ελευθερία, αλληλεγγύη, αναζήτηση, σκληρή δουλειά και πάντα rock n roll

Τέτοιες μέρες έφυγε, καλοκαιρινές

Τέτοιες μέρες έφυγε, καλοκαιρινές

Παρατηρητήριο

Για να μην έχετε απορίες περί της κυρίαρχης ιδεολογίας του έθνους μετά τη μεταπολίτευση, σας παρουσιάζω τις κεντρικές ιδέες των θεμάτων της έκθεσης στις εισαγωγικές εξετάσεις του γενικού λυκείου στο διάστημα 2000-2017. Ένα διάστημα με όλες τις πολιτικές παρατάξεις να έχουν παρελάσει από την εξουσία.

2000: Η παιδεία ως μέσο διαφύλαξης των ιδανικών της ειρήνης, της ελευθερίας και της κοινωνικής δικαιοσύνης
2001: Ο ρολος του διανοούμενου στη σύγχρονη εποχή της εξειδίκευσης και της κατανάλωσης
2002: Η μοριακή βιολογία και η γενετική ως ανθρώπινη ματαιοδοξία προς αποφυγήν
2003: Οικολογική κρίση ανισότητα κατανομής πόρων, κατανάλωση, αληθινή δημοκρατία κλπ
2004: Ο σύγχρονος δάσκαλος απέναντι στην επαναστατημένη νεολαία
2005: Η αξία των ομαδικών αγωνισμάτων έναντι των ατομικών
2006: Η μεγάλη ακούραστη ψυχή του πνευματικού δημιουργού
2007: Ο κοινωνισμός ενάντια στον ατομισμό
2008: Η αξία της Παράδοσης
2009: Το βιβλίο ως μέσο άμυνας κατά των ΜΜΕνημέρωσης
2010: Ο φόβος να χάσεις τη δουλειά σου λόγω τεχνολογικών εξελίξεων και η ανάγκη της αυτομόρφωσης
2011: Η βόμβα της πληροφορίας
2012: Η αρχαία τέχνη ως πρωτοπόρα και ζωντανή…
2013: Η αποξένωση μεταξύ των ανθρώπων λόγω της τεχνολογίας
2014: Η αξία της Ανθρωπιάς
2015: Οι αρχαίοι χώροι θέασης και ακρόασης
2016: Η φιλία
2017: Τα ευγενή ιδεώδη του ανθρωπισμού που διασύρονται στις μέρες μας και η ευθύνη της επιστήμης και της τεχνολογίας

ΠΡΟΣΟΧΗ ΧΡΩΜΑΤΑ- ΜΗ ΜΕ ΔΙΑΒΑΖΕΤΕ ΌΤΑΝ ΕΧΕΤΕ ΔΙΚΙΟ

Ο βασικός λόγος, ωστόσο, που επέλεξα να ασχοληθώ με την αφελή αυτή επιλογή είναι πιο σημαντικός. Την έγραψε σε δύο φράσεις ο εκπαιδευτικός Λεωνίδας Καστανάς, η αρθρογραφία και οι αιχμηρές παρεμβάσεις του οποίου έχουν πάντα ενδιαφέρον. «Εδώ και 30 χρόνια, το θέμα της έκθεσης είναι το ίδιο. Τι καλός που είναι ο ελληνοορθόδοξος κομμουνισμός και τι κακός που είναι ο προτεσταντικός καπιταλισμός», έγραψε στο fb ο Καστανάς. Και υπερθεμάτισε μνημονεύοντας θέματα εξετάσεων από το παρελθόν. «Οι στέγες κοντά, οι ψυχές μακρυά. Η αρχαία τέχνη πρωτοπόρα και ζωντανή. Ο τεχνολογικός πολιτισμός και η αλλοτρίωση του ανθρώπου. Η σύγχρονη αποξένωση». Και σχολίασε: «Κανείς δεν τολμά να βγει από το ελληνικό στερεότυπο. Τεχνοφοβία και άγιος ο Θεός. Πρέπει να αντισταθούμε στην ανήθικη τεχνολογική Δύση. Διότι μας κάνει να τρέχουμε γρήγορα και να ξεχνάμε την ανθρωπιά μας. Ενώ όταν πηγαίναμε με τον αραμπά βλέπαμε και κάνα άνθρωπο. Το ότι μιλάω με τους φίλους μου σήμερα ακόμη και όταν βρίσκονται χιλιάδες μίλια μακρυά με τούτο το μηχάνημα του διαβόλου, με απομακρύνει από τους ανθρώπους. Λουδιτισμός και τα μυαλά στα κάγκελα. Η αριστερή αφήγηση της ανατολής συνεχίζεται».

Κ. Ζούλας Καθημερινή

Σάββατο, 18 Μαρτίου 2017

Βάσω Κιντή: Το κόμμα ως κάτοχος της αλήθειας



Η λογική που εξέφρασε ο Κούλογλου χθες, ότι περίμεναν/περίμενε να κερδίσει η ακροδεξιά ώστε να γίνουν καλύτερα τα πράγματα για την Ευρώπη από τη σκοπιά της αριστεράς, δεν είναι ιδιοσυγκρασιακή λογική. Εκτός του ότι ήταν πάντα χαρακτηριστικό του αριστερισμού, που υπάρχει έντονος στον Συριζα, και ο οποίος (αριστερισμός) θέλει τα πράγματα να πηγαίνουν χειρότερα για να στρέφεται, ελπίζουν,ο κόσμος απελπισμένος σε αυτούς, είναι αποτέλεσμα μιας γενικότερης αντίληψης που συνδυάζει την πίστη στην απόλυτη ισχύ της αλήθειας που κατέχει η αριστερά και την αλαζονική πίστη ότι αυτή η αλήθεια τους προσδίδει ηθικό πλεονέκτημα. Δηλαδή κατέχουν την αλήθεια και είναι και ηθικά σωστοί. Οπότε, τα πάντα μπορούν να υποταχθούν στην εξυπηρέτηση όσων ενσαρκώνουν αυτό το δίδυμο. Με αυτή τη λογική αυτοί που ομνύουν, υποτίθεται, σε αρχές, δεν διστάζουν να χρησιμοποιήσουν τους πάντες και τα πάντα ως μέσα για την εξυπηρέτηση του φορέα που προβάλλει ως κάτοχος της αλήθειας και του αγαθού. Ένας τέτοιος σκοπός αγιάζει τα όποια μέσα. 
Το κόμμα και τα μέλη του ξέρουν τι είναι σωστό, ηθικά και γνωσιολογικά, και δεν έχουν να δώσουν λογαριασμό σε κανέναν για το τι θα τον εξυπηρετήσει. Έτσι, μπορούν να αδιαφορούν για τη βύθιση της οικονομίας, την εξαθλίωση των ανθρώπων, τους ανέργους, την κυνική χρησιμοποίηση των μεταναστών, αρκεί η μεταχείρισή τους να διασφαλίζει το συμφέρον του κόμματος. Το κόμμα ξέρει τι είναι το σωστό κι ας μην το καταλαβαίνουν οι υπόλοιποι. Είναι τα πιόνια στο σχέδιό του που είναι προορισμένο να κατισχύσει.
Αυτή η αντίληψη, που έχει σαφώς ολοκληρωτικά χαρακτηριστικά -και δεν περιορίζεται στην αριστερά-, είχε γίνει προσπάθεια να καταπολεμηθεί ειδικά τις δεκαετίες 70-80 με την ευρωπαϊκή αριστερά (στην Ελλάδα με το ΚΚΕεσωτ, το περιοδικό Ο Πολίτης, τη σοβαρή σοσιαλδημοκρατία που εξέφραζε εν μέρει το Πασόκ, κ.α.). Αυτή η προσπάθεια ηττήθηκε και σήμερα το συνονθύλευμα που λέγεται Συριζα -ένα μείγμα από αριστεριστές, λούμπεν Κουκουέδες και αριβίστες "ανανεωτές" (μόνο ως προς την καταγωγή) - έχει επανέλθει στον αταβισμό της νοοτροπίας που περιφρονεί τους ανθρώπους και τους μεταχειρίζεται κατά το δοκούν επειδή αυτός ξέρει. Ακόμη και το ΚΚΕ έπαιρνε και παίρνει αποστάσεις από τον αριστερισμό. Ο Συριζα όχι. Συνδυάζει την απόλυτη χειραγώγηση με τον ανεύθυνο καιροσκοπισμό και την ανικανότητά του.

1 σχόλιο:

  1. Αυτή η αντίληψη, που έχει σαφώς ολοκληρωτικά χαρακτηριστικά -και δεν περιορίζεται στην αριστερά-, είχε γίνει προσπάθεια να καταπολεμηθεί ειδικά τις δεκαετίες 70-80 με την ευρωπαϊκή αριστερά (στην Ελλάδα με το ΚΚΕεσωτ, το περιοδικό Ο Πολίτης, τη σοβαρή σοσιαλδημοκρατία που εξέφραζε εν μέρει το Πασόκ, κ.α.). Αυτή η προσπάθεια ηττήθηκε και σήμερα το συνονθύλευμα που λέγεται Συριζα -ένα μείγμα από αριστεριστές, λούμπεν Κουκουέδες και αριβίστες "ανανεωτές" (μόνο ως προς την καταγωγή) - έχει επανέλθει στον αταβισμό της νοοτροπίας που περιφρονεί τους ανθρώπους και τους μεταχειρίζεται κατά το δοκούν επειδή αυτός ξέρει. Ακόμη και το ΚΚΕ έπαιρνε και παίρνει αποστάσεις από τον αριστερισμό. Ο Συριζα όχι. Συνδυάζει την απόλυτη χειραγώγηση με τον ανεύθυνο καιροσκοπισμό και την ανικανότητά του.

    ΑπάντησηΔιαγραφή