ελευθερία, αλληλεγγύη, αναζήτηση, σκληρή δουλειά και πάντα rock n roll

1973 Νίξον - Μπρέζνιεφ

1973 Νίξον - Μπρέζνιεφ
Ο Αμερικανός πρόεδρος Ρίτσαρντ Νίξον και ο γενικός γραμματέας του Κομμουνιστικού Κόμματος Σοβιετικής Ένωσης, Λεονίντ Μπρένζιεφ, κατά τη διάρκεια περιπάτου στην αυλή της έπαυλης του πρώτου στην Καλιφόρνια, το 1973. Στο βάθος, ο Ειρηνικός Ωκεανός. Από την Καθημερινή

Παρατηρητήριο

του Τέλη Σαμαντά για τη στήλη Παροράματα και ημαρτημένα

Εδώ και χρόνια επιμένω και θα συνεχίσω να επιμένω: οι μελέτες και οι αναλύσεις —πολιτικές, οικονομικές, κοινωνιολογικές, πολιτιστικές— που αφορούν την επτάχρονη Δικτατορία είναι ελάχιστες σε σχέση με τις αντίστοιχες που αφορούν την περίοδο της Μεταπολίτευσης. Κι όμως, θεωρώ πως στη διάρκεια της Χούντας διαμορφώθηκαν τα κύρια κοινωνικά ρεύματα που καθόρισαν τις μεταπολιτευτικές στρεβλώσεις. Η αποκοπή από το διεθνές περιβάλλον και η λαϊκιστική εσωστρέφεια· η ανάδυση νέων κοινωνικών στρωμάτων που απέκτησαν οικονομική ισχύ χάρη στα οικονομικά μέτρα των δικτατόρων (χωρίς όμως να έχουν και την αντίστοιχη πολιτική εκπροσώπηση, την οποία απέκτησαν στη συνέχεια κατά τη Μεταπολίτευση)· η απότομη διακοπή των πνευματικών αλλά και των πολιτικών αναζητήσεων σε όλους τους ιδεολογικούς χώρους· η σαφέστατη οπισθοχώρηση των προβληματισμών για τον εκσυγχρονισμό της πολιτικής ζωής της χώρας· η υποχρεωτική συνύπαρξη αντιθετικών και αποκλινόντων πολιτικών και πνευματικών προβληματισμών και η εκ των πραγμάτων σύγκλιση τους —στον ελάχιστο κοινό παρονομαστή— απέναντι στον «κοινό εχθρό» της Χούντας· η καθυποταγή μέσω της ανοχής της Δικτατορίας μεγάλων τμημάτων της κοινωνίας· ηκυριαρχία του κιτς σε πάμπολλους τομείς της πολιτιστικής ζωής — αυτά είναι μερικά μόνο από τα αποτελέσματα του επτάχρονου «γύψου».

Η σημαντικότατη αυτή έλλειψη μελέτης της Χούντας έχει σοβαρές επιπτώσεις: η περίοδος της Δικτατορίας έχει καταγραφεί στην κοινωνική συνείδηση απλώς ως μία «σκοτεινή περίοδος», καταπίεσης και βίας από τη μία και «αντιστασιακής πράξης» από την άλλη. Το αποτέλεσμα είναι η ουσιαστική άγνοια —και όχι μόνο των νεότερων γενιών— των παραμέτρων οι οποίες συνιστούν την ιστορική τομή που αποτελεί για την νεοελληνική ιστορία η Δικτατορία 1967-1974 και, κατ’ επέκταση, η ενοχοποίηση της Μεταπολίτευσης ακόμη και για φαινόμενα που στην πραγματικότητα η ημερομηνία γέννησής τους χρονολογείται στην περίοδο της Χούντας. Με λίγα λόγια: ο καλύτερος τρόπος για να «θυμηθούμε» την αυριανή επέτειο είναι να μελετήσουμε το τι σήμαινε στην πραγματικότητα για την νεοελληνική κοινωνία εκείνη η «σκοτεινή περίοδος». Πολλές αιτίες ακόμη και των σημερινών κακοδαιμονιών υποψιάζομαι πως θα ανακαλύψουμε.

ΠΡΟΣΟΧΗ ΧΡΩΜΑΤΑ- ΜΗ ΜΕ ΔΙΑΒΑΖΕΤΕ ΌΤΑΝ ΕΧΕΤΕ ΔΙΚΙΟ

Ο βασικός λόγος, ωστόσο, που επέλεξα να ασχοληθώ με την αφελή αυτή επιλογή είναι πιο σημαντικός. Την έγραψε σε δύο φράσεις ο εκπαιδευτικός Λεωνίδας Καστανάς, η αρθρογραφία και οι αιχμηρές παρεμβάσεις του οποίου έχουν πάντα ενδιαφέρον. «Εδώ και 30 χρόνια, το θέμα της έκθεσης είναι το ίδιο. Τι καλός που είναι ο ελληνοορθόδοξος κομμουνισμός και τι κακός που είναι ο προτεσταντικός καπιταλισμός», έγραψε στο fb ο Καστανάς. Και υπερθεμάτισε μνημονεύοντας θέματα εξετάσεων από το παρελθόν. «Οι στέγες κοντά, οι ψυχές μακρυά. Η αρχαία τέχνη πρωτοπόρα και ζωντανή. Ο τεχνολογικός πολιτισμός και η αλλοτρίωση του ανθρώπου. Η σύγχρονη αποξένωση». Και σχολίασε: «Κανείς δεν τολμά να βγει από το ελληνικό στερεότυπο. Τεχνοφοβία και άγιος ο Θεός. Πρέπει να αντισταθούμε στην ανήθικη τεχνολογική Δύση. Διότι μας κάνει να τρέχουμε γρήγορα και να ξεχνάμε την ανθρωπιά μας. Ενώ όταν πηγαίναμε με τον αραμπά βλέπαμε και κάνα άνθρωπο. Το ότι μιλάω με τους φίλους μου σήμερα ακόμη και όταν βρίσκονται χιλιάδες μίλια μακρυά με τούτο το μηχάνημα του διαβόλου, με απομακρύνει από τους ανθρώπους. Λουδιτισμός και τα μυαλά στα κάγκελα. Η αριστερή αφήγηση της ανατολής συνεχίζεται».

Κ. Ζούλας Καθημερινή

Τρίτη, 5 Μαρτίου 2013

Ένα καλό νέο: Η ενισχυτική και πάλι στα σχολεία




του Λεωνίδα Καστανά

Κάλιο αργά παρά ποτέ. Το Υπουργείο Παιδείας και ο υφυπουργός Θοδωρής Παπαθεοδώρου βρήκαν ένα ΕΣΠΑ και στήνουν και πάλι την ενισχυτική διδασκαλία στα γυμνάσια και τα Λύκεια. Έτσι διορθώνεται ένα φάλτσο της προηγούμενης πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου ( Α. Διαμαντοπούλου) που είχε καταργήσει το θεσμό για λογιστικούς και όχι μόνο λόγους.
Στις δύσκολες μέρες που περνάμε, πολλοί μαθητές δεν έχουν τη δυνατότητα να πληρώσουν για φροντιστήρια. Το παράλογο αναλυτικό πρόγραμμα, τα κακά, κάκιστα σχολικά βιβλία και φυσικά οι γνωστές ανεπάρκειες ενός μέρους του διδακτικού προσωπικού κάνουν δυστυχώς την ενισχυτική διδασκαλία απαραίτητη. 

Η πλάκα είναι ότι την ίδια ανάγκη έχουν και οι μαθητές των ιδιωτικών σχολείων που χρυσοπληρώνουν για να πάρουν μόρφωση υψηλού επιπέδου αλλά είναι αναγκασμένοι να πληρώνουν και πανάκριβα ιδιαίτερα μαθήματα για να μάθουν. Γιατί προφανώς το εκπαιδευτικό μας σύστημα είναι ανάπηρο είτε δημόσιο είτε ιδιωτικό.
Με την ενισχυτική διδασκαλία θα βρουν και κάποια απασχόληση 7000 αναπληρωτές καθηγητές και αυτό είναι επίσης σημαντικό, όταν η ανεργία έξω σαρώνει. Να μην το υποτιμούμε.

Ελπίζουμε ότι το Υπουργείο θα φροντίσει ώστε να τηρηθεί ο νόμος στη διαδικασία των προσλήψεων και να λειτουργήσει πραγματικά η ενισχυτική διδασκαλία προς όφελος των μαθητριών και μαθητών. Δεν θέλουμε να υποψιαστούμε ότι θα στηθούν καταστάσεις ροκανίσματος του ΕΣΠΑ και εγγραφής προϋπηρεσίας χωρίς να γίνονται τα μαθήματα, με εικονικά τμήματα κλπ. Δηλαδή να επαναληφθούν όλα αυτά που έγιναν η αφορμή για να διακοπεί η ενισχυτική στο παρελθόν. Ακόμα ελπίζουμε να έχουν καλυφθεί τα κενά που υπήρχαν μέχρι πρότινος στα σχολεία, γιατί καλή η ενισχυτική αλλά να γίνεται και μάθημα.

Όπως και νάχει η κίνηση είναι θετική και την επικροτούμε. Αρκεί να μην την φάνε τα ποντίκια.

9 σχόλια:

  1. Ti sxesi exi i enisxitiki didaskalia me ESPA??!!

    Pia ine ta kritiria na ginete enisxitiki didaskalia, pes fisikis, se ena likio?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Μάκη μου κανένα κριτήριο δεν υπάρχει. Μαθητές μιας τάξκης πχ Α λυκείου ζητούν να γίνει ενισχυτική διδασκαλία στη Φυσική, γιατί δεν τους αρκεί το μάθημα που γίνεται για χ λόγους. Μαζεύονται πχ 10 παιδιά και έρχεται ένας αναπληρωτής και τους κάνει 2 ώρες την εβδομάδα, το μεσημέρι μετά το σκόλασμα. Την 1η μέρα από τα 10 παιδιά, έρχονται τα 5 και τη 2η συνήθως κανένα. Το τμήμα μένει εικονικά για να πληρώνεται ο δάσκαλος που έρχεται αλλά δεν βρίσκει συνήθως κανένα. Εκτός αν τα παιδιά έχουν πραγματικά ανάγκη, δεν πάνε φροντιστήριο και ο δάσκαλος είναι πραγματικά καλός. Μπορεί να λειτουργήσει παιδευτικά αλλά αυτό σημαίνει ότι κάτι δεν γίνεται σωστά στο κανονικό πρόγραμμα. Αλλά αυτό είναι γνωστό.

      Διαγραφή
  2. Τώρα, γιατί δεν σε αναγνωρίζω; Τι σχέση έχουν αυτά με το left-liberal; Ενισχυτική για να δουλέψουν 7000 αναπληρωτές; Δεν είχες διαπιστώσει πως στις 9 στις 10 περιπτώσεις τα μαθήματα ήταν virtual - μόνο για την αμοιβή των "διδασκόντων"; Να γίνουν λοιπόν τα μαθήματα της ενισχυτικής - ΑΛΛΑ με αυστηρές προϋποθέσεις και συνεχείς ελέγχους, με μάθημα ουσιαστικό.
    Μπάμπης
    Υ.Γ. Άλλαξε την παραίνεση. Κάν' την "ΠΡΟΣΟΧΗ ΧΡΩΜΑΤΑ ΜΗ ΜΕ ΔΙΑΒΑΖΕΤΕ αφού ΕΧΕΤΕ ΔΙΚΙΟ".

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Από πάνω σχολιάζουν δυο συμφοιτητές μου, φίλοι μου, αδέλφια μου, πραγματικοί σύντροφοι των νεανικών μου χρόνων με την πραγματική έννοια της λέξης όχι με την πολιτική. Αυτό είναι καλό, ξαναβρεθήκαμε όλοι.
      Λοιπόν μη με κολάζετε, σύντροφοι. Και το virtual το ξέρω Μπάμπη μου, τόχω δει , τόχω ακούσει, το ξέρουν όλοι. Μόνο εκεί ψηλά δεν το ξέρουν ή κάνουν πως δεν το ξέρουν. Τους πληροφορούμε λοιπόν ότι αν δεν το ελέγξουν πολύ στενά, τα λεφτά θα πάνε μόνο για χαρτζηλίκι και όχι για εκπαίδευση.

      Διαγραφή
  3. Agapite MPAMPI,
    Elpizo tin epomeni fora pou o Leo ke Co. perasoun apo ta meri sou na ime mazi tous. Mexri tote sou efxome oti to kalitero ke panta me igia.
    Me apiri ektimisi ke sevasmo,
    Makis

    LEO, den tha se kolaso...ala mazi me tin allagi pou protine o Mpampis tha mporouses se mia gonia na evazes ke afto: "Theli aretin ke tolmin o Left Liberalism"



    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ναι θέλει θέλει αλλαγή μυαλού και δεν είναι εύκολο. ΚΑι μόνο που αναγκαζόμαστε να μιλάμε για ενισχυτική διδασκαλία στα σχολεία είναι στην ουσία ντροπή και λάθος. Αλλά τα πράγματα δεν αλλάζουν έτσι από τη μια μέρα στην άλλη.

      Διαγραφή
  4. Γειά σου Μάκη. Μακάρι να σας δούμε σύντομα - μαζί με την Μίνα.
    Μπάμπης
    ΥΓ Γιατί γράφεις γκρίκλις;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Grafontas Greekglish grafo grigora. To pio simantiko ime oti etsi krivo tin agramatosini mou ke tin anorthografia mou. Alios prepi na elegxo kathe leksi i na vro ena spell checker/fixer gia to kimeno mou ... ke meta cut and paste ... Min sou fani parakseno, meta apo 30+ xronia axrisias i orthografia ginete anorthografia. Tora opos tha elege o Leo me kolazis!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Μάκη, τι μου θύμισες τώρα. Αυτά που γράφεις δεν είναι "Ελληνο-Αγγλικά" - τέτοια νομίζω είναι όταν λές ότι "ο πατριώτης έχει πέντε ντάϊνες". Αυτά λοιπόν είναι η γλώσσα που χρησιμοποιούσαμε κάποτε στα βαπόρια - τα λέγαμε "φραγκοχιώτικα", τότε που δεν υπήρχαν κινητά παγκοσμίου λήψεως κλπ και οι συνεννοήσεις γίνοντας απο τον "μαρκόνι" με μορς. Πολλές φορές, αν το βαπόρι ήταν μακριά και δεν ήταν δυνατή η επαφή απ' ευθείας με την Ελλάδα, το μήνυμα στελνόταν μέσω παράκτιων σταθμών που προφανώς μπορούσαν να στείλουν τις Ελληνικές λέξεις με λατινικούς χαρακτήρες. Και μια και μ' έπιασε πάλι το δασκαλίστικο, το Μπάμπης είναι όπως bob όχι όπως το lamp.
    Χαιρομαι να μιλάμε γι αυτό πολυλόγισα.
    Babis και όχι Mpampis

    ΑπάντησηΔιαγραφή