Η αλήθεια της καταστροφής μας. Με αφορμή το ενημερωτικό δελτίο της ALPHA BANK




 του Κώστα Κάρη από την Αυγή

Ημερομηνία δημοσίευσης: 09/12/2011

Το εβδομαδιαίο δελτίο της Alpha Bank με μεγάλη σοβαρότητα και οξυδέρκεια βάζει σε σειρά τα αίτια που οδηγούν στην κατάρρευση των εσόδων του Δημοσίου. Δεν μπορούμε παρά να χαιρετίσουμε τη δημοσίευση της ανάλυσης ελπίζοντας ότι επιτέλους θα ακουστούν από κυβέρνηση, κόμματα και συνδικάτα. Η ανάλυση πρώτα τεκμηριώνει εκτενώς ότι η μείωση των εσόδων δεν οφείλεται στην ύφεση και θέτει τον δάκτυλο στην πληγή που σαπίζει τη χώρα. Αντιγράφουμε για να πεισθείτε:
«Είναι σημαντικό να γίνει κατανοητό ότι η μεγάλη πτώση των εσόδων της γενικής κυβέρνησης το 2011, παρά τη σημαντικά αυξημένη επιβάρυνση των συνεπών φορολογουμένων, οφείλεται αφενός στην επιδείνωση του φαινομένου της φοροδιαφυγής και της εισφοροδιαφυγής από μεγάλες κατηγορίες φορολογουμένων και αφετέρου στην εντεινόμενη αδυναμία των φορολογικών αρχών της χώρας να ελέγξουν αυτό το φαινόμενο...
Η έξαρση της φοροδιαφυγής και της εισφοροδιαφυγής εύπορων φορολογουμένων (ιδιωτών και επαγγελματιών), που τελευταία καλύπτονται πίσω από τις εισοδηματικές δυσκολίες που πράγματι αντιμετωπίζουν άλλοι φορολογούμενοι. Αν συνεχιστεί αυτό το φαινόμενο και δεν αποκατασταθεί έγκαιρα η ομαλή ροή των φορολογικών εσόδων και των εσόδων από εισφορές στα ασφαλιστικά ταμεία, τότε θα περιοριστούν αναγκαστικά περαιτέρω η απασχόληση και οι μισθοί στον δημόσιο τομέα και οι, ήδη σημαντικά μειωμένες, κοινωνικές παροχές που προσφέρει το κράτος, συμπεριλαμβανομένων της εκπαίδευσης, της υγείας, των συντάξεων, των κοινωνικών επιδομάτων και άλλων παροχών... 

Οι διαδικασίες υλοποίησης του μέτρου της εργασιακής εφεδρείας και της εξόδου για συνταξιοδότηση ενός σημαντικού αριθμού εργαζομένων στις ανωτέρω υπηρεσίες κατά τον μήνα Νοέμβριο 2011 ενδέχεται να συνέβαλε στη μείωση των καθαρών εσόδων του ΤΠ κατά τον μήνα αυτό. Ωστόσο η δυσλειτουργία των φορολογικών υπηρεσιών έως σήμερα ήταν ήδη δεδομένη. Δεν είναι υπόθεση ενός μηνός.

Συνεπώς η άμεση αποκατάσταση της ομαλής λειτουργίας αυτών των υπηρεσιών αποτελεί σήμερα πρώτη προτεραιότητα για τη χώρα. Η έξοδος από την επώδυνη δημοσιονομική κρίση στην οποία βρίσκεται σήμερα η Ελλάδα δεν είναι δυνατή χωρίς τη σημαντική διεύρυνση (και όχι συρρίκνωση, όπως συνέβη το 2010 και το 2011) της φορολογικής βάσης ώστε να συμπεριλάβει το σύνολο των υπόχρεων σε φορολογία φυσικών και νομικών προσώπων, ιδιαίτερα δε το σύνολο των μη μισθωτών”.

Και το απόσπασμα του δελτίου στο οποίο αναφέρεται ο Κώστας Κάρης
Εβδομαδιαίο Δελτίο Οικονομικών Εξελίξεων
Διεύθυνση Οικονομικών Μελετών 
Πέμπτη 8 Δεκεμβρίου 2011
Ελληνική Οικονομία

Οι πιο σημαντικές εξελίξεις όσον αφορά την Ελληνική οικονομία στο προηγούμενο  7ήμερο ήταν οι ακόλουθες: 
Πρώτον, εγκρίθηκε τελικά και από το ΔΝΤ η καταβολή της  6 ης δόσης, ύψους € 8,0 δις, του δανείου των € 110 δις του Μαΐου 2010,  δηλαδή του  1ου Πακέτου Χρηματοδοτικής Στήριξης προς την Ελλάδα  (ΠΧΣ Ι). Η εξέλιξη αυτή είναι εξαιρετικά σημαντική διότι συνεπάγεται την θετική κρίση των δανειστών μας για τη δυνατότητα της Ελλάδος: (1) Να ολοκληρώσει τις διαδικασίες που απαιτούνται για την πλήρη υλοποίηση των αποφάσεων της Συνόδου Κορυφής της Ζώνης του Ευρώ της 26ης Οκτωβρίου 2011  για την εξασφάλιση και του 2ου Πακέτου Χρηματοδοτικής Στήριξής της  (ΠΧΣ ΙΙ)  από τη Ζώνη του Ευρώ,  το ΔΝΤ και τους Ιδιώτες δανειστές της. (2)  Να   εφαρμόσει με συνέπεια το Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2012-2015 (ΜΠΔΣ) για την ολοκλήρωση της δημοσιονομικής της προσαρμογής με την επίτευξη των αναγκαίων πρωτογενών πλεονασμάτων και για την ολοκλήρωση των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων που είναι αναγκαίες για την ενίσχυση της διεθνούς ανταγωνιστικότητας και για την είσοδο της χώρας σε πορεία αυτοδύναμης ανάπτυξης.  Σημειώνεται ότι η πολύ μεγάλη καθυστέρηση που σημειώθηκε έως ότου αποφασιστεί τελικά η καταβολή της  6 ης δόσης είχε εξαιρετικά αρνητικές επιπτώσεις στο οικονομικό κλίμα στην ελληνική οικονομία και συνέβαλε στην εμβάθυνση της ύφεσης το 2011  και στη δημιουργία πρόσθετων προβλημάτων στο χρηματοοικονομικό σύστημα της χώρας.   Δεύτερον,  ψηφίσθηκε από τη Βουλή ο Προϋπολογισμός του 2012  που προβλέπει την επίτευξη πρωτογενούς πλεονάσματος ύψους 1,1% του ΑΕΠ το 2012, από πρωτογενές έλλειμμα ύψους - 1,8% του ΑΕΠ το 2011 και -4,7% του ΑΕΠ το 2010.
Οι εξαιρετικά θετικές προσδοκίες,  όμως,  που δημιουργήθηκαν από την ψήφιση του Π2012 περιορίζονται ουσιαστικά από την ανακοίνωση της νέας σημαντικής πτώσης των καθαρών εσόδων του Τακτικού Προϋπολογισμού  (ΤΠ) κατά -13,3% σε ετήσια βάση τον Νοέμβριο του 2011. Η εξέλιξη είναι δύσκολο να εξηγηθεί, δεδομένου ότι κατά τον μήνα αυτό ήταν σε εφαρμογή τα σημαντικά νέα μέτρα που ελήφθησαν εντός του 2011  για σημαντική αύξηση των εσόδων του ΤΠ στο 2ο  6μηνο.’11. Η εξέλιξη αυτή δεν μπορεί να αποδοθεί και πάλι στην ύφεση που πράγματι επιβαρύνει την ελληνική οικονομία το 2011. Η επίπτωση της ύφεσης είχε ήδη ληφθεί υπόψη κατά την κατάρτιση του Π2011  που προέβλεπε καθαρά έσοδα ΤΠ ύψους € 55,56 δις και στη συνέχεια η εκτίμηση για την επίπτωση της ύφεσης αυξήθηκε σημαντικά με τη νέα πτώση του στόχου για τα καθαρά έσοδα του ΤΠ στα € 54,04 δις  στο ΜΠΔΣ 2011-2015,  το οποίο για την επίτευξη αυτού του νέου στόχου προέβλεπε πρόσθετα μέτρα αύξησης των εσόδων το 2011  ύψους € 2,85  δις. Επιπλέον, η εκτίμηση για την επίπτωση της ύφεσης αυξήθηκε περαιτέρω με τη νέα μείωση του στόχου για τα καθαρά έσοδα του ΤΠ το 2011 στα € 51,3 δις που προβλέπεται στον Π2012,  παρά τη λήψη τον Σεπτ.-Οκτ.’2011  και νέων μέτρων αύξησης των εσόδων ύψους άνω των € 3,5 δις για το 2011 και το 2012. 
Είναι προφανές,  επίσης,  ότι η βαθύτερη του αναμενόμενου ύφεση που πλήττει την ελληνική οικονομία,  με την εκτιμώμενη πτώση του πραγματικού ΑΕΠ να διαμορφώνεται σε άνω του  - 6,0%  το 2011  σε σχέση με -3,5%  στην αρχή του έτους,  δεν οφείλεται στην αύξηση των φορολογικών βαρών κατά μέσο όρο, διότι τα τελευταία απλά δεν αυξήθηκαν, παρά τη μεγάλη επιβάρυνση των συνεπών φορολογουμένων. Έναντι αρχικού στόχου για αύξηση κατά 8,3%, τα καθαρά έσοδα του ΤΠ ήταν σημαντικά μειωμένα κατά -5% στο 11μηνο του 2011 σε σχέση με πέρυσι,  ενώ η μείωση του ονομαστικού ΑΕΠ για το 2011  προβλέπεται να διαμορφωθεί σε -4,0%. Συνεπώς, η κύρια γενεσιουργός αιτία της ύφεσης είναι η πτώση της καταναλωτικής εμπιστοσύνης και του επιχειρηματικού κλίματος που επιδρά αρνητικά στην συνολική ζήτηση. Και η εμπιστοσύνη στην προοπτική δημοσιονομικής προσαρμογής,  και τελικώς,  εξόδου από την κρίση,  δεν πρόκειται να βελτιωθεί χωρίς πρόοδο στο μέτωπο της πάταξης της φοροδιαφυγής και της ανασυγκρότησης και ανόρθωσης του φοροεισπρακτικού μηχανισμού της χώρας. 
Είναι σημαντικό να γίνει κατανοητό ότι η μεγάλη πτώση των εσόδων της γενικής κυβέρνησης το 2011, παρά την σημαντικά αυξημένη επιβάρυνση των συνεπών φορολογουμένων,  οφείλεται αφενός στην επιδείνωση του φαινομένου της φοροδιαφυγής και της εισφοροδιαφυγής από μεγάλες κατηγορίες φορολογουμένων και αφετέρου στην εντεινόμενη  αδυναμία των φορολογικών αρχών της χώρας να ελέγξουν αυτό το φαινόμενο. Οι διαδικασίες
υλοποίησης του μέτρου της εργασιακής εφεδρείας και της εξόδου για συνταξιοδότηση ενός σημαντικού αριθμού εργαζομένων στις ανωτέρω υπηρεσίες κατά τον μήνα Νοέμβριο 2011 ενδέχεται να συνέβαλε στη μείωση των καθαρών εσόδων του ΤΠ κατά τον μήνα αυτό.  Ωστόσο,  η δυσλειτουργία των φορολογικών υπηρεσιών έως σήμερα ήταν ήδη δεδομένη.  Δεν είναι υπόθεση ενός μηνός.  Συνεπώς,  η άμεση αποκατάσταση της ομαλής λειτουργίας αυτών των υπηρεσιών αποτελεί σήμερα πρώτη προτεραιότητα για τη χώρα.  Η έξοδος από την επώδυνη δημοσιονομική κρίση στην οποία βρίσκεται σήμερα η Ελλάδα δεν είναι δυνατή χωρίς τη σημαντική διεύρυνση  (και όχι συρρίκνωση,  όπως συνέβη το 2010  και το 2011)  της φορολογικής βάσης ώστε να συμπεριλάβει το σύνολο των υπόχρεων σε φορολογία φυσικών και νομικών προσώπων, ιδιαίτερα δε το σύνολο των μη-μισθωτών.  Επίσης, απαιτείται,  ακόμη και για λόγους φορολογικής δικαιοσύνης, η έγκαιρη είσπραξη σημαντικού μέρους των βεβαιωμένων ληξιπρόθεσμων φορολογικών οφειλών  (άνω των € 42 δις), καθώς   και η βεβαίωση και είσπραξη των φόρων από τις πολυάριθμες εκκρεμείς φορολογικές υποθέσεις στις οποίες καθυστερεί ακόμη και η καταβολή του παρακρατημένου ΦΠΑ.  Θα πρέπει δηλαδή να εισπραχθούν τα έσοδα από την τεράστια φοροδιαφυγή και εισφοροδιαφυγή που έχει επιδεινωθεί σημαντικά στη χώρα μας από το 2002, για να φτάσει μάλιστα σε προκλητικά για την κοινωνία ύψη το 2010 και το 2011. Η έξοδος από την κρίση δεν μπορεί να βασιστεί μόνο στις πλάτες των συνεπών φορολογουμένων.  Απαιτείται η συμβολή όλων ανεξαιρέτως.   
Η έξαρση της φοροδιαφυγής και της εισφοροδιαφυγής εύπορων φορολογουμένων  (ιδιωτών και επαγγελματιών) που τελευταία καλύπτονται πίσω από τις εισοδηματικές δυσκολίες που πράγματι αντιμετωπίζουν άλλοι φορολογούμενοι. Αν συνεχιστεί αυτό το φαινόμενο και δεν αποκατασταθεί έγκαιρα η ομαλή ροή των φορολογικών εσόδων και των εσόδων από εισφορές στα ασφαλιστικά ταμεία,  τότε θα περιοριστούν αναγκαστικά περαιτέρω η απασχόληση και οι μισθοί στο δημόσιο τομέα και οι, ήδη σημαντικά μειωμένες,  κοινωνικές παροχές που προσφέρει το κράτος,  συμπεριλαμβανομένων της εκπαίδευσης,  της υγείας,  των συντάξεων,  των κοινωνικών επιδομάτων και άλλων παροχών.
Κάλυψη αυτών των δημοσίων δαπανών με δανεισμό δεν είναι πλέον δυνατή. Ειδικότερα, η παρότρυνση ή η υπόθαλψη πρακτικών μη πληρωμής θεσπισμένων φόρων,  ή του αντιτίμου των υπηρεσιών που προσφέρει το κράτος ισοδυναμεί με άμεση επιβολή περικοπών στην απασχόληση, στους μισθούς και τις κοινωνικές παροχές από τον Δημόσιο Τομέα,

Σχόλια

  1. Ένα απλό ερώτημα.
    Οι περικοπές που έγιναν στους Δ.Υ. (άσχετα με το δίκαιο ή όχι αυτών) και η εφεδρεία θα μπορούσαν να έχουν άλλο αποτέλεσμα;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Είναι σημαντικό να γίνει κατανοητό ότι η μεγάλη πτώση των εσόδων της γενικής κυβέρνησης το 2011, παρά την σημαντικά αυξημένη επιβάρυνση των συνεπών φορολογουμένων, οφείλεται αφενός στην επιδείνωση του φαινομένου της φοροδιαφυγής και της εισφοροδιαφυγής από μεγάλες κατηγορίες φορολογουμένων και αφετέρου στην εντεινόμενη αδυναμία των φορολογικών αρχών της χώρας να ελέγξουν αυτό το φαινόμενο. Οι διαδικασίες
    υλοποίησης του μέτρου της εργασιακής εφεδρείας και της εξόδου για συνταξιοδότηση ενός σημαντικού αριθμού εργαζομένων στις ανωτέρω υπηρεσίες κατά τον μήνα Νοέμβριο 2011 ενδέχεται να συνέβαλε στη μείωση των καθαρών εσόδων του ΤΠ κατά τον μήνα αυτό. Ωστόσο, η δυσλειτουργία των φορολογικών υπηρεσιών έως σήμερα ήταν ήδη δεδομένη. Δεν είναι υπόθεση ενός μηνός.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Προφανώς δεν έγινα κατανοητός.
    Λόγω επαγγέλματος έρχομαι σε επαφή για συνεργασία με διάφορους οργανισμούς του δημοσίου. Όλες οι υπηρεσίες έχουν αποδιαρθρωθεί, ακριβώς λόγω του τρόπου που έγιναν οι περικοπές εδώ και μήνες. Δεν κρατούνται πλέον ούτε οι τύποι, το εκφράζουν καθαρά και η λευκή απεργία είναι ο κανόνας. Κανείς δεν δείχνει διάθεση για οποιαδήποτε βελτίωση της υπηρεσίας.
    Ως προς την εισφοροδιαφυγή:
    Εκτός από την απροθυμία προσλήψεων λόγω των υψηλότατων εισφορών προς το ΙΚΑ και την εξεύρεση άλλων μορφών απασχόλησης στα όρια της νομιμότητας, οι έλεγχοι που έκανε το ΙΚΑ έχουν σταματήσει εντελώς εδώ και καιρό.
    Άρα δεν μιλάω για τον τελευταίο μήνα μόνο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Ο προυπολογισμός του 2011 (και του 2012) προέβλεπε ταυτόχρονα:

    1. Μείωση του ΑΕΠ (δηλαδή των καταγεγραμμένων εισοδημάτων της οικονομίας)
    2. Αύξηση των δημοσίων φορολογικών εσόδων απο τα εισοδήματα αυτά

    Αυτό δεν έχει γίνει ποτέ σε καμμιά χώρα του πλανήτη και δείχνει απλώς την απόσταση που χωρίζει τους γραφειοκράτες της κυβέρνησης (και όχι μόνο) απο την πραγματικότητα.

    Για το 2012 προβλέπεται (απο αυτούς που καταρτίζουν τον προυπολογισμό) ότι θα κλείσουν γύρω στις 50-60.000 μικρομεσαίες επιχειρήσεις και ότι η πλειοψηφία από αυτές που θα μείνουν, θα γυρίσουν σε ζημιές. Αυτό σημαίνει ότι τα φορολογικά έσοδα του 2012, δεν πρόκειται απλώς να μειωθούν, αλλά θα καταρεύσουν κυριολεκτικά.

    Τα όνειρα για αυξημένα φορολογικά έσοδα, στο σημερινό ελληνικό επιχειρηματικό περιβάλλον, είναι αποτέλεσμα τακτικής και επίμονης χρήσης παραισθησιογόνας ιδεολογίας.

    Είναι χαρακτηριστικό ότι με 20-30 δις μπορεί κάποιος σήμερα να αγοράσει το ΣΥΝΟΛΟ των ελληνικών επιχειρήσεων (βιομηχανικές, τραπεζικές, εμπορικές, πληροφορικής κλπ) που είναι στο Χρηματιστήριο Αθηνών.

    Και ενώ συμβαίνουν αυτά στην πραγματική οικονομία, ο Χρυσοχοίδης θέλει να κατευθύνει τα λεφτά του ΕΣΠΑ προς τους Δήμους (όπου θα μοιρασθούν δίκαια σε όλες τους ψηφοφόρους), την "κατάρτιση" και τις ΑΠΕ (όπου μια μικρή ομάδα κρατικοδίαιτων "επιχειρηματιών" έχουν βρεί την κότα με τα χρυσά αυγά)

    Η συνταξιοδότηση σαν μέτρο μείωσης των κρατικών δαπανών θα μπορούσε να πάρει την πρώτη θέση σε αντίστοιχους ολυμπιακούς αγώνες ανοησίας.

    Την στιγμή που η χώρα χρειάζεται να αυξήσει την παραγωγική της ικανότητα και να μειώσει τις αδρανείς δαπάνες, η κυβέρνηση κάνει ΑΚΡΙΒΩΣ το αντίθετο.

    Οι πρόσφατες συλλήψεις και οι αντίστοιχες εισπράξεις (?) για περιπτώσεις χρεών προς το δημόσιο, ενώ αποτελούν μια μικρή ηθική δικαίωση προς τα υποζύγια της φορολογίας (μισθωτούς-συνταξιούχους), επι της ουσίας δεν έχει καμμιά επίπτωση στο θέμα της φοροδιαφυγής ή των μελλοντικών εσόδων γιατί αφορά χρεωκοπημένες επιχειρήσεις, οι περισσότερες απο τις οποίες έχουν ήδη κλείσει ή είναι σε διαδικασία κλεισίματος (Πετζετάκης κλπ).

    Η καραμέλλα της πάταξης της φοροδιαφυγής, αποτελούσε πάντοτε για την ελληνική κοινωνία και για όλες τις κυβερνήσεις (και για την τρέχουσα), μια εύκολη διάξοδο απο την σκληρή πραγματικότητα.

    Η οικονομική πραγματικότητα, επιτάσσει την μείωση των κρατικών εξόδων στο ύψος των πραγματικών (και όχι των επιθυμητών) εσόδων.

    Τα τελευταία 2 χρόνια, θα έπρεπε να πάρουμε γραμμή γραμμή τον προυπολογισμό και να κόψουμε τουλάχιστον 20 με 25 δις. Σε αυτή τη διαδικασία η προοδευτική ιδεολογία θα μπορούσε να παίξει το ρόλο της, προστατεύοντας τις κοινωνικές δαπάνες, απέναντι στις δαπάνες που αφορούν λιγότερο ευπαθείς ομάδες του πληθυσμού.

    Αντί γι' αυτό όλοι προτιμούν να φαντασιώνονται μεγαλύτερα έσοδα απο μια οικονομία που αργοπεθαίνει μέσα σε βαθιά ύφεση. Αυτό δεν πρόκειται να συμβεί.

    Η πρόβλεψή μου για το 2012 είναι ότι η αυξανόμενη μείωση των φορολογικών εσόδων θα φέρει σε πρώτη φάση μεγαλύτερη φορολογία για τις ελάχιστες κερδοφόρες επιχειρήσεις και μόλις εξοντωθούν και αυτές, η κυβέρνηση θα στραφεί στην τελευταία πηγή εσόδων κάθε ολοκληρωτικού καθεστώτος, την κινητή (καταθέσεις) και ακίνητη περιουσία των υπηκόων της. Η περιουσία αυτή θα κατασχεθεί σταδιακά και θα συντηρήσει το 'κοινωνικό κράτος' (ΟΣΕ, ΔΕΗ, ΕΛΠΕ, ΑΓΡΟΓΗ κλπ) για μερικούς μήνες ακόμα. Δυστυχώς στη χώρα μας το κράτος έχει την ίδια επίδραση στην κοινωνία με το πρωτόζωο Plasmodium. http://en.wikipedia.org/wiki/Malaria

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Δημήτρη:Οι ΔΥ δεν έχουν καμιά δικαιολογία να μην μαζεύουν τους φόρους και τις εισφορές. Οι περικοπές στους μισθούς τους ήταν όχι απλά αναγκαίες αλλά και δίκαιες στο μέτρο που και πριν, στις εποχές των παχιών αγελάδων και πάλι δεν μάζευαν τους φόρους. Άσε το άλλο κλειστό για όλους κεφάλαιο του ελαιολάδου. Είναι σα να μην μπαίνω στην τάξη ή αν μπαίνω να χαζεύω επειδή από 1300 παίρνω 1000. Να ένα μέτωπο που πρέπει να ανοίξει η Αριστερά αλλά ποιεί τη νήσσαν για να μην θίξει πελάτες - ψηφοφόρους της.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Δημοσίευση σχολίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Κίμων Χατζημπίρος: Ύστατος πόρος: Η πράσινη και ψηφιακή μετάβαση είναι μια πρόταση για το μέλλον.

Βάσω Κιντή: Παραιτούμαι από μέλος της ΚΕ και αποχωρώ από το κόμμα της Δημοκρατικής Αριστεράς

Κίμων Χατζημπίρος: Ατελέσφορη Οικολογία