Νέα εποχή για την πανεπιστημιακή μεταρρύθμιση



του Λεωνίδα Καστανά

Μετά το σχηματισμό κυβέρνησης ήρθε και πάλι στην επικαιρότητα ο νόμος πλαίσιο των ελληνικών πανεπιστημίων. Νόμος ψηφισμένος από τα 4/5 της προηγούμενης βουλής που κινδυνεύει να ανατραπεί πριν εφαρμοστεί. Ισχυρές θεσμικές και εξωθεσμικές δυνάμεις μέσα και έξω από τα πανεπιστήμια εμπόδισαν με βίαιο και αντιδημοκρατικό τρόπο την εκλογή των συμβουλίων διοίκησης με αποτέλεσμα τα ΑΕΙ να μείνουν ακέφαλα. Αυτό οδήγησε στη ρήξη των πανεπιστημίων με την προηγούμενη ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας. Οι προϋπολογισμοί των ΑΕΙ δεν εγκρίθηκαν για το τρέχον έτος και ουσιαστικά διεκόπη η χρηματοδότησή τους. Η πανεπιστημιακή εκπαίδευση  δέχθηκε ισχυρό πλήγμα, ξεχαρβαλώθηκε.

Σήμερα μπαίνουμε σε μια καινούργια εποχή. Οι πληροφορίες μας λένε ότι η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου επιθυμεί την εφαρμογή του νόμου μετά από κάποιες ουσιαστικές διορθωτικές επεμβάσεις. Αυτές, βέβαια, δεν θα θίγουν τη φιλοσοφία του, δεν θα τον απονευρώνουν, δεν θα μεταλλάσσουν το DNA του. Αυτή φαίνεται ότι είναι η επιθυμία και των τριών κομμάτων που στηρίζουν την κυβέρνηση. Ελπίζουμε οι πληροφορίες μας να είναι ακριβείς.
 Από το Σεπτέμβριο υπάρχει ο κίνδυνος τόσο ο ΣΥΡΙΖΑ όσο και οι δυνάμεις της εξωκοινοβουλευτικής Αριστεράς να ξεκινήσουν ένα δεύτερο γύρο ανατροπής του νόμου, με γενικότερες πολιτικές επιδιώξεις. Δεν αποκλείεται και πάλι το «φοιτητικό κίνημα» να αποτελέσει το Δούρειο Ίππο υπονόμευσης του ήπιου πολιτικού κλίματος που έχει ανάγκη ο τόπος  για να μπει σε τροχιά ανάπτυξης. Το τελευταίο πράγμα που χρειαζόμαστε είναι η μετατόπιση του πολιτικού ενδιαφέροντος στις βίαιες φοιτητικές συγκρούσεις με επίδικο τον τρόπο διοίκησης των πανεπιστήμιων. Αντιθέτως, είναι αναγκαία η συστράτευση όλων των παραγωγικών και κοινωνικών δυνάμεων και ιδιαίτερα των πανεπιστημιακών προκειμένου να βγούμε από την παρατεταμένη οικονομική και πολιτισμική κρίση. Φαντάζομαι ότι αυτό το αντιλαμβάνονται όλοι, ακόμα και οι παντός είδους συντεχνίες.

Οι μεταρρυθμιστικές δυνάμεις, που υποστήριξαν στο παρελθόν το νέο νόμο. θα πρέπει να αναζητήσουν ευρύτερες συμμαχίες,  τόσο μέσα στα πολιτικά κόμματα όσο και στα πανεπιστήμια, προκειμένου να βρεθεί μια τομή συνεργασίας, ώστε ο νόμος να λειτουργήσει και τα ΑΕΙ να διοικηθούν. Αυτό που σήμερα χρειάζεται η τριτοβάθμια εκπαίδευση είναι η συνεννόηση και σίγουρα όχι, ο διχασμός.

Πιθανόν το νέο πλαίσιο να χρειάζεται διορθωτικές αλλαγές. Να πρέπει να ορισθούν με περισσότερη σαφήνεια οι αρμοδιότητες της Συγκλήτου και εκείνες του Συμβουλίου Διοίκησης.  Να πρέπει να εκλέγονται οι Κοσμήτορες με καθολική ψηφοφορία από όλα τα μέλη του ΔΕΠ. Υπάρχει ακόμα το θέμα της διάρθρωσης των σχολών με βάση τα προγράμματα σπουδών, τα τμήματα ή τους τομείς ανάλογα με τις ιδιαιτερότητες της κάθε μιας. Υπάρχουν διατάξεις που θα πρέπει να καθοριστούν με μεγαλύτερη ακρίβεια ώστε να μπορέσουν οι σχολές να λειτουργήσουν αποτελεσματικά. Όλα αυτά όμως είναι ζητήματα που θα λυθούν μέσα από το διάλογο όλων των ενδιαφερομένων και όχι κάτω από την πίεση πολεμικών ανακοινωθέντων.
Νομίζουμε ότι οι τόνοι πρέπει να μείνουν χαμηλοί στα πανεπιστημιακά μας πράγματα. Ο συμβιβασμός είναι απαραίτητος, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι στο όνομα του ήπιου κλίματος, η μεταρρύθμιση θα ακυρωθεί. Αντιθέτως, οι σημερινοί πολιτικοί συσχετισμοί απαιτούν και νέες τακτικές, αν θέλουμε η εκπαιδευτική μεταρρύθμιση να προχωρήσει. Ας μην ξεχνάμε, ότι η επιτυχία της θα αποτελέσει φάρο για τις μεταρρυθμίσεις που έπονται. 

ΑΠΟΦΑΣΗ ΤΗΣ 6ης Δ.Ε. ΤΗΣ ΠΟΣΔΕΠ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΑ ΘΕΣΜΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ -28/6/2012

Παρακαλούμε δείτε το σχετικό link: http://www.posdep.gr/index.php?option=com_docman&task=doc_download&gid=971&Itemid=133

Σχόλια

  1. Οι πρυτάνεις των ΑΕΙ για τον νέο Νόμο Πλαίσιο
    [...]
    “5.Λόγω της δραματικής μείωσης του προσωπικού και της υποστελέχωσης των Πανεπιστημίων, απαιτείται άμεση ρύθμιση για τον διορισμό των εκλεγμένων μελών ΔΕΠ, για τη χορήγηση των αναγκαίων πιστώσεων του ΠΔ 407/80, καθώς και για τη μετάταξη προσωπικού, κατόχων διδακτορικού διπλώματος, σε θέσεις ΕΔΙΠ. Σε αντίθετη περίπτωση, σημαντικός αριθμός Πανεπιστημιακών Τμημάτων θα οδηγηθεί σε αδυναμία λειτουργίας. ”

    Τι να περιμενει κανεις ; Kαι οι Καθηγητες ΑΕΙ ΔΥ με διδακτορικο δεν ειναι;
    Μονον αυξηση των εισαγομενων στα ΑΕΙ -υπο τις δραματικες συνθηκες υπερπληθωρας ανεργων νεων επιστημονων, εγκαταλειψης των σπουδων,υφεσης,….- δεν ζητησαν. Υποθετω το 2014 θα το ζητησουν.

    http://www.express.gr/news/ellada/622288oz_20120630622288.php3


    Αφώτιστος Φιλέλλην

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. "Οι προϋπολογισμοί των ΑΕΙ δεν εγκρίθηκαν για το τρέχον έτος και ουσιαστικά διεκόπη η χρηματοδότησή τους. Η πανεπιστημιακή εκπαίδευση δέχθηκε ισχυρό πλήγμα, ξεχαρβαλώθηκε."

    Η χρηματοδότηση δεν έχει διακοπεί. Δίνεται με δωδεκατημόρια. Το όποιο πλήγμα ή ξεχαρβάλωμα (αν υπάρχει) δεν οφείλεται στον νέο νόμο αλλά στις γενικές μειώσεις λόγω οικονομικής κρίσης και βέβαια στην άρνηση των Πανεπιστημιακών αρχών να εφαρμόσουν τον νόμο.

    "Οι πληροφορίες μας λένε ότι η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου επιθυμεί την εφαρμογή του νόμου μετά από κάποιες ουσιαστικές διορθωτικές επεμβάσεις. Αυτές, βέβαια, δεν θα θίγουν τη φιλοσοφία του, δεν θα τον απονευρώνουν, δεν θα μεταλλάσσουν το DNA του."
    Οι προτάσεις που έχουν γίνει για εκλογή κοσμητόρων, και αλλαγή αρμοδιοτήτων των συμβουλίών ασφαλώς αλλάζουν τη φιλοσοφία του νόμου. Διότι και στη μία περίπτωση και στην άλλη αυτό που προβλέπεται από τον νόμο διασφλίζει κατά το δυνατόν ότι αυτός που σε διοικεί, αποφασίζει για την προγωγή σου, κλπ, δεν εξαρτάται από την ψήφο σου. Το Πανεπιστήμιο δεν είναι Βουλή και Τοπική αυτοδιοίκηση για να ψηφίζουμε εκπροσώπους. Το Πανεπιστήμιο πρέπει να μπορεί να διοικείται.

    "Από το Σεπτέμβριο υπάρχει ο κίνδυνος τόσο ο ΣΥΡΙΖΑ όσο και οι δυνάμεις της εξωκοινοβουλευτικής Αριστεράς να ξεκινήσουν ένα δεύτερο γύρο ανατροπής του νόμου..."

    Έλεος με την απειλή του Σύριζα! Να συρθούμε και στα Πανεπιστήμια σε μια στρογγυλοποιημένη γραμμή Σύριζα από φόβο για το τι θα κάνει όπως έγινε και στις εκλογές; Δεν ήταν αρκετό το φιάσκο της μεταχείρισης Σύριζα στις εκλογές;

    Μήπως μπορείς Λεώ να μας πεις σε τι θα συνίσταται η μεταρρύθμιση στα Πανεπιστήμια όταν γίνουν οι αλλαγές που προτείνονται στις οποίες να σημειώσω ότι συμφωνούν οι πρυτάνεις, η Ποσδέπ, οι Ανεξάρτητοι Έλληνες;
    Οι παραγοντες και οι συντεχνίες πολέμησαν τον νόμο, δεν το εφάρμοσαν και τώρα διαμαρτύρονται ότι έχει γίνει μπάχαλο το οποίο έχουν δημιουργήσει αυτοί. Και τώρα ζητούν να συμβιβαστούμε σε όσα προτείνουν για λειτουργήσει το Πανεπιστήμιο. Δεν παέι πολύ; Αν αλλάξει ο νόμος να ξέρουμε τουλάχιστον ότι η μεταρρύθμιση απέτυχε κι όχι να βαφτίζουμε το κρέας ψάρι και να έχουμε και τη μεταρρύθμιση και τον συμβιβασμό.
    Βάσω Κιντή

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Βάσω καλησπέρα.
    Το πρόβλημα της χρηματοδότησης είναι υπαρκτό και σίγουρα δεν οφείλεται στο νόμο. Το ξεχαρβάλωμα δεν πηγαίνει στην έλλειψη χρημάτων αλλά στην έλλειψη διοίκησης με σαφή ευθύνη της συντεχνίας που δεν επέτρεψε την εκλογή διοικήσεων. Μη μου βάζεις στο στόμα λόγια που δεν θα ήταν δυνατό να πω και δεν είπα.
    Ο κίνδυνος του Σύριζα είναι υπαρκτός αλλά δεν αποτελεί αιτία για να μην εφαρμοστεί ο νόμος. Το αντίθετο. Οι εκκρεμότητες πρέπει να κλείσουν και τα πανεπιστήμια να δουλέψουν. Τώρα για το επίδικο, δηλαδή τις διατάξεις του νόμου. Βάσω κάνουμε πολιτική, που έχει επιθέσεις και άμυνα. Ο νόμος δυστυχώς δεν σώζεται ατόφιος και το ξέρεις. Πρέπει κάτι να δώσουμε για να μην τα χάσουμε όλα. Στα πλαίσια αυτά μπορούμε και πρέπει να κάνουμε υποχωρήσεις. Το θέμα είναι να σωθεί ο πυρήνας της μεταρρύθμισης. Δεν βλέπω άλλη εφικτή πολιτική στη φάση αυτή. Λυπούμαι που το λέω αλλά και σε καταλαβαίνεις ότι είμαστε σε άμυνα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. "Πρέπει κάτι να δώσουμε για να μην τα χάσουμε όλα."
    Εγώ δεν έχω να δώσω τίποτε. Πρόκειται για νόμο που έχει ψηφιστεί στη Βουλή. Κατά τα άλλα δεν έχω αντίρρηση να κάνουμε πολιτική αλλά δεν μου είπες, ποιος είναι ο πυρήνας της μεταρρύθμισης; Να λέμε ότι έχουμε συμβούλια χωρίς αρμοδιότητες; Ποιος είναι ο πυρήνας της μεταρρύθμισης που πρέπει να σωθεί; Να τον ακούσω για να κάνουμε μετά πολιτική.
    Β. Κιντή

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Ιδιωτικοποιείστε τα μέσω κουπονιών ... οι φοιτητές δίνουν πανελλήνιες για να πάρουν κουπόνια διδάκτρων (ονομάστε τα υποτροφίες αν δεν σας αρέσει ο όρος κουπόνι), με τα οποία πάνε και σπουδάζουν σε όποια σχολή θέλουν (ΑΕΙ ή ΤΕΙ). Τα κουπόνια καλύπτουν το 90% των διδάκτρων και το 10% πρέπει να το πάρουν σε δάνειο, ώστε η επιλογή σχολής να συνδέεται με το αναμενόμενο οικονομικό όφελος (πόσους γιατρούς, δικηγόρους, μηχανικούς έχει ανάγκη η χώρα?). Τα παν/μια μπορούν να πάρουν φοιτητές και εκτός κουπονιών με μια ποσόστωση όμως για έναν χρονικό ορίζοντα 10-20 χρόνων (μετά ας κάνουν ότι θέλουν).

