ελευθερία, αλληλεγγύη, αναζήτηση, σκληρή δουλειά και πάντα rock n roll

Τεχνικής μηχανικής εγκώμιον

Τεχνικής μηχανικής εγκώμιον

Παρατηρητήριο

Βγαίνεις στο σχολείο στα διαλείμματα για να κάνεις τη λεγόμενη εφημερία στο προαύλιο. Μην πέσουν και χτυπήσουν, μη τσακωθούν, μην μπει ο εξωσχολικός και τα πειράξει. Και πέφτει το μάτι σου στην άκρη της αυλής σένα παιδί που περπατάει μόνο του. Φαινομενικά δεν έχει κανένα λόγο να είναι μόνο του. Ούτε στο τηλέφωνο μιλάει, ούτε διαβάζει το μάθημα της επόμενης ώρας. Απλά κάνει διάλειμμα μόνο του ενώ λίγο παρακάτω η αυλή δονείται από τα γέλια, τα χάΒγαίνεις στο σχολείο στα διαλείμματα για να κάνεις τη λεγόμενη εφημερία στο προαύλιο. Μην πέσουν και χτυπήσουν, μη τσακωθούν, μην μπει ο εξωσχολικός και τα πειράξει. Και πέφτει το μάτι σου στην άκρη της αυλής σένα παιδί που περπατάει μόνο του. Φαινομενικά δεν έχει κανένα λόγο να είναι μόνο του. Ούτε στο τηλέφωνο μιλάει, ούτε διαβάζει το μάθημα της επόμενης ώρας. Απλά κάνει διάλειμμα μόνο του ενώ λίγο παρακάτω η αυλή δονείται από τα γέλια, τα χάχανα, τα τρεχαλητά. Γιατί αυτό το παιδί είναι μόνο του; Ποιο σκοτεινό σπήλαιο έχει ρουφήξει αυτό το βλασταράκι στα έγκατα της ανείπωτης φρίκης;να, τα τρεχαλητά. Γιατί αυτό το παιδί είναι μόνο του; Ποιο σκοτεινό σπήλαιο έχει ρουφήξει αυτό το βλασταράκι στα έγκατα της ανείπωτης φρίκης;ρκτο.

ΠΡΟΣΟΧΗ ΧΡΩΜΑΤΑ- ΜΗ ΜΕ ΔΙΑΒΑΖΕΤΕ ΌΤΑΝ ΕΧΕΤΕ ΔΙΚΙΟ

Οι ευρωπαϊκές αρχές αποφάσισαν να ασχοληθούν ξανά με το μεταναστευτικό όταν άρχισαν οι τσαμπουκάδες της Ιταλικής κυβέρνησης και η κρίση στον κυβερνητικό συνασπισμό της Γερμανίας. Από τις αποφάσεις που πήραν-δεν πήραν είναι φανερό ότι δεν έχουν λύση, αλλά έχουν λεφτά για πέταμα. Είπαν και κάτι υπαινικτικά και για τη δράση των ΜΚΟ στη Μεσόγειο και έδωσαν και του δικού μας παράταση στην αύξηση του ΦΠΑ. Απλά δεν υπάρχει καμιά λύση εκεί που δήθεν ψάχνουν. Πρόκειται περί εποικισμού της Ευρώπης από κατοίκους της Αφρικής και της Ασίας. Ζούμε μια φάση μετακίνησης λαών που θα ενταθεί λόγω υπερπληθυσμού, διάβρωσης των παραλίων και ερημοποίησης που προκαλεί η κλιματική αλλαγή. Αυτά συνδυάζονται με την πολιτική αστάθεια, την οικονομική καχεξία, τη βία αλλά και τη διακίνηση της πληροφορίας και την ευκολία των μετακινήσεων. Η Ευρώπη είναι πολύ πλούσια για το μέγεθος του πληθυσμού της και λογικά φαντάζει ως η γη της επαγγελίας. Κάποια στιγμή θα κλείσει σαν στρείδι αλλά αυτό θα σημάνει βία, ανείπωτη βία. Στα πλαίσια της κατάρρευσης της μεταπολεμικής ηθικής που έρχεται.

Σάββατο, 20 Απριλίου 2013

Οι «αγνοούντες» και οι «άλλοι»



του Αντώνη Χατζή

Δεν είχα σκοπό να γράψω για την 21η Απριλίου. Όταν διάβασα σήμερα για ασέβειες εφημερίδων (ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ, ερώτημα για τη χούντα), και μια άλλη, που προσφέρει ανήμερα την απολογία του ...Παπαδόπουλου, άρχισα κάτι, δε μου έβγαινε και προτίμησα να δώσω ένα παλιότερο κείμενο που είχα δημοσιεύσει σε μια άλλη επέτειο το 2001, αν θυμάμαι καλά.

--- Οι «αγνοούντες» και οι «άλλοι» ---
Στο «πυρ το εξώτερον» καταδικάζει ο Δάντης
στη «Θεία κωμωδία» του, τους «μη μετέχοντες», τους «αγνοούντες»
όσους δεν πήραν θέση σε καίρια ζητήματα της εποχής του.
Στην κόλαση τους στέλνει μαζί με τους προδότες,
τους βλάσφημους, τους απατεώνες και άλλους.

Ξεθωριάζουν οι μνήμες; Μια επέτειος όπως πολλές άλλες;
Ή μια «θλιβερή παρένθεση που έκλεισε οριστικά» κατά πως βολεύει μερικούς και οι οποίοι προσπαθούν να το περάσουν στην κοινή συνείδηση ως επίσημη ανάγνωση της ιστορίας.
Στην 35η «μαύρη επέτειο» του πραξικοπήματος της 21ης Απριλίου 1967 αναφέρομαι, που μέχρι τη στιγμή που γράφονται αυτές οι γραμμές Σάββατο παραμονή της «επετείου» στις εφημερίδες πέρασε ως μονόστηλο με τα καθιερωμένα πια «μηνύματα» των κομμάτων. Δεν είναι βέβαια παράξενο αφού τα τελευταία χρόνια στις περισσότερες εφημερίδες τη λέξη «21 Απριλίου» την βλέπει κανείς μόνο στην προμετωπίδα ως ημερομηνία του φύλλου.
Είναι αλήθεια ότι «ξεθώριασε» και αυτή η επέτειος, όπως και του Πολυτεχνείου,
για διαφορετικούς όμως λόγους.



Την 21η Απριλίου δεν θέλουν να τη θυμούνται αυτοί που συμμετείχαν στο έγκλημα, αυτοί που υποτάχθηκαν, ή αυτοί που «αγνοούσαν» - όπως ο Αρχιεπίσκοπος Χριστόδουλος - τι συνέβαινε τη μαύρη επταετία. Και αυτό γιατί αποχουντοποίηση δεν έγινε ποτέ. Το «στιγμιαίο» του Κωνσταντίνου Καραμανλή δεν συνέφερε μόνο στους παραπάνω αλλά και στη «σιωπηρή πλειοψηφία», που σε πολύ μεγάλο βαθμό εμφανίστηκε ως αντίθετη στους συνταγματάρχες, μετά τη μεταπολίτευση, εκ του ασφαλούς και του πονηρού. Και δυστυχώς ορισμένα κόμματα, λειτούργησαν ως πλυντήριο, βρώμικων συνειδήσεων.
Συνήθως αυτή τη μέρα κλείνομαι στη σιωπή μου. Όχι πως δε θυμάμαι. Το αντίθετο. Πιστεύω ότι η μνήμη είναι ιερή.
Αυτή τη φορά κάνω μια εξαίρεση. 

Γράφω για τους «άλλους». Γι΄ αυτούς που δεν έμειναν πίσω από τις κατεβασμένες κουρτίνες του σπιτιού τους όταν οι ερπύστριες των τεθωρακισμένων έλειωναν την αξιοπρέπεια ενός ολόκληρου λαού. Γι΄αυτούς που βγήκαν στους δρόμους, που βασανίστηκαν, ταλαιπωρήθηκαν και ταλαιπωρούνται ακόμη. Γι΄ αυτούς που μέσα σε συνθήκες βαρβαρότητας και εκμηδενισμού κάθε αξίας, κατάφεραν να κρατήσουν ζωντανή τη σπίθα της ανθρωπιάς τους, συνέχισαν δηλαδή να πάσχουν, να συμπάσχουν και να ονειρεύονται.
Στο νου μου έρχεται μια δήλωση ενός από αυτούς που τόλμησαν.
Η περίφημη εκείνη δήλωση του μεγάλου μας ποιητή Γιώργου Σεφέρη στο BBC. Βάλσαμο τότε στην ψυχή μας:

«Κλείνουν δύο χρόνια που μας έχει επιβληθεί ένα καθεστώς ολωσδιόλου αντίθετο με τα ιδεώδη για τα οποία πολέμησε ο κόσμος μας και τόσο περίλαμπρα ο λαός μας στον τελευταίο παγκόσμιο πόλεμο. Είναι μια κατάσταση υποχρεωτικής νάρκης, όπου όσες πνευματικές αξίες κατορθώσαμε να κρατήσουμε ζωντανές, με πόνους και με κόπους, πάνε κι αυτές να εκμηδενιστούν μέσα στα ελώδη στεκούμενα νερά. Δεν θα μου ήταν δύσκολο να καταλάβω πως τέτοιες ζημιές δε λογαριάζουν πάρα πολύ για ορισμένους ανθρώπους.
Δυστυχώς δεν πρόκειται μόνο γι΄ αυτό τον κίνδυνο. Όλοι πια το διδάχτηκαν και το ξέρουν πως στις δικτατορικές καταστάσεις η αρχή μπορεί να μοιάζει εύκολη, όμως η τραγωδία περιμένει αναπότρεπτη στο τέλος. Το δράμα αυτού του τέλους μας βασανίζει, συνειδητά ή ασυνείδητα, όπως στους παμπάλαιους χορούς του Αισχύλου. Όσο μένει η ανωμαλία, τόσο προχωρεί το κακό» 

Χαραγμένα όλα αυτά ανεξίτηλα στη μνήμη μας.
Κι αν δε μισούμε, πάντως δεν συγχωρούμε κανέναν. Θυμόμαστε και πρέπει να θυμόμαστε γιατί όπως λέει και ο Πρίμο Λέβι, Ιταλός συγγραφέας που επέζησε από το Ολοκαύτωμα, «συνέβη, επομένως μπορεί να ξανασυμβεί». 

ΑΝΤΩΝΗΣ ΧΑΤΖΗΣ
Δημοσιογράφος

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου