ελευθερία, αλληλεγγύη, αναζήτηση, σκληρή δουλειά και πάντα rock n roll

1973 Νίξον - Μπρέζνιεφ

1973 Νίξον - Μπρέζνιεφ
Ο Αμερικανός πρόεδρος Ρίτσαρντ Νίξον και ο γενικός γραμματέας του Κομμουνιστικού Κόμματος Σοβιετικής Ένωσης, Λεονίντ Μπρένζιεφ, κατά τη διάρκεια περιπάτου στην αυλή της έπαυλης του πρώτου στην Καλιφόρνια, το 1973. Στο βάθος, ο Ειρηνικός Ωκεανός. Από την Καθημερινή

Παρατηρητήριο

του Τέλη Σαμαντά για τη στήλη Παροράματα και ημαρτημένα

Εδώ και χρόνια επιμένω και θα συνεχίσω να επιμένω: οι μελέτες και οι αναλύσεις —πολιτικές, οικονομικές, κοινωνιολογικές, πολιτιστικές— που αφορούν την επτάχρονη Δικτατορία είναι ελάχιστες σε σχέση με τις αντίστοιχες που αφορούν την περίοδο της Μεταπολίτευσης. Κι όμως, θεωρώ πως στη διάρκεια της Χούντας διαμορφώθηκαν τα κύρια κοινωνικά ρεύματα που καθόρισαν τις μεταπολιτευτικές στρεβλώσεις. Η αποκοπή από το διεθνές περιβάλλον και η λαϊκιστική εσωστρέφεια· η ανάδυση νέων κοινωνικών στρωμάτων που απέκτησαν οικονομική ισχύ χάρη στα οικονομικά μέτρα των δικτατόρων (χωρίς όμως να έχουν και την αντίστοιχη πολιτική εκπροσώπηση, την οποία απέκτησαν στη συνέχεια κατά τη Μεταπολίτευση)· η απότομη διακοπή των πνευματικών αλλά και των πολιτικών αναζητήσεων σε όλους τους ιδεολογικούς χώρους· η σαφέστατη οπισθοχώρηση των προβληματισμών για τον εκσυγχρονισμό της πολιτικής ζωής της χώρας· η υποχρεωτική συνύπαρξη αντιθετικών και αποκλινόντων πολιτικών και πνευματικών προβληματισμών και η εκ των πραγμάτων σύγκλιση τους —στον ελάχιστο κοινό παρονομαστή— απέναντι στον «κοινό εχθρό» της Χούντας· η καθυποταγή μέσω της ανοχής της Δικτατορίας μεγάλων τμημάτων της κοινωνίας· ηκυριαρχία του κιτς σε πάμπολλους τομείς της πολιτιστικής ζωής — αυτά είναι μερικά μόνο από τα αποτελέσματα του επτάχρονου «γύψου».

Η σημαντικότατη αυτή έλλειψη μελέτης της Χούντας έχει σοβαρές επιπτώσεις: η περίοδος της Δικτατορίας έχει καταγραφεί στην κοινωνική συνείδηση απλώς ως μία «σκοτεινή περίοδος», καταπίεσης και βίας από τη μία και «αντιστασιακής πράξης» από την άλλη. Το αποτέλεσμα είναι η ουσιαστική άγνοια —και όχι μόνο των νεότερων γενιών— των παραμέτρων οι οποίες συνιστούν την ιστορική τομή που αποτελεί για την νεοελληνική ιστορία η Δικτατορία 1967-1974 και, κατ’ επέκταση, η ενοχοποίηση της Μεταπολίτευσης ακόμη και για φαινόμενα που στην πραγματικότητα η ημερομηνία γέννησής τους χρονολογείται στην περίοδο της Χούντας. Με λίγα λόγια: ο καλύτερος τρόπος για να «θυμηθούμε» την αυριανή επέτειο είναι να μελετήσουμε το τι σήμαινε στην πραγματικότητα για την νεοελληνική κοινωνία εκείνη η «σκοτεινή περίοδος». Πολλές αιτίες ακόμη και των σημερινών κακοδαιμονιών υποψιάζομαι πως θα ανακαλύψουμε.

ΠΡΟΣΟΧΗ ΧΡΩΜΑΤΑ- ΜΗ ΜΕ ΔΙΑΒΑΖΕΤΕ ΌΤΑΝ ΕΧΕΤΕ ΔΙΚΙΟ

Ο βασικός λόγος, ωστόσο, που επέλεξα να ασχοληθώ με την αφελή αυτή επιλογή είναι πιο σημαντικός. Την έγραψε σε δύο φράσεις ο εκπαιδευτικός Λεωνίδας Καστανάς, η αρθρογραφία και οι αιχμηρές παρεμβάσεις του οποίου έχουν πάντα ενδιαφέρον. «Εδώ και 30 χρόνια, το θέμα της έκθεσης είναι το ίδιο. Τι καλός που είναι ο ελληνοορθόδοξος κομμουνισμός και τι κακός που είναι ο προτεσταντικός καπιταλισμός», έγραψε στο fb ο Καστανάς. Και υπερθεμάτισε μνημονεύοντας θέματα εξετάσεων από το παρελθόν. «Οι στέγες κοντά, οι ψυχές μακρυά. Η αρχαία τέχνη πρωτοπόρα και ζωντανή. Ο τεχνολογικός πολιτισμός και η αλλοτρίωση του ανθρώπου. Η σύγχρονη αποξένωση». Και σχολίασε: «Κανείς δεν τολμά να βγει από το ελληνικό στερεότυπο. Τεχνοφοβία και άγιος ο Θεός. Πρέπει να αντισταθούμε στην ανήθικη τεχνολογική Δύση. Διότι μας κάνει να τρέχουμε γρήγορα και να ξεχνάμε την ανθρωπιά μας. Ενώ όταν πηγαίναμε με τον αραμπά βλέπαμε και κάνα άνθρωπο. Το ότι μιλάω με τους φίλους μου σήμερα ακόμη και όταν βρίσκονται χιλιάδες μίλια μακρυά με τούτο το μηχάνημα του διαβόλου, με απομακρύνει από τους ανθρώπους. Λουδιτισμός και τα μυαλά στα κάγκελα. Η αριστερή αφήγηση της ανατολής συνεχίζεται».

Κ. Ζούλας Καθημερινή

Σάββατο, 20 Οκτωβρίου 2012

Καμία δίωξη στους φοιτητές - δεσμοφύλακες




Και πάνω που μιλάγαμε για τη λατρεία της ανομίας στέλνει ο φίλος μας ο Γιάννης την ανταπόκριση από την Κρήτη.  Το γλέντι δε σταματά ποτέ. Ακολουθεί μια σχετική παρέμβαση του Αχιλλέα Γραβάνη στο fb.

του Γιάννη Καρακάση

Tο 2011 φοιτητές του Τμ. Φυσικής έκαναν μια εβδομάδα κατάληψη εντός της εξεταστικής του Σεπτεμβρίου και στη συνέχεια αξίωσαν από την συνέλευση του Τμήματος να τους δώσει μια επιπλέον εβδομάδα για να δοθούν οι εξετάσεις που χάθηκαν. Όταν οι καθηγητές αρνήθηκαν να το κάνουν (είναι άλλωστε παράνομο) κρατήθηκαν όμηροι επί 14 ώρες από μερικούς φοιτητές τους και άλλους πρόθυμους αγωνιστές που δεν τους είχαν ποτέ ξαναδεί. Τηλεφώνησαν την Αστυνομία ή οποία δεν θέλησε να παρέμβει και με τα πολλά αφέθηκαν ελεύθεροι τις πρώτες πρωινές ώρες.

Επειδή το Τμήμα πιστεύει στην νομιμότητα και επειδή όταν κάποιος ασκεί βία εναντίον σου δεν είναι λογικό να κάνεις πως δεν το είδες (εκτός αν σου αρέσει και θέλεις να το ξαναζήσεις!) προχώρησαν σε καταγγελία όσων πρωτοστάτησαν στους τραμπουκισμούς και ήταν γνωστοί (γιατί πολλοί δεν ήταν) που καλούνται στο Πειθαρχικό με πιθανότητα (αν συνεδριάσει) να χάσουν εξάμηνο.

Ευτυχώς όμως οι διωκόμενοι (αναίτια !!) φοιτητές δεν είναι μόνοι απέναντι στους ανάλγητους καθηγητές τους: Η κα Θεανώ Φωτίου (βουλευτής επικρατείας του ΣΥΡΙΖΑ και πανεπιστημιακός) θα μιλήσει σήμερα (χτες)  στο κέντρο του Ηρακλείου, στην Λότζια σε εκδήλωση με θέμα «Καμία δίωξη στους 12 φοιτητές του Φυσικού". Φαντάζομαι ότι η κ. Φωτίου θεωρεί θεμιτή την χωρίς δίκη προσωποκράτηση καθηγητών για τις ιδέες τους όταν αυτές δεν συμπίπτουν με εκείνες των αριστερίστικων παρατάξεων. Και μετά αναρωτιόμαστε ποιος ανοίγει την πόρτα στην ανομία της Χρυσής Αυγής.

Ο Γιάννης Καρακάσης είναι καθηγητής στο Πανεπιστήμιο της Κρήτης


«Προοδευτικώ δικαίω»
 του Αχιλλέα Γραβάνη

Οι ‘Νέοι του ΣΥΡΙΖΑ» του Παν/μιου Κρήτης μας έστειλαν σήμερα κείμενο με τίτλο: Στη Ελλάδα του Μνημονίου, η ελεύθερη έκφραση εκτελείται. Σχετίζεται με την δίωξη των 12 φοιτητών του Φυσικού Τμήματος που ‘προοδευτικώ δικαίω’ ασχημόνησαν κατά των καθηγητών τους, στερώντας τους την ελευθερία τους για αρκετές ώρες.
Ώστε εκτελείται η ελεύθερη έκφραση των 12 φοιτητών! Και η στάση των φοιτητών και των καθηγητών του ΣΥΡΙΖΑ να μην επιτρέπουν για 4η φορά σήμερα στην πανεπιστημιακή κοινότητα να ψηφίζει ελεύθερα στις εκλογές για το Συμβούλιο του Ιδρύματος τι αλήθεια εκτελεί?
Εάν πράγματι πιστεύουν το επιχείρημα τους ότι τον νέο Νόμο δεν τον θέλει η πλειοψηφία των συναδέλφων γιατί παρεμποδίζουν την ελεύθερη έκφραση τους ώστε να καταγραφεί πανηγυρικά η αντίθεση τους με την θορυβώδη αποχή τους? Και εάν τελικά η πλειοψηφία θέλει το Συμβούλιο, υποστηρίζοντας το με την συμμετοχή της στην ψηφοφορία με πιο δικαίωμα της στερείται η ελεύθερη έκφραση της?
Τρικυμία εν κρανίω? Πολιτικός καιροσκοπισμός και αμοραλισμός? Ανερμάτιστη ακαδημαϊκή συνείδηση και ανευθυνότητα? Τι απ’ όλα αυτά ισχύει? Όλα?
Η πολιτική του ΣΥΡΙΖΑ και των συνιστωσών της στα παν/μια προϊδεάζει για την τύχη της χώρας σε περίπτωση που αναλάβει αυτός την ευθύνη της διακυβέρνησης της. Αυτό που ζούμε σήμερα θα μοιάζει με γιορτή μπροστά σε αυτό που θα βιώσουμε τότε.

Ο Αχιλλέας Γραβάνης  είναι καθηγητής στο Πανεπιστήμιο της Κρήτης

http://www.esos.gr/dimosia-ekpaidefsi/tritovathmia/item/30265-den-eginan-oi-ekloges-sto-pan-kritis-parempodistikan-apo-omada-foititon.html

11 σχόλια:

  1. Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Είναι πάγια αρχή του ΣΥΡΙΖΑ να υπερασπίζεται τους οικοδόμους-φοιτητές!
    Αντιγράφω από το ποστ μου ΟΙ ΑΓΩΝΕΣ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΝΟΜΙΜΟΙ Ή ΠΑΡΑΝΟΜΟΙ ΕΙΝΑΙ ΔΙΚΑΙΟΙ ( ΚΑΙ ΓΙΝΟΝΤΑΙ ΑΚΟΜΑ ΔΙΚΑΙΟΤΕΡΟΙ ΜΕ ΤΟ ΜΥΣΤΡΙ ΣΤΟ ΧΕΡΙ!) που αναφέρεται σε αντίστοιχα κτισήματα στην Θράκη: Μάρτυρας υπεράσπισης ο καθηγητής του πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ, Τάσος Κουράκης, ο οποίος ,σύμφωνα με την ανακοίνωση του κόμματος, επαίνεσε τη στάση των φοιτητών οι οποίοι υπερασπίστηκαν το δημόσιο χαρακτήρα του πανεπιστημίου και καταφέρθηκε κατά του εισαγγελέα ο οποίος στοχοποίησε τους έξι φοιτητές, που υλοποιούσαν απόφαση του συλλόγου τους, στρεφόμενος εμμέσως κατά του πανεπιστημιακού ασύλου.
    Βέβαια οι υπερασπιστές-κτίστες του δημοσίου χαρακτήρα του πανεπιστημίου,αθωώθηκαν!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Και βέβαια έστω και αν είναι πρόχειρα δεν παύουν να είναι κτισΙματα!

      Διαγραφή
    2. Κτισε ένα κεραμίδι να βάλεις από κάτω το κεφάλι σου. μετά μπαίνεις στη βουλή, γίνεσαι κυβέρνηση, προχωράς.

      Διαγραφή
  3. Ύστερα από οκτώ χρόνια έντονου ακτιβισμού στο ελληνικό πανεπιστήμιο έκαναν μια πικρή διαπίστωση. Ο κόσμος συσπειρώνεται όταν πρόκειται για τέτοια φαινόμενα και σου λέει "μπράβο προχώρα", αλλά όταν έρθει η ώρα να γίνουν αλλαγές και μεταρρυθμίσεις σου γυρνάει την πλάτη. Δεν μου λένε τίποτα πλέον αυτές οι κραυγες "έκπληξης" για τα φαινόμενα βίας. Αν δεν συμφωνήσετε να αλλάξουν οι πρωτογενείς αιτίες, αυτά θα τα έχουμε πάντα μπροστά μας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ορέστη: Και οι πρωτογενείς αιτίες είναι η εφαρμογή των νόμων, η κατάργηση του ασύλου και του άρθρθου 16. Είναι απλές κινήσεις. Αλλά όπως είπες και συ στο amagi, το παλιό πολιτικό σύστημα αφού μας διασώσει οφείλει να αποχωρήσει. Συμφωνώ. Το ποιοι έρχονται από πίσω είναι μια άλλη περίπτωση. Ελπίζω να είναι οι άριστοι. Καλό χειμώνα

      Διαγραφή
    2. Ορέστη έχεις δίκιο.

      Ποιά είναι η πρωτόγεννη αιτία δεν είμαι σίγουρος, μήπως οτι είμαστε μια γερασμένη συντηρητική κοινωνία ;

      Γιατί αν είναι αυτό, πώς το λύνεις ;;

      Διαγραφή
  4. Αλήτες παιδί μου, αλήτες!
    Τι περιμένεις από αναρχοαπλυτοσυριζαίους.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Aλήτες όχι, τραμπούκοι ναι. Ο αλήτης είναι ωραία περίπτωση, ελεύθερος, αρακτός, θυμόσοφος, χαλαρός, τη βγάζει όπως και όπου βρει. Τα απόνερα των κομσομόλων, συνήθως βολεμένα και καλοαναθρεμένα, με παιδαγωγούς τους θιασώτες του Στάλιν και του Χαρίλαου, είναι απλώς χουλιγκανάκια του γλυκού νερού που θέλουν και να καταλαμβάνουν και την εξεταστική να μη χάνουν. Και να σπάνε και να μη πληρώνουν. Μικροαστοί του κερατά που όταν μεγαλώσουν θα ρουφήξουν και αυτοί το αίμα της εργατικής τάξης. Εκτός και αν γίνουν επαγγελματικά στελέχη. Τότε θα ρουφάνε το αίμα όλων μας.

      Διαγραφή
    2. wooaahaa ΣΩΣΤΑ!! οι αλήτες θυσιάζουν εν γνώση τους τη βολή και τη μελλοντική ασφάλεια για να ζήσουν εδώ και τώρα ωραίες στιγμές. Οι αναρχοσυριζαίοι τα θέλουν όλα, μόνιμη "δουλειά" (μισθό δλδ, μη τρελαθούμε), ξύσιμο και αραλίκι, ασφάλεια, να κάνουν ότι γουστάρουν, να έχουν τους υπόλοιπους χεσμένους ΚΑΝΟΝΙΚΑ και ζητάνε και τα ρέστα απο πάνω.

      Βασικά και εν αντιθέσει με τους φασίστες οι περισσότεροι ουτε καν έχουν επίγνωση του τί κάνουνε.

      Βασικά όποιος τους έχει φάει στη μάπα θα χαρακτήριζε τους περισσότερους απο δαύτους κακομαθημένα τυπάκια με μυαλό μικρού παιδιού. Γι αυτό και τους εκμεταλλεύονται μια χαρά οι διάφοροι πονηρήδιδες εκεί μέσα..

      Διαγραφή
  5. Protino dimiourgia VRAVIOU fititikis epanastatikotitas. Proedros tis kritikis epitropis o Fotopoulos. O nikitis tha exi dikeoma xrisis tis xestras tou Mylopoulou gia mia olokliri vdomada.

    ΑπάντησηΔιαγραφή