεολαία
2005: Η αξία των ομαδικών αγωνισμάτων έναντι των ατομικών
2006: Η μεγάλη ακούραστη ψυχή του πνευματικού δημιουργού
2007: Ο κοινωνισμός ενάντια στον ατομισμό
2008: Η αξία της Παράδοσης
2009: Το βιβλίο ως μέσο άμυνας κατά των ΜΜΕνημέρωσης
2010: Ο φόβος να χάσεις τη δουλειά σου λόγω τεχνολογικών εξελίξεων και η ανάγκη της αυτομόρφωσης
2011: Η βόμβα της πληροφορίας
2012: Η αρχαία τέχνη ως πρωτοπόρα και ζωντανή…
2013: Η αποξένωση μεταξύ των ανθρώπων λόγω της τεχνολογίας
2014: Η αξία της Ανθρωπιάς
2015: Οι αρχαίοι χώροι θέασης και ακρόασης
2016: Η φιλία
2017: Τα ευγενή ιδεώδη του ανθρωπισμού που διασύρονται στις μέρες μας και η ευθύνη της επιστήμης και της τεχνολογίας

ΠΡΟΣΟΧΗ ΧΡΩΜΑΤΑ- ΜΗ ΜΕ ΔΙΑΒΑΖΕΤΕ ΌΤΑΝ ΕΧΕΤΕ ΔΙΚΙΟ

Ο βασικός λόγος, ωστόσο, που επέλεξα να ασχοληθώ με την αφελή αυτή επιλογή είναι πιο σημαντικός. Την έγραψε σε δύο φράσεις ο εκπαιδευτικός Λεωνίδας Καστανάς, η αρθρογραφία και οι αιχμηρές παρεμβάσεις του οποίου έχουν πάντα ενδιαφέρον. «Εδώ και 30 χρόνια, το θέμα της έκθεσης είναι το ίδιο. Τι καλός που είναι ο ελληνοορθόδοξος κομμουνισμός και τι κακός που είναι ο προτεσταντικός καπιταλισμός», έγραψε στο fb ο Καστανάς. Και υπερθεμάτισε μνημονεύοντας θέματα εξετάσεων από το παρελθόν. «Οι στέγες κοντά, οι ψυχές μακρυά. Η αρχαία τέχνη πρωτοπόρα και ζωντανή. Ο τεχνολογικός πολιτισμός και η αλλοτρίωση του ανθρώπου. Η σύγχρονη αποξένωση». Και σχολίασε: «Κανείς δεν τολμά να βγει από το ελληνικό στερεότυπο. Τεχνοφοβία και άγιος ο Θεός. Πρέπει να αντισταθούμε στην ανήθικη τεχνολογική Δύση. Διότι μας κάνει να τρέχουμε γρήγορα και να ξεχνάμε την ανθρωπιά μας. Ενώ όταν πηγαίναμε με τον αραμπά βλέπαμε και κάνα άνθρωπο. Το ότι μιλάω με τους φίλους μου σήμερα ακόμη και όταν βρίσκονται χιλιάδες μίλια μακρυά με τούτο το μηχάνημα του διαβόλου, με απομακρύνει από τους ανθρώπους. Λουδιτισμός και τα μυαλά στα κάγκελα. Η αριστερή αφήγηση της ανατολής συνεχίζεται».

Κ. Ζούλας Καθημερινή

Δευτέρα, 24 Απριλίου 2017

Δημητρης Σωτηρόπουλος: Προβληματισμός για το μέλλον


από το fb
Μια συντομη πρώτη ανάλυση μια πρώτη βάση για κουβεντα

Οι πρώτες σκέψεις, πάντως, από την πρόχειρη ανάλυση των ποιοτικών χαρακτηριστικών της χθεσινής ψήφου στη Γαλλία, ωθούν σε έντονο προβληματισμό για το μέλλον, καθώς και για την προσεχή θητεία Μακρόν, εφόσον όλα πάνε κατ' ευχήν.
Ο Μακρόν κέρδισε μόνο στις ηλικίες άνω των 60 (και οριακά στους 30άρηδες) καθώς και στα εισοδήματα (μηνιαία) άνω των 2000 και κυρίως άνω των 3000 ευρώ. Σε οποιαδήποτε άλλη ηλικιακή ή εισοδηματική κατηγορία κέρδισε η Λεπέν ή το δίδυμο Λεπέν-Μελανσόν.
Η νομιμοποιητική βάση του Μακρόν συνεπώς είναι εκ των πραγμάτων πολύ περιορισμένη, και πάντως εστιασμένη στους πιο προνομιούχους και πιο φοβισμένους (ηλικιωμένους) και με μικρότερο ορίζοντα μέλλοντος.
Πώς θα μπορέσει η θητεία του να ενσωματώσει τα χαμηλότερα μεσαία στρώματα, τις δυναμικές ηλικιακές κατηγορίες που ψηφίζουν αντισυστημικά, που νιώθουν παρίες και απροστάτευτοι, και όλα αυτά με τους δημοσιονομικούς περιορισμούς που είναι δεδομένοι, ως προς το κοινωνικό κράτος (που διατηρεί πάντως ακόμη δυνατότητες μεταρρύθμισης και εξορθολογισμού στα επιδόματα);
Στο πρόγραμμά του επιχείρησε να συνθέσει αυτές τις αντιφάσεις αλλά έχω το φόβο ότι δεν περιορίζονται όλα αυτά στην α ή τη β επιδοματική πολιτική ή σε επιμέρους δημόσιες πολιτικές που βελτιώνουν εκείνο ή το άλλο.

Το πρόβλημα είναι αυτοί (οι μισοι περίπου, όπως φάνηκε) που όπως λέει η ντ' Αλλόν, έπαψαν να αγαπούν τη δημοκρατία, έπαψαν να εμπιστεύονται τις λειτουργίες ενσωμάτωσης, και κυρίως έπαψαν να επενδύουν στον ανοικτό της χαρακτήρα, σε έναν κόσμο όμως που είναι αδύνατον να λειτουργήσει πλέον κλειστά και τοπικά. Πέρα από τα επιμέρους γαλλικά διακυβεύματα, την ανανέωση του πνεύματος του ρεπουμπλικανισμού της Πέμπτης Δημοκρατίας ή την ευρυχωρία της λαϊσιτέ σε έναν κόσμο διαρκών μεταναστευτικών ροών αλλά και ρευστών ταυτοτήτων, το ερώτημα είναι πως η θητεία Μακρόν θα επαναφέρει αυτή την χαμένη εμπιστοσύνη στη Δημοκρατία ως έναν κόσμο που παρά τις απογοητεύσεις που γεννά, είναι αξιοβίωτος.

Υποτιμούμε αυτό το άρρητο "λαϊκό αίτημα", γι' αυτό και την πατάμε διαρκώς εμείς οι φιλελεύθεροι (και θα την πατάμε όλο και πιο συχνά...): η φιλελεύθερη δημοκρατία είναι εγγενώς τόπος της απογοήτευσης. Από τη φύση της, όχι τώρα μόνο. Δηλαδή πως μπορούμε να περιμένουμε ότι η γνωστή επωδός του Τσώρτσιλ (ότι η δημοκρατία είναι απλώς το καλύτερο από τα χειρότερα πολιτεύματα) θα αρκούσε ποτέ για να κινητοποιήσει θετικά και με παθιασμένες ταυτίσεις τους πολίτες, και μάλιστα σε εποχή συρρικνωμένης πίττας προς αναδιανομή; Κάτι ούφο διανοουμένους που ζουν με τις ιδέες τους μπορεί μόνο να κινητοποιήσει.

Άρα το ερώτημα δεν θα απαντηθεί εύκολα ούτε από τον Μακρόν, πόσω μάλλον που εγώ καταλαβαίνω (χωρίς να τη συμμερίζομαι) την κριτική που του γίνεται από το αντισύστημα: "είσαι ελίτ, μπέιμπι, και μόνο η ελίτ μπορεί να έχει μια μιλφάρα με ερμές τσάντα, και να πηγαίνει το βράδι της εκλογής του να δειπνήσει οικογενειακά σε χαίστικο μπαρ-ρέστοραντ με τζαμαρίες για να μας γράφουν και οι κάμερες". Θέλω να πω, το στυλ Ομπάμα και Τριντώ δούλεψε καλά στον κόσμο του αμερικανικού ονείρου (και πάλι μόνο όταν έρρεε το χρήμα), αλλά δεν είμαι σίγουρος ότι δουλεύει σε κοινωνίες του Παλαιού Καθεστώτος όπως οι ευρωπαϊκές. Ταυτίζεται ίσως ο 30άρης από καλή οικογένεια που μένει βία μέχρι το 20ο διαμέρισμα των Παρισίων, και που κάνει τις δικές του προβολές για το πως θέλει να είναι, αλλά για τους υπόλοιπους τι σηματοδοτεί;
Το ζήτημα είναι ότι δυστυχώς ή ευτυχώς τα ζητήματα αυτά δεν θα λυθούν σήμερα σε εθνικό επίπεδο, έστω και αν για την ώρα γλυτώσαμε μάλλον τα χειρότερα. Αλλά πρέπει να παραδεχτούμε για να μην τρέφουμε αυταπάτες ότι δεν είμαστε στην ιστορική στιγμή της ανασυγκρότησης της Δημοκρατίας, αλλά σε μια στιγμή σκληρής άμυνας, με σοβαρές πιθανότητες αποτυχίας. Είμαστε στο καλοκαίρι του 1941, όπου μόλις έχει ξεκινήσει η γερμανική επιχείρηση Μπαρμπαρόσα, και τα πάντσερς κατευθύνονται χωρίς αντίσταση σχεδόν ολοταχώς για τη Μόσχα. Και όλη η κατεχόμενη Ευρώπη ακούει παράνομα BBC και σταυρώνει κάθιδρη τα δάκτυλά της με αγωνία.

1 σχόλιο:

  1. Ρεαλιστική και ειλικρινής ανάλυση.
    Βλ. σχετικά και:
    Γιούργκεν Χάμπερμας, για τις εκλογές στη Γαλλία: Ανησυχία, σήμα κινδύνου και η αναπόφευκτη αναδιάταξη των δυνάμεων
    http://aftercrisisblog.blogspot.gr/2017/04/blog-post_24.html

    Φραντσίσκα Μπράντνερ, Σβεν Γκίγκολντ: Μόνον μαζί μπορούμε να μεταρρυθμίσουμε την Ευρώπη - Γάλλοι και Γερμανοί για καλύτερη Ευρώπη
    http://aftercrisisblog.blogspot.com/2017/04/blog-post_23.html

    ΑπάντησηΔιαγραφή