    Με το που ξεκινά το σύστημα των κουπονιών, διακόποπτεται ΚΑΘΕ κρατική χρηματοδότηση στα πανεπιστήμια, ενώ αφήνεται ελεύθερη η δημιουργία ιδιωτικών παν/μιων. Όποιο ίδρυμα δεν μπορεί να φέρει φοιτητές απλά κλείνει.

    (Παρόμοιο σύστημα μέσω των ΚΕΝ μπορεί να εφαρμοσθεί και για την εξυγίανση του συστήματος Υγείας). Οποιαδήποτε άλλη αριστερή παρλαπίπα τόσο σε υγεία όσο και σε παιδεία είναι καταδικασμένη να αποτύχει.

    Atlas Shrugged

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Ορέστης Καλογήρου1 Ιουλίου 2012 στις 10:49 μ.μ.

    Αγαπητέ Λεωνίδα, παρακάτω θα δεις την ατζέντα των Ανεξάρτητων Ελλήνων για την πανεπιστημιακή (αντι)μεταρρύθμιση. Θα δεις ότι είναι ταυτόσημη με την ατζέντα του ΣΥΡΙΖΑ, της ΔΗΜΑΡ, των πρυτάνεων... Τι ακριβώς "θα σώσουμε από τη μεταρρύθμιση"?

    http://www.ert.gr/politiki/item/16174-Oi-Anexarthtoi-Ellhnes-gia-th-Synodo-twn-Prytanewn

    Οι Ανεξάρτητοι Έλληνες στοχεύουμε στη δημιουργία ΑΕΙ υψηλών ποιοτικών προδιαγραφών, ανταγωνιστικών στο ευρωπαϊκό και διεθνές ακαδημαϊκό περιβάλλον. Πιστεύουμε στη συνταγματικά κατοχυρωμένη πλήρη αυτοδιοίκηση των ΑΕΙ, την υιοθέτηση προγραμμάτων στρατηγικού σχεδιασμού, την κοινωνική τους λογοδοσία, αλλά και την παράλληλη πραγματοποίηση ποιοτικής αποτίμησης του έργου τους ώστε να αντιμετωπίζονται και να επιλύονται τυχόν αδυναμίες τους.

    Για να υλοποιηθούν οι πιο πάνω στόχοι θεωρούμε ότι αποτελεί αδήριτη ανάγκη να γίνουν βελτιωτικού χαρακτήρα τροποποιήσεις στο Νόμο 4009/2011, με τη συμμετοχή βεβαίως όλων των εμπλεκομένων φορέων της ακαδημαϊκής κοινότητας. Ειδικότερα, θεωρούμε ότι πρέπει να γίνουν οι εξής τροποποιήσεις:
    1. Να συνεχιστεί απρόσκοπτα η χρηματοδότηση των ΑΕΙ.
    2. Την ευθύνη για την εκλογή των εσωτερικών μελών των Συμβουλίων στα ΑΕΙ να την αναλάβουν οι εκλεγμένες αρχές διοίκησής τους.
    3. Οι εκλεγμένες αρχές διοίκησης των ΑΕΙ να ολοκληρώσουν τη θητεία τους.
    4. Σε εκείνα τα ΑΕΙ στα οποία η θητεία των αρχών διοίκησης λήγει στις 31 Αυγούστου 2012, να δοθεί παράταση της θητείας τους για τουλάχιστον έξι (6) μήνες.
    5. Να θεσμοθετηθούν προσόντα για τα εξωτερικά μέλη των Συμβουλίων των ΑΕΙ.
    6. Ο Κοσμήτορας της Σχολής να εκλέγεται όπως και ο Πρύτανης/Πρόεδρος του ΑΕΙ.
    7. Το Τμήμα να παραμείνει η βασική ακαδημαϊκή μονάδα».

    Ορέστης Καλογήρου

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Ορέστης Καλογήρου1 Ιουλίου 2012 στις 11:39 μ.μ.

    http://www.tovima.gr/education/article/?aid=464824

    Η άτακτη υποχώρηση και των τελευταίων μεταρρυθμιστικών δυνάμεων έδωσε χώρο στη συντεχνία των πρυτάνεν να ζητήση "την κεφαλή της μεταρρύθμισης επί πίνακι" ως λάφυρο για την ολοκληρωτική επικράτηση της αντιμεταρρύθμισης.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Δημοσίευση σχολίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Το πρόβλημα της Ελλάδας είναι ο λαός της.

Κίμων Χατζημπίρος: Σχόλια για τις αξίες της αξίας

Οι καταλήψεις , ο δήμαρχος και ο άλλος άνθρωπος