Ανοίξτε τ΄αυτιά σας. Σας μιλάει ο Γιάννης Στουρνάρας




Η ομιλία του Γιάννη Στουρνάρα για τον προϋπολογισμό του 2013

Το μνημόνιο δεν φταίει για την τρέχουσα δύσκολη οικονομική και κοινωνική συγκυρία στη χώρα μας. Αυτή οφείλεται:
(Α)    Στο ότι η χώρα αυτή επί 35 συναπτά έτη δαπανά ετησίως 5% έως 10% περίπου περισσότερα απ’ ότι παράγει, κυρίως μέσω της αλόγιστης επέκτασης ενός αναποτελεσματικού, ισοπεδωτικού, κομματοκρατούμενου και διαχειριστικά εντόνως ελλειμματικού κράτους. Το διαρκές και μεγάλο έλλειμμα του ισοζυγίου τρεχουσών συναλλαγών, το οποίο βρίσκεται στην καρδιά της κρίσης, αφού αυτό εξηγεί την εξέλιξη του εξωτερικού χρέους, οφείλεται κυρίως στο διαρκές, άλλοτε μικρό και άλλοτε μεγάλο, συνήθως όμως μεγάλο, έλλειμμα του δημόσιου τομέα, ενώ από το 2001 και μετά οφείλεται και στην ταχεία αύξηση του δανεισμού του ιδιωτικού τομέα από το εγχώριο τραπεζικό σύστημα.
(Β)     Στο παράδοξο της κοινωνικής πολιτικής: Υψηλές κοινωνικές δαπάνες κοντά στο 23% του ΑΕΠ, όσο περίπου και στην υπόλοιπη Ευρωζώνη, συνυπάρχουν με ένα υψηλό ποσοστό φτώχειας, περίπου 20%. Τα αίτια αυτού του παράδοξου είναι συνοπτικά τα εξής: Σπατάλη  της τάξης των αρκετών δις. ευρώ το χρόνο στις κύριες συντάξεις (π.χ. δεκάδες χιλιάδες συνταξιούχοι ΙΚΑ μη απογραφέντες), υψηλό ποσοστό αναπηρικών συντάξεων, μεγάλη εισφοροδιαφυγή,  παράνομη είσπραξη επιδομάτων, ‘ευγενή’ ταμεία που χορηγούν υψηλές συντάξεις χωρίς αντίστοιχες εισφορές, αλόγιστη συνταγογράφηση φαρμάκων, κρατικά νοσοκομεία χωρίς διπλογραφικά λογιστικά συστήματα, χωρίς μηχανοργάνωση και αξιολόγηση του κόστους της αποτελεσματικότητας των ιατρικών πράξεων, κρατικά περιφερειακά νοσοκομεία που λειτουργούν με πληρότητα κάτω του 50%, υπερτιμολόγηση αναλώσιμων ιατρικών υλικών και συσκευών, έλλειψη συστημάτων ελέγχου, διοίκησης και οργάνωσης, συνδιοίκηση με συνδικάτα, υψηλά ποσοστά κέρδους φαρμακείων.
(Γ)     Στην υψηλή παράνομη φοροδιαφυγή, αλλά και τη νόμιμη φοροαποφυγή λόγω των ποικίλων εξαιρέσεων, φοροαπαλλαγών χωρίς κοινωνικό περιεχόμενο, λαθρεμπορίου καυσίμων (και λόγω του ‘διπλού’ φόρου), ειδικών φορολογικών καθεστώτων, χωρίς αναπτυξιακό αντίκρυσμα,  καθυστερήσεων στην εκδίκαση υποθέσεων φοροδιαφυγής και, τελικά, λόγω της έλλειψης επαρκούς πολιτικής βούλησης για την πάταξη του φαινομένου.
(Δ)    Στις υψηλές αμυντικές δαπάνες (λόγω του περιβάλλοντος ασφαλείας αλλά και της έλλειψης συντονισμού –διακλαδικότητας-  μεταξύ των τριών Όπλων, καθώς και της απουσίας μεταρρυθμίσεων στην οργάνωση και λειτουργία των ενόπλων δυνάμεων).
(Ε)     Στη δημιουργία και αναποτελεσματική διαχείριση πληθώρας Δημοσίων Επιχειρήσεων και Οργανισμών (ΔΕΚΟ), στις οποίες το Δημόσιο χορηγούσε αφειδώς κρατικές εγγυήσεις οι οποίες συνήθως κατέπιπταν αυξάνοντας το δημόσιο χρέος, και στη δημιουργία και αναποτελεσματική διαχείριση εκατοντάδων δήμων και κοινοτήτων καθώς και δημοτικών επιχειρήσεων.
(ΣΤ)   Στην απώλεια ανταγωνιστικότητας, κυρίως λόγω των περιορισμών που επιβάλλει το δημόσιο στην επιχειρηματική δραστηριότητα και τις επενδύσεις, των δεκάδων κλειστών επαγγελμάτων και αγορών, γενικότερα όμως λόγω του πνεύματος κοινωνικής αποστροφής που αυτοί οι περιορισμοί έχουν δημιουργήσει γύρω από τις έννοιες: Ανταγωνισμός, αξιοκρατία, ανταγωνιστικότητα, αριστεία, δημιουργικότητα, επιχειρηματικότητα, παραγωγικότητα.
Η Ελλάδα πρέπει να κινηθεί σε τέσσερις άξονες οικονομικής και κοινωνικής πολιτικής προκειμένου να στηρίξει ένα νέο βιώσιμο, αναπτυξιακό και κοινωνικό πρότυπο. Οι άξονες αυτοί είναι: (Α) Περαιτέρω δημοσιονομική προσαρμογή, (Β) Ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας, (Γ) Αναπτυξιακή ώθηση (Δ) Εγκαθίδρυση ενός αποτελεσματικού κοινωνικού κράτους.

Πρώτος άξονας: Περαιτέρω  Δημοσιονομική  Προσαρμογή

Η Ελλάδα πρέπει να λάβει τα μέτρα που έχει ήδη ψηφίσει τον περασμένο Μάρτιο για την εκτέλεση του προϋπολογισμού του 2012 ούτως ώστε να προσεγγίσει τους στόχους για τους οποίους έχει ήδη δεσμευθεί, προκειμένου να μην τεθεί σε κίνδυνο επόμενη δόση του δανείου και επομένως οι μισθοί και οι συντάξεις των πολιτών. Η μεγαλύτερη ύφεση από αυτή που είχε ληφθεί υπόψη κατά την κατάρτιση του προγράμματος θα προκαλέσει με μεγάλη πιθανότητα απόκλιση από τους αρχικούς στόχους. Αυτή η απόκλιση δεν πρέπει να διορθωθεί με επιπλέον μέτρα, διαφορετικά θα επιδεινωθεί ο  φαύλος κύκλος της ύφεσης. Ο συνδυασμός των μέτρων που θα λάβουμε προκειμένου το πρόγραμμα να εισέλθει σε τροχιά υλοποίησης μαζί με τις αναγκαίες τροποποιήσεις του όπως για παράδειγμα ο τρόπος συνεκτίμησης της ύφεσης και η χρονική επιμήκυνση του προγράμματος θα δώσουν της εικόνα της τελικής διαπραγμάτευσης για την δημοσιονομική λύση. Η χρονική επιμήκυνση είναι αναγκαία λόγω της μεγάλης ύφεσης, προκειμένου να απλωθεί σε μεγαλύτερο βάθος χρόνου και όχι σε δυο χρόνια που προβλέπεται στο πρόγραμμα η περαιτέρω μείωση των πρωτογενών δαπανών της Γενικής Κυβέρνησης κατά 11,5 δις ευρώ.   Όταν επιτευχθεί αυτό θα έχουμε μια συνολική μείωση των πρωτογενών δαπανών της Γενικής Κυβέρνησης της τάξης των 30 δις περίπου από το 2009. Με τον τρόπο αυτό  αναμένεται να επιστρέψουμε σε πρωτογενές πλεόνασμα της τάξεως του 4,5% του ΑΕΠ, που κρίνεται απαραίτητο για τη βιωσιμότητα του δημοσίου χρέους. Την χρονιά που θα επιτευχθεί αυτό το πλεόνασμα η χώρα θα έχει επιστρέψει σε δημοσιονομικούς όρους, στο 1999. Αυτό σημαίνει ότι χάθηκε πολύτιμος χρόνος. Η Ελλάδα δεν εκμεταλλεύτηκε τις καλές εποχές για να επιτύχει δημοσιονομική εξυγίανση και αυτό το πληρώνει τώρα. Ξέρω ότι η προσαρμογή είναι επίπονη. Είναι όμως αναγκαία για να εξασφαλίσουμε την ευημερία των πολιτών όπως της χώρας σε μόνιμη βάση και να αποκτήσουμε την τρωθείσα αξιοπιστία μας αλλά ακόμη και την αξιοπρέπειά μας απέναντι στους εταίρους μας.

Δεύτερος άξονας: Ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας

Η Ελλάδα ακόμα εμφανίζεται να έχει ένα από τα πλέον περιοριστικά καθεστώτα στις αγορές προϊόντων και υπηρεσιών καθώς και αναρίθμητους περιορισμούς στην επενδυτική και επιχειρηματική δραστηριότητα. Υπενθυμίζεται ότι η χώρα μας συνεχίζει να κατατάσσεται στη θέση 100 με βάση την Έκθεση Επιχειρηματικότητας (Doing Business Report) της Παγκόσμιας Τράπεζας (World Bank). Επομένως πρέπει να ολοκληρώσει τις μεταρρυθμίσεις που προβλέπονται στο πρόγραμμα και που αποσκοπούν αφενός στην απελευθέρωση των αγορών προϊόντων και υπηρεσιών, μέσω της κατάργησης των ποικίλων και πολυπληθών εμποδίων εισό­δου σ’ αυτές καθώς και σε όλα τα σημεία της εφοδιαστικής αλυσίδας, και αφετέρου στην άρση της πληθώρας των εμποδίων στις ιδιωτικές επενδύσεις και την επιχειρηματική δραστη­ριότητα. Παρά την επιτακτική ανάγκη αύξησης της συνολικής προσφοράς της οι­κονομίας και βελτίωσης της ανταγωνιστικότητας, η απελευθέρωση των αγορών έχει καθυ­στερήσει, ενώ από τα 250 εμπόδια στις ιδιωτικές επενδύσεις και την επιχειρηματικότητα που έχουν εντοπιστεί, ένα σχετικά μικρό ποσοστό έχει αντιμετωπιστεί. Το πιο σημαντικό από αυτά τα εμπόδια σχετίζεται με τη νομοθεσία για τις χρήσεις γης και τις περιβαλλοντικές άδειες,. Το πρόβλημα αυτό θα αντιμετωπιστεί αμέσως. Κρίσιμοι παράγοντες είναι επίσης η επιτάχυνση της απονομής της δικαιοσύνης, η καταπολέμηση της διαφθοράς και της αδιαφάνειας και η εξάλειψη της γραφειοκρατικής αντίληψης στη δημόσια διοίκηση.

Τρίτος άξονας: Ενίσχυση της αναπτυξιακής διαδικασίας  

Στις σημερινές συνθήκες περιορισμού της οικονομικής δραστηριότητας και της ρευστότητας, η στροφή των πόρων του ΕΣΠΑ (περίπου 12,5 δις.ευρώ μέχρι το 2015) σε υποδομές και δραστηριότητες με μεγάλο εισοδηματικό πολλαπλασιαστή, σε υποδομές και δραστηριότητες που αυξάνουν την παραγωγικότητα και σε υποδομές και δραστηριότητες που ενισχύουν την εξωστρέφεια (δηλαδή αυξάνουν τις εξαγωγές και υποκαθιστούν εισαγωγές) είναι πρωτεύουσας σημασίας.
Τον  βασικό όμως πυλώνα διαρθρωτικών αλλαγών και  κεντρικό μοχλό ανάπτυξης της οικονομίας μέσα από επενδύσεις, και κατά συνέπεια υψηλότατη προτεραιότητα της Κυβέρνησης, συνιστούν οι αποκρατικοποιήσεις.
Το Πρόγραμμα Αποκρατικοποιήσεων έχει ως στόχο να προσελκύσει σημαντικά διεθνή κεφάλαια που θα επενδυθούν κυρίως στην ανάπτυξη γης και σε υποδομές. 
Για πρώτη φορά, η δημόσια περιουσία θα αξιοποιηθεί με τρόπο που ενισχύει τα συγκριτικά πλεονεκτήματα της χώρας. Επενδύσεις σε λιμάνια, μαρίνες, αεροδρόμια και τουριστικές αναπτύξεις θα αναβαθμίσουν σημαντικά το τουριστικό προϊόν και θα βελτιώσουν τη θέση της Ελλάδας απέναντι στον ανταγωνισμό. Η Ελλάδα θα ξαναγίνει υψηλού επιπέδου προορισμός. Επενδύσεις σε λιμάνια, αυτοκινητόδρομους, αεροδρόμια και ενέργεια θα ξαναβάλουν την χώρα στον χάρτη της ροής του διεθνούς εμπορίου, σαν την πύλη της Ευρώπης προς την Ανατολή, και θα ενισχύσουν την γεωπολιτική θέση της . Επιπλέον, για πρώτη φορά θα τεθούν ουσιαστικοί όροι περιβαλλοντικής προστασίας, οι οποίοι θα αποτελέσουν συμβατικές υποχρεώσεις για τους επενδυτές και θα συμβάλουν στην αναβάθμιση της ζωής χιλιάδων πολιτών. Πιο συγκεκριμένα:

Επιτάχυνση και Διεύρυνση του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων κυρίως με την άμεση προώθηση και υλοποίηση σειράς θεσμικών παρεμβάσεων σε πολλούς τομείς, όπως η σύσταση Ρυθμιστικών Αρχών Λιμένων, Αερολιμένων, Αυτοκινητοδρόμων, Διαχείρισης Υδάτων και Αποχέτευσης, αλλά και με την άμεση λήψη των αναγκαίων διοικητικών αποφάσεων.
Ειδικό βάρος θα δοθεί στην ολοκλήρωση των  6 αποκρατικοποιήσεων, για τις οποίες ήδη εξελίσσονται οι διαγωνιστικές διαδικασίες  [Κρατικά Λαχεία, Ελληνικό, ΔΕΠΑ/ΔΕΣΦΑ, Διεθνές Κέντρο Τύπου, Κασσιώπη, Αφάντου], και
Στην εκκίνηση εννέα ακόμη αποκρατικοποιήσεων [πώληση και ενοικίαση  28 Ακινήτων, ΕΥΑΘ, ΕΛΠΕ, ΕΓΝΑΤΙΑ, ΕΛΤΑ, ΟΠΑΠ, ΛΑΡΚΟ, ΟΔΙΕ, ΕΥΔΑΠ], οι οποίες βρίσκονται σε προχωρημένο στάδιο προετοιμασίας, καθώς και δεκατριών ακόμη αποκρατικοποιήσεων, πχ. λιμάνια, αεροδρόμια, μαρίνες, ΤΡΑΙΝΟΣΕ, κ.λπ., οι οποίες διαμορφώνονται τώρα.  
Η Κυβέρνηση θα εξετάσει επίσης τον πλέον πρόσφορο, για το δημόσιο συμφέρον, τρόπο για την ιδιωτικοποίηση της ΔΕΗ σε συνάρτηση με την απελευθέρωση της αγοράς ενέργειας και τις κοινοτικές οδηγίες, καθώς και την αξιοποίηση ενοικίαση της  αργούσας δυναμικότητας περιφερειακών νοσοκομείων του ΕΣΥ, προσβλέποντας τόσο στην ενίσχυση των εσόδων του ΕΣΥ όσο και στην ενίσχυση της ανάπτυξης  του ιατρικού τουρισμού. Διότι είναι σαφώς καλύτερο να εισάγουμε ιατρικό τουρισμό παρά να εξάγουμε καλούς γιατρούς σε άλλες χώρες
Η Κυβέρνηση θα λάβει όλες τις απαραίτητες νομοθετικές πρωτοβουλίες για την αξιοποίηση της ακίνητης δημόσιας περιουσίας από το Φάληρο μέχρι το Σούνιο δίνοντας έτσι μεγαλύτερες υπεραξίες και στο ίδιο το Ελληνικό.
Λόγω της ιδιαίτερης σημασίας τους για την οικονομική ανάπτυξη της χώρας, και ιδιαίτερα για την περιφερειακή ανάπτυξη, η Κυβέρνηση θα ολοκληρώσει μέχρι τον Δεκέμβριο 2012 τις διαπραγματεύσεις για την επανεκκίνηση των έργων των αυτοκινητόδρομων, βάζοντας ξανά εμπρός επενδύσεις  4,5 δις ευρώ.

Το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων αφορά κατά 90% σε πώληση δικαιωμάτων γης και παραχώρηση υποδομών. Είναι ουσιαστικά ένα πρόγραμμα συνεργασίας δημοσίου και ιδιωτικού τομέα για επενδύσεις σε μεγάλη κλίμακα, και κατ’ αυτόν τον τρόπο η μεγαλύτερη οικονομική μεταρρύθμιση στην χώρα, η οποία θα τροφοδοτήσει δυναμικά την ανάπτυξή της. Στον τομέα της ακίνητης περιουσίας, έχει ολοκληρωθεί η καταγραφή άνω των 80.000 δημόσιων ακινήτων από 30 διαφορετικούς δημόσιους φορείς, αναπτύχθηκε υποδομή για την παρακολούθησή τους και συνεχίζεται ο διεξοδικός νομικός και τεχνικός έλεγχος σε δεκάδες ακίνητα. Η Κυβέρνηση θα δρομολογήσει άμεσα τις αναγκαίες νομοθετικές ρυθμίσεις για την ταχύτερη αξιοποίησή της, θα ενισχύσει το υφιστάμενο θεσμικό πλαίσιο, θα φροντίσει για το συντονισμό των συναρμόδιων Υπουργείων για την προώθηση των μεγάλων επενδύσεων σε δημόσια ακίνητα και θα ενισχύσει ουσιαστικά τη Γενική Γραμματεία Δημόσιας Περιουσίας, ώστε σε συνεργασία με το ΤΑΙΠΕΔ να διευκολύνει τις επενδύσεις στα δημόσια ακίνητα και να μεγιστοποιήσει την αξία τους για το Δημόσιο.
Η Κυβέρνηση είναι απολύτως δεσμευμένη στην υλοποίηση του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων, όπως έχει συμφωνηθεί με τους εταίρους μας, με μια μικρή καθυστέρηση λόγω των εκλογών. Η μείωση της αβεβαιότητας που φυσικά θα έλθει από τις συγκροτημένες ενέργειες της Κυβέρνησης θα βοηθήσει ουσιαστικά στην προσέλκυση των επενδυτών και θα δώσει νέα ορμή στις αποκρατικοποιήσεις. Στην κατεύθυνση αυτή, η Κυβέρνηση θα εισάγει άμεσα μέτρα αποκατάστασης της εμπιστοσύνης και τόνωσης του επενδυτικού ενδιαφέροντος, όπως για παράδειγμα η θεσμοθέτηση της δυνατότητας του ΤΑΙΠΕΔ να δέχεται και ομόλογα του ΕΔ ως τίμημα για τις αποκρατικοποιήσεις.
Το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων θα συνεισφέρει ουσιαστικά στην ανάπτυξη της χώρας, θα ενισχύσει την ανταγωνιστικότητά της και θα προσθέσει θέσεις εργασίας. Θα βοηθήσει στο να αλλάξει  η Ελλάδα αντίληψη απέναντι στον διεθνή ανταγωνισμό και θα της δώσει νέα ορμή και αυτοπεποίθηση. Κάθε Ευρώ από την αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας είναι ένα Ευρώ λιγότερο από μέτρα δημοσιονομικής προσαρμογής, που θα βάθαιναν περισσότερο την ύφεση και την κοινωνική κρίση  στην χώρα. Είναι προφανές ότι θα υπάρχει συνεχής πολιτική στήριξη και αδιάλειπτη διευκόλυνση του όλου προγράμματος αποκρατικοποιήσεων από την Κυβέρνηση, ώστε τα χρονοδιαγράμματα που θα συμφωνηθούν να τηρηθούν στο ακέραιο.

Τέταρτος άξονας: Η εγκαθίδρυση ενός σύγχρονου κοινωνικού κράτους.

Το νέο κοινωνικό πρότυπο πρέπει να  είναι διαφορετικό από το σημερινό, όπου υπάρχει αφενός το παράδοξο της συνύπαρξης υψηλών δαπανών κοινωνικής προστασίας (25% του ΑΕΠ) και υψηλού ποσοστού φτώχειας (20%) και αφετέρου σύγχυση μεταξύ κοινωνικών στόχων και κρατισμού, με αποτέλεσμα τη σπατάλη πόρων: Προσλήψεις στο δημόσιο, κρατικές επιχειρήσεις μονοπωλιακού χαρακτήρα, εμπόδια στην επιχειρηματικότητα και τις επενδύσεις, στρεβλοί έλεγχοι τιμών και συνδιοίκηση με τα συνδικάτα, δεν συνιστούν κοινωνική πολιτική, αλλά σπατάλη πόρων. Το νέο κοινωνικό πρότυπο πρέπει να διακρίνεται από ίσες ευκαιρίες με έμφαση στην ίση πρόσβαση σε δημόσια αγαθά υψηλής ποιότητας (δημόσια παιδεία, υγεία), ένα δίκαιο απλό και διαφανές φορολογικό σύστημα και τη δημιουργία ενός αποτελεσματικού διχτυού προστασίας για τους φτωχούς.  Η χρηματοδότηση του νέου κοινωνικού προτύπου μπορεί να γίνει μέσω ανακατανομής των πόρων: την κατάργηση των φοροαπαλλαγών χωρίς κοινωνικό περιεχόμενο, των επιδομάτων που δεν δικαιολογούνται με κοινωνικά κριτήρια, την καταπολέμηση της σπατάλης στην υγεία, την άμυνα,  τις ΔΕΚΟ, τους αυτόματους και παρωχημένους μηχανισμούς χρηματοδότησης της τοπικής αυτοδιοίκησης και τις υψηλές συντάξεις των ‘ευγενών ταμείων’. Σε συνάρτηση με τις δημοσιονομικές συνθήκες πρέπει να σχεδιάσουμε επιδόματα ανεργίας μεγαλύτερης διάρκειας,  ενεργητικές πολιτικές απασχόλησης και στοχευμένες δαπάνες επανεκπαίδευσης εργαζομένων καθώς και την εγκαθίδρυση ελάχιστου εισοδήματος για την καταπολέμηση της φτώχειας. Πρέπει άμεσα να προωθήσουμε το μετασχηματισμό του κοινωνικού κράτους (α) με έμφαση στην ενίσχυση και αναβάθμιση των μηχανισμών σχεδιασμού και διοίκησης με στόχο τη βελτίωση της αποτελεσματικότητας και (β) την καλύτερη στόχευση των πολιτικών έτσι ώστε να απευθύνονται σε εκείνους που έχουν πραγματικά ανάγκη. Οι πόροι που διατίθενται πρέπει να έχουν τα ανάλογα αποτελέσματα. Δεν αρκεί πλέον να νομοθετούμε οριζόντια μέτρα. Είναι κρίσιμο να εφαρμόσουμε μια ενεργό διαχείριση της κοινωνικής πολιτικής. Να αξιολογούμε και να επανασχεδιάζουμε με βάση τα αποτελέσματα. Στην ουσία, χρειαζόμαστε ένα νέο κοινωνικό συμβόλαιο: Περισσότερο ανταγωνισμό, ευελιξία και κινητικότητα, αλλά συγχρόνως  ένα δικαιότερο και αποτελεσματικότερο κοινωνικό κράτος.

Οι σχεδιαζόμενες και εφαρμοζόμενες μεταρρυθμίσεις, οι επενδύσεις και η αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας όσο ακριβείς και στοχευμένες να είναι δεν πρόκειται να αποδώσουν εάν δεν συνοδεύονται από τις κατάλληλες οικονομικές, θεσμικές/οργανωτικές και κοινωνικές προϋποθέσεις. Οι προϋποθέσεις αυτές είναι:


Πρώτον, η άρση της διάχυτης αβεβαιότητας και η επικράτηση ενός σταθερού οικονομικού κλίματος. Η επιτυχής έκβαση του εγχειρήματος της  ανταλλαγής ομολόγων (PSI) και η εξασφάλιση του νέου δανείου των 130 δισ. ευρώ καλύπτουν τις ανάγκες χρηματοδότησης του δημοσίου τουλάχιστον μέχρι και το 2014, προσφέροντας έτσι  τις κατάλληλες προϋποθέσεις για την άρση της διαρκούς αβεβαιότητας για την Ελληνική οικονομία. Οι ακαθάριστες χρηματοδοτικές ανάγκες του δημοσίου μέχρι το 2020 μειώνονται σημαντικά (κατά περίπου €92 δισ.), τα επιτόκια διαμορφώνονται σε πολύ χαμηλά επίπεδα (μεσοσταθμικά στο 3,7%  μέχρι το 2020 για το σύνολο του χρέους), ενώ επεκτείνεται η περίοδος αποπληρωμής των νέων ομολόγων, διαμορφώνοντας έτσι τις κατάλληλες συνθήκες για την εκπόνηση ενός μακροχρόνιου, τουλάχιστον δεκαετούς, επιχειρησιακού σχεδίου ανάταξης της οικονομίας. Το σχέδιο αυτό, που θα αποτελεί στην ουσία το νέο αναπτυξιακό και κοινωνικό πρότυπο της χώρας, πρέπει να εκπονηθεί από μία ελληνική ομάδα δράσης, ενώ η ίδια ομάδα θα παρακολουθεί την εφαρμογή του, σε συνεργασία με την τριμερή (τρόικα) και την ομάδα δράσης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.

Δεύτερον, η αποκατάσταση της ρευστότητας του ιδιωτικού τομέα της οικονομίας. Σήμερα το δημόσιο χρωστά 6,5 δις ευρώ σε επιχειρήσεις, οι προμηθευτές πρώτων υλών των ελληνικών επιχειρήσεων ζητούν την πληρωμή των προϊό­ντων τους προκαταβολικά αντί των συμφωνηθέντων πιστώσεων, ενώ δυσκολεύονται να αποδεχθούν τις εγγυητικές επιστολές των τραπεζικών ιδρυμάτων της χώρας. Παράλληλα, όλοι οι διεθνείς ασφαλιστικοί οργανισμοί μειώνουν σημαντικά τις καλύψεις τους προς τους προμηθευτές των ελληνικών επιχειρήσεων. Η ολοκλήρωση της  ανακεφαλαιοποίησης των ελληνικών τραπεζών με κονδύλια που μπορεί να φθάσουν τα 50 δισ. ευρώ θα συμβάλλει στη βελτίωση των συνθηκών ρευστότητας του ιδιωτικού τομέα της οικονομίας. Αυτό θα είναι αποτέλεσμα κυρίως της τόνωσης της εμπιστοσύνης στην οικονομία που θα οδηγήσει σε επανάκαμψη των καταθέσεων στο τραπεζικό σύστημα καθώς, ενδεχομένως,  και της σταδιακής αποκατάστασης των συνθηκών χρηματοδότησης των ελληνικών τραπεζών από τις αγορές. Ήδη παρατηρείται σημαντική εισροή καταθέσεων στις ελληνικές τράπεζες μετά τις εκλογές και βελτίωση του κλίματος εμπιστοσύνης.

Τρίτον, η δημιουργία ενός σταθερού φορολογικού πλαισίου με μακροχρόνιο ορίζοντα, η απλοποίηση του φορολογικού κώδικα, η αύξηση της διαφάνειας, η ανεξαρτητοποίηση της φορολογικής διοίκησης από πολιτικές παρεμβάσεις και η μείωση του γραφειοκρατικού κόστους. Η δραστική απλούστευση και ο εξορθολογισμός όλων των διαδικασιών και νόμων που διέπουν τη σχέση κράτους-επιχείρησης και κράτους πολίτη είναι βασικές προϋποθέσεις για την επανατοποθέτηση της οικονομίας σε σταθερές βάσεις.

Τέταρτον, η ταχεία εφαρμογή των νόμων που ψηφίζονται και των αποφάσεων που λαμβάνονται. Πολλοί σήμερα αμφιβάλλουν αν η δημόσια διοίκηση είναι σε θέση να αντεπεξέλθει στο βάρος αυτών των καθηκόντων. Σε κάθε περίπτωση η βελτίωση της αποδοτικότητας της δημόσιας διοίκησης διέρχεται μέσα από τον αποτελεσματικότερο συντονισμό του κυβερνητικού έργου. Επίσης αξίζει να υπενθυμιστεί ότι αποτελεσματικό κράτος δεν σημαίνει μεγάλο κράτος. Πολλές από τις σημερινές κρατικές λειτουργίες μπορούν να ανατεθούν στον ιδιωτικό τομέα μέσα από συμπράξεις δημόσιου ιδιωτικού τομέα που θα εξασφαλίζουν χαμηλό κόστος, υψηλή ποιότητα και εξάλειψη φαινομένων διαφθοράς.
Πέμπτον, η δημιουργία κλίματος κοινωνικής συναίνεσης. Στις σημερινές κρίσιμες συνθήκες εκείνες οι πολιτικές και κοινωνικές δυνάμεις που θεωρούν ότι, παρά τις αντιξοότητες και τα σφάλματα που έχουν διαπραχθεί, η ακολουθούμενη οικονομική πολιτική που στοχεύει στην ανάταξη της ελληνικής οικονομίας εντός της Ευρωζώνης είναι μονόδρομος, οφείλουν να εξηγήσουν ευθαρσώς στον ελληνικό λαό ποιο είναι το διακύβευμα από μια ενδεχόμενη εγκατάλειψή της. Παράλληλα, οφείλουν να αναζητήσουν τους άξονες μιας σύγχρονης κοινωνικής πολιτικής πάνω στους οποίους θα στηριχτεί το νέο κοινωνικό πρότυπο της χώρας, άξονες παρόμοιους με αυτούς που προαναφέρθηκαν. Επί της ουσίας, οι δυνάμεις αυτές πρέπει να συμφωνήσουν στην ανάγκη ενός ριζικού μετασχηματισμού του κράτους με επικέντρωση στον πυρήνα του: στις επιτελικές, εποπτικές και κοινωνικές λειτουργίες. Ας σχεδιάσουμε λοιπόν αυτόν το μετασχηματισμό τώρα, εφαρμόζοντας τις απαιτούμενες μεταρρυθμίσεις με συστηματικότητα. Εάν το πράξουμε, η οικονομική κρίση θα μετατραπεί σε ευκαιρία. Εάν δεν το πράξουμε,  θα μετατραπεί σε βαθιά και μακροχρόνια κοινωνική κρίση.

Σχόλια

  1. Εξαιρετικός Γιάννης Στουρνάρας, ο οποίος όταν ανέβηκε στο βήμα της Βουλής, πραγματικά μας συνέφερε απ' όλον αυτό τον συρφετό λαϊκισμού, κατεγγελτισμού, σαχλαμάρας και ευτέλειας που είχε προηγηθεί από διάφορους ομιλητές-βουλευτές που κάποιες φορές θύμιζαν επιθεώρηση στο Δελφινάριο. Η αλήθεια είναι ότι είμαστε πολλοί αυτοί που τελευταία αναρωτιόμαστε για την ορθότητα της ύπαρξης του σταυρού προτίμησης! Και για να προλάβω ενστάσεις περί αρχηγοκεντρικών κομμάτων και ενίσχυσή τους, θα αντιπρότεινα ένα σύστημα σαν κι αυτό που και στη Δημοκρατική Αριστερά έχουμε ψηφίσει καταστατικά να ισχύει για την ανάδειξη ευρωβουλευτών. Η βάση του κόμματος (ανά περιφέρεια ενδεχομένως στις εθνικές εκλογές) να ορίζει τη σειρά των βουλευτών της αξιολογώντας όλες τις υποψηφιότητες.
    Κατερίνα Επιτροπάκη

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Κατερίνα, αυτοί είναι οι εκπρόσωποι αυτού του λαού και ως γνωστό το πρόβλημα της Ελλάδας είναι ο λαός της. Απλά θα πρέπει να αγωνιστούμε για να μην μας πάρουν μαζί τους στην άβυσσο οι ηλίθιοι, είδος εν αφθονία. Εχουμε υποχρέωση να σώσουμε και αυτούς στα πλάισια της βιοποικιλότητας. Αλλά και τους διστακτικούς παρόντες και τους απόντες. ¨Ολους τους χρειαζόμαστε.

      Διαγραφή
    2. Το σύστημα που προτείνετε δεν νομίζω ότι θα άλλαζε πολλά πράγματα.
      Αναρωτιέμαι: Τόσο δύσκολο είναι τα κόμματα έτω και στα πλαίσια των κολοβών ή ανύπαρκτων διαδικασιών τους να επιλέγουν 300 σοβαρούς ανθρώπους για υποψήφιους;;;Με κάποιο επαγγελματικό παρελθόν, με πολιτική άποψη, με γνώσεις; Αν κάθε μια τεραετία δεν έχουμε διαθέσιμους 2-3000 σοβαρούς ανθρώπους (για όλα τα κόμματα)... ασ΄ τα να πάνε!

      Διαγραφή
    3. Δεν νομίζω ότι η πρόταση σας θα άλλαζε πολύ τα πράγματα.
      Αναρωτιέμαι: Τόσο δύσκολο είναι τα κόμματα έστω και με λκολοβ΄'ες έστω και χωρίς διαδικασίες να βρίσκουν 300 σοβαρούς υποψήφιους με γνώσεις και ικανότητες; Αν δεν μπορεί η κοινωνία να έχει διαθέσιμους κάθε τεραετία 2-3000 άξιους ανθρώπους να την εκπροσωπήσουν (όλα τα κόμματα).... ασ΄ τα να πάνε!

      Διαγραφή
  2. Μεγάλο κείμενο, υπέροχη ομιλία ενός εξαιρετικού ανθρώπου που σίγουρα δεν πρέπει να διαφύγει της προσοχής των επιτρόπων που ορίζουν την διδακτική ύλη στα ελληνικά σχολεία.
    Για να έχουμε να πορευόμαστε στο μέλλον.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Ο Στουρνάρας συμπυκνώνει ότι διαβάζουμε 3 χρόνια τώρα, γύρω από τη κρίση και τις λύσεις της. Μιλάει με νούμερα, συνδεδεμένος με την πραγματικότητα που ζει 3 μήνες τώρα. Απλά αυτά που λέει όλοι τα καταλαβαίνουν, αλλά το μικροκομματικό κόστος τους κάνει μικρόψυχους, εχθρούς του λαού. Είμαστε μαζί του. Μπορεί να του βγεί μπορεί και όχι, αλλά είναι αυτός που έχει ένα σχέδιο. Δυστυχώς γύρω του δεν υπάρχει το ανάλογο προσωπικό. Οι μέρες που έχονται θα είναι ζόρικες για όλους. Η εφαρμογή των λόγων είνα το πιο δύσκολο πράγμα στην Ελλάδα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Aν και το κείμενο σε αυτή τη φάση το διάβασα "διαγώνια" δεν εντόπισα τίποτα περί "εμφυλίου" , "επανάστασης" για "ανθρώπους που είναι πάνω από τους αριθμούς" για "λαϊκές κατακτήσεις αιώνων" κλπ . Αρα -εκτός λάθους ή παραλείψεως - το κείμενο είναι ξενέρωτο και προφανώς νεοφιλελεύθερο :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Apo ton Stournara ego protimo ton Voudouri. Ena ine to koma, i DIMAR, ke to koma ine AFTOS, o Voudouris, the greatest hitchhiker, ever. Viva DIMAR me tous Loudovikous sou.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Εξαιρετικός ο Στουρνάρας. Από την αρχή, είχα νιώσει μεγάλη ανακούφιση όταν ανέλαβε καθήκοντα.

    Αλίκη

    ΥΓ: Μου άρεσε η "βιοποικιλλότητα"!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Μπορεί να μας πει ο κύριος Στουρνάρας τι ακριβώς διαπραγματευόταν επί 5 μήνες με την τρόικα κι τι πέτυχε;;;
    δηλαδή εάν ΔΕΝ διαπραγματευόταν τόσο σκληρά, πόσα θα ήταν τα μέτρα;;
    με εκπλήσσει ο πολιτικός έρωτας ορισμένων με τον Στουρνάρα, καθώς δεν έκανε απολύτως τίποτα, εφαρμόζει την ίδια κι σκληρότερη πολιτική από τους προκατόχους του αλλά ο ίδιος είναι στο απυρόβλητο.
    Όταν λέω ότι δεν έκανε τίποτα, το εννοώ.
    Οι προαπαιτούμενες πράξεις πχ ήταν γνωστές από τον Μάρτιο αλλά φτάσαμε Νοέμβριο κι υπό τη δαμόκλειο σπάθη της χρεοκοπίας για να τις υλοποιήσουμε....
    Έχει γίνει το πολιτικό αλεξικέραυνο του Σαμαρά αγνοώντας ότι σε πρωτη ευκαιρία και τα τρία κόμματα θα τον αδειάσουν κι θα του φορτώσουν όλη την ευθύνη...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. H ασυλία και η προστασία που έχουν ορισμένοι άνθρωποι μεταξύ των οποίων και ο κος Στουρνάρας είναι απίστευτή!
    Ας θυμηθούμε ότι προτού αναλάβει το υπουργείο οικονομικών είχε αρνηθεί δύο φορές την ίδια θέση σε προηγούμενες κυβερνήσεις αρκούμενος στην κριτική μέσω του ΙΟΒΕ και κάνοντας πολυσέλιδες εκθέσεις για το τι πρέπει να γίνει.
    Σήμερα έρχεται κι εφαρμόζει ακριβώς την ίδια πολιτική με πολύ χειρότερα μέτρα. Που είναι ο άλλος δρόμος για την ανάπτυξη που ευαγγελιζόταν?
    Φυσικά κι εύχομαι να πετύχει...
    Όμως ένας από τους λόγους που η χώρα έχει φτάσει σε αυτό το σημείο είναι ότι οι πολίτες διακρίνονται από έλλειψη μνήμης η δε υποκρισία περισσεύει....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Φίλε Λευτέρη:
      Ο δρόμος για ανάπτυξη είναι χαραγμένος στον προυπολογισμό. Το γιατί αρνήθηκε είναι μάλλον προφανές. Οι προηγούμενες κυβερνήσεις δεν του ταίριαζαν ή τέλος πάντων αυτός δεν ήταν έτοιμος. δεν είναι και λίγο πράγμα να γίνει των Οικονομικών σε αυτή τη χώρα, αυτή τη χρονική συγκυρία. Θέλει κάποια κογιόνια. Οι πολίτες έχουν μνήμη απλά θυμούνται μόνο ότι τους συμφέρει, σύμφωνα πάντα με την αντληπτική τους ικανότητα. Και γω έχω τις αμφιβολίες μου για την έκβαση της μάχης. Αυριο θα υπάρχει ένα σχετικό άρθο μου στην Athens Voice και στη ΜΑργαρίτα. Θα χαρώ να το συζητήσουμε.

      Διαγραφή
  9. Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. πράγματι, πρέπει να είναι ο μοναδικός υπουργός οικονομικών σε χώρα που εφαρμόζει πρόγραμμα προσαρμογής, που είναι τόσο ...αγαπητός στα ΜΜΕ...
      Ίσως επειδή "τόλμησε" να υψώσει -υποτίθεται- το ανάστημά του στον "μισητό" Πολ Τόμσεν...
      Μάλλον έτσι εξηγείται κι η επιμονή του ΔΝΤ για διαγραφή του ελληνικού χρέους... Φοβήθηκαν τη σκληρή διαπραγμάτευση του Στουρνάρα

      Διαγραφή
    2. Ορέστη δεν ξέρω αν είναι αγαπητός στα ΜΜΕ. Ξέρω όμως ότι αν είχαμε 50 τέτοιους θα κοιμόμασταν πιο ήσυχοι. Αλλά δεν έχουμε, οπότε.....

      Διαγραφή

Δημοσίευση σχολίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Κίμων Χατζημπίρος: Ύστατος πόρος: Η πράσινη και ψηφιακή μετάβαση είναι μια πρόταση για το μέλλον.

Βάσω Κιντή: Παραιτούμαι από μέλος της ΚΕ και αποχωρώ από το κόμμα της Δημοκρατικής Αριστεράς

Κίμων Χατζημπίρος: Ατελέσφορη Οικολογία