Άννα Ελευθεριάδου-Γκίκα και Κατερίνα Γιαβρίδη: TΑ ΠΑΓΚΑΚΙΑ, μια πρωτοβουλία του Δήμου Ρεθύμνου

Ένας εικαστικός περίπατος με μικρές ιστορίες τέχνης και αναφορές σε σπουδαίους ζωγράφους και καλλιτεχνικά ρεύματα . Στο Δήμο Ρεθύμνου. Από την αντιδήμαρχο Άννα Ελευθεριάδου Γκίκα και την εικαστικό Κατερίνα Γιαβρίδη.

 Λίγα λόγια για το projekt ΄΄Παγκάκια΄΄

Η Έμπνευση:

Σκεπτόμενοι για το τί μπορούμε να κάνουμε για να ωθήσουμε τα παιδιά στην αγάπη για τις

Τέχνες και τη δημιουργία …μας βρήκε η πανδημία .Απαγορεύτηκε η είσοδος σε όλους τους

κλειστούς χώρους μαζί στα σχολεία και στα μουσεία .Αυτό σε μία εποχή που οι Τέχνες ήταν

απαραίτητες για τη ψυχολογία των περισσοτέρων. Έτσι δημιουργήθηκε αυτός ο εικαστικός

περίπατος με μικρές ιστορίες τέχνης και αναφορές σε σπουδαίους ζωγράφους και

καλλιτεχνικά ρεύματα .

Η Ιστορία :

Στην πρώτη πληθυσμιακή συγκέντρωση δημιουργήθηκε η ανάγκη της γραφής για

καταγραφή νόμων κλπ. Η Αίγυπτος πρωτοστάτησε στη δημιουργία Γραφής αλλά και σε

μεγάλα έργα γλυπτικής και αρχιτεκτονικής θρησκευτικού χαρακτήρα .Από τους Αιγύπτιους

μαθήτευσε η Ελλάδα και γεωγραφικά ευνοήθηκε αρχικά ο Μινωικός πολιτισμός .Από την

Ελλάδα μαθήτευσε ο υπόλοιπος κόσμος .Το τέλειο το όμορφο και το υψηλό ήταν το

ζητούμενο .Η Ελλάδα ενέπνεε και θεματικά τις άλλες χώρες όμως αυτό ήταν κάτι που

γινόταν στο εσωτερικό του εργαστήριου κάθε καλλιτέχνη .

Το 1863 στην έκθεση στο σαλόνι του Ναπολέοντα Γ’ οι απορριφθέντες ζωγράφοι ήταν τόσοι

πολλοί που αποφασίστηκε να γίνει ακόμα μία έκθεση με τα δικά τους έργα .Ένας

δημοσιογράφος αναφερόμενος ειρωνικά για αυτούς τους αποκάλεσε Ιμπρεσινιστές -

Εντυπωσιαστές .Αυτό το όνομα όμως άρεσε στο νέο καλλιτεχνικό κίνημα και έτσι

υιοθετήθηκε .Χαρακτηριστικό των Ιμπρεσιονιστών ήταν η έξοδος από το κλειστό

εργαστήριο ,η επαφή με τη φύση ,η παρατήρηση και η καταγραφή της εντύπωσης που δίνει

το φως την κάθε στιγμή .Στους Ιμπρεσιονιστές ανήκε και ο Μονέ που με το έργο του

΄΄πρόγευμα στη χλόη ΄΄σόκαρε το κοινό .

Μετά τον Ιμπρεσιονισμό τα κινήματα Τέχνης αύξαναν ολοένα .Μετα-Ιμπρεσιονιστης και

εξπρεσιονιστής ήταν ο Βαν Γκονκγ .Όπου Εξπρεσιονισμός από τη λέξη expression που

σημαίνει έκφραση .Και πράγματι εκφραζόταν ζωγραφίζοντας με ένα μοναδικά ιδιαίτερο

τρόπο .Εξπρεσιονιστής ήταν και ο Κλιμτ και ήταν ο πρωτεργάτης της Αρ Νουβό (Νέας Τέχνης

)μία τέχνη διακοσμητικού χαρακτήρα εμπνεόμενη από τις καμπύλες των λουλουδιών .

Μέχρι εκείνη την περίοδο οι ζωγράφοι πληρώνονταν αδρά για να ζωγραφίσουν ένα

πορτραίτο και καταλαβαίνουμε πως αν κάποιος ήθελε να παραγγείλει ένα έπρεπε να είναι

ευκατάστατος .Με την εφεύρεση της φωτογραφικής μηχανής μπορούσε ο καθένας σε πολύ

μικρή τιμή να αποκτήσει το πορτραίτο του .Έτσι οι ζωγράφοι έμειναν άνεργοι .Δεν

ενδιαφερόταν κανείς να αγοράσει την τέχνη τους έτσι άρχισαν να ζωγραφίζουν με χρώματα

και σχήματα βγαλμένα από την ψυχή τους με μόνο κανόνα να έχουν αρμονική σύνθεση .

Λενε πως η στιγμή για να δημιουργηθεί πραγματική Τέχνη είναι σε μία κοινωνία που δεν

ενδιαφέρεται καθόλου για αυτήν .Ήταν το 1910 όταν ο Καντίνσκι ζωγράφισε την πρώτη

ανεικονική ακουαρέλα .Έπειτα ο Πολ Κλεε ακολούθησε και σαν καθηγητής επηρέασε τη

σχολή Μπαουχάους και πολλά κινήματα μοντέρνας τέχνης .



Στον αφηρημένο γεωμετρικό εξπρεσιονισμό ανήκει το έργο του Πιτ Μοντριαν .Στην Pop Art

(όπου pop από τη λέξη popular =δημοφιλής ) ανήκει το έργο του Αντι Γουόρχολ.

Χρησιμοποιεί γνωστά πρόσωπα ή σχέδια που επαναλαμβάνονται με αλλαγή στο χρώμα

τους και στο χρώμα του φόντου .

Αν από την Pop Art αφαιρέσουμε ένα γράμμα έχουμε ένα τελείως διαφορετικό ρεύμα αυτό

της Op Art .Μια τέχνη ψευδαισθητική με στόχο την οφθαλμαπάτη

Η τέχνη γενικά έχει κάτι από ψευδαίσθηση .Ο καθένας ερμηνεύει όπως θέλει τα έργα ,Μια

κρίνεται απαραίτητη και μια περιττή από τις κοινωνίες .Όπως και να ‘χει κάθε μεγάλο ταξίδι

ξεκινά από ένα βήμα ,έτσι και αυτός ο σχολικός περίπατος .

Συνδυάζοντας κινήματα έρχεται και ο Σουρεαλισμός Η Τέχνη που συμβολίζει πράγματα και

συχνά χρίζει πολύωρης ερμηνείας .Σε ένα από τα παγκάκια θα δείτε τα λιωμένα ρολόγια

του Νταλί .Μιας και ο χρόνος είναι κάτι που χάνεται και οφείλουμε να τον σεβόμαστε και

να τον εκμεταλλευόμαστε.

Άννα Ελευθεριάδου-Γκίκα και Κατερίνα Γιαβρίδη.


https://www.daynight.gr/plus/culture/sxoleia-pagkakia-texni-zografiki/

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Κίμων Χατζημπίρος: Ύστατος πόρος: Η πράσινη και ψηφιακή μετάβαση είναι μια πρόταση για το μέλλον.

Βάσω Κιντή: Παραιτούμαι από μέλος της ΚΕ και αποχωρώ από το κόμμα της Δημοκρατικής Αριστεράς

Κίμων Χατζημπίρος: Ατελέσφορη Οικολογία