H Άννα τόσκασε



 Προσπάθησε να αλλάξει το χάρτη της παιδείας μέσα σε 2 χρόνια. Να σπάσει δομές αραχνιασμένες, να κινητοποιήσει ανθρώπους σύγχρονης ευρωπαϊκής και μεταρρυθμιστικής αντίληψης, να συγκρουστεί με τις δυνάμεις της αδράνειας και της διαπλοκής. Πολέμησε ανοικτά τους συνδικαλιστές στο χώρο της Παιδείας, αναζήτησε συμμάχους στη liberal αριστερά, βρήκε υποστήριξη και στη liberal δεξιά. 

Και ξαφνικά την έκανε, τόσκασε αφήνοντας σημαντικές εκκρεμότητες.

Η πρώτη μεγάλη ανατροπή που επιχείρησε  ήταν   τα πρότυπα και πειραματικά σχολεία. Πέρασε ένα ισορροπημένο νόμο, έφτιαξε μια  διοικούσα επιτροπή από σοβαρούς ανθρώπους που ακόμα δουλεύει για να φτιάξει το οργανόγραμμα των σχολείων αυτών. Όταν και αν  τελειώσει τη δουλειά της, θα δούμε πραγματικές καινοτομίες για την εγχώρια εκπαίδευση, που αλλάζουν τελείως τα σχολεία αυτά και τα κάνουν πραγματικά πρότυπα και πειραματικά. Γιατί τώρα όχι απλά δεν είναι, αλλά πολλά από αυτά είναι κακά δημόσια σχολεία.  

Η δεύτερη ήταν η αλλαγή του νόμου πλαίσιο στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Έχουμε γράψει και έχουν γραφτεί πολλά. Πολλές και βαθιές αλλαγές στο νόμο Γιαννάκου, αλλαγή στο σύστημα διοίκηση, κατάργηση του ασύλου, κατάργηση της συμμετοχής των φοιτητών και των διοικητικών στις εκλογές της διοίκησης των ΑΕΙ και ΑΤΕΙ, αλλαγή στο σύστημα χρηματοδότησης κλπ. Βαθιές και κρίσιμες μεταρρυθμίσεις που θα άλλαζαν την εικόνα και την ουσία των ΑΕΙ. Πέρασε στη βουλή με τη βοήθεια ΝΔ και ΛΑΟΣ, αλλά κόπηκε στη ζωή. Το πανεπιστημιακό κατεστημένο και ο φοιτητικός συνδικαλισμός, εν σώματι, τον πολέμησαν και συνεχίζουν να τον πολεμούν. Ακύρωσαν στην πράξη την πιο σημαντική καινοτομία του, την εκλογή των συμβουλίων διοίκησης. Ενώ στην κοινή γνώμη, ο νόμος συνάντησε αποδοχή ή έστω δυσπιστία ως προς τη δυνατότητα εφαρμογής του, στο εσωτερικό των σχολών συνάντησε την κολασμένη αντίδραση των συντεχνιών. Μάλλον κάτι καλό επιφύλασσε ο νόμος για το μέλλον της εκπαίδευσης για να συναντήσει τέτοια αντίδραση, ίσως όμως και να μην το μάθουμε ποτέ.
Η τρίτη μεγάλη αλλαγή, που δεν έγινε όμως νόμος, είναι η αναδιάρθρωση της μέσης εκπαίδευσης, των γενικών και τεχνολογικών λυκείων. Ίσως να επηρεάστηκε από την αντίδραση που συνάντησε ο νόμος πλαίσιο και εδώ δεν υπήρξαν τολμηρές αλλαγές. Μια ανακύκλωση παλαιότερων και αποτυχημένων συστημάτων, σε μια φροντιστηριακή μάλλον, παρά εκπαιδευτική αντίληψη για τα ΓΕΛ, με πολλές εξετάσεις. Κάποιες χρήσιμες αλλαγές για τα τεχνικά λύκεια, που όμως αρνιόνταν να δουν ότι τα σχολεία αυτά ουσιαστικά δεν λειτουργούν και θέλουν μια πολύ τολμηρή και καινοτόμα επανίδρυση. Θα επανέλθουμε στο θέμα αυτό καθώς θα βαδίζουμε προς τις εκλογές.
Τις τελευταίες ημέρες περιμέναμε, την ολοκλήρωση του πλαισίου λειτουργίας των πειραματικών, την κατάθεση του νόμου για τη μέση εκπαίδευση, και την πολιτική παρέμβαση του υπουργείου στο αδιέξοδο που έχει δημιουργηθεί στα ΑΕΙ με την μη εφαρμογή του νόμου. Εχθροί και φίλοι, περιμέναμε, την ολοκλήρωση μιας έντονης, γόνιμης αλλά και αμφιλεγόμενης  πολιτικής περιόδου στο χώρο της παιδείας.

Αντ' αυτού όμως η Άννα έφυγε.

Με ένα πρόσχημα, ότι και καλά είναι απαραίτητη αλλού, άφησε το γήπεδο μέσα στο οποίο είχε θριαμβεύσει αλλά και ματώσει. Είχε κάνει φανατικούς φίλους και ορκισμένους εχθρούς.  Είχε δώσει γήπεδο να παίξουν οι όποιες, μικρές είναι αλήθεια, μεταρρυθμιστικές δυνάμεις στο χώρο.  Είχε αποδείξει ότι ένας υπουργός και ένα μικρό αλλά ικανό επιτελείο μπορούν να  επιφέρουν σημαντικές αλλαγές, αν το πιστέψουν και επιμείνουν.
Δεν θα μάθουμε ποτέ αν θα κατάφερνε να ολοκληρώσει. Ίσως να μη ζήσουμε ποτέ καινοτόμες αλλαγές στην εκπαίδευση. Τα τραύματα στη δημόσια εικόνα της είναι μεγάλα, έστω και ηρωικά. Αποσύρθηκε ίσως κάπου αλλού να επουλώσει τις  πληγές της, να διορθώσει τη δημόσια εικόνα της, να πάρει «δυνάμεις» για τη νέα εκλογική μάχη, που για το ΠαΣόκ είναι μάχη επιβίωσης. Της ευχόμαστε καλή τύχη, έστω και να μας άφησε στο καλύτερο, έστω και αν στο τέλος φοβήθηκε και εγκατέλειψε. Η φρίκη της πολιτικής. Εμείς θα συνεχίσουμε τη μάχη για τη διάσωση και  αλλαγή του δημόσιου σχολείου.

Σχόλια

  1. κατα ταλλα .Η ταν η επι τας

    αυτο ειναι το Προβλημα με το Πασοκ ..Οι ΠΑΣΟΚΟΙ το .σκανε .
    (βλέπω τελευταια κατι ..πασοκους να το παιζουυν αντιμνημονιακότεροι των αντιμνημονιακών και δεν ξερω αν ειναι για Γελια η για Κλάμματα..)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Νοσφυ, για τίποτα δεν είναι. Έχω αρκετούς που προσεγγίζουν τη ΔΗΜΑΡ. Τι να σου πω ρε φίλε; Εκπροσωπούν τίποτα πια; Κάποιοι θα συμμετάσχουν στα ψηφοδέλτια και περιμένω με αγωνία να δω τις επιδόσεις τους. Αν διασωθούν και ξαναβγούν θα πιστέψω πως ο λαός αυτός δεν αλλάζει με τίποτα.
      (Είδα σήμερα και το φίλο σου το Μιχάλη Τ και τα είπαμε)

      Διαγραφή
  2. Διαφωνώ, Λεό. Έφυγε αυτή που έκλεισε καμιά 500αριά σχολεία, που άφησε τις διευθύνσεις αστελέχωτες, που δέχτηκε τρελές μειώσεις μισθών και ακόμα να δούμε το μαθητή σε κεντρικό ρόλο... Για το παν/μιο δε θα πάρω θέση, δεν το έψαξα. Τα ΤΤΕ θα τα διέλυε, αξιολόγηση δεν έβαλε (μόνο τη γνωστή εξωτερική μέθοδο του ΟΟΣΑ), το σχολείο δεν άλλαξε ύλη ούτε τρόπο λειτουργίας. Τι σκατά έκανε και την μνημονεύουμε;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Δείμο τα σχολεία καλά έκανε και τα συνένωσε, ήταν τεράστιο κόστος με αρνητικό παιδαγωγικό αποτέλεσμα. Δε νομίζω ότι άφησε αστελέχωτες υπηρεσίες. Αν φταίει για κάτι είναι που οι πλεονάζοντες στα γραφεία δεν είχαν καρέκλες να κάτσουν. Ήταν μεγάλη της επιτυχία η επιστροφή χιλιάδων αποσπασμένων εκπαιδευτικών πίσω στα σχολεία.

      Διαγραφή
    2. Όχι φίλε, ένα σχολείο που κλείνει δε βελτιώνει το παιδαγωγικό έργο, αλλά εντείνει τον ταξικογεωγραφικό φραγμό. Τα περισσότερα σχολεία ήταν στην επαρχία και ήταν δημοτικά και νηπιαγωγεία. Ένα σχολείο κλειστό για λόγους οικονομίας σημαίνει μετανάστευση στην πόλη και ενίσχυση της αμορφωσιάς. Δεν με νοιάζουν οι εκπαιδευτικοί. Αλλά μιλώ για τα παιδιά. Αν το βλέπεις μόνο για καθηγητές και δασκάλους, λυπάμαι, σε μπέρδεψε η Διαμάντω. Και στο κάτω κάτω με κλειστό σχολείο μπήκε μπροστά ο μαθητής;

      Διαγραφή
  3. Και τι περιμέναμε να κάνει κι αυτοί κι οι υπόλοιποι μεταρρυθμιστές?
    Να συνεχίσει ρισκάροντας να μην επανεκλεγεί?
    Να βάλει υποψηφιότητα στο ΠΑΣΟΚ απέναντι σένα σίγουρο Βενιζέλο?
    Να διαχωρίσει την θέση της για να της χρεώσουν σαμποτάρισμα?
    Να κάνουν δικό τους κόμμα και να πάνε άπατοι?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Τάσο αυτά δεν τα ξέρω είναι του Πασόκ. Η Άννα έκανε μια μεταρρύθμιση πραγματική. Ας την τέλειωνε τουλάχιστον. Απλά προτίμησε να φύγει για να σωθεί. Η κοινωνία δεν θέλει και επειδή δεν θέλει βλέπω χλωμή την εφαρμογή των δεσμεύσεων που επιβάλλει το μνημόνιο. Βλέπω καταστροφή αλλά ευτυχώς δεν είμαι μάντης.

      Διαγραφή
  4. Είχα δεί τον Μόσιαλο σε συνέντευξη στην ΝΕΤ να τους εξηγεί ότι το πάρτυ για την κρατική τηλεόραση τελείωσε κλπ κλπ.

    Τελικά τελείωσε ο Μόσιαλος.

    Η Διαμαντοπούλου ρίσκαρε πολιτικά γιατί υπέθεσε ότι οι ψηφοφόροι ζητούσαν μεταρρυθμίσεις. Έχω την εντύπωση ότι κατάλαβε το λάθος της και προσπαθεί να περιορίσει τις ζημιές.

    Το να φτιάξεις το κράτος Φράνκενστάιν είναι πολύ εύκολο. Το να το ξηλώσεις, δύσκολο έως αδύνατο.

    Σε αυτό ίσως έχει δίκαιο ο Τσίπρας (άσχετα αν δεν το ξέρει) και ο Βαρουφάκης που θέλουν άμεση χρεοκοπία που θα προκαλέσει υποχρεωτικό και ολοκληρωτικό ξήλωμα του κράτους σε 24 ώρες, λόγω έλλειψης πόρων προς διανομή.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Όπως λέει και mo" Το να φτιάξεις το κράτος Φράνκενστάιν είναι πολύ εύκολο. Το να το ξηλώσεις, δύσκολο έως αδύνατο."
    Το πρόβλημα είναι ο λαός ο ίδιος και μετά το πολιτικό σύστημα. Τόπα και σήμερα στην ΚΕ και είδα έκπληκτος είναι αλήθεια ότι τους άρεσε. Η Άννα το πάλεψε. Μεγάλη υπόθεση να ξεκολλήσεις το κάρο από τη λάσπη και αυτή το ξεκόλλησε. Γιαυτό το blog την τιμά, αλλά δεν της χαρίζεται. Έπρεπε να μείνει και να το τελειώσει. ¨οχι πως αυτό σήμαινε ότι δεν θα το γκρέμιζαν μετά. Κανείς παράγοντας της εκπαίδευσης κάθε βαθμίδας δεν θέλει αλλαγές ουσιαστικές, όπως και κανένας εμπλεκόμενος στο φάρμακο. Παγιωμένες σκοτεινές ή φανερές δομές προσπορίζονται το δημόσιο αγαθό. Το ίδιο συνέβη και στο Μόσιαλο. Γιαυτό ζητάω από τη ΔΗΜΑΡ κυβερνητική συμμετοχή με κάθε θυσία. Δεν μπορούμε να αφήνουμε το σύστημα ανενόχλητο, βάζοντας τις φωνές απέξω. Γινόμαστε συνένοχοι στην καταστροφή.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Έχετε απόλυτο δίκιο... Τα ίδια όμως συμβαίνουν και σε πολλούς άλλους τομείς που έγιναν προσπάθειες να αλλάξουν τα κακώς κείμενα. Ισως να παίζει ρόλο και το ότι οι αλλαγές αυτές συναντούν την λυσαλέα αντίδραση των βολεμένων σ' αυτό το σύστημα...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Εσείς ειδικά φίλοι μου έχετε βιώσει πολύ πιο δραματικά αυτή τη λογική πάνω στο πετσί σας. Αλλά και τη στάση του κόσμου για τον οποίο μιλάμε. Κανείς δεν ήθελε το κέντρο απεξάρτησης στην περιοχή του. Αλλά αυτό είναι μια άλλη ιστορία.

      Διαγραφή
    2. Και η ιστορία αυτή συνεχίζεται : http://www.avgi.gr/ArticleActionshow.action?articleID=675000 ....
      Ο δήμος Χαϊδαρίου δεν μας θέλει στο Δρομοκαΐτειο...

      Διαγραφή
  7. Den mporo na tin katigoriso tin k. Diamantopoulou. Tha ekana ke ego to idio. I exontes stelnoun ta pedia tous sto eksoteriko. I mi exontes sta magazia tou esoterikou. Tous exontes tous simferi na prosferoun afta ta magazia proionta ELAXISTOTATIS piotitas, diikoumena apo anikanous, ke na ine panta gemata apo mpaxalakides.
    I Aristera, mazi me tin episimi DIMAR, an thimame ke katalava kala, polemise tin k. Diamantopoulou mexri esxaton. Dikia tous epilogi. Theloune ta pedia tous na pernoun axrista ptixia tou kolou se ligopistimia tis koukoulas, diikoumena apo nobodies (opos ine gnosti afti se (pragmatikous) kiklous epistimonon). I dimokratia prosferi eleftheria epilogon. I Aristera exi kani tis epiloges tis. Dimokratika ke orea. Pros ofelos ekinon pou ta simferonta tous eksipiretounte apo ta ligopistimia. "Am I missing something Leo?" I mipos ine ta genosima pou perno?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Μάκη. Δίκιο έχεις η Αριστερά την πολέμησε γιατί δεν θέλει να πειράζει κανείς το πύργο της κολάσεως που είναι το πανεπιστήμιο. Δυστυχώς δεν βρήκε πολιτικά ερείσματα αν και πολλοί δάσκαλοι ήθελαν τις αλλαγές. Δεν τη στήριξε ούτε το κόμμα της. Μεγαλύτερη ήταν η στήριξη που είχε από μια ομάδα της ΔΗΜΑΡ και κάποιους φιλελεύθερους.
    Αλλο όμως θέλω να σε ρωτήσω. Ποια είναι η γνώμη στα αμερικάνικα ΑΕΙ για τα αντίστοιχα ελληνικά; Τι γνώμη έχετε εσείς για τα αντίστοιχα φυσικά τμήματα για παράδειγμα;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. "Thou shalt not speak ill of any fellow Republican"
      Ine gnosto san i entekati entoli tou Ronald Reagan.
      As ta poume "privately" me email (otan giriso apo ena taksidi)...

      Genika akougontas SAT TV ke diavazontas "mainstream" Greek web sites, mporo na po omos xoris endiasmo oti ta Elinika panepistimia exoun provlima igesias...An lithi to provlima, ta panepistimia exoun ti dinamiki na alaksoun amesa, pros to Kalitero, POLI kalitero.

      Διαγραφή
    2. Γιάννης Κ. Μπασιάκος16 Μαρτίου 2012 στις 3:10 π.μ.

      Λυπάμαι που αναπαράγετε τόσο επιθετικά και άκομψα την επίθεση στο Ελληνικό Πανεπιστήμιο και την ΠΟΣΔΕΠ. Οι "δυνάμεις της μεταρρύθμισης" δεν είναι αποκλειστική ιδιοκτησία της κυρίας Διαμαντοπούλου. Και οι δυνάμεις της ΔΗΜΑΡ στο Πανεπιστήμιο δεν "πολέμησαν μερχις εσχάτων" την μεταρρύθμιση της κυρίας. Διατύπωσαν με νηφαλιότητα μια διαφορετική εκδοχή της αναγκαίας μεταρρύθμισης (με θεσμικά αντίβαρα - διαχωρισμό των "εξουσιών" κατά το Μοντεσκιανό υπόδειγμα) και έφαγαν πόρτα και συκοφαντία από τα κέντρα εξουσίας. Είναι προφανές ότι αυτά τα κέντρα προτιμούσαν να έχουν στη διοίκηση της ΠΟΣΔΕΠ τους Απέκηδες και λοιπούς συναφείς της παλαβής αριστεράς. Δεν τους έκατσε, γι' αυτό συνεχίζουν να βρίζουν συλλήβδην τους Πανεπιστημιακούς ρίχνοντας λάσπη με τον κουβά. Αυτά τα κατ' εσας "άχρηστα πτυχία του κώλου" οδηγούν τους αποφοίτους μας στα καλύτερα πανεπιστήμια του κόσμου για μεταπτυχιακές σπουδές. Δεν είναι τυχαίο που το 30% των ελλήνων πανεπιστημιακών υπηρετούν στην αλλοδαπή. Ούτε το ότι η Ελλάδα βρίσκεται στην 26η θέση παγκοσμίως στην παραγωγή ερευνητικών δημοσιεύσεων. Τέλος η ποιότητα και οι "αγαθές" προθέσεις του νομοθέτη για την επί τα βελτίω αλλαγή στη διοίκηση των ΑΕΙ φάνηκε από την συμπερίληψη στους εν δυνάμει εξωτερικούς συμβούλους "όσων έχουν διακριθεί στο στίβο της πολιτικής", δηλαδή (λέω εγώ) των βουλευτών που αποτυγχάνουν να εκλεγούν.

      Διαγραφή
  9. Δεν θα κλάψει σχεδόν κανείς στην εκπαίδευση για την... απώλεια της Αννούλας, και δεν θα λείψει σε κανέναν απ' όσους εγώ τουλάχιστον γνωρίζω. Θεωρώ ακατανόητη την -έστω μερική- υπεράσπιση του "έργου" της τέως, της υπουργού της "φωτοτυπίας". Ωραία τα μεγαλεπήβολα σχέδια για τα πρότυπα-πειραματικά, άλλά αφορούν ένα μικρό κομμάτι του ελληνικού δημόσιου σχολείου, μια ελίτ του 0,5%. Δεν είδα όμως κανένα σχόλιο για το τραγελαφικό φαινόμενο της έλλειψης διδακτικών βιβλίων, για τις συγχωνεύσεις σχολικών μονάδων, για τις βεβιασμένες -και γι'αυτό και αποτυχημένες στην πράξη- καινοτομίες τύπου project, για τις ελλείψεις διδασκόντων ακόμα και στα αστικά κέντρα (παρά τις αρχικές εξαγγελίες περί του αντιθέτου), και τόσα άλλα φλέγοντα ζητήματα. Ασφαλώς και έχετε το δικαίωμα να αυτοπροσδιορίζεστε ως αριστερός, και καλά κάνετε, όμως λόγω των θέσεων σας σε πολλά ζητήματα (υπεράσπιση του μνημονίου, καταδίκη των "αγανακτισμένων") ενδεχομένως να θεωρείτε και τον Πάγκαλο και τη Διαμαντοπούλου αριστερούς, της "υπεύθυνης Αριστεράς", να μην ξεχνιόμαστε.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Ανώνυμε όχι η Διαμαντοπούλου δεν είναι αριστερά, αλλά δεν έχει σημασία. Το αποτύπωμά της είναι θετικό για μένα στο χώρο της εκπαίδευσης. Τα βιβλία δεν έπαιξαν κανένα ρόλο τελικά στην εκπαιδευτική διαδιακασία, ήταν βέβαια μεγάλο λάθος της. Οι συγχωνεύσεις ήταν πολύ σωστές γιαυτό και κανείς δεν αντέδρασε τελικά, οι δε ελλείψεις δεν υπήρχαν και το ξέρεις αν είσαι εκπαιδευτικός. Αντίθετα υπάρχουν ακόμα πλεονάζοντες με μειωμένο ωράριο. Αν είστε με τους αγανακτισμένους που γιαουρτώνουν τον Νταλάρα είστε σίγουρα Ελληνας αριστερός. Τι να κάνουμε είναι θέμα ορισμού.
    leo

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Διαφωνούμε επί της ουσίας, έχετε άλλη άποψη σε ότι αφορά την "τέως" και το έργο της, κατανοητό. Προς άρση παρεξηγήσεων, δε θεωρώ σε καμία περίπτωση ότι το γιαούρτωμα ορίζει τον αριστερό ή το δεξιό πολίτη. Δεν μπορώ όμως από την άλλη να συνταχθώ με το μνημόνιο και τα όσα αυτό επιβάλλει σε εμάς όλους.

      Κώστας, εκπαιδευτικός

      Διαγραφή
  11. Νομίζω οτι έπρεπε να μείνει να το παλέψει. Ο νόμος για τα ΑΕΙ μόλις ξεκίνησε να εφαρμόζεται, είναι ένας νόμος για τον οποίο κάποιοι λίγοι μέσα στα Πανεπιστήμια έχουμε παλέψει, μας στοίχισε και μία εξεταστική και ίσως και διάφορα άλλα πράγματα. Δεν έπρεπε να αφήσει την προσπάθεια μισοτελειωμένη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. ΚΑι γω το ίδιο λέω. Η μεταρρύθμιση στα ΑΕΙ κινδυνεύει και ο εμπνευστής της έπρεπε να είναι εδώ. Αλλά το πολιτικό κόστος σε μια ανώριμη πολιτικά χώρα είναι ο μόνος κανόνας.

      Διαγραφή

Δημοσίευση σχολίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Κίμων Χατζημπίρος: Ύστατος πόρος: Η πράσινη και ψηφιακή μετάβαση είναι μια πρόταση για το μέλλον.

Βάσω Κιντή: Παραιτούμαι από μέλος της ΚΕ και αποχωρώ από το κόμμα της Δημοκρατικής Αριστεράς

Κίμων Χατζημπίρος: Ατελέσφορη Οικολογία