ελευθερία, αλληλεγγύη, αναζήτηση, σκληρή δουλειά και πάντα rock n roll

Τεχνικής μηχανικής εγκώμιον

Τεχνικής μηχανικής εγκώμιον

Παρατηρητήριο

Βγαίνεις στο σχολείο στα διαλείμματα για να κάνεις τη λεγόμενη εφημερία στο προαύλιο. Μην πέσουν και χτυπήσουν, μη τσακωθούν, μην μπει ο εξωσχολικός και τα πειράξει. Και πέφτει το μάτι σου στην άκρη της αυλής σένα παιδί που περπατάει μόνο του. Φαινομενικά δεν έχει κανένα λόγο να είναι μόνο του. Ούτε στο τηλέφωνο μιλάει, ούτε διαβάζει το μάθημα της επόμενης ώρας. Απλά κάνει διάλειμμα μόνο του ενώ λίγο παρακάτω η αυλή δονείται από τα γέλια, τα χάΒγαίνεις στο σχολείο στα διαλείμματα για να κάνεις τη λεγόμενη εφημερία στο προαύλιο. Μην πέσουν και χτυπήσουν, μη τσακωθούν, μην μπει ο εξωσχολικός και τα πειράξει. Και πέφτει το μάτι σου στην άκρη της αυλής σένα παιδί που περπατάει μόνο του. Φαινομενικά δεν έχει κανένα λόγο να είναι μόνο του. Ούτε στο τηλέφωνο μιλάει, ούτε διαβάζει το μάθημα της επόμενης ώρας. Απλά κάνει διάλειμμα μόνο του ενώ λίγο παρακάτω η αυλή δονείται από τα γέλια, τα χάχανα, τα τρεχαλητά. Γιατί αυτό το παιδί είναι μόνο του; Ποιο σκοτεινό σπήλαιο έχει ρουφήξει αυτό το βλασταράκι στα έγκατα της ανείπωτης φρίκης;να, τα τρεχαλητά. Γιατί αυτό το παιδί είναι μόνο του; Ποιο σκοτεινό σπήλαιο έχει ρουφήξει αυτό το βλασταράκι στα έγκατα της ανείπωτης φρίκης;ρκτο.

ΠΡΟΣΟΧΗ ΧΡΩΜΑΤΑ- ΜΗ ΜΕ ΔΙΑΒΑΖΕΤΕ ΌΤΑΝ ΕΧΕΤΕ ΔΙΚΙΟ

Οι ευρωπαϊκές αρχές αποφάσισαν να ασχοληθούν ξανά με το μεταναστευτικό όταν άρχισαν οι τσαμπουκάδες της Ιταλικής κυβέρνησης και η κρίση στον κυβερνητικό συνασπισμό της Γερμανίας. Από τις αποφάσεις που πήραν-δεν πήραν είναι φανερό ότι δεν έχουν λύση, αλλά έχουν λεφτά για πέταμα. Είπαν και κάτι υπαινικτικά και για τη δράση των ΜΚΟ στη Μεσόγειο και έδωσαν και του δικού μας παράταση στην αύξηση του ΦΠΑ. Απλά δεν υπάρχει καμιά λύση εκεί που δήθεν ψάχνουν. Πρόκειται περί εποικισμού της Ευρώπης από κατοίκους της Αφρικής και της Ασίας. Ζούμε μια φάση μετακίνησης λαών που θα ενταθεί λόγω υπερπληθυσμού, διάβρωσης των παραλίων και ερημοποίησης που προκαλεί η κλιματική αλλαγή. Αυτά συνδυάζονται με την πολιτική αστάθεια, την οικονομική καχεξία, τη βία αλλά και τη διακίνηση της πληροφορίας και την ευκολία των μετακινήσεων. Η Ευρώπη είναι πολύ πλούσια για το μέγεθος του πληθυσμού της και λογικά φαντάζει ως η γη της επαγγελίας. Κάποια στιγμή θα κλείσει σαν στρείδι αλλά αυτό θα σημάνει βία, ανείπωτη βία. Στα πλαίσια της κατάρρευσης της μεταπολεμικής ηθικής που έρχεται.

Τρίτη, 19 Μαρτίου 2013

Θεσσαλονίκη – Σόφια, δύο τσιγάρα δρόμος



Λέλα Παπαγιαννοπούλου από τη Μεταρρύθμιση

Δύσκολα θα μπορέσει μη Θεσσαλονικιός, να καταλάβει πόσο σημαντική ήταν η χθεσινή μέρα για την πόλη. Η πορεία απο την πλατεία Ελευθερίας προς τον παλιο σιδηροδρομικό σταθμό, πάνω στα χνάρια των Εβραίων της Θεσσαλονικης, εμπεριείχε και μια μεγάλη συγνώμη για τον τρόπο που διαχειριστήκαμε όλα αυτά τα χρόνια τη συλλογική μας μνήμη, θάβοντάς την κάτω από μεγαλοπρεπείς αδριάντες του Μεγάλου Αλεξάνδρου.
Συγνώμη για όλα τα ένοχα μυστικά που απλώς τα σιγοψιθύριζαν οι πατεράδες και οι μανάδες μας και που αφορούσαν την αναδυόμενη οικονομικά, στις δεκαετίες του ’50 και του ’60, νέα τάξη προυχόντων στην πόλη, που σε μεγάλο βαθμό (έτσι έλεγαν, τουλάχιστον) χτίστηκε πάνω στις περιουσίες της εβραϊκής κοινότητας.
Πάρα πολλές φορές, ο μπαμπάς μου, μου είχε διηγηθεί τις σκηνές, έτσι όπως είχαν αποτυπωθεί και στο δικό του εφηβικό σκληρό δίσκο, μιας και ήταν αυτόπτης μάρτυρας (ο μεγαλύτερος αδερφός του είχε μαγαζί πάνω στην πλατεία Ελευθερίας, γωνία με Κατούνη). Πάντα είχε την απορία της τόσο εύκολης παράδοσης, της τόσο εύκολης αποδοχής. Πέρασαν πάρα πολλά χρόνια και η απορία του, που είχε γίνει και δική μου, λύθηκε, διαβάζοντας το «Ιστορία Αγάπης και Σκότους» του Άμος Οζ. Εκεί που περιγράφει το φοβισμένο περπάτημα των Εβραίων - που γράφει ότι πρώτα πατούσαν με τα δάχτυλα των ποδιών και έπειτα, σιγά-σιγά, ακούμπαγαν και το υπόλοιπο πόδι πάνω στη γη- περπάτημα που το διατήρησαν ακόμα και όταν ζούσαν πια στη δική τους χώρα.
Αυτόν τον ίδιο φόβο έβλεπα πάντα και στα μάτια της μαμάς του φίλου μου του Παύλου, μιας πολύ κεφάτης και ζωντανής γυναίκας, που μας έμαθε τα σεφαραδίτικα τραγούδια. Ήταν μία από αυτούς που κατάφεραν να γυρίσουν, χωρίς όμως να μπορεί ούτε λεπτό να ξεχάσει.
Ο φίλος μου ο Ζακ, μου διηγόταν μια άλλη, πολύ πολύ τρυφερή ιστορία: Τα μικρά εβραιόπουλα που γεννήθηκαν στις δεκαετίες του ’50 και του ’60, δεν είχαν παππούδες και γιαγιάδες, αφού οι ηλικιωμένοι ήταν τα πρώτα θύματα των στρατοπέδων συγκέντρωσης. Η Κοινότητα, λοιπόν, αναγόρευσε τους ελάχιστους εναπομείναντες, σε παππούδες και γιαγιάδες όλων των πιτσιρικάδων, με τιμητική παρουσία σε γενέθλια, σχολικές γιορτές κ.λπ. Αντικαταστώντας έτσι τη γραμμή αίματος με τη γραμμή αγάπης.
Χθες, στη μεγάλη εικόνα μπήκε η πολυπολιτισμική Θεσσαλονίκη και ελπίζω εκεί να μείνει. Να ξαναπιάσει το κουβάρι της ιστορίας της από κει που το άφησε μερικές δεκαετίες πριν. Η ταυτότητα της πόλης, είναι η πρόσφατη ιστορία της και όχι οι στρατηλάτες που έζησαν δύο χιλιάδες χρόνια πριν.
Η Θεσσαλονίκη, μια τυπικά βαλκανική πόλη, με απρόσκοπτη ιστορία πίσω της, δεν έχει κανένα λόγο να γκρινιάζει και να μιζεριάζεται, να ανταγωνίζεται μια τεχνητά κατασκευασμένη πρωτεύουσα που αναμετριέται κάθε μέρα με το 2000 χρόνων ιστορικό της κενό. Έχει τη δική της αυτόνομη διαδρομή, το δικό της αφήγημα, τη δική της ενδοχώρα -κάπου εκεί, προς το βορρά της- που μπορούν να στηρίξουν το παρόν και το μέλλον της.
Υ.Γ. Σήμερα, για τη Θεσσαλονίκη είναι μια άλλη μέρα και από το πρωί στριφογυρνάει στο μυαλό μου εκείνο το παλιό φοιτητικό μας αίτημα για τα διαβατήρια στα Τέμπη…

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